Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2
berichtZelfbouw Fuzz Face pedaal
Gepost door: Maurice Makaay
Datum: 17/10/2004 03:27

Na alle fuzz faces voorbij te hebben zien komen op dit forum, heb ik maar eens de spullen bij elkaar gezocht en zelf een Fuzz Face gebouwd. Ik heb een standaard schema gepakt als uitgangspunt:

[fuzzcentral.tripod.com]

Die heb ik gebouwd. Bij DIL elektronica (www.dil.nl) heb ik de AC128 germanium transistors weten te scoren. De rest ofwel uit oude hardware gesloopt die ik nog had liggen, ofwel besteld via Conrad (www.conrad.nl). De "stomp switch" heb ik ergens via een Amerikaanse site besteld. Ik weet helaas zo niet meer welke, maar het zal niet zo heel lastig te vinden zijn.

Het is me meteen heel erg duidelijk geworden hoe belangrijk het is om de twee transistors goed op elkaar af te stemmen en om te zorgen dat de transistors een goede gain(verhouding) hebben. Q1 70 en Q2 130 schijnt geweldig te zijn. Uitleg hierover vind je bijvoorbeeld op de pagina:

[www.geofex.com]

Ik heb 4 AC128 en 2 AC188 transistors doorgemeten en heb daaruit twee transistors weten te vissen die samen wel aardig klonken. Ik heb ook op het gehoor transistorparen uitgetest, maar de 70-130 waarden lijken inderdaad vrij heilig. Daar heel erg van afwijken geeft op zijn zachts gezegd een erg vervelende fuzz sound. Ook het gebruik van silicon transistors in plaats van germanium geeft een minder mooi geluid naar mijn zin. Doordat de clipping veel abrupter optreedt, krijg je daarmee een erg naar geluid. Ik heb zelf twee paren silicon transistors uitgeprobeerd en toen dat pad maar gillend verlaten knipoog

Ik heb de uitgangs-condensator vervangen door een condensator met een hogere waarde. Dit, omdat ik vond dat er maar erg weinig bas door het apparaat heen kwam. In plaats van de 0.01uF die in het schema staat heb ik er 0.027uF in gestopt.

De 8k2 weerstand heb ik vervangen door een trim-potje. Daarmee kan ik met de hand de manier waarop de transistor zijn werk doet afregelen (biasing). Voor iedereen die hiermee gaat knutselen raad ik dit aan. Met de basis weerstanden moet je maar net geluk hebben dat het helemaal lekker samen werkt met je transistoren. Dit trucje heb ik opgevist uit het sili-face 2 schema.

[www.runoffgroove.com]

Ook heb ik nog een kleine condensator geplaatst tussen de collector en de basis van Q2 (330nF) om een beetje wat van het hoge scherp uit het geluid te halen.

De 470 Ohm weerstand is vervangen door een 1K weerstand voor iets meer output op de tweede transistor.

Al met al niet helemaal het originele Arbiter Fuzz Face schema, maar een mengelmoesje van een aantal Fuzz Face mods, waar ik hetgeen ik het lekkerst vond heb uitgepikt. Dit heeft uiteindelijk een pedaaltje opgeleverd waar ik waarschijnlijk wel gebruik van ga maken. Vanavond al leuk zitten spelen in ieder geval! Het is echt heel lekker, zoals de gitaar en het pedaal samenwerken. Je kunt met je volumeknop op de gitaar een heleboel aan het geluid regelen. Het pedaal is (door de feedback via de 100 Ohm weerstand van Q2 naar Q1) ook super-aanslag-gevoelig. Je kunt dus ook met de manier van spelen de hoeveelheid fuzz heel goed be´nvloeden. Dit werkt goed, doordat de fuzz een hele lage impedantie heeft. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden. Mijn tube screamer voor de fuzz zetten maakt de handel aardig waardeloos. De TS heeft een impedantie-buffer, die ervoor zorgt dat de fuzz alleen nog maar lelijk wil gillen blij

Goed... tijd voor wat plaatjes, om te laten zien hoe het geworden is. Daar zal ik wat losse berichten voor aanmaken. Ik heb mijn microfoon uitgeleend, dus ik kan nog even geen opnames maken, maar zodra ik hem terug heb zal ik wat MP3tjes maken.
berichtRe: Zelfbouw Fuzz Face pedaalbijlage
Datum: 17/10/2004 03:27

Het circuit, van de bovenkant af gezien.

Datum: 17/10/2004 03:29

Het circuit van de onderkant af gezien.
Ik heb hier zelf een schema voor gemaakt, want de smallbox Fuzz die ik eerst bekeken heb, gebruikte naar mijn zin wel heel veel ruimte.

Datum: 17/10/2004 03:29

Het geheel ingebouwd in de behuizing.

