Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Speeltechniek en theorie
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2
berichtGeheim van snel spelen
Gepost door: Tony
Datum: 07/09/2008 20:31

In mijn zoektocht naar snelheid ben ik op het volgende beland. Heb het advies al vaker gezien maar ben benieuwd wat jullie er van vinden:

Quote:
Guitar-Speed-Picking-Techniques

Play a fast repetitive style guitar lick that you are comfortable with, and find out where you max out on the metronome. For example, you might play a lick that matches up on the metronome at 128 beats per minute. Once you have that number in mind, begin to work on the same lick by reverse engineering it. Start playing it slower and slower and slower until it's almost stopping. Make this last for several minutes.

Ik begrijp het nut wel van trager spelen maar zo traag dat het ritme nergens meer te vinden is lijkt me ook wel erg stug?

Quote:

Once you feel you have control over that, at a slow speed, start playing a little faster and then a little faster until you get back to the original (max out) number you started with on the metronome.

Continue playing the lick for 2 full minutes, going up one increment at a time on the metronome. Do Not Cheat! Again, this is crucial. 2 full minutes per increment. No less.

Opzich wel logisch dat, als je weer op je oude tempo bent aangekomen dat je het langer dan 5 seconden moet volhouden om te kijken of je het echt beheerst maar waarom precies 2 min en niet 3 of 5? Lijkt mij gewoon bedoeld om uithoudingsvermogen op te bouwen? En waarschijnlijk dat 2 min beter is dan 1? schouderophalend

Quote:

As you continue to climb, be sure to stop when you know your getting over your head. It needs to be in perfect sync or just stop on that number. That is the number you are going to try and beat every day.

You must practice the same exact way every time, for this to work properly. If done correctly, you'll see amazing results in days!!

Opzich het proberen wel waard. Als je amazing result in enkele dag kan verwachten. Beter een paar dagen weg gegooid dan een paar jaar grinnikend

Wat denken jullie? Logisch of complete onzin?

Naar mijn idee komt elke gitarist met dezelfde problemen in aanraking.
- Linker en rechter hand synchronisatie
- Picking snelheid is niet consistent

Je leert pas snel spelen wanneer je consistent oefent en volgens mij is het een kwestie van groeien wat pas met de jaren komt (afhankelijk van hoe veel en goed je oefent).

Bron: [ezinearticles.com]
berichtRe: Geheim van snel spelen
Gepost door: Maurice Makaay
Datum: 07/09/2008 20:55

Ik denk dat je best snel kunt leren spelen op basis van deze beschrijving. Als je maar inderdaad het schema netjes vol blijft houden en er dagelijks tijd aan besteedt. Dat lijkt vrij veel op de manier waarop je een strak en gespierd lichaam kunt krijgen volgens de tell sell reclames (just [X] minutes per day for this tummy!) Van tell sell reclames voor wasbordjes denk ik ook dat ze werken, als je maar niet na een week het apparaat onder het bed (waar het zo mooi past) laat liggen.

Het idee van op je hoogste snelheid beginnen en dan vertragen lijkt mij geen onaardige manier om even je link-rechts-synchronisatie te oefenen op verschillende snelheden. Alleen maar op je allerhoogste snelheid oefenen kan er mogelijk toe leiden dat je dat in je spel ook toe gaat passen, met als resultaat een machinegeweerstijl.

--
Maurice Makaay
Gitaar.net webmaster, Phorum hacker, gitarist
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 07/09/2008 21:08

...maar wat was nou het geheim, ik bedoel iedereen wist toch inmiddels wel dat je langzaam moet beginnen en dan langzaam de snelheid opvoeren ? Kijk bijvoorbeeld eens naar Guitar Speed Trainer`[www.guitarspeed.com]

Zoals Maurice ook al zegt: het is niet een kwestie van de juiste aanpak vinden, het is vooral een kwestie van de boel niet onder het bed laten liggen

Typos are there for those that look for them. I try to do something for everybody.
Gepost door: jantje
Datum: 07/09/2008 21:19

Inderdaad wat Van Veen zegt. Het is algemeen bekend dat je licks op snelheid krijgt door te gaan spelen op een tempo dat net slordig word. Dan de metronoom een standje lager en dan eindeloos herhalen. Vervolgens kun je het op een standje hoger ook. Niks nieuws.
Datum: 07/09/2008 21:46

Quote:
"Supermarkt Van Veen"

...maar wat was nou het geheim, ik bedoel iedereen wist toch inmiddels wel dat je langzaam moet beginnen en dan langzaam de snelheid opvoeren ? Kijk bijvoorbeeld eens naar Guitar Speed Trainer`[www.guitarspeed.com]

Zoals Maurice ook al zegt: het is niet een kwestie van de juiste aanpak vinden, het is vooral een kwestie van de boel niet onder het bed laten liggen

Tuurlijk moet je langzaam beginnen maar er is een verschil tussen langzaam en tergend traag langzaam. Maar ben het er verder mee eens dat als je oefent, je consistent moet oefenen en dus inderdaad x minuten per dag.

Heb hier Guitar Speed Trainer en is opzich wel een leuk programma. Verschil met dit is dat ze zeggen dat je tot het extreem langzame terug moet gaan terwijl je dat bij Guitar Speed Trainer absoluut niet moet doen. Volgens de Guitar Speed Trainer guide heeft het namelijk geen nut om in de Effortless en Easy zone te gaan oefenen.

Quote:
jantje

Inderdaad wat Van Veen zegt. Het is algemeen bekend dat je licks op snelheid krijgt door te gaan spelen op een tempo dat net slordig word. Dan de metronoom een standje lager en dan eindeloos herhalen. Vervolgens kun je het op een standje hoger ook. Niks nieuws.

Een standje lager is niet precies wat hier staat. Hier staat "ga terug tot op de meest trage stand". Ik probeer zo effectief mogelijk met mijn tijd om te gaan dus vandaar dat ik dit soort artikelen wel interessant vind. Maar ik denk dat ik het weer veel te wetenschappelijk wil bekijken.
Datum: 07/09/2008 21:50

...en Guitar Speed Trainer heeft mij in ieder geval met sommige dingen wel echt geholpen. Misschien is het voor iedereen anders...

Typos are there for those that look for them. I try to do something for everybody.
Gepost door: Rowan
Datum: 07/09/2008 23:05

De eerste oefening van Michael Angelo batio die hij geeft in Speed Kills 1 is "DE" oefening. Natuurlijk moet je niet de hele dag 1 oefening doen maar als je dat dingetje kan en begrijpt kan je haast alles. Ik heb anderhalf jaar lopen klooien om die uppick naar de g snaar te kunnen, maar daarna word alles zo simpel.

d= down pick
u= up pick

d u d u d u d u
e----------------------------
b----------------------------
g-----------11-12-11--------- 
D--11-12-14----------14-12---
A----------------------------
E----------------------------
en dan heel vaak achter elkaar spelen
Datum: 07/09/2008 23:41

klopt, is een goede oefening. Maar alle toonladderstjes in triads zijn goed hoor, als je maar een keer een d-u naar een hogere snaar moet doen (wat je bij een lange toonladder altijd minstens drie keer hebt)

Gepost door: Zilty
Datum: 08/09/2008 08:34

Hoe trager je het speelt, des te belangrijker word de timing. Ik merk bij mezelf dat ik de licks op topsnelheid vaak makkleijker te doen vind dan als ik het (veel) langzamer speel. Lijk me dat je dan timing ipv snelheid traint. Minstens zo belangrijk. EN uiteraard zijn oefeningen slechts oefeningen, neem het niet zo letterlijk.

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Sjaak
Datum: 08/09/2008 09:11

Quote:
maar als je dat dingetje kan en begrijpt kan je haast alles

Haast alles? Zo! Toe maar!

Ik heb nogal moeite met "for the love of God". Nu, effe dit oefenen en ik kan het! Hoop doet leven!
Datum: 08/09/2008 10:44

Kwam er vanochtend trouwens achter dat mijn picking hand de belemmerende factor is. Heb de eerste oefening van Michael Angelo gedaan (goede DVD btw) met hammer-ons aan de linker hand (gewoon om te kijken of mijn linker hand snel genoeg is) en die gaat een stuk sneller dan het alternate picking gedeelte van mijn rechter hand.

