Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Speeltechniek en theorie
gesloten discussieOp gehoor stemmen
Gepost door: Jeffrey R.
Datum: 08/07/2005 11:55

Hey

Ik speel nu gitaar sinds september vorig jaar. Ik stem altijd met een stemapparaatje, omdat het stemmen op gehoor nogsteeds niet helemaal goed gaat. Is het wel normaal dat het zo lang duurt? Ik zou het wel graag willen kunnen.

Dus, Moet ik er meer op oefenen? Wat is de beste manier?
gesloten discussieRe: Op gehoor stemmen
Gepost door: Relic Bert
Datum: 08/07/2005 12:28

Als je het graag wilt moet je oefenen, luisteren, oefenen.

Toen ik begon met gitaarspelen waren er nog nauwelijks stemapparaatjes, en als ze er al waren, waren ze onbetaalbaar. Het enige wat ik had was een stemvork en zo'n stemfluitje, zes van die buisjes . . .

Mijn eerste stemapparaat was een uitkomst, geweldig, eindelijk snel en eenvoudig je gitaar gestemd, en goed gestemd.

Nu heb ik een overvloed aan stemkastjes, zou niet meer zonder kunnen en willen. Af en toe stem ik nog wel eens zonder, met flageoletten, de beste methode voor mij, maar op een of andere manier klinkt het toch nooit helemaal lekker, zeker als je samen moet spelen met anderen.

Oefenen in stemmen is best goed, ook voor je gehoor, maar stemmen doe je toch het best met een stemkastje.

Wie kent niet het vehaal van de pianist die zijn piano liet stemmen. Nadat de piano gestemd was, leek het in zijn oren of de piano vals was. Zijn oren waren dus getraind, helaas op de verkeerde tonen . . .
Gepost door: Niels Bakx
Datum: 08/07/2005 12:38

Ik stem altijd bij gehoor, maar mijn gitaar blijft meestal wel goed in stemming(ik gebruik de tremolo zeer weinig), ik ben nog steeds een beetje aan het oefenen om de verschillen te horen maar het gaat steeds beter.

Thuis stem ik op deze manier:
Lage E snaar 5e fret, A snaar (als het hetzelfde klinkt is het goed)
A snaar 5e fret, D snaar(hetzelfde)
en zo bij alle snaren, behalve bij de G snaar moet je de 4e fret pakken.

Bij de muziekles stem ik samen met mijn gitaarleraar.
Gepost door: Dennis de Bruijn
Datum: 08/07/2005 13:13

De een heeft een beter gehoor daarvoor dan de ander... Sommigen kunnen vrijwel meteen op het gehoor stemmen, anderen moeten daar lang op oefenen.

De meeste mensen hebben alleen een relatief gehoor, dat betekent dat ze wel kunnnen horen dat twee noten van elkaar verschillen, maar dat ze niet kunnnen horen wat voor een noot het is. Daar heb je een absoluut gehoor voor nodig, en dat is zeldzaam.
Dus dan heb je een stemfluit of een piano oid nodig om een goede noot te genereren, en daarop 1 van je snaren af te stemmen.

Als je die eenmaal hebt, dan is de flagioletten-manier misschien de beste om je gitaar te stemmen. Een flagiolet speel je door je vingertop zachtjes tegen een snaar te houden, meestal direct boven een fret, en dan de snaar aanslaan. Dus niet de snaar tot op de fret drukken. Je krijgt dan een bel-achtig geluid. Nadat je aangeslagen hebt, kun je je vinger weghalen, en blijft de flagiolet doorklinken. Je hebt dus je handen vrij om te stemmen.

De flagiolet op de 5e fret van de lage E-snaar klinkt even hoog als de flagiolet op de 7e fret van de A-snaar.
Als de E-snaar gestemd is, kun je nu de A-snaar bijstemmen terwijl je de flagiolet hoort, en je zult horen dat je een ondertoon krijgt als de noten bijna gelijk aan elkaar worden. Hoe dichter bij je komt, hoe lager die ondertoon wordt, totdat ze precies gelijk zijn. Met dit trucje kun je dat dus makkelijk horen.