Datum: 17/10/2004 03:31

Een close-up van het circuit. Ik heb met twee stukken hard schuimrubber een constructie gemaakt waarmee ik het bord in de behuizing klem. De tijd moet uitwijzen of dit een verstandige keuze is geweest knipoog Het voelt allemaal wel stevig, maar het zit dus op geen enkele manier echt vast.

Datum: 17/10/2004 03:35

De switch, potmeters, jack en batterij zitten allemaal bij elkaar in het bovenste gedeelte van het pedaal. Voor de batterij had ik geen echte klem, dus ik heb daarvoor de plaatsing van de potmeters netjes aangepast. Zoals je ziet wordt de batterij precies tussen de potmeters en de behuizing geklemd. T.z.t. kan er wellicht nog wel een klemmetje af...

Datum: 17/10/2004 03:36

De belettering zoveel mogelijk in stijl gedaan. Over hoe ik hem moest noemen was ik het vrij snel eens met mezelf... de Fuzz Feest! Hier is het eindresultaat van dit project.

droom berichtRe: Zelfbouw Fuzz Face pedaal
Gepost door: Joris
Datum: 17/10/2004 03:38

ziet er gaaf uit.
ik ga ook ooit nog een keer zo iets maken denk ik.
hoe lang ben je er mee bezig geweest??
berichtRe: Zelfbouw Fuzz Face pedaal
Gepost door: Thomas
Datum: 17/10/2004 10:59

ja ziet er cool uit
zoiets ga ik ook eens maken!
zal wel nog eerst aan onderdelen moeten graken, maar dat zal wel geen probleem zijn.

wat voor geluid komt er eigenlijk uit een fuzz face-effect ?

Thomas
Gepost door: ToonZoon-gewoon Toon
Datum: 17/10/2004 11:16

Je hebt zeker wel hulp van Ton gehad?
Gepost door: ron smit
Datum: 17/10/2004 11:26

Voor mij is het chinees, maar ziet er allemaal indrukwekkend uit. Leuk als je dat kunt. Kun je de fuzz laten horen met een mp3tje?
Gama Bomb berichtRe: Zelfbouw Fuzz Face pedaal
Gepost door: Mario 3
Datum: 17/10/2004 11:58

Maurice had jij ook Franse radio door je versterker komen als je alle pots dicht draaid? tong uit de mond grijns dat had ik in het begin wel! haha

Cool dat je er 1 gemaakt hebt trouwens.
Datum: 17/10/2004 12:46

@Joris: Ik heb het niet echt bijgehouden, maar aardig wat uurtjes. Het eerste printje solderen was zo gedaan, maar uitzoeken hoe ik het beter kon laten klinken kostte nogal wat tijd (veel lezen op internet). Het inbouwen heeft zo'n 2,5 uur gekost. Met name doordat ik geen goede boortjes had en dus nogal lang heb zitten vijlen op de gaten knipoog

@Thomas: een ... ehhh... fuzz geluid? Dit is een overdrive geluid, waarbij je (vooral in het laag) hoort dat het signaal richting een blokgolf vervormd wordt. Hoe een blokgolf klinkt kan ik zo helaas niet uitleggen. Verder is er nie een een typisch fuzz geluid, omdat de pedalen onderling zo verschillend kunnen zijn. Jimi Hendrix gebruikte ook fuzz face pedalen, maar denk niet dat je meteen als Hendrix zult klinken wanneer je je eigen fuzz bouwt (los nog van de speeltechniek).

@Lex: Nope. Wel van Sander van Rooijen die me wat handige info heeft gegeven over de codering van condensatoren.

@Ron: Yep, als ik mijn microfoon weer terug heb.

@Mario: Nope. Ik heb mijn fuzz volledig in een metalen behuizing zitten en de behuizing is geaard. Dat zorgt er in ieder geval voor dat het circuit mooi afgeschermd is voor elektromagnetische straling. Ook heb ik nog een extra weerstand (uit mijn hoofd: 15 Ohm) voor de inputcondensator gezet om dit effect tegen te gaan. Daar hoort volgens de theorie ook nog wel een condensator naar aarde bij, maar dit doet het al voor mij. Geen radio en als ik het ding en de versterker heel hard zet, hoor ik vrijwel geen ruis (ik denk zelfs dat ik alleen de standaard ruis van de versterker hoor).
Datum: 17/10/2004 21:14

ik had het geld er niet voor over om een metalen behuizing te kopen. Scheelde, ik dacht bijna 10 euro. Alles bij Radio Piet in Arnhem gehaald trouwens.
Datum: 17/10/2004 21:41

Radio Piet rulez knipoog In Nijmegen heb je nog technica zitten, maar helaas heeft die niet altijd alles op voorraad. Daarom doe ik steeds meer via het internet.

Het extra geld voor de behuizing had ik er wel voor over, maar dat is natuurlijk een keuze. Ik vind de afscherming tegen straling wel fijn, maar nog veel fijner vind ik dat ik keihard op het ding kan gaan staan, zonder dat ik bang hoef te zijn hem stuk te maken. Bij een kunststof behuizing zou ik daar toch altijd een beetje bang voor zijn denk ik.
Datum: 17/10/2004 23:43

ja dat is waar, maar omdat ik totaal geen ervaring had met "zelf electronische dingen in elkaar schroeven" heb ik alles zo goedkoop mogelijk gehouden. Mijn fuzz pedaaltje doet het aardig, maar kapt wel erg snel tonen af. Ik zit er nog over na te denken om er een led en een adaptor aansluiting in te maken, misschien doe ik dat in de winter wel... (dan leeft ie een jaar)
Datum: 18/10/2004 00:04

Een LED aansluiting alleen maken door de LED _buiten_ je circuit te houden, om be´nvloeiding van het circuit zelf te voorkomen. Hier zijn wel verschillende schakelingen voor de vinden. Ik heb zelf 3pdt switches gekocht, omdat dat hiermee heel makkelijk te regelen is. Met een dpdt switch (6 aansluitingen i.p.v. de 9 die de 3pdt switch heeft) moet je een zogenaamde millenium bypass methode gebruiken. Info:

[www.geofex.com]

Over het afkappen van de tonen: dit heeft waarschijnlijk alles te maken met de transistors die je gebruikt en de biasing van die transistors. Welke variant heb jij gebouwd? Als je die smallbox variant gemaakt hebt (basis fuzz circuit), dan zou ik zeker eens proberen om een trimpotje van 15K Ohm o.i.d. in het circuit te zetten (i.p.v. de 8K2 Ohm weerstand R5) en daarmee te gaan varieren in de weerstand op die plek. Waarschijnlijk kun je daar het afkappen wel een heel stuk mee wegwerken. Ook een transistor met een hele sterke versterking op de plaats van Q1 en een met een zwakke versterking op Q2 geeft problemen op dit vlak. Probeer dus ook eens je transistors van plaats te wisselen (ik hoop dat je ze niet hebt vastgesoldeerd knipoog.

Succes ermee!
Wim swingt als een trein... berichtRe: Zelfbouw Fuzz Face pedaal
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 18/10/2004 13:12

... en het geheel werd gesoldeerd met gebruikmaking van S-39 neem ik aan???!!! (Ha, ha.......)
Maar goed gedaan! ROTFL ROTFL ROTFL
Datum: 18/10/2004 15:29

Tuurlijk!!! Flink veel ook. Gewoon een dikke druppel S-39 op beide zijden van de connectie en dan de stukken metaal tegen elkaar houden tot ze aan elkaar vast gecorrodeerd zitten. Werkt hartstikke goed. Ook een prima manier om de trimmer te fixeren. Gewoon een beetje S-39 van bovenaf indruppelen. Na een tijdje zit het vanzelf vast! Veel definitiever dan die ouderwetse klodder lak!!! ROTFL
Gepost door: Jeroen
Datum: 18/10/2004 15:45

Je had met dat kwastje in de S-39-pot de naam op het pedaal kunnen schrijven. Dan staat er na verloop van tijd netjes in letters van roest 'Fuzzfeest'. Geeft een ruige industrial-look tong uit de mond grijns
Datum: 18/10/2004 15:46

Hehe... cool plan! blij Maar ik weet niet of het een hele mooi effect geeft op een aluminium behuizing. En anders maar iets langer wachten. Dan kun je door de uitgevreten letters heen leuk het circuit bekijken. Ook mooi!
Gepost door: Sander R.
Datum: 21/10/2004 22:30

van Rooijen
mekkerend

Let je heel even niet op en gelijk wordt je naam verbouwd.

Maareh.. Van Makaa, ik ben blij dat je fuzz feest gelukt is knipoog

Datum: 22/10/2004 01:34

Sorry Sander van Raaij knipoog
Wat het makkelijk maakt is dat ik ook een Sander van Rooijen ken en dat die naam nogal voorop mijn tong...ehhh.. vingers ligt. Wees blij dat ik je geen Sander de Rooij noem knipoog

En ik zal de Fuzz Feest zaterdag ook meenemen naar het bruiloftsfeest. Even kijken of het in een bandsetting ook nog hout snijdt. Voor thuisgebruik heb ik hem nu aardig volwaardig naast mijn tube-screamer hangen en dat is een goed teken knipoog
Datum: 22/10/2004 08:29

tong uit de mond grijns
Maart 2008 berichtRe: Zelfbouw Fuzz Face pedaal
Gepost door: Ton
Datum: 22/10/2004 22:28

Het is vreselijk lastig om een fuzz te bouwen, hahaha!

Nee maar even serieus, volgens mij heb ik gewoon 1 onderdeel verkeert omzitten en dan werkt niets. Is er een manier om na te gaan welke dat is? Ik denk er over om opnieuw te beginnen.
Datum: 22/10/2004 22:52

ik denk dat je een plus en min verkeerd om hebt zitten, is denk ik de snelste fout om te maken.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 22/10/2004 23:16

dit is ook een lekker zelfbouwding de big muff
bekijk even het bijhorende attachment (adobe acrobat file) tong uit de mond grijns

Bijlagen:
open | download - bigmuff.pdf (76.5 KB)
Datum: 23/10/2004 01:01

Logische plekken die verkeer kunnen zitten:

- Je batterij
- De aansluitingen op de potmeters
- Transistors Q1 en Q2

Jij hebt de sili-face gebouwd he? Daar zitten net als bij de standaard fuzz een aantal condensatoren in. Maar dat zijn allemaal condensatoren die niet in het circuit staan om echt opgeladen te moeten worden, maar fungeren als frequentiefilter of (de eerste en de laatste in het toonpad: 4.7uF en 0.47uF) blokkeerder voor gelijkstroom in en uit het apparaat. Als ik het goed snap, dan maakt het daarmee niet uit hoe de condensators precies in het circuit geplaatst zijn. Heb je dat niet volgens het plaatje gedaan, dan zou het toch wel moeten werken. Sander Rooijens straft me wel af als ik nu onzin verkocht heb knipoog

Ik denk dat de transistors een goed startpunt zijn om te kijken. Als je die verkeerd hebt zitten, dan kun je het vergeten. De base/emitter/collector pootjes van die dingen zitten niet altijd op een standaard plek, maar kunnen per model verschillen. Ik weet niet wat voor een transistor je gebruikt hebt, maar mochten de pootjes op de transistor als volgt zitten (van de onderkant gezien):
   _______
  / 2   3 \
  | o   o |
  |   o   |
  \___1___/
dan wil dat nog niet perse zeggen dat 1 de base, 2 de emitter en 3 de collector is (wat je wel zou kunnen denken als je het smallbox fuzz face plaatje ernaast houdt, waarbij de transistor op die manier in het schema getekend is). Het is wel heel waarschijnlijk dat als je een type transistor gebruikt met de pootjes in een dergelijke driehoek geformatteerd, dat dan 1 de base is en dat je daarmee hooguit 2 en 3 omgewisseld kunt hebben. Heb je een transistor die er zo uitziet:
dan wordt het lastig. Hier kunnen de pootjes allerlei volgordes hebben. Het beste dat je kunt doen is eens de datasheet van jouw transistor op te speuren op internet en daarin kijken hoe de configuratie van de pootjes is.

Ik hoop dat je hiermee wat verder komt.
Datum: 23/10/2004 08:15

Maurice, Je hebt er een over het hoofd gezien.
blij
tenminste, als je het schema hiervandaam hebt:
[www.runoffgroove.com]
Deze heeft een 100uF elco voor voedingsontkoppeling.

Overigens heeft maurice helemaal gelijk dat het meest waarschijnlijke is dat het gaat om aansluitingen naar batterij, potmeters, naar buiten danwel dat een of meerdere transistors een probleem opleveren.
Dat kan zijn door verwisselde aansluitingen of doordat de transistors defect zijn.

Loop ook aan de hand van het schema je schakeling nog eens na zodat je zeker weet dat je geen doorverbindingen op de print vergeten bent of dat er iets naar de verkeerde plaats gaat.

Overigens, als je de emitter en de collector van een transistor verwisseld zal deze in eerste instantie wel werken. Alleen: meestal is de versterkingsfactor dan veel lager (waardoor de schakeling niet naar behoren werkt) maar vooral de belastbaarheid is veel lager. Ze kunnen daardoor gemakkelijk stuk gaan.

Toch is de polariteit van de 47u en 4u7 C's ook belangrijk.
Aangezien de (gelijkspanningscomponent van de) spanning hierover beperkt blijft zullen ze on eerste instantie gewoon werken als je ze verkeerd om aansluit maar de levensduur wordt wel veel korter. Afhankelijk van de spanning en de elco kan dat dan nog varieren van enkele jaren tot enkele seconden.
In de fuzz face (of sili-face) zullen ze het waarschijnlijk wel even uithouden maar het is dus toch verstandig ze om te keren als ze verkeerd zitten.
Gepost door: Robrecht
Datum: 24/10/2004 00:43

en hoe klinkt het eigenlijk? klinkt het distortion achtig of echt scherp fuzzerig?
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen