Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Speeltechniek en theorie
gesloten discussieOp gehoor stemmen
Gepost door: Jeffrey R.
Datum: 08/07/2005 11:55

Hey

Ik speel nu gitaar sinds september vorig jaar. Ik stem altijd met een stemapparaatje, omdat het stemmen op gehoor nogsteeds niet helemaal goed gaat. Is het wel normaal dat het zo lang duurt? Ik zou het wel graag willen kunnen.

Dus, Moet ik er meer op oefenen? Wat is de beste manier?
gesloten discussieRe: Op gehoor stemmen
Gepost door: Relic Bert
Datum: 08/07/2005 12:28

Als je het graag wilt moet je oefenen, luisteren, oefenen.

Toen ik begon met gitaarspelen waren er nog nauwelijks stemapparaatjes, en als ze er al waren, waren ze onbetaalbaar. Het enige wat ik had was een stemvork en zo'n stemfluitje, zes van die buisjes . . .

Mijn eerste stemapparaat was een uitkomst, geweldig, eindelijk snel en eenvoudig je gitaar gestemd, en goed gestemd.

Nu heb ik een overvloed aan stemkastjes, zou niet meer zonder kunnen en willen. Af en toe stem ik nog wel eens zonder, met flageoletten, de beste methode voor mij, maar op een of andere manier klinkt het toch nooit helemaal lekker, zeker als je samen moet spelen met anderen.

Oefenen in stemmen is best goed, ook voor je gehoor, maar stemmen doe je toch het best met een stemkastje.

Wie kent niet het vehaal van de pianist die zijn piano liet stemmen. Nadat de piano gestemd was, leek het in zijn oren of de piano vals was. Zijn oren waren dus getraind, helaas op de verkeerde tonen . . .
Gepost door: Niels Bakx
Datum: 08/07/2005 12:38

Ik stem altijd bij gehoor, maar mijn gitaar blijft meestal wel goed in stemming(ik gebruik de tremolo zeer weinig), ik ben nog steeds een beetje aan het oefenen om de verschillen te horen maar het gaat steeds beter.

Thuis stem ik op deze manier:
Lage E snaar 5e fret, A snaar (als het hetzelfde klinkt is het goed)
A snaar 5e fret, D snaar(hetzelfde)
en zo bij alle snaren, behalve bij de G snaar moet je de 4e fret pakken.