Ditzelfde trucje kan met alle snaren. Bij alle snaren kun je de 5e en 7e fret gebruiken, op de G en de B na, want daar zit geen kwint tussen, maar een kwart. Daar kun je de flagiolet op de 4e fret gebruiken voor de G, en de 5e fret voor de B. Die is dus ook weer gelijk aan de 7e fret op de hoge E.

Ik hoop dat het een beetje te volgen is. Succes ermee.
Gepost door: (nog een) Rob
Datum: 08/07/2005 19:51

toch altijd uitkijken met stemmen op gehoor. Ik doe het al vrij lang maar heb er toch wel eens 2 noten naast gezeten en op de klassieke gitaar kan dat gevaarlijk zijn voor de spanning in de hals (geen gein! sommige gitaren zijn er heel gevoelig voor)
Gepost door: Outrage
Datum: 08/07/2005 21:25

als ik thuis (alleen) speel, stem ik vaak op het gehoor, omdat ik me dan net ietsje meer muziekant voel en ook omdat ik anders mijn stembakje moet uithalen, de adapter moet uithalen, de adapter in het stopcontact steken, kabel uithalen, kabel in het stemapparaatje pluggen, andere eind in de gitaar. Je ziet het, véél te vermoeiend. knipoog
Gepost door: Jeffrey R.
Datum: 08/07/2005 21:51

Haha ja het kost idd moeite. Daarom wil ik het ook op gehoor kunnen. En het is altijd handig.

Thnx voor de tips
Gepost door: Lennaert Meijvogel
Datum: 10/07/2005 19:19

Wat ik meestal doe om stemfouten niet teveel op te laten lopen is de B en hoge e ook met de lage E te stemmen: de flagiolet bij de 5e fret is nl. een e en die bij de 7e fret een B. Dan alleen de G-snaar op de B checken om te kijken of je er niet echt een stuk naast zit. blij

Op m'n nylon kon ik trouwens nog echt op gehoor stemmen zonder noten te fretten of flagioletten (als een kwart niet zuiver is hoor je nl. ook zwevingen). Dat is echter alweer een jaar of 7 geleden, dus nu kan ik 't niet meer. Is een kwestie van oefenen.

Bijkomend voordeel: je leert _ontzettend_ snel stemmen: het niet meer hoeven te fretten van noten en het goed kunnen luisteren scheelt namelijk erg veel tijd. Erg handig toen ik een keer een optreden had met een zangeres, waar de gitaar eerst in normale stemming moest en daarna een hele noot lager, vanwege het beperkte bereik van haar. (met capo had 't nl. een stuk minder goed gewerkt blij )

Maar goed, dat was vroeger. Nu gebruik ik overigens heel vaak een stemapparaat blij
Gepost door: Gezinus Alders
Datum: 11/07/2005 22:19

Iets wat mij altijd bij blijft zijn de 2 begin noten (E-A) van "Apache" van The Shadows. En ook de kiestoon van de telefoon blijkt 440 Hz te zijn. Bij een tone...geen pulse! Verreweg de meeste centrale zijn al gedigitaliseerd. Maar ook in mijn muziek lessen heb ik door middel van solfége geleerd om intervallen te 'zingen'. Daardoor kan ik mijn gitaar ook op gehoor stemmen.
Een absoluut gehoor heb ik niet, alhoewel ik er niet vaak naast zit.
In rumoerige zalen of kroegen gebruik ik wel altijd een stemapparaat
tussen mijn amp en gitaar. Omdat het daar vaak warm is komt het voor dat m'n gitaar ontstemd. En als er iets is waar ik een Gods
gruwelijke hekel aan heb is...een VALSE gitaar bespelen! Aáárghh..!
Een verschil van 2 Hz naar boven of naar beneden hoor ik al...
Datum: 11/07/2005 22:24

Ja ik weet wat je bedoelt, Gezinus... Ik heb ook een gevoelig gehoor wat zuiverheid betreft blij
Wat is solfége precies? Die term hoor ik voor het eerst.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 12/07/2005 12:14

2 Hz naar boven of naar beneden toe is niets bijzonders, dat is voor velen hoorbaar. Het volgende stuk is misschien wel interessant:
[www.gitaar.net]
Datum: 12/07/2005 14:52

2 Hz zegt eigenlijk niet zo veel, omdat het geen lineaire schaal is.
Op een toon van 1 Hz is een verschil van 2 Hz natuurlijk gigantisch.
Op een toon van 16 KHz... knappe jongen die het hoort.
Gezinus was natuurlijk figuurlijk aan het spreken.
Gepost door: Jaap
Datum: 12/07/2005 15:09

Ik gebruik een stemvork (A-440 Hz) voor: de A blij
Daarna speel ik een flageolet op de 7e ( = e ) voor de lage E
Daarna flageolet op D 7e fret (is A)
Daarna flageolet op G 7e fret (is D)
Daarna flageolet op lage E 7e fret (is B)
Daarna flageolet op hoge E 7e fret (is B)

Bij acoustische gitaren kan je soms zelfs "voelen"dat er iets niet klopt, de klankkast galmt dan blij

Electrisch gewoon het stemapparaat in de Tonelab, werk prima.

Succes !

Datum: 12/07/2005 15:46

We hebben het hier over het stemmen van een gitaar. Knappe jongen als jij met je snaren een toon van 16 kHz kan krijgen tong uit de mond grijns
Datum: 12/07/2005 15:57

DML, mond dicht en speel die shred in. Of kun je dat niet?
Dan ga je wel een beetje af met die grote mond van je he?
Datum: 12/07/2005 16:01

Dennis, volgens mij heb je je post in het verkeerde topic gezet. Wat heeft op gehoor stemmen met shredden te maken?
Datum: 12/07/2005 16:19

Volgens mij moet je je grote mond houden, en maar eens laten zien wat je kunt.
Ik word er een beetje moe van dat je je continu met dingen bemoeit waar je achteraf totaal geen verstand van blijkt te hebben, en dingen uit hun verband rukt, en mensen daarover lastigvalt... Zoals bv een "gemiddeld DiMarzio element", of hier die 2 Hz.
Ben je nou zo achterlijk dat je het gesprek niet kunt volgen en niet begrijpt wat mensen bedoelen, in de context waarin ze het gebruiken, of doe je het gewoon om mensen te zieken?
In allebei de gevallen vind ik je een behoorlijk triest persoon.
Datum: 12/07/2005 16:40

Blijkbaar moeilijk om niet persoonlijk te worden.......

Even weer naar de reactie van Gezinus, want daar reageerde ik op.
Als je uitgaat van de A' welke een frequentie van 440 Hz heeft, let wel, we hebben het hier nog steeds over een gitaar. Ook binnen het bereik van een gitaar is 2 Hz veel. Een stemapparaat heeft meestal een bereik van + en - 50 cent. M.a.w. 2 Hz = 200 cent, dat is door een leek zelfs te horen. Als Gezinus had gezegd dat hij een afwijking van bijv. 10 cent hoort, dan is dat in mijn ogen meer bijzonder.

Wat betreft dat gemiddelde element ben jij degene die deze uitspraak hebt gedaan. Ik vraag aan jou een aantal maal wat jij een gemiddeld Dimarzio-element vindt, puur belangstelling, aangezien ik een enthousiast Dimarzio-gebruiker ben. Maar wel jammer als je dat verkeerd opvat.....
Gepost door: Gezinus Alders
Datum: 12/07/2005 17:00

Ho,ho,ho...! DML en Dennis! Opa komt even tussen jullie beiden! Bepaald geen reclame wat er NU tussen jullie beiden gaande is, he?
DML...jij als moderator zou beter moeten weten als je ergens op reageert...en Dennis (Scali)...a.u.b. geen vooroordelen als je iemand 'toespreekt' want je zou je heel goed kunnen vergissen, oke?
Nou...ik zou zeggen: Kom op en hou op met dat (kinderachtig) gedoe en reik elkaar virtueel de hand via een mailtje of zo... We zijn hier allemaal VRIENDEN op deze geweldige site en narrige stemmingen horen hier NIET thuis! Goed...het zij zo, oke?

Solfége zijn (stem) oefeningen wat gebruikt wordt om op gehoor INTERVALLEN te "zingen" zonder hulp van een muziek-instrument.
En INTERVALLEN zijn afstanden tussen 2...3...4...5...6 of 7 noten.
Dus...een TERTS...3....een kwart...4....een quint...5 ...een sext...6....een sept....7 een oct....8. Als je bijvoorbeeld een quint wil 'zingen' dan 'zing' je de bijvoorbeeld de noten: C-G.
Begrijp je? Oke!!! Een verschil van 2 Hz...hoor ik ECHT wel het aantal centimes wordt moeilijker maar dat is dan ook heel weinig.

Speel ze en maak veel plezier met MUZIEK MAKEN!

Bericht bewerkt (12-07-2005 17:32)
Datum: 12/07/2005 17:02

Het ontgaat je kennelijk nog steeds dat de frequenties van noten geen lineaire schaal hebben. Ik nam maar even 1 Hz en 16 KHz als extreme uitersten. Je kunt ook de daadwerkelijke uitersten nemen van een gitaar... dan zit je ergens tussen de 80 Hz en 3 KHz ofzo.
Verhaal blijft hetzelfde. Ieder nieuw octaaf begint op de dubbele frequentie van de vorige. Dat betekent dus dat een afwijking van 2 Hz in ieder nieuw octaaf relatief nog maar 'half zo vals' is als in het vorige.
Er klopt dus geen reet van je verhaal van 200 cent in het geval dat de noot niet 440 Hz is, maar bv 2 KHz (wat is het dan?).

En ik geloof geen reet van je 'oprechte belangstelling'. Dat heeft vast te maken met de manier waarop je telkens weer dingen uit hun verband rukt, en mensen woorden in de mond probeert te leggen. Ik zal er dus ook niet serieus op in gaan. Als je echt te dom bent om te begrijpen wat ik bedoel, zeker als enthousiast DiMarzio-gebruiker, dan heeft het ook geen zin om het uit te gaan leggen. Ik heb sowieso al een hint gegeven, maar die begreep je ook al niet.
Gepost door: Niels Bakx
Datum: 12/07/2005 17:45

Dennis ben eens even rustig! Volgens mij bedoelde DML dat 'We hebben het hier over het stemmen van een gitaar. Knappe jongen als jij met je snaren een toon van 16 kHz kan krijgen' als een grapje...
Wim swingt als een trein... gesloten discussieRe: Op gehoor stemmen
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 12/07/2005 17:47

Wat ik doe om een gitaar te stemmen en altijd werkt (Bij mij dan....)
Basistoon, de lage E, stem ik op het stemapparaat. Dan pak ik een open E en stem aan de hand van dit akkoord de gitaar af. Daarna luister ik even of de open D en open C ook goed klinken. Doen ze dat dan is de gitaar goed gestemd. (En ik stem af en toe wat af met die 12 snarige gitaren....) Ook laatstgenoemden stem ik in pak-em-beet binnen de minuut. (Ervan uitgaande dat de gitaar al redelijk goed gestemd is. Snaren vervangen is weer een ander verhaal!!

En ja, ook ik ben in het bezit van een redelijk absoluut gehoor. En soms is dat heel erg lastig (Je hoort namlijk alles..... dus ook de valse!!)
Datum: 12/07/2005 17:54

Niels: Ik ben die 'grapjes' van DML onderhand behoorlijk zat, zoals je merkt. En hij doet ook geen moeite om zijn gedrag te beteren.
Datum: 12/07/2005 19:39

Sorry, mijn excuus. Ik haalde wat dingen door elkaar.
Tussen twee noten zit 100 cent, wat ik verwarde met 1 Hz. Als we bij die A blijven is het verschil tussen een A en een B grofweg 100 cents, echter in frequentie is het verschil ongeveer 22 Hz.
2 Hz is in dit geval een afwijking van ongeveer 9%. Natuurlijk is het wel zo dat het verschil kleiner wordt, naarmate je hoger in het freq.spectrum gaat zitten.

En nee, dat van die 16 kHz was geen grap. Het onderwerp gaat over het stemmen van een gitaar, dat er opeens 16 kHz wordt genoemd deed helemaal niet terzake en slaat niet op het stemmen van een gitaar.
Datum: 12/07/2005 19:59

Boehahahahaha ROTFL
Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan.
Ik herinner me dat ik bij het intoneren van een gitaar, toen ik nog zo'n racktuner had, deze eerst stemde op cents en voor de nauwkeurigheid op standje Hertz zette.

Wat betreft het Hertz-verhaal heb ik niets gezegd knipoog
Datum: 12/07/2005 20:09

Het kan dan wel over het stemmen van gitaren gaan, maar frequenties en toonhoogten zijn absoluut niet beperkt tot gitaren natuurlijk, en zijn algemeen geldende begrippen. Dat je uit een gitaar geen 1 Hz of 16 KHz kunt halen, maakt mijn verhaal er absoluut niet minder waar om. Ik koos gewoon willekeurige grenzen, wat extreem, om het probleem duidelijk aan te geven. Ik begrijp dus niet waarom die opmerking uberhaupt gemaakt moest worden. Straks ga je nog zeggen dat ik niet verder dan 24 mag tellen omdat m'n gitaar maar 24 frets heeft.
Datum: 12/07/2005 20:16

Vreemd dat je dat dan weer niet begrijpt. Als het om het stemmen van een gitaar gaat doet een voorbeeld als 16 kHz niet terzake, ook al geef je dat aan als een extreme. Op een gitaar is dat niet haalbaar en het gaat nog steeds om het stemmen van een gitaar, ofwel het onderwerp.

Als jij in een onderwerp over 24-frets gitaren gaat zeggen dat je ook hoger op de hals kan spelen dan ga ik inderdaad zeggen dat je niet verder dan 24 mag tellen.
Datum: 12/07/2005 21:20

In mijn post spreek ik helemaal niet over een gitaar, ik heb het puur over de schaalverdeling van noten en hun bijbehorende frequenties. Ik geef gewoon een algemeen geldend voorbeeld, waar verder niets mis mee is. Dus ik snap niet waarom je er een opmerking over moet maken. Het lijkt er sterk op dat je die opmerking maakt omdat je zonodig iets op te merken wilt hebben. Zit je iets dwars ofzo?
Die rare opmerkingen gaan mij onderhand dwars zitten in ieder geval, dus het zou fijn zijn als je die in het vervolg voor je hield.
thats me gesloten discussieRe: Op gehoor stemmen
Gepost door: Metal_carnage
Datum: 12/07/2005 22:07

jongens, houd het GEZELLIG! ...

Tis maar een forum, fok jezelf niet op das zonde van je tijd
Gepost door: Maurice Makaay
Datum: 13/07/2005 00:43

Dennis... zelfs als DML uitlegt waar hij eerder de mis in gaat, excuses aanbiedt en daarbij ruiterlijk toegeeft het fout gehad te hebben door een vergissing tussen Herzen en centen, stap jij daar blind overheen en ga jij nog door op een absolute non-discussie. Ik weet niet wat je probleem hier nu weer is, maar ik vind het genoeg geweest. Voordat deze discussie weer ontaard in een regelrechte puinhoop, gooi ik er een slotje op. Ik hoop dat Jeffrey inmiddels genoeg antwoord heeft gekregen op zijn vraag.

Bericht
Deze discussie is gesloten.