Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Bassisten
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
PBassSchematic.jpg 27.5 KB open | download Stonerdaf 11/09/2007 Bericht lezen
berichtHulp met elektronica, schema, precision bass
Gepost door: Jeroentje
Datum: 11/09/2007 16:31

Beste mensen,

Raar verhaal, Ik wilde samen met iemand anders de slagplaat van een precision bas vervangen. Wij de oude losmaken, voorzichtig om niets te beschadigen. Toen we de nieuwe plaat erop wilde zetten kwamen we erachter dat er twee draadjes bij de elektronica los waren geraakt, ondanks onze voorzichtigheid. Was echt kut gesoldeert. Maargoed we kunnen er nu dus niet meer achter komen waar ze vast gezet moeten worden. Het gaat om een witte vanaf de input, en een zwarte vanaf de tone pot, waar ook een condensator oid bij op zit. Hebben we een plaatje op internet gevonden, waarop de elektronica stond uitgetekend, wij volgens dat plaatje de boel vast solderen. Was niet goed.

Wie o wie kan mij helpen aan een duidelijke tekening, schets, uitleg etc ect van de elektronica van een p-bas? Het gaat om een bas met 1 tone en 1 volume pot

Bedankt!

70's Fender 300ps
berichtRe: Hulp met elektronica, schema, precision bassbijlage
Gepost door: Stonerdaf
Datum: 11/09/2007 17:14

Zoiets ???

Quote:
Rob De Jong

En mijn Gibson is nog gemaakt in de tijd dat negers in Kalamazoo niet op de bankjes in het park mochten zitten...ik zeg viva uitbuiting en kinderarbeid, die houden mijn GAS betaalbaar!
berichtRe: Hulp met elektronica, schema, precision bass
Gepost door: chris89
Datum: 11/09/2007 18:36

kijk anders even op de Fender site www.fender.com

staat vol met schema's/tekeningen ...

"That's the only way your hands will ever get strong."The rock guys, they try to get their tone with a les paul and a marshall"."That's the pussy way. You gotta get it in with your fingers.Skinny strings won't stay in tune.They won't get a tone. there's nothing there to express yourself"
Gepost door: Pim
Datum: 11/09/2007 22:14

Ik zou gokken dat die van je input op het middelste puntje van je volumepot moet, en die van je tonepot gewoon op de tonepot zelf. Het is denk ik handig als je een vrij duidelijke foto kunt maken van welke draadjes er precies los zitten?
Gepost door: Roy
Datum: 13/09/2007 17:35

Gewoon wat proberen tong uit de mond grijns veel mogelijkheden zullen er niet zijn
Datum: 23/09/2007 20:02

Bedankt! hij zit weer in elkaar. Volgens dit schema:

Nu even het volgende; ik was benieuwd of ik dit er ook in kon maken:

Dit zou ik dan op de volume pot kunnen maken. Zou ik ook een tweede volume of tonepot erin kunnen maken die dit dan ook doet? dacht zelf tussen de output en de bestaande vulume pot, of zouden jullie dit afraden omdat het niets toevoegt?

70's Fender 300ps

Met Baardharen! berichtRe: Hulp met elektronica, schema, precision bass
Gepost door: William Sanders
Datum: 27/09/2007 15:23

Dat is goed als je een gitaar hebt, waarbij als je je volumeknop toedraait, de hoge frequenties verliest, en de lage overhoud. Bij een bas heb je niet echt hoge frequenties, dus is het eigenlijk overbodig... (een precision MOET modderig vet klinken)

Wat je wel kan doen is een S1-schakeling via een push-pull potmeter doen om je elementen (ja, een p-bass heeft in feite 2 elementen) is serie (standaard P bass configuratie) of parallel (meer jazz achtige toon) te krijgen... of een in/uit fase, dan krijg je een hoog, steriel en zacht geluid.

"Zit de alcohol in de man, dan wordt het 's morgens DAFALGAN®!!!" (Aspro-Bruis voor de liefhebbers)
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 27/09/2007 15:40

Sorry Willem, maar leg mij als leek eens uit waarom je bij een bas geen hoge frequenties hebt?
En dat het goed is als je de volumeknop dichtdraait dat je dan hoge frequentie verliest?

Is dat gewoon je mening, of is dat ook ergens door te onderbouwen?
Ik zou niet zonder hoge frequenties kunnen namelijk, en die victor wooten jongens al helemaal niet.
Voorts hou ik ook niet van dat wollige hoog roll off als ik mijn volumeknop ga gebruiken, dus ja...
En vind je dan ook dat een gewone gitaar geen lage frequenties nodig heeft?

Leg es uit, het mag op z'n Belgisch deze keertong uit de mond grijns
Datum: 27/09/2007 18:38

Quote:
B a r r é
Sorry Willem, maar leg mij als leek eens uit waarom je bij een bas geen hoge frequenties hebt?
En dat het goed is als je de volumeknop dichtdraait dat je dan hoge frequentie verliest?

Is dat gewoon je mening, of is dat ook ergens door te onderbouwen?
Ik zou niet zonder hoge frequenties kunnen namelijk, en die victor wooten jongens al helemaal niet.
Voorts hou ik ook niet van dat wollige hoog roll off als ik mijn volumeknop ga gebruiken, dus ja...
En vind je dan ook dat een gewone gitaar geen lage frequenties nodig heeft?

Leg es uit, het mag op z'n Belgisch deze keertong uit de mond grijns

joo de manne!

Kijk:

De grondtoonfrequenties (Hz) van de afzonderlijke bassnaren zijn E=41,20; A=55; D=73,41; G=98. (grondtoon = 1e harmonische)

Een bassnaar trilt niet louter volgens de grondtoon, maar ook volgens z'n harmonischen... (dus 2e, 3e tot oneindigste!)

De 2e Harmonischefrequenties (Hz) van de afzonderlijke snaren zijn)E=82,40; A=110; D=146,42; G=196. -> dit zijn de grondtonen van de 1e 4 snaren van een gewone gitaar

Enzovoorts, enzovoorts er komt altijd de frequentie van de grondtoon bij... (hey, als we dit voor de A doortrekken, komen we uiteindelijk uit bij A=440Hz, en daar stemmen we op!)

Nu is het "leuke", niet iedere harmonische komt even luid door, er zit zelfs een wiskundig verband tussen! De intensiteit (luidheid) van de Xe harmonische is half zo intens als de vorige harmonische (een 4e harmonische klinkt half zo luid als de 3e harmonische, en klinkt een kwart zo luid als de 2e, enz...)

De grondtoon geeft het fundament, de harmonischen zorgen voor het "timbre" (klankkleur)! Het menselijk gehoor is gevoelig voor frequenties tussen 20 & 20.000Hz (20kHz).

Een basgitaar begint bij 41.20Hz als grondtoon voor de lage E, terwijl een gewone gitaar begint bij 82.40Hz. Aangezien het volume van iedere harmonische afneemt naarmate we de hogere harmonischen bereiken, wordt of: de toon zo hoog dat we ze niet meer horen, of de trilling zo zwak dat we ze onmogelijk nog kunnen waarnemen.

Bij een gitaar zijn de 1e tot de 5e harmonischen bij een zuiver aangespeelde snaar nog waarneembaar, alles erboven wordt teveel onderdrukt door het volume van de grondtoon + de 4 harmonischen.

Hoe het komt dat je de hoge tonen verliest, is omdat de condensator en de potmeter hoogfrequente signalen sneller doen uitdoven dan laagfrequent (wisselstroomelectronica, zoek eens een cursus en zoek het zelf op). Bij een bas is het niet zo dramatisch, omdat je de hoogfrequenten niet kan horen (ze worden overstemd door de grondtoon, check het fysicagedeelte hierboven). Bij een gewone gitaar worden de hoogfrequenten niet volledig overstemd door de grondtoon (ze maken nog deel uit van het hoorbare timbre), en is een verlies van de hoge tonen dramatisch! Voor een bas zal het niet al te veel uitmaken of je daar nu een condensator tussen steekt of niet, zoals in het schema, aangezien de frequenties waarvoor deze werkzaam is, door een bassnaar niet gehaald worden (allee, ze worden wel gehaald, maar de intensiteit is zo laag dat het "onmerkbaar" is), terwijl bij een gitaar dit wel een wezelijk verschil geeft...

Hier het fijne over golven in snaren, staande golven (flageoletten), overeenkomstige harmonischen en frequenties opgewekt)

"Zit de alcohol in de man, dan wordt het 's morgens DAFALGAN®!!!" (Aspro-Bruis voor de liefhebbers)
Datum: 27/09/2007 19:44

William Sanders
joo de manne![/qoute]

Zo is dat, tot zover heb je gelijk.

William Sanders
Kijk:

De grondtoonfrequenties (Hz) van de afzonderlijke bassnaren zijn E=41,20; A=55; D=73,41; G=98. (grondtoon = 1e harmonische)

Etc.etc..blablabla

Leuk verhaal, maar nou en?

William Sanders
Hoe het komt dat je de hoge tonen verliest, is omdat de condensator en de potmeter hoogfrequente signalen sneller doen uitdoven dan laagfrequent (wisselstroomelectronica, zoek eens een cursus en zoek het zelf op)

Vandaar dat ik even reageer, je denkt vast dat wij hier in Nederland nog nooit hebben gesoldeerd ofzo?

William Sanders
Bij een bas is het niet zo dramatisch, omdat je de hoogfrequenten niet kan horen (ze worden overstemd door de grondtoon, check het fysicagedeelte hierboven).

Dat is poep, vertel mij eens het nut van tweeters in een baskast dan.
Heeft het iets met hoge frequenties te maken misschien?
En zou een bas geen treblebleed hebben, hoor je dat dan? Ja of ja?

William Sanders
door een bassnaar niet gehaald worden (allee, ze worden wel gehaald)

Wat is het nu?

William Sanders
maar de intensiteit is zo laag dat het "onmerkbaar" is), terwijl bij een gitaar dit wel een wezelijk verschil geeft...
Nou, ik denk dat je maar eens een keertje moet komen luisteren dan.
Ik heb hééééééél toevallig een Jazzbasje met een zgn treblebleed liggen, en eentje zonder.
Nóg toevalliger heb ik ook wel wat gitaartjes liggen waarvan sommige wel, en sommige niet zijn uitgevoerd met treblebleedje.
Lijkt me leuk, zo'n testje!

William Sanders

Hier het fijne over golven in snaren, staande golven (flageoletten), overeenkomstige harmonischen en frequenties opgewekt)

Nu geloof ik je, wikipedia is immers superbetrouwbaar.

Turn up the treble!

Datum: 27/09/2007 20:26

Hey, ik leuter ook maar over wat er in m'n cursus fysica van vorig jaar staat hé...

Er is maar 1 manier om erachter te komen, en dat is het eens proberen...

trouwens, een versterker, trekt die niet alles uiteen, en stuurt die de lage tonen naar de woofers, en de hoge naar de tweeters. want dat is dan "foefelen" hé. Ik heb het gewoon over de zuivere snaartrilling, want als je alle frequentieintervallen apart gaat uitversterken, is zo'n "high pass capacitor" wel handig... (maarja, ik jaag alles door een Brian May achtige zelfbouwkast met alleen maar een Volumeregeling...

Datum: 27/09/2007 20:49

Quote:
William Sanders
trouwens, een versterker, trekt die niet alles uiteen, en stuurt die de lage tonen naar de woofers

Nee, dat doet een crossover. Maar die kan best in een versterker zitten ingebouwd, of in een speakerkast.
Datum: 28/09/2007 00:40

@ William; S1-schakeling via een push-pull potmeter. Dat is leuk ja, leuke upgrade. Kun je voor mij uitleggen hoe ik dat maak? Kwestie van de tonepot vervangen door een push-pull pot, en de bekabeling van de elementen losmaken?

een in/uit fase; voegt dat verder veel toe?

70's Fender 300ps
Datum: 19/10/2007 22:24

Owkee, ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ik heb nu een tekening van een paralelle schakeling. Dit kan dus met een schakelaartje of een push-pull pot. Nu heb ik 1 vraagje; Op de tekening staan 4 kleuren draden die naar de schakelaar lopen vanaf het ellement. rood, groen, zwart en wit. Ik heb 2 kleuren in mijn bas, zwart en wit. Gaat dit nu niet lukken, of moet ik de draad die de twee elementen met elkaar verbinden, doorknippen? Dan zou dan betekenen dat ik dus ook vier draden heb. Of werkt dit alleen met een actieve bas?

Gr

Jeroen

70's Fender 300ps

Datum: 21/10/2007 12:11

Ja, je moet de verbindingsdraad tussen de twee elementjes doorknippen, en verbinden met de push-pull pot.

Volgens de site van dimarzio zijn

Rood = pos draad van bovenste element
Groen = Negatieve draad van onderste element
Zwart = Negatieve van bovenste element
Wit = Positieve van onderste element

De laatste twee (wit & zwart), zijn bij u de verbinding tussen de twee elementjes die je hebt doorgeknipt. De rode is de draad van je element naar de middenste poot van je volumepotmeter, de groene is de draad van je element naar het midden van je potmeter (de negatieve).

[www.dimarzio.com]

hier staat de preciese aansluiting weergegeven.

[www.dimarzio.com]

Datum: 22/10/2007 13:18

Yo super, dank u!!

70's Fender 300ps
Datum: 22/10/2007 16:40

Quote:
Jeroentje
Yo super, dank u!!

Een vrije donatie aan het G.A.S. Fonds op 220-0458... is altijd welkom knipoog

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen