Zelfbouw duurder dan kopen ??
Gepost door: Datum: 03/02/2011 17:43
Hallo. Laat ik mijzelf eerst even voorstellen:
Thijs is de naam, geen enkele ervaring met het spelen van een gitaar. Mijn muzieksmaak gat een beetje van de punk tot de metal (toch ietje meer metal). Ondanks het feit dat ik zelf niet kan spelen zat ik er wel aan te denken om zelf een gitaar te bouwen. Ik zit trouwens wel serieus te overwegen om te beginnen met spelen. Nu is mijn vraag: Is het goedkoper om een gitaar te kopen of om er één zelf te maken? Ik zit zelf in de meubelindustrie met alle voorzieningen bij de hand, dus qua materialen (hout) en machine-kosten zit ik wel goed. En als ik eenmaal het spelen mijn eigen heb gemaakt, is één & ander nog gemakkelijk te upgraden met andere/betere hardware?? Alvast bedankt voor de reacties. Groeten, Thijs
Re: Zelfbouw duurder dan kopen ??
Gepost door: Datum: 03/02/2011 17:48
hey ik denk dat je dan beter eerst niet zelf een gitaar kunt bouwen. Je weet namelijk niet wat je fijn vind qua gear. En qua hals. Ik ben zelf bezig met een explorer te bouwen maar er gaat toch wel veel geld in zitten als je alles goed wil. En het komt allemaal heel erg precies een fout en je kunt helemaal opnieuw
maar ik wil je niks afraden want in het bouwen zit veel plezier :P nja succes nog.
Gepost door: Anonieme bezoeker Datum: 03/02/2011 18:28 Quote:dat weet je ook nog niet wanneer je voor de eerste keer een gitaar koopt. aangezien je dan nog niet kan spelen weet je niet welke hals voor jou het beste speelt, dacht ik zo. @TS: aangezien je alles bij de hand hebt, denk ik dat je veel leute kan hebben met het ineen steken van een gitaar. natuurlijk zal het dan wel wat langer duren eer je kan gaan spelen. persoonlijk zou ik echter ook wel eerst een gitaar kopen. dan kan je direct beginnen oefenen. en ook een beginner gitaar kan je later opwaarderen met betere hardware (misschien niet allemaal, maar was hier niet iemand die enkel squiers koopt en ze opwaardeert?) en als later blijkt dat je een gitaar echt de max vindt, dan kan je nog altijd aan een zelfbouw beginnen. in elk geval maak je alles zo duur als je zelf wil. Onlangs heeft iemand hier nog een gitaar gemaakt van een afgedankte tafel ( [www.gitaar.net] ) 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/02/2011 18:29 door flup. Gepost door: Datum: 03/02/2011 18:42
Als je enige motiviatie om zelf te bouwen kosten besparen is, dan gewoon lekker kopen.
------------------------------------------------ Mijn JoeTjoep!
Gepost door: Datum: 04/02/2011 00:09
zit met mijn zelfbouwproject al rond de 1000,-, exclusief electronica en hardware. denk ook aan (dure) gereedschappen die je moet aanschaffen....
Gepost door: Datum: 04/02/2011 00:09
Als je hout en apparatuur al hebt, gewoon doen zou ik zeggen
Als je een soort van 'blauwprint' van een body hebt kan je dat gewoon in een cnc machine gooien toch? Voor het spuiten van de lak even langs een custom garage oid. hardware gewoon wat spul van marktplaats. Nek is misschien alleen een probleem. Die kan je overwegen zelf te kopen. Goedkoper is het niet, leuker, waarschijnlijk wel. En daar is dan ook alles mee gezegd. Gepost door: Datum: 04/02/2011 00:18 Quote: TS geeft aan als meubelbouwer over de juiste apparatuur en materialen te kunnen beschikken, lijkt mij al een behoorlijk voordeel. Verder heb ik natuurlijk geen kennis van de skills van TS.
Gepost door: Datum: 04/02/2011 12:59
Allereest allen bedankt voor de (snelle) reacties !!
Wat betreft mijn eigen bouwskills: Ik kan me met hout prima redden. Ervaring in het bouwen van een gitaar heb ik natuurlijk niet, dus dat wordt toch een beetje "trail & error". Ik wist niet exact hoeveel de hardware zou gaan kosten, en of tweedehands te vertrouwen is. Dus daarom zat ik ermee of het financieel aantrekkelijk zou zijn. Ook al valt het qua prijs mee om er zelf één te bouwen, ik denk er aan om toch eerst een gitaar te kopen. Dan kan ik zelf in mijn eigen tempo een gitaar bouwen. Nu nog even rondzoeken voor een redelijke gitaar. Iemand nog een linkshandige ESP Viper for sale ???
Gepost door: Datum: 04/02/2011 13:06 Quote: "redelijke gitaar" ![]() All I'm gonna do is just go on and do what I feel. ~Jimi Hendrix
Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
Klik hier om in te loggen |
||||