Denk dat ik het volgende maar ga oefenen om mijn picking hand sneller te krijgen. Weet ik in ieder geval dat ik alles pick en niet toevallig een hammer-on gebruik grinnikend

e-----------------------
b-----------------------
g---------x-x-x--------- 
D--x-x-x---------x-x-x--
A-----------------------
E-----------------------
Datum: 10/09/2008 01:05

het gaat niet om links of rechts maar om samen (hé! een politieke slogan!). Als je links sneller bent dan rechts moet je niet proberen rechts sneller te krijgen, je moet ze eerst naar elkaar toe laten groeien. Dus gewoon alternating toonladders spelen, of desnoods alleen 4-5-4-5-4-5-4-5-4-5-4- etc. En dan beginnen oip de snelheid die je wel goed kunt en dan langzaam opvoeren. Anders krijg je zometeen het probleem (heb ik ook gehad) dat je afzonderlijkt razend snel kunt spelen maar dat het samen nog steeds nergens op lijkt.

Datum: 10/09/2008 09:09

Begrijp ik, maar als je merkt dat je soms niet goed picked maar je er toch een goede klank uit krijgt dan heb ik kennelijk een hammer-on gespeeld. Dat gaat me dan opbreken op langer termijn als er stukken komen waar het allemaal wel 100% perfect moet gaan en je dus niet onbewust kan "cheaten" met hammer-ons. Dus vandaar dat ik zeker wil weten dat het picken goed gaat en de enige manier is om percussie noten er uit te krijgen zodat ik weet dat ik goed gepicked heb. Maar als je andere goede oefeningen hebt dan hou ik mij aanbevolen!
Datum: 10/09/2008 23:42

er zijn wat mij betreft een paar basistechieken. Om te beginnen natuurlijk alternating 4-5-4-5-4-5-4-5 (of 12-14-12-14-12-14, waar je zin in hebt. Daarmee oefen he vooral je links-rechts coordinatie. Wat essentieel is, is dat je rechterhand leidend is! Je rechterhand doete eigenlijk alles bij gitaar spelen, het tempo, het volume, de tone, de dynamiek, alles behalve de toonhoogte. Maar daarom is de rechterhand dus leidend, en de linkerhand moet volgen. Essentieel hoor! Bij 80% van de gotaristen is dat niet goed ontwikkeld, waardoor solo's rithmisch niet goed zijn, niet echt lekker doorlopen of accenten er net niet goed uit komen. Geen groove, zeg maar.

Tweede punt is dan (alweer rechterhand!): alternate string skipping. Bedenk zelf je oefening, maar speel rechts in ieder geval altijd alternating én op de de klik! Ik probeer altijd random patronen met mijn linkerhand te spelen, gewoon overal over de hals heen, maar je kunt natuurlijk ook een vast patroon spelen. Als er tussen iedere twee noten maar ten minste (!) één snaar ruimte zit.

Derde (eindelijk linkerhand, maar niks met je vingers): Hand schuiven! speel een toonladder (bij mij altijd E-mineur, maar het maakt niet uit wat je speelt) alternating over vier octaven, alweer op de klik. Je moet dan op z'n minst vier keer van positie veranderen, en de kunst is dat rithmisch goed te doen, want je rechterhand blijft leidend, dus je linkerhand moet maar zorgen dat 'ie er op tijd is.

En dan strekken, de oefeningen van Petrucci (Rock Discipline) zijn erg goed. Begin met

------P15------P15------W12-------W12-
----R14------M13------M14-------R13---
--M13------R14------R13-------M14-----
W12------W12------P15-------P15-------
----------------------------------------

P=Pink
R=Ringvinger
M=Middelvinger
W=Wijsvinger
waarbij je je vingers steeds in paren tegelijk verplaatst, dus bij de tweede wissel je R en M om, bij de derde P en W etc.

Als die lekker gaat speel je i.p.v. 12-13-14-15 nu 12-14-15-16. Daarna 12-14-15-17, en uiteindelijk 12-14-16-18. Als dat ook lekker gaat (het gaat dan al flink pijn doen bij mij) dan speel je dezelfde, maar dan vanaf 11, vanaf 10 etc.

Uitkijken dat je niks scheurt hoor! Als het echt pijn gaat doen moet je stoppen tot de pijn over is. En vooraf een beetje zonder gitaar warming up doen met je handen, vingers, ellebogen en schouders is ook echt aan te bevelen, want we zijn nu bezig met topsport blij

En als dat lekker loopt, pas dan echt aan snelheid gaan werken. Gewoon een toonladder pakken, met vier vingers spelen (dus je pink niet vergeten!) en dan een paar uur over de hals racen:

-------------------------------7-8-10--
------------------------6-8-10---------
------------------5-7-9----------------
------------5-7-9----------------------
------5-7-8----------------------------
5-7-8----------------------------------
Alles netjes alternating, op de klik, en met de vingers in positie (w=1,m=2,r=3,p=4)

Idere dag een uur of wat, en dan spreek ik je over een maand of drie wel weer blij

Datum: 11/09/2008 09:36

Thanks! aanbiddend

Ik verzin ook veel van mijn eigen oefeningen maar het is wel leuk om te lezen hoe anderen het doen.

Volgens mij zit er wel een fout in je Petrucci oefening. Moet het niet zijn:
------P15------P15------W12-------W12-
----R14------M13------R14-------M13---
--M13------R14------M13-------R14-----
W12------W12------P15-------P15-------

P=Pink
R=Ringvinger
M=Middelvinger
W=Wijsvinger

Ik heb het nog niet geprobeerd op jouw manier (zit nu op mijn werk) maar als ik het zo zie krijg je anders een rare situatie met je ring- en middelvinger (als je de 13e met je ringvinger speelt dan moet je je hand bijna draaien om met de middelvinger de 14e te pakken).

Quote:
"Supermarkt Van Veen"

Wat essentieel is, is dat je rechterhand leidend is! Je rechterhand doete eigenlijk alles bij gitaar spelen, het tempo, het volume, de tone, de dynamiek, alles behalve de toonhoogte.

Klopt helemaal! Mijn picking techniek heb ik verkeerd aangeleerd. Het snelle werk lukt gewoon niet meer op mijn huidige manier. In plaats van een hoek van 45 graden naar beneden wees hij altijd 45 graden omhoog. En in plaats van met de pols te bewegen, bewoog ik voornamelijk mijn vingers. Dus het is momenteel een kwestie om dat goed te krijgen en je oefeningen komen daar zeker goed bij pas! biertje

Quote:
"Supermarkt Van Veen"

Idere dag een uur of wat, en dan spreek ik je over een maand of drie wel weer blij

Ik denk dat ik mij de komende maanden wel ga vermaken grinnikend

Nog een kort ander vraagje. Veranker je je hand op je gitaar met behulp van je vingers? Of laat je de pols alleen licht rusten op de bridge? Met alternate string skippen heb ik de behoefte om mijn vingers te rusten om beter een idee te hebben waar ik zit als ik aan het picken ben. Heb al vele filmpjes bestudeerd maar het verschilt eigenlijk van gitarist tot gitarist. Michael Angelo Batio heeft zijn vingers bv op de gitaar, maar Paul Gilbert heel vaak niet. Het lijkt mij dat je zonder vingers minder weerstand hebt en dus sneller zou kunnen spelen, alleen als je naar Michael Angelo kijkt dan gaat dat ook niet op knipoog (hij is echt rete snel).
Gepost door: Antony Reynaert
Datum: 15/09/2008 11:43

Hey,

Dit artikel van Tom Hess heeft mij goed geholpen om snelheid op te bouwen:

[tomhess.net]

Het advies die hier al gegeven werd is zeer goed om snelheid op te bouwen;
Het is inderdaad belangrijk dat je begint met het vastleggen van je maximum-snelheid en je top-snelheid waarop je iets clean kan spelen.
Eenmaal dat je dit hebt genoteerd begin je op te bouwen van een traag tempo naar een tempo dichter bij je top snelheid. Het is goed om dit proces te doen over een aantal dagen en niet in 1 enkele oefensessie, zoals in bovenstaand artikel wordt vermeld.

Antony

mijn website:
[www.antonyreynaert.com]
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 16/09/2008 22:00

Quote:
Tony

In plaats van een hoek van 45 graden naar beneden wees hij altijd 45 graden omhoog. En in plaats van met de pols te bewegen, bewoog ik voornamelijk mijn vingers. Dus het is momenteel een kwestie om dat goed te krijgen en je oefeningen komen daar zeker goed bij pas! biertje

Ow man zo heb ik 8 jaar lang gespeeld!! En toen heb ik t in ongeveer 1 maand om kunnen gooien. De snelste zal ik nooit worden, maar t klinkt wel beter zo!
Datum: 17/09/2008 00:14

Quote:
Fu

Tony
In plaats van een hoek van 45 graden naar beneden wees hij altijd 45 graden omhoog. En in plaats van met de pols te bewegen, bewoog ik voornamelijk mijn vingers. Dus het is momenteel een kwestie om dat goed te krijgen en je oefeningen komen daar zeker goed bij pas! biertje

Ow man zo heb ik 8 jaar lang gespeeld!! En toen heb ik t in ongeveer 1 maand om kunnen gooien. De snelste zal ik nooit worden, maar t klinkt wel beter zo!
Idem.

De Petrucci-oefening stond er wel goed hoor. Je wisselt eerst de binnenste twee vinger, dan de buitenste, dan de binneste weer, en dan de buitenste weer. Je laat dus ook steeds twee vingers staan. Daardoor ontwikkel je meer lenigheid tussen de vingers onderling, dat zit 'm vooral in het fijne bindweefsel bovenop je hand, en daar zul je ook wel wat voelen blij

Gepost door: Nico
Datum: 17/09/2008 00:21

Quote:
Tony

monddood
Datum: 17/09/2008 09:26

Quote:
Nico

Tony

monddood

Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die zich dingen fout heeft aangeleerd. Laatst een filmpje van Paul Gilbert gezien die ook aangeeft te hebben gespeeld als mij. Hij schijnt ook 8 jaar lang "verkeerd" gespeeld te hebben dus er is nog hoop knipoog.

Oh shit.. ik ben niet begonnen op mijn 6e... grinnikend

Quote:
"Antony Reynaert"

[tomhess.net]

Hey man erg bedankt! Ik zie nu dat mijn probleem het rushen naar top snelheid is. Elke oefen sessie probeer ik mijn max te overschrijden maar zie nu in dat dit juist een verkeerde werking heeft. In plaats van accuraat te zijn merk je toch dat bepaalde dingen nog niet soepel gaan terwijl je toch elke keer sneller probeert te spelen (shame on me belerend). Ben maandag begonnen met het traag oefenen en merk nu al dat mijn vingers van mijn linker hand minder uitsteken van de snaren. Erg positief want hoe kleiner de afstand hoe minder afstand je hoeft te overbruggen en hoe sneller je kan spelen (theoretisch gezien). Ik laat de komende weken / maanden nog wel wat van mij horen qua progressie en of het werkt of niet. Enige nadeel wat ik nu heb is dat het wel erg demotiverend werkt om een half uur lang het zelfde riedeltje te doen op een trage snelheid. Ik denk dat ik mijn schema wat ga uitbreiden met meer variatie. En aangezien ik nu op een lage snelheid oefen is het best mogelijk om wat moeilijkere oefeningen er vast in te "programmeren". Zoals bijvoorbeeld Rob zijn Rock Discipline oefening.

@Rob: Ik neem aan dat er een filmpje is van die oefening (zal vanavond zoeken)? Ik volg namelijk niet hoe je die vingers moet omdraaien want mijn ring vinger en middel vinger komen gigantisch in de knoop op de manier hoe hij daar is uitgeschreven.
Datum: 18/09/2008 09:19

Heb het filmpje gisteren gevonden en begrijp nu hoe je de Rock Discipline oefening moet spelen. Zat nog wel een foutje in Rob, de laatste en enerlaatste wisselingen moet je omdraaien. Ik moet zeggen dat het een erg lekkere oefening is om warm te worden! In het begin was het wat onwennig (vooral de laatste 2 omwisselingen). Het filmpje nog wat verder bekeken maar die stretch oefeningen die daarna komen gaan helemaal nergens meer over grinnikend Op een gegeven moment zit er tussen elke vinger een lege fret en dan ook nog over verschillende snaren naar boven en beneden geschokt
Gepost door: Antony Reynaert
Datum: 18/09/2008 12:31

Quote:
Tony

Antony Reynaert

[tomhess.net]

Hey man erg bedankt! Ik zie nu dat mijn probleem het rushen naar top snelheid is. Elke oefen sessie probeer ik mijn max te overschrijden maar zie nu in dat dit juist een verkeerde werking heeft. In plaats van accuraat te zijn merk je toch dat bepaalde dingen nog niet soepel gaan terwijl je toch elke keer sneller probeert te spelen (shame on me belerend). Ben maandag begonnen met het traag oefenen en merk nu al dat mijn vingers van mijn linker hand minder uitsteken van de snaren. Erg positief want hoe kleiner de afstand hoe minder afstand je hoeft te overbruggen en hoe sneller je kan spelen (theoretisch gezien). Ik laat de komende weken / maanden nog wel wat van mij horen qua progressie en of het werkt of niet. Enige nadeel wat ik nu heb is dat het wel erg demotiverend werkt om een half uur lang het zelfde riedeltje te doen op een trage snelheid. Ik denk dat ik mijn schema wat ga uitbreiden met meer variatie. En aangezien ik nu op een lage snelheid oefen is het best mogelijk om wat moeilijkere oefeningen er vast in te "programmeren". Zoals bijvoorbeeld Rob zijn Rock Discipline oefening.

Hey Tony,

tof om te horen dat je het een goed artikel vond. Het heeft mij allesinds veel geholpen.
Je hoeft geen 30min. per dag per oefening te doen. Een grote 10 minuten kan soms al voldoende zijn.

mijn website:
[www.antonyreynaert.com]
Datum: 18/09/2008 13:52

Je hebt gelijk TOny, ik zag 'm ook, dat foutje.

Die oefeningen zijn overigens wel te doen hoor, maar wat ik wel heel belangrijk vind is dat je de stretch-oefeningen die hij voordoet ook écht doet, en niet ff vlug een beetje, vooral die hand-stretches zijn essentieel om blessures te voorkomen. Wat je hier doet is topsport en daar hoort een goede warming up bij.
Het lukt mij nu wel om de strectch-oefeningen met een fret ertussen te doen, alleen niet goed op de dunste snaren. Toen ik een jaar geleden begon met de oefeningen kreeg ik zelfs de eerste niet goed voor elkaar, dus het werkt wel. En dat geldt ookv oor de alternating stringskipping oefeningen, in het begin sloeg ik steeds alles mis, nu gaat 95% helemaal goed en de rest zijn 'missertjes', dat komt nog wel helemaal in orde.
Het is en blijft een kwestie van heel veel oefenen.

Gepost door: JB
Datum: 18/09/2008 15:50

Mooi! Het enig obstakel nu nog is: Tijd!biertje

"The only way to make your dreams come true is to wake up!"
Datum: 18/09/2008 16:04

Quote:
JB

Mooi! Het enig obstakel nu nog is: Tijd!biertje

Je moet tijd niet zien als obstakel maar als mogelijkheid tot groei. De belangrijkste ingredienten zijn consistentie, doorzettingsvermogen en effectief oefenen. Dan werkt tijd alleen maar in je voordeel en zul je groeien als kool. Het is en blijft een groeiend proces. De vorderingen die je onbewust maakt zul je niet direct merken op het moment dat je de oefeningen doet maar als je een jaar later alles cumulatief optelt dan begint het toch wel aardig te wegen. En ik geloof echt dat het geen talent is maar een kwestie van jaren en jaren effectief oefenen. Het is niet dat alle grote namen een gitaar op pikten en direct virtuoos waren. Ze hebben allemaal kei- en keihard gewerkt voor wat ze nu zijn. Of je die opofferingen wilt maken is natuurlijk een tweede maar dat heeft weer te maken met wat je wilt bereiken.
Datum: 23/09/2008 17:00

Het traag oefenen werkt echt ge-wel-dig! Voor velen waarschijnlijk al gesneden koek maar ik zet hier toch maar wat dingen neer die ik onderhand heb geleerd:
  • String skips zijn uitermate belangrijk! De reden dat veel mensen slecht of sloppy snel kunnen spelen heeft te maken met string skips en die bepalen in grote mate of je snel kan spelen of niet.
  • Speed is a byproduct of accuracy and consistency in learning the motions. Ga dus nooit snel oefenen als je het nog niet goed clean kan spelen! Het werkt alleen maar averechts omdat je je handen aanleert om kut en sloppy te spelen.
  • Probeer altijd minimale vinger afstand te houden tussen je linkerhand en de snaren. Hoe groter de afstand hoe moeilijker het is om snel te spelen. Je moet dit traag oefenen en zonder metronoom omdat het alleen gaat om de beweging om de afstand zo klein mogelijk te behouden.

Waar ik alleen nog niet achter ben is het tremolo picken. Wat vragen aan mijn kant die hopelijk beantwoord kunnen worden. Heb al 100'en filmpjes en Internet pagina's bezocht maar ik kom er maar niet uit:
  1. Hoe moet je je plectrum houden? Als ik hem op 45 graden houd dan schuurt hij de snaren. Als ik hem evenredig houd aan de snaar dan krijg ik een lekker *plok* geluid. Nadeel van de 45 graden is dat met een clean geluid je niet goed kan shredden omdat er een erg slecht geluid uit komt. Voordeel is wel dat je makkelijker over de snaren "glijdt".
  2. Is het handig om één of meerdere vingers van je rechter hand op de gitaar te laten rusten?
  3. Ik krijg het (nog) niet voor elkaar om de laagste twee snaren te tremolo picken. De reden hiervoor is alsvolgt. Ik rust met mijn palm altijd op de bridge. Bij het tremolo picken van de hoge snaren levert dit geen probleem op omdat er nog genoeg snaren onder zitten waar ik op kan blijven rusten. Dit krijg ik alleen niet voor elkaar bij de laagste omdat ik dan geen plek meer heb om te rusten. Als ik rust dan mute ik de snaren terwijl ik ze open wil horen. De enige mogelijkheid is om dan een pinky of ring vinger op de gitaar te laten rusten. Mijn hand laten "zweven" boven de bridge lukt me niet en ik heb ook niet het idee dat dit vaak gebeurd.

Al met al wel relaxt om te zien dat ik weer vooruit ga. Het is echt een kwestie van HOE je oefent. Als ik dit zo blijf doen dan ben ik benieuwd waar ik over een jaar sta!
Datum: 23/09/2008 17:23

Dat laatste is ook meestal het grootste probleem. Je progressie gaat vaak met sprongen, en dat betekent dat je ook periodes krijgt waarin er, ondanks je vele oefenen, geen progressie is. En dan komt het dus aan op de belangrijkste hindernis: motivatie. Zolang je progressie maakt is dat een belangrijke motivator, zoals je nu zelf ook merkt. Maar als je op een volgend plateau komt valt die motivatie weg, en heb je iets anders nodig. Wat Vai ook wel noemt: The Will to Kill. Heb je spirit in je om door te gaan, hoewel het zinloos lijkt ? Kun je de energie opbrengen om iedere dag je routines door te lopen, mogelijk uiteindelijk zonder resultaat omdat je aan je plafond zit ? Dat is voor de meeste mensen het grootste probleem, de rest is eigenlijk makkelijk, kwestie van genoeg tijd vrijmaken en je dingetjes doen. Maar als je voldoende gemotiveerd bent is dat nooit een probleem.

Wat bedoel je trouwens met tremolo picken ?

Datum: 23/09/2008 19:10

In de eerste zie je het in het begin goed. In de tweede wordt het afgewisseld met akkoorden?

Gepost door: FUnkadelic
Datum: 01/10/2008 16:16

video: [www.chrisbroderick.com]Lekker snel spelen:
Freek Tim berichtRe: Geheim van snel spelen
Gepost door: Tim
Datum: 01/10/2008 17:09

DAt is inderdaag erg snel!

[www.firstmillion.nl]
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen