Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Speeltechniek en theorie
berichtpraten+spelen
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 11/12/2005 16:34

Als ik op de gitaar speel en iemand vraagt me iets, moet ik óf stoppen met spelen óf niet terugpraten. Ik krijg het echt niet voor elkaar om te praten(of zingen, maar ik kan niet zingen) en tegelijkertijd te spelen. Waar ligt dat aan?
berichtRe: praten+spelen
Gepost door: ---
Datum: 11/12/2005 16:40

Volgens mij komt dat omdat muziekmaken met hetzelfde deel van de hersenen gebeurt als praten/zingen.
Ik kan wel zingen en gitaarspelen, maar alleen als het gitaarspel zo simpel is dat ik er niet bij na hoef te denken (standaard-akkoordenbegeleiding ofzo). Als ik een solo speel, kan ik er niet bij praten of zingen... maar ik kan dan weer wel de noten meezingen.

Zingen en begeleiden is iets dat bijna iedereen wel kan leren, denk ik. Je moet gewoon oefenen op de akkoorden totdat ze in je spiergeheugen zitten, zodat je niet meer hoeft na te denken over het spelen ervan. Dan kun je dus nadenken over praten/zingen.
Solo's spelen/improviseren en praten/zingen, dat kan volgens mij bijna niemand. Ik geloof niet dat ik het iemand ooit heb zien doen.
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 11/12/2005 16:41

Aan je concentratie. Het is goed. Als je meer dingen tegelijk kunt ben je een meisje.

Je kunt wel leren gitaar te spelen en iets anders tegelijk te doen, maar alleen als je dan gedachtenloos gitaar kunt spelen, dus als je iets helemaal perfect van buiten kent en je je er dus niet op hoeft te concentreren.

Of, als je een meisje bent, omdat je gedachtenloos kunt praten natuurlijk.
Gepost door: AnyMajorDude
Datum: 11/12/2005 16:44

mja als je een meisje bent kun je niet goed gitaar spelen klappend
Gepost door: Robrecht
Datum: 11/12/2005 17:29

kwestie van concentratie. james hetfield lijkt mij geen meisje...
(en ik kan ook zingen of praten en gitaren (maar dan wel begeleiding, geen solo) tegelijk)
Master William berichtRe: praten+spelen
Gepost door: buub
Datum: 11/12/2005 17:58

Alexi. Laiho.

Ter informatie: Children of Bodom. Supersnelle riffs mét zang. Door 1 persoon ja.
Gepost door: Richard
Datum: 11/12/2005 18:34

Zingende drummers zijn de lekkerste wijven blij
Die kunnen 5 dingen tegelijk
Gepost door: Jeffrey R.
Datum: 11/12/2005 18:57

ROTFL

Maar idd. Alexi Laiho doet dat heel mooi.
En bij Hetfield ziet het er ook allemaal zo makkelijk uit tong uit de mond grijns
Gepost door: Thersites
Datum: 11/12/2005 20:31

maarja alexi laiho is nu ook wel een beetje verwijfd hoor tandpastagrijns
Datum: 13/12/2005 16:22

Bedankt voor de reacties.
Jimi hendrix en george kooymans en Eric clapto zijn geen meiden dacht ik zotong uit de mond grijns maar zingen en gitaren kunnen ze wel.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 13/12/2005 23:59

mijn zangleraar kan hele bluesy tokkels/slides spelen en zingen tegelijk. Gewoon een kwestie van oefenen, en gitaarspel aan de zang linken. Zo heeft hij het mij uitgelegd. Overigens lukt het mij zelf ook niet zo goed...
Master William berichtRe: praten+spelen
Gepost door: buub
Datum: 14/12/2005 13:41

Haha, Alexi Laiho is ook zeer klein.
Datum: 15/12/2005 06:46

Ik zit zelf niet op les.. Maar een kennis is wel leraar en die geeft me weleens tips.. Ik speelde een Rumba en hij improviseeerde er snel doorheen, en toen begon hij te praten.. niet in ritme praten, maar gewoon zo als jij en ik met elkaar (denk ik :P) praten.. Hij zei tijdens dat spelend praten

"Oefen je motoriek en begin met simpele solo's en begin gewoon dom te lullen in zinnetjes, alles gaat dan fout, maar als je het vaker doet kun je het beter en tijdens moeilijkere dingen. Dan kun je later net als ik de moeilijkste solo's spelen en praten tegelijk!"

Misschien wat hoop in geblazen? =P ik kan 't een heel klein beetje..
Gepost door: Onno
Datum: 28/12/2005 22:43

aleksi lajo heeft een grappige gitaar. Heeft lang haar. Heeft het door de Jack Daniels ook zwaar. Hij is gewoon raar.
Datum: 29/12/2005 19:25

ik vind het nergens op slaan dat mensen zeggen, dat meisjes niet goed gitaar kunnen spelen. jongens doen net of meisjes niks kunnen.
ik kan wel gitaar spelen en zingen tegelijk, volgens mij ligt het eraan, hoe goed je het liedje kent wat je speelt. als ik een nieuw lied leer kennen, wat ik nog nooit heb gehoord, concentreer ik me vooral op het spelen, de tekst kijk ik daarna een keer door. als je dat allebei een beetje onder de knie hebt, kun je het proberen om tegelijk te doen. en als het niet lukt, moet je blijven oefenen.
ik heb het ook gedaan, en ik heb geen enkele probleem meer met mijn liedjes, die ik in het begin echt heel erg moeilijk vond.
kus joyce
Gepost door: Maarten
Datum: 29/12/2005 21:02

Haha wat ze zeggen is meer voor de lol, om reacties uit te lokken die jij nu geef dus tong uit de mond grijns Maar je hebt inderdaad gelijk.
Kus Maarten
Datum: 30/12/2005 00:14

haha joyce ik zeg niet dat meisjes niet goed gitaar kunnen spelen maar dat ze kunnen spelen en praten tegelijk omdat ze gedachteloos kunnen praten knipoog

ik ben overigens nog nooit een meisje tegengekomen dat beter gitaarkon spelen dan ik knipoog)
Gepost door: Mel Aers
Datum: 30/12/2005 10:03

misschien niet lang genoeg gezocht en veel te snel opgegeven met zoeken knipoog
Gepost door: Da Vinci
Datum: 30/12/2005 10:34

Ik ken eigenlijk geen een vrouwelijke gitarist die echt veel verder komt dan wat slagwerk. Overigens denk ik niet dat dit een kwestie van niet kunnen, maar meer een kwestie van niet willen. Blijkbaar hebben vrouwen die intresse niet. Enkele uitzondering daargelaten.

Overigens heb ik op de night of the proms wel eens een chinees vrouwtje gezien die enorm goed klassiek gitaar kon spelen. Ze zat alleen continu tijdens het optreden de gitaar te stemmen. Maar ach, vrouwen en techniek....
Gepost door: Erik
Datum: 30/12/2005 11:56

Ik heb altijd geleerd om vanaf het begin altijd te zingen bij wat je speelt. Bovendien vind ik gitaarspelen eigenlijk uitzonderlijk saai als ik er niet bij zing, dan zou ik net zo goed drummer kunnen worden of zo knipoog

En ik denk dat als je kan zingen dat praten ook goed moet kunnen. Het heeft er vooral mee te maken dat je datgene wat je speelt kan spelen zonder je er op te hoeven concentreren, zoals Robbie al aangaf.

En vrouwen en praten, laten we daar maar over zwijgen...
Gepost door: Maarten
Datum: 30/12/2005 12:13

"Bovendien vind ik gitaarspelen eigenlijk uitzonderlijk saai als ik er niet bij zing, dan zou ik net zo goed drummer kunnen worden of zo knipoog"

Dan zou ik niet willen horen hoe jij gitaar speel...
Datum: 01/01/2006 03:47

idd, zo iemand kan ook beter drummer worden ;-0

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen