Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
Fuzz9.jpg 133.5 KB open | download Mario 3 11/01/2007 Bericht lezen
fuzz.gif 31.8 KB open | download klaas de gitaartiest 11/01/2007 Bericht lezen
FuzzFaceBouw-14.jpg 96.8 KB open | download Mario 3 11/01/2007 Bericht lezen
berichtzelf een effectpedaal maken
Gepost door: uuhi
Datum: 09/07/2004 11:47

eej mensen zwaaiend

Heeft er 1 van jullie ervaring met het maken van een effectpedaal..?
Ben er namelijk van plan om dat te doen. Het is toch vakantie, valt niks te doen ^_^. Ik heb zo rond zitten kijken, en als je op www.velleman.be kijkt, daar heb je nog wat onderdelen (zei me vader).

Dus, iemand tips enzo ?? alles is welkom tandpastagrijns

swaai swaai zwaaiend
Wall of sound berichtRe: zelf een effectpedaal maken
Gepost door: Rob van der Sterren
Datum: 09/07/2004 12:01

staat al een topic over, zoekt en gij zult vinden..
berichtRe: zelf een effectpedaal maken
Gepost door: Johan
Datum: 09/07/2004 12:05

Ik heb zelf geen ervaring met het bouwen van pedaaltjes, ik heb er wel es over nagedacht, maar ben nooit daadwerkelijk begonnen.

[www.generalguitargadgets.com]

Kijk ook eens bij de links op deze site.
Datum: 09/07/2004 12:28

danku tandpastagrijns ja ik ben bijna zeker dat ik er 1 ga maken tandpastagrijns
Gepost door: Sander R.
Datum: 09/07/2004 12:32

[www.geofex.com] zal je een eind op weg kunnen helpen.
droom berichtRe: zelf een effectpedaal maken
Gepost door: Joris
Datum: 09/07/2004 12:43

heel veel succes, de resultaten zijn nogal wisselend.....

Joris
Gama Bomb berichtRe: zelf een effectpedaal maken
Gepost door: Mario 3
Datum: 09/07/2004 13:05

Ik heb een keer een Fuzz pedaal gemaakt! En hij deed het ook nog...
er komt wel een fuzz geluid uit, maar als je hem te hard zet dan...uh ja...dan wordt het geluid echt ranzig.

Maar het is wel heel leuk om te doen, je moet wel opletten dat je zelf gemaakte pedaal niet duurder wordt dan b.v. een nieuwe Boss.

die van mij heeft rond de 20 euro gekost.

[www.smallbox.zeonhost.com] (van deze site heb ik mijn Fuzz gemaakt)

[www.geocities.com]

[www.j.philpott.com]

[www.diystompboxes.com]

Bericht bewerkt (09-07-2004 13:16)

\m/
Gama Bomb berichtRe: zelf een effectpedaal makenbijlage
Datum: 09/07/2004 13:16

hier nog een foto.

Datum: 09/07/2004 13:45

bedankt voor de reacties aanbiddend

ummh, ik hoop dat die van mij ook gaat lukken ^_^ heb al zoveel dinge met electronica gemaakt en me vader heb gouden handjes tandpastagrijns

Mario, hoe lang heb jij erover gedaan om die pedaal te maken ?

Greetens tandpastagrijns

Datum: 09/07/2004 13:57

Als ik al mijn uurtjes achter elkaar zet denk ik een uurtje of 6 - 7. Het solderen duurde het langste.
Datum: 09/07/2004 14:46

zo zo dan...maar je heb dus zo'n gewone effectpedaal gemaakt....kan je ook multieffectpedaal maken :P jaja k stel veel vragen ^_^

hehehe baaj

OJA...eh..ik wil graag zo'n pedaal maken waar zo'n metal geluid uit komt, of is dit niet mogelijk ?

Bericht bewerkt (09-07-2004 14:52)
Datum: 09/07/2004 15:02

Het solderen duurde het langste? verward
Dan zal je niet veel soldeerervaring hebben!
Als ik die schakeling zo bekijk kan dat namelijk nooit veel meer dan een minuut of 10 duren voor iemand die een beetje handig is met een soldeerbout.

Er van uitgaande dat je enigszins geschikt gereedschap gebruikt natuurlijk, en niet alle verbindingen verwarmt met een aansteker ofzo nogal blij

Datum: 09/07/2004 15:51

whahaah een aansteker ROTFL dies goed !!...heehe..maar kan je nou een multieffectpedaal maken of niet ?

Ciao
† Frozen Sheep †
Datum: 09/07/2004 16:22

Multieffect maken? 'tuurlijk kan dat!

Gewoon alle effecten maken die je hebben wil en dan samen met een schakelsysteem indouwen in een kastje. Of digitaal natuurlijk.
Ik hoop wel dat je het dan niet doet om geld te besparen...

Als je er nog geen ervaring mee hebt zou ik maar eens beginnen met een booster/overdrive/distortion of zoiets.
Als dat gelukt is probeer dan eens een compressor, en vervolgens een chorus of flanger.

Tegen die tijd heb je wat ervaring met electronica opgedaan en kan je proberen ze te combineren.

Beetje als gelijk een boeing 777 willen bouwen in plaats van eerst een modelvliegtuigje als je zelfs nog nooit gevliegerd hebt knipoog

Datum: 09/07/2004 16:31

neej k doe ut gewoon voor de lol..^_^ en me pa is een electronicus ofsow of hoe dat oowk heet dus die weet er alles van. k ga deze maken :
[www.geocities.com]

die 3e soundsample ^_^...zow die klinkt echt lekker in oren tandpastagrijns...en als dat lukt nog een paar derbij..en dan een kastje ofsow......plezier in het bouwen !! daar gaat het om bij me.

Greetens † Frozen Sheep †

P.S ja k heb al wat ervaring met electronica hehe
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 09/07/2004 18:09

niet slecht op je 13e :P

ik kan amper een lamp vervangen
Datum: 09/07/2004 18:13

@ Sander.
Ik had hiervoor nog nooit gesoldeerd. ja alleen op de midelbare school maar dat was niet met electronica. (lomp solderen dus)

Het is idd net wat Sander zegt, als je een multi effect wilt maken, moet je gewoon wat verschilende effecten maken en die in 1 behuizing stoppen, je krijgt dan gewoon een kast met b.v. 4 druk-knoppen erop. Maar waarschijnlijk wordt het dan duurder dan een V-amp 2 knipoog dus als je een multieffect wilt zou ik niet zelf gaan lopen klooien. Zelf maken is leuk, maar de kwaliteit is natuurlijk een stuk minder.
Gepost door: wouter verhelst
Datum: 09/07/2004 18:15

Datum: 09/07/2004 18:35

@Mario
Als je dat nog nooit gedaan hebt kan het allemaal wat langer duren ja.
Met een beetje oefening wordt je er gelukkig al snel handig in nogal blij
Tenzij je grote metalen delen moet verwarmen zou elke soldeerverbinding niet langer dan 1 á 2 seconden moeten duren.

@† Frozen Sheep †
Als je al wat electronica ervaring hebt én zo'n handige vader zal het voor jullie niet zo moeilijk zijn creatief een aantal schemaatjes samen te voegen tot een multi-effect. Mijn voorkeur zou echter tijdens het experimenteren uitgaan naar een aantal losse pedaaltjes.

De kwaliteit van zelfbouw hoeft trouwens niet altijd minder te zijn hoor! soms is zelfs het tegendeel waar.

Het leuke is dat je met je eigen projecten gemakkelijk kan experimenteren met alternatieve waarden van componenten e.d. om het geluid op je wensen te laten aansluiten.
Voor clipping diodes kan je bijvoorbeeld experimenteren met germanium, silicium, LED's, assymetrische schakelingen e.d. ook waarden van weerstanden en condensatoren is eenvoudig mee te experimenteren.
Datum: 09/07/2004 18:47

okej ik ga voor een paar losse pedaaltjes nogal blij We hebben hier zoveel soldeer spullen enzo, me vader vind het juist tof dat ik me met zulke dinge bezig hou....

egt bedankt voor jullie reacties tandpastagrijns vooral aan die site's heb ik veel aan...whuhuh...

wat nog meer ?? huum....oja..stel dat je een paar pedalen heb, dan ga je zo'n kastje bouwen waar je ze allemaal in kan doen...is het een idee om ze op klittenband te zetten ?

heb dat namelijk in een topic hier geleze

Greetens again ^_^ † Frozen Sheep † (MEHEEHHE)
Datum: 09/07/2004 20:48

ik zou eerst maar bouwen en kijken welke pedalen het goed doen en welke je op een pedalboard wilt hebben.
Datum: 09/07/2004 20:53

hmhm...moet nog onderdelen enzo kopen...eerst kijke wat we thuis hebbe..het moet er 1 worde met Metal Geluid....distortion ofsow...die klinke egt zow vet :| die British Sound is te gek tandpastagrijns

Ciao † Frozen Sheep †
droom berichtRe: zelf een effectpedaal maken
Gepost door: Joris
Datum: 10/07/2004 00:11

ik heb nog ergens een oud overdrive-pedaal van korg liggen, zou je daarin ook iets kunnen sleutelen/aanpassen, zodat ie anders gaat klinken??

Joris
Datum: 10/07/2004 10:04

Zeker kan dat. Je kan zelfs de volledige inhoud er uit halen en het kastje gebruiken om er een heel ander effect in te bouwen nogal blij
Datum: 10/07/2004 12:52

hmhm..vooral dat kastje is handig want tis best moeilijk om zelf zo'n ding te maken.
Heb vandaag gekeken voor nieuwe effecten, zo'n Metal Zone kost al gauw 100 euro. Prachtige winkel was dat tandpastagrijns music all in tandpastagrijns

ciao
Datum: 10/07/2004 13:11

zo'n doosje hoef je niet te maken hoor...

die koop je gewoon kant en klaar, je hoeft er alleen gaten in te boren voor de in en ouput jacks je pot meters en aan uit switch.

zie mijn plaatje...dat zwarte doosje heb ik zo gekocht.

de onderkant kan je er met 4 schroefjes afhalen.
Datum: 10/07/2004 14:58

cool tandpastagrijns ik dacht al...lkkr alles in elkaar knutselen..goh :P whaha

Greetens † Frozen Sheep †
Datum: 10/07/2004 15:58

Datum: 10/07/2004 17:04

zow gek die site is goed ^_^....lkkr al die schema's erbij ^_^ hell yeah headbangend woeps liet me gaan :P

heeh ff nog rondkijke daar...tandpastagrijns

Greetz † Frozen Sheep † gitaar spelend
Datum: 10/07/2004 17:11

die man die al die pedalen heeft gemaakt improviseerd ook veel met z'n behuizingen dat vind ik wel leuk...vooral dat ronde glimmende ding.
Datum: 10/07/2004 20:15

een keuken kom ?? whaha ja die is wel lachuh...maar hoe ken je um nou in het egt gebruiken ? rolt dat neit af van je podium ROTFL
Wantijpop 2013 berichtRe: zelf een effectpedaal maken
Gepost door: Jeroen
Datum: 10/07/2004 20:48

Als je de tekst leest weet je dat de bodem van dat ronde ding van een tonijnblikje afkomt. En die zijn plat, dus nee, dat rolt niet blij
Datum: 10/07/2004 21:19

die gast had zkr honger ^_^....grapje hoor..ja dat weet ik blij hij heb wel goeie ideeen hoor...zo dan....ik zou nooit op zoiets komen man :| een topper dus :P

Ciao
Datum: 10/07/2004 21:28

*zucht*
Gepost door: klaas de gitaartiest
Datum: 11/07/2004 13:13

weet er iemand een goed alternatief voor die lege doosjes voor je pedaal? Want ik zou niet weten waar je dat in regio Aalst kan halen. En ik heb ook geen zin om dat ergens in Amerika te bestellen.

Alternatieven???

de firma dankt u

Bericht bewerkt (11-07-2004 13:32)
Gepost door: Maurice Makaay
Datum: 11/07/2004 13:42

Misschien op [www.conrad.nl]
Daar zijn wel allerlei inbouwdoosjes te bestellen. Ik weet niet zo of ze daar ook metalen bakjes verkopen, maar kijk er maar eens. Ze hebben best veel!
Maart 2008 berichtRe: zelf een effectpedaal maken
Gepost door: Ton
Datum: 11/07/2004 14:06

Als je toch zelf een effect bouwt, dan koop je toch zeker geen behuizing van Conrad?
Datum: 11/07/2004 14:36

hmmm 'k heb er ff snel gekeken.
bestelnummer 541648 lijkt me bijvoorbeeld best geschikt.

Elke electronica handelaar (je zal toch ook je componenten ergens vandaan moeten halen) zal dergelijke behuizingen kunnen leveren.

Conrad zou niet mijn eerste keuze zijn.
Als er echter niets in de buurt is is Conrad wel een mogelijkheid.
[www.dil-dos.com] is dan ook een mogelijkheid.
Datum: 11/07/2004 15:31

mm ok, bedankt voor de hulp.

nu we toch bezig zijn, nog een vraagje: zoals je op de bijgevoegde tekening van het plan van een fuzz ziet, is er een plaat waarop draden zijn bevestigd ( rechtsonder, met dat geruit motief)

Is dat een printplaat of is dat gewoon een plaatje waar je je draden voor de gemakkelijkheid op vastmaakt?

sorry, maar ben ook geen elektricien he knipoog

alvast bedankt voor de reacties

Bericht bewerkt (11-07-2004 15:32)
berichtRe: zelf een effectpedaal makenbijlage
Datum: 11/07/2004 15:32

hier de bijlage dus, ik was ze vergeten

Datum: 11/07/2004 16:06

Die tekening is alleen ter verduidelijking van alle verbindingen.

Hoewel de layout gebruikt zou kunnen worden voor het maken van een printplaat lijkt het me aan te raden die dan veel en veel compacter te maken.

Voor een dergelijke eenvoudige schakeling lijkt het me niet nuttig een specifieke print te maken.
Gebruik gewoon een print met losse eilandjes of banen en maak de nodige verbindingen met draadjes.

(tenzij je ze in serie wil gaan produceren natuurlijk knipoog )
Gama Bomb berichtRe: zelf een effectpedaal makenbijlage
Datum: 11/07/2004 18:00

Dit is mijn printplaatje van die Fuzz...

(ik had hiervoor nog nooit iets electronisch geslodeerd)

Datum: 11/07/2004 20:53

Mario, waarom zitten al die onderdelen zo ver van elkaar af ? ik dacht dat ze meer bij elkaar moesten zijn ^_^
Datum: 11/07/2004 22:50

omdat ik geen ervaring heb...

dus daarom heb ik alles lekker ver van elkaar gezet, zodat er niks kortsluiting kan maken.
Datum: 11/07/2004 23:23

goed gezien Mario, ik zou niet weten waarom alles bij elkaar moet staan???? Je plaat verkleint daar toch niet mee???

ma soit blij
Datum: 11/07/2004 23:32

idd. en ik heb hem precies de breedte en hoogte gegeven van de behuizing zodat ie meteen mooi klem vast zit.
Datum: 11/07/2004 23:43

Wat koste dat effect totaal ongeveer? Ik ben niet zo technisch maar als het niet te duur is zal ik wel eens willen proberen een simpel effectje te maken.
Datum: 12/07/2004 09:56

maar waneer je een moeilijker effect zal maken, en meer onderdelen zult hebben, dan moet je gewoon alles best dicht bij elkaar stoppen tandpastagrijns tog ?

Ciao !
Datum: 12/07/2004 12:01

Dat moet je zelf weten...ligt eraan hoe groot je behuizing is, ik heb de printplaat zo groot mogelijk gehouden, net zo hoog en breed als de behuizing dus...

@ Ton

Het complete pedaaltje heeft me ongeveer 20 euro gekost..(ex. batterij)
Gepost door: Marcel Wiegers
Datum: 12/07/2004 14:19

In principe moet alles zo dicht mogelijk bij elkaar omdat lange open (dus niet-afgeschermde verbindingen) meer kans geven op ruis, brom en signaalverlies. Zeker als je de zaak in een kunststof behuizing gaat plaatsen.
Datum: 12/07/2004 15:16

Marcel Wiegers schreef:

> In principe moet alles zo dicht mogelijk bij elkaar omdat lange
> open (dus niet-afgeschermde verbindingen) meer kans geven op
> ruis, brom en signaalverlies. Zeker als je de zaak in een
> kunststof behuizing gaat plaatsen.

Maar om die kabeltjes zit toch kunststof?
Datum: 12/07/2004 15:31

Yep maar das om kortsluiting te voorkomen. blij

Afscherming en dan met name voor 'radio-storing' van buitenaf (televisies, monitors, dimmers, transformatoren maar ook het welbekende 'hee ik hoor de arbeidsvitaminen uit me gitaarversterker komen') doe je dmv een metalen afscherming die je met de massa (of - pool van je batterij) verbind.

Je gitaarkabel bijv. (en ieder andere audio-kabel) heeft een buitenmantel die de binnenste ader beschermt voor storingen van buitenaf.

Op een printplaat heb je aan de onderkant (dus waar de banen zitten) helemaal geen fysieke afscherming dus je bouwt het in een kastje. Is die van kunststof dan heb je meer kans op storing.
Om zoveel mogelijk uit te sluiten bouw je alles dus zo dicht mogelijk op elkaar zodat je geen 'antennes' krijgt.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Bericht bewerkt (12-07-2004 15:33)
Gepost door: Koen
Datum: 12/07/2004 18:19

Klaas, ga eens met je schema en onderdelenlijstje naar de Gotron-winkel op de Capucijnen(Capucinen?)laan in Aalst (je weet wel, aan de Vijfhuizen links en altijd maar volgen, 't is aan de linkerkant). Die kerel (met zijn ringbaardje) is vroeger leraar elektronica geweest. Hij kan je wel op weg helpen. ('t is wel maar ne raren drogen, als je begrijpt wat ik bedoel)

Ik heb er nog aan gedacht om een fuzzface te maken van mijn footswitch, maar nu heb jij die gefrustreerd
Datum: 12/07/2004 21:18

ja, daar had ik ook al aan gedacht: bij Gotron zullen ze dat wel hebben. Maar ik denk dat ik voor de boost ga gaan, want zo'n fuzz face is nog wat boven mijn niveau. Volgens de site is een boost makkelijker dan een fuzz face.

En je footswitch is echt zeer mooi gedaan voor zelfbouw te zijn, ik hoop dat mijn toekomstige boost even goed slaagt.

Hoe maken jullie de gaten voor je knoppen en je jackingangen in de behuizing?
Datum: 12/07/2004 22:26

Marcel Wiegers schreef:

> Yep maar das om kortsluiting te voorkomen. blij
>
> Afscherming en dan met name voor 'radio-storing' van buitenaf
> (televisies, monitors, dimmers, transformatoren maar ook het
> welbekende 'hee ik hoor de arbeidsvitaminen uit me
> gitaarversterker komen') doe je dmv een metalen afscherming die
> je met de massa (of - pool van je batterij) verbind.
>
> Je gitaarkabel bijv. (en ieder andere audio-kabel) heeft een
> buitenmantel die de binnenste ader beschermt voor storingen van
> buitenaf.
>
> Op een printplaat heb je aan de onderkant (dus waar de banen
> zitten) helemaal geen fysieke afscherming dus je bouwt het in
> een kastje. Is die van kunststof dan heb je meer kans op
> storing.
> Om zoveel mogelijk uit te sluiten bouw je alles dus zo dicht
> mogelijk op elkaar zodat je geen 'antennes' krijgt.
>
>
> Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
>

> Bericht bewerkt (12-07-2004 15:33)

Maar als je dan een metale behuizing gebruikt en die met de - pool aansluit, moet je dan ook nog alles dicht bij elkaar zetten?
Datum: 12/07/2004 22:48

Ton: Niks moet, als het je eerste schakeling is ofzo is het makkelijker als je eea ook weer eenvoudig kan demonteren. Metalen behuizing is sowieso een pluspunt.

Maar ideaal is idd zo kort mogelijk. Bedenk dat een gitaarsignaal zeer zwak is en dus storingsgevoelig.

In de meeste gitaren vind je in de electronica-cavities al opgespoten geleidende spray of bijv aluminium-plakfolie onder de slagplaat van een strat of tele.

Bericht bewerkt (12-07-2004 22:51)
Datum: 12/07/2004 22:52

Oké. Nou, misschien ga ik er ook eens ene maken. Ik ben niet zo technisch, maar het lijkt me leuk om te doen en te maken. Is het 't makkelijkst om een Fuzz pedaal te maken?
Datum: 12/07/2004 23:19

Dat schema wat hierboven staat is redelijk eenvoudig ja blij
Datum: 12/07/2004 23:36

ik had totaal geen ervaring, en mijn Fuzz doet het ook nogal blij

is gewoon leuk om te proberen. Als je geen of weinig ervaring hebt zou ik het zo goedkoop mogelijk proberen te houden...een metalen behuizing b.v. kost nieuw bijna 3x zo veel als er een plastic. En daarnaast is plastic natuurlijk wat makkelijker te bewerken.
Gepost door: Koen
Datum: 14/07/2004 12:19

@ Klaas: een heel zware boor voor die gaten, dat metaal was keihard gefrustreerd

btw, ik heb hulp gehad nogal blij, dus 't is zelfbouw maar ik ben vooral de ontwerper (2 linkerhanden... knipoog ). de behuizing en switches heb ik gekregen, alleen de kabel en jack heb ik moeten betalen.
Datum: 14/07/2004 16:09

Is een fuzz het makkelijkst?
Datum: 14/07/2004 16:39

nou die Fuzz vind k niks man...ik ga een Odie ofsow make...wel hip ^_^
Datum: 14/07/2004 16:43

[www.aaroncake.net] Deze ziet er ook simpel uit. Mja, ze moeten ook wel een beetje goed klinken.
Gepost door: TH
Datum: 14/07/2004 18:14

Ik ben bezig een tubescreamer te maken.. de 1e poging leverde een prachtige diepe brom op tong uit de mond grijns

Donderdag is de verbeterde versie klaar, hopen dat ie het dan wel doet.
Datum: 15/07/2004 16:28

Ik wil deze gaan maken:

Hoe kom je aan de behuizing of moet ik die zelf gaan maken?
Maakt het uit wat voor soldeer en draden je gebruikt? Je moet natuurlijk wel zo min mogelijk ruis hebben en een goede bypass.

Bericht bewerkt (15-07-2004 17:15)
Datum: 15/07/2004 17:00

Wat voor soldeer?

Zorg er voor dat je spullen gebruikt die bedoeld zijn voor electronica, niet voor waterleidingen e.d.
Gebruik in ieder geval géén soldeervet, S39, pasta rood e.d.!
In eerste instantie lijkt dat prima te werken maar je fuzz zal niet lang leven en nadat 'ie stuk gaat ook vrijwel niet te herstellen.

Voor electronica wordt soldeertin gebruikt met harskern. daar zit dus al een vloeimiddel in verwerkt wat na het solderen je componenten niet aantast.

Gebruik een soldeerbout van ten hoogste 25W met een fijne, schone punt. Geen soldeerpistool, brander of 100W monster dus.
(professionele soldeerstations hebben vaak een hoger vermogen maar ook een goede temperatuurregeling.)

Draad? voor sommige verbindingen zal je misschien afgeschermd draad willen gebruiken. In principe is elke koperdraad verder bruikbaar maar verschillende diktes, isolatiematerialen etc zijn soms praktisch.

De goede bypass hangt af van de schakeling. de betere hebben een zgn. hard bypass. De schakelaar verwijdert dan het effect helemaal uit je signaalketen. Ook bij effecten die dit niet hebben is dit redelijk eenvoudig toe te voegen.

Wat ruis betreft: dat ligt voor een groot deel aan de keuze van de componenten en het schema. Helaas zijn dat zaken die voor iemand zonder electronicakennis niet eenvoudig te veranderen zijn.

Ruisarm ontwerpen is een vak op zich.
Datum: 15/07/2004 17:21

Bij de lokale electronicaboer (Regenboog) verkopen ze een aantal 30w bouten en een keramische van 25w.

Dit snap ik niet, welke moet ik nou gebruiken?

Transistors
Q1, Q2 - NKT275 or other PNP germanium - good luck finding the magic
combination. Here's a list of PNP germanium transistors that may sound
good in this circuit:
NKT275
AC128
2N508A
2N527
NTE158
NTE126

For NPN transistors: 2N388A or almost any silicon transistor, some originals
used BC108.

If you have two transistors that measure different hfe, use the higher hfe
one in Q2.
Datum: 15/07/2004 18:21

30W is wel bruikbaar maar ik vind ze meestal wat te grof voor dit werk. Mijn voorkeur gaat uit naar iets lichtere modellen.

Voor gitaareffecten worden vaak (soms oude) germanium transistoren en diodes gebruikt. Deze zijn minder goed bestand tegen soldeertemperaturen dan moderne siliciumcomponenten.

De schakeling zal anders klinken afhankelijk van de eigenschappen van de transistoren. Er worden een aantal verschillende typen genoemd die allen in de schakeling zullen werken.
Zelfs binnen hetzelfde type kunnen er echter flinke verschillen zijn. Zo ligt bijvoorbeeld volgens de specificaties van de AC128 de Hfe (versterkingsfactor) ergens tussen de 55 en de 175. Dat zijn flinke verschillen!

In sommige schakelingen (zoals de fuzzface) kan dat tot flinke verschillen in geluid leiden.

Vandaar dat ze aangeven dat het soms even zoeken is naar twee transistoren die tesamen het gewenste geluid opleveren. Dat zoeken kan dus zelfs gebeuren binnen een berg transistoren van hetzelfde type.

Voor een fuzzface wil je eigenlijk een Hfe van meer dan 80. Aan de buitenkant kan je dat echtern niet zien. het is wel te meten maar dan heb je meestal de transistor al gekocht.

Overigens is de originele fuzzface gemaakt met PNP transistors. Wil je de NPN typen gebruiken dan zijn er een aantal kleine wijzigingen nodig:
[www.pisotones.com]

Bericht bewerkt (15-07-2004 18:29)
Datum: 15/07/2004 23:22

Zitten transistors in een socket? Kan ik dan gewoon de transistor er uit trekken en een andere erin zetten om te proberen?
Datum: 15/07/2004 23:40

Normaal gesproken zitten transistors vrijwel nooit in een socket maar als je dat wil kan je dat bij zelfbouw natuurlijk wel zo maken.
Datum: 16/07/2004 00:03

Heeft dat nog nadelen?

En is die bypass op de tekening goed, of kan ik er beter een andere van maken?

En hoe weet ik hoe om de polen zitten? Ik wil 'm op de adapter aansluiten die ik ook voor m'n Boss DS1 gebruik. Dus dat moet wel gaan.

Bericht bewerkt (16-07-2004 00:07)
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 16/07/2004 00:22

welke adapter, orginele van Boss?
Gepost door: Jaxxon
Datum: 16/07/2004 09:03

Moeten Q1 en Q2 hetzelfde zijn?

Als je bijvoorbeeld 2 soorten transistoren op de plaats van die Q's zet. Ertussen een schakelaar waarmee je kan kiezen tussen die twee. Heb je dan een pedaal met twee soorten geluiden?

Nog een vraagje:
Hier: [www.pisotones.com]
Zie je dat er onderuit Q1 en los eindje loopt. Dit moet je toch aarden volgens het tekeningetje?
Wat is hier:

dan die aarding die vanuit Q1 loopt? Misschien dat draadje dat naar die potmeter loopt?

Sommige waarden van weerstanden zijn ook niet hetzelfde tussen de ontwerpen. Welke is het betere ontwerp?
Datum: 16/07/2004 11:06

In de PNP versie hangt de plus van de batterij aan aarde. In zowel het schema als te layout tekening gaat de emitter van Q1 naar aarde.

In het schema met het aardsymbooltje
in de layout onder de 100K weerstand door naar de rode draad toe.

klopt dus.

Volgens mij zijn alle weerstanden hetzelfde hoor.. ik zie in allebei 100K, 33K, 470 Ohm en 8K2

Het enige verschil dat ik zo snel zie is een elco van 20uF in het schema en 22uF in de andere tekening. Dat verschil ga je waarschijnkijk niet of nauwelijks merken.

edit: kleine aavulling. 22uF is tegenwoordig een standaardwaarde. 20uF is vrijwel niet te verkrijgen. wel kan je 20uF maken door 2 elcos van 10uF parallel te zetten. De oorspronkelijke waarde zal wel 20uF geweest zijn maar om praktische redenen vervangen door 22uF. Aangezien de meeste elcos zeker vroeger ruime toleranties hadden (denk aan -20 tot +50%) niet iets om je druk over te maken.

Bericht bewerkt (16-07-2004 11:55)
Datum: 16/07/2004 12:18

Paul: Neen, ik heb er los ene gekocht. Zo een waarbij je de voltage kan instellen en hoe om de polen zitten. Is een 1amp adapter, dus daar kunnen nog wel een paar effecten bij, hè? :-P

Kan je een gewone transistor in een socket zetten? Das makkelijk bij het uitproberen welke ik moet hebben.

Bericht bewerkt (16-07-2004 12:34)
Datum: 16/07/2004 12:33

Als je meerdere effecten uit dezelfde adapter wil voeden zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

- Eén kant van de voedingsspanning hangt eigenlijk altijd aan massa/aarde. Bij het fuzzface schema hier is dat de +. Maak je dezelfde schakeling met NPN transistoren in plaats van PNP dan wordt dat echter de -.
Als je verschillende effecten voed uit dezelfde adapter terwijl ze ieder een andere kant aan massa hebben liggen, dan maakt de massa aansluiting van je signaalkabel een botte kortsluiting.

-je loopt het risico door aardlussen brom of andere stoorsignalen op te pakken

het tweede probleem is op te lossen door signaalkabeltjes tussen de effecten te gebruiken waar de afscherming maar aan een kant is aangesloten. Als je ze echter niet uit dezelfde adapter voedt zullen die kabeltjes ook niet naar behoren werken.

het eerste probleem is eigenlijk alleen effectief door galvanische scheiding (2 adapters is dan waarschijnlijk de voordeligste optie.)

Als je je effect zo maakt dat er zowel een batterij in kan als een adapter aangesloten kan worden, zorg er dan voor dat je de batterij NIET parallel aan de adapter komt! Normale alkaline of kool/zink batterijen kunnen daar zeer slecht tegen. zorg voor een automatische omschakeling of tenminste een diode om de batterij te beschermen.

Zoals eerder al gemeld zitten transistoren normaal gesproken niet in een socket maar is het gemakkelijk om dat voor het experimenteren wel te doen. Een transistor heeft 3 aansluitingen, Basis, Collector en Emitter genaamd. (vaak afgekort tot B, C en E). Je kan er dus bijvoorbeeld twee kwijt in een DIL6 IC socket. Sommige transistors (bijv AC128) zitten in een metalen behuizing. Deze is dan meestal doorverbonden met de Collector (houd daar dus rekening mee. de transistorbehuizingen mogen elkaar in dat geval niet raken).

Echte transistor sockets waren er vroeger wel maar die heb ik al jaaaaaren niet meer gezien.

Bericht bewerkt (16-07-2004 12:41)
Datum: 16/07/2004 12:47

Ik dacht aan zo iets: Want nu heb ik fijn een 3mA effect op een 1A adapter, ik ging er van uit dat ik er nog meer op aan kon sluiten.
Datum: 16/07/2004 12:50

Dat kan ook, maar niet altijd zonder problemen.

Als je uitsluitend BOSS pedaaltjes hebt bijvoorbeeld dan zullen ze waarschijnlijk allemaal dezelfde polariteit gebruiken. Dan is het belangrijkste probleem al opgelost.

Als je echter verschillende merken, typen en zelfbouwprojecten door elkaar gat gebruiken zijn er aan aantal zaken waar je even rekening mee moet houden.
Datum: 16/07/2004 12:56

Die Fuzz Face word 9v, dus die kan ik er op aansluiten. Maar hoe kan ik die Fuzz zo maken dat de polariteit hetzelfde is? M'n Boss heeft +(-. (schrijf je dat zo?)

Bericht bewerkt (16-07-2004 12:58)
Datum: 16/07/2004 13:12

Begin eenvoudig: laat de batterij gewoon helemaal weg. Waar in het schema de + van de batterij staat sluit je de + van de adapter aan. Waar in het schema de - van de batterij staat sluit je de - van de adapter aan.
Datum: 16/07/2004 13:14

Maar zit de polariteit dan wel goed om?
Datum: 16/07/2004 13:25

de polariteit waarvan?
De plus aan de plus en de min aan de min is goed.
de plus aan de min enb de min aan de plus is fout.
meer mogelijkheden zijn er toch niet verward

Als je bedoeld of bij de boss ook de + aan massa ligt zoals bij de fuzzface? dat weet ik niet (heb geen boss pedaal hier om te controleren) maar dat is ook niet uit jouw verhaal te halen.

Als je bedoelt of de plus op de binnenkant of buitenkant van het plugje zit, dat maakt absoluut niets uit. is een kwestie van de draadjes verwisselen. Die kan je dus zo maken als je het hebben wil maar verandert functioneel verder helemaal niets.
Datum: 16/07/2004 13:33

Ik wil dat ik 'm op de adapter kan aansluiten samen met de Boss en niet en ik heb de adapter ingestelt op de polariteit van het pedaal en dan wil ik dus dat ik er tegelijkertijd de Fuzz aan kan hangen.
Datum: 16/07/2004 14:30

Het antwoord daarop staat al in m'n vorige post.
Datum: 16/07/2004 14:34

Kan ik het dus omdraaien door de draadjes te verwisselen?
Datum: 16/07/2004 14:44

quote: 'Als je bedoelt of de plus op de binnenkant of buitenkant van het plugje zit, dat maakt absoluut niets uit. is een kwestie van de draadjes verwisselen. Die kan je dus zo maken als je het hebben wil maar verandert functioneel verder helemaal niets.'

Ja dus.
Bij Boss pedaaltjes zit de + altijd aan de buitenkant van het stekkertje.

Misschien is het handig de volgende keer als je naar de electrozaak gaat een simpele multimeter aan te schaffen. Kan je voor een euro of 10 ofzo (voor de goedkoopste) polariteit testen, volt ampere en ohm meten etc.
Is altijd handig, zeker als je meer schakelingen wilt gaan maken.

Polariteit kan je ook checken door een rood Ledje te nemen en aan het langste pootje een 2200ohm weerstandje te solderen. andere kant weerstandje is je plus, korte pootje Led is de min, als ie gaat branden weet je wat waar zit. blij (weerstandje is om ledje niet over te belasten als je em op 9V aansluit)

Bericht bewerkt (16-07-2004 14:45)
Datum: 16/07/2004 14:46

Als de plus van de adapter maar aan de plus van de schakeling zit maakt het niet uit hoe het op het stekkertje/busje ertussenin zit. Zorg dus gewoon dat je die hetzelfde bedraad als je huidige pedaal.

Maar dan kan je dus nog steeds het probleem hebben als de fuzzface de + an massa heeft terwijl boss misschien (heeft iemand hier een definitief antwoord op? ik heb geen boss pedalen om het te kunne controleren) de - aan massa heeft.

Dan werken ze allebei prima op dezelfde adapter zolang ze niet met elkaar of dezelfde gitaar of dezelfde versterker verbonden zijn.
Zodra er een massaverbinding tussen de twee ontstaat zal je de adapter kortsluiten.
Dat kan zelfs via twee verschillende versterkers als ze allebei geaard zijn.

In dat geval zijn er twee mogelijke oplossingen: Bouw de versie met NPN transistoren of gebruik een aparte adapter.
Zolang ik niet weet wat Boss doet kan ik daar geen antwoord op geven of dat nodig is (of juist niet).
Datum: 16/07/2004 14:50

Tis niet zo dat bij Boss de + aan massa zit, dat geeft idd kortsluiting.
De plus zit wel aan de buitenkant van je stekkertje, maar het chassis deeltje op je boss pedaal is afgeschermd en de behuizing zit gewoon aan de - van je batterij.
Datum: 16/07/2004 14:53

Als bij Boss de - aan massa zit (dat zeg je toch Marcel?) dan zal de Fuzzface volgens het schema (die heeft de + aan massa) dus _niet_ aan dezelfde adapter kunnen.

Bouw dus de omgekeerde NPN versie, dan zou het wel moeten gaan.
Of gebruik een tweede adaptertje.
Datum: 16/07/2004 15:02

Sander, hoe bedoel je de plus aan massa??? Als je naar het schema van Ton kijkt, let op de jackplug aansluitingen, dan zit de min van de batterij toch gewoon op de ring? dus - is massa.

Plus aan massa=kortsluiting blij
Datum: 16/07/2004 15:12

Ik heb bij de GIF afbeelding geen onderdelenlijst gezien... zo te zien is dit al een versie met NPN transistoren. Het schema in de genoemde PDF file met PNP transistoren (zoals het origineel) heeft de plus aan massa. (en instrukties om 'm "andersom" te bouwen)
Datum: 16/07/2004 15:29

Mja idd, bij dat .pdf schema niet dezelfde adapter gebruiken want dan ga je geheid kortsluiting krijgen als je een ander pedaal erbij zet op dezelfde adapter.

Wel erg gebruikersonvriendelijk, stel dat je als fabrikant zo'n pedaal op de markt brengt met de + van de batterij of adapter op de ring van je jackplug, heb je wel in eens erg veel mensen aan de helpdesk met kortgesloten voedinkjes etc.
Datum: 16/07/2004 15:37

Ik geloof niet dat de originele fuzzface een aansluiting voor een adapter heeft.
Zolang je batterijen gebruikt (1 per pedaal knipoog) zal je daar geen last van hebben en werkt het probleemloos.

Datum: 16/07/2004 16:01

Toen de orginele Fuzz Face was gemaakt hadden de mensen volgens mij nog geen electriciteit. Maar toen kwam Hendrix en hij had electriciteit nodig voor al z'n versterkers op festivals. En hij gaf iedereen veel meer electrische rock terug dus dat was wel (milieu/mens)vriendelijk.

Ik snap echt niet meer hoe het nu zit! :o Jullie conversatie gaat mij te boven.
Als ik het effect zo bouw als volges die 3D tekening, kan ik 'm dan aansluiten op m'n adapter, die dus zo afgestelt staat dat ie op m'n Boss gaat?
Kan ie dan samen met m'n Boss?
Kan ik ze dan allebei achter elkaar aansluiten op m'n amp?

Bericht bewerkt (16-07-2004 16:39)
Datum: 16/07/2004 21:03

Owja, en ik wil jullie natuurlijk ook even bedanken dat jullie me hierbij helpen want ik heb er niet zo veel verstand van aanbiddend

blij
Datum: 17/07/2004 00:17

Ik zou idd ook dat 3D ding nemen en die kan je gewoon zoals een fuzz gebruiken blij

np trouwens wat kan je niet volgen?

Datum: 17/07/2004 00:50

Jullie hadden het over plus, min, massa enzo en allemaal door elkaar en dat trek ik niet.

Misschien heb je MSN Messenger, dan kan ik je daar nog vragen stellen als ik die nog heb. Mijn adres staat in m'n profiel, als je me wilt toevoegen. blij
Datum: 17/07/2004 12:48

Hm, eens kijken of ik ergens bouwtekeningen van een basoverdrive kan vinden! tong uit de mond grijns
Datum: 17/07/2004 14:16

Moet ik nou iedere transistor in die rij kopen? Of moet ik ze 2 keer kopen, zodat ik ook 2 dezelfde in combinatie kan proberen? Wat kost een transistor? Het lijkt me een beetje nutteloos om voor 20 euro aan transistors te kopen, als ik er 2 nodig heb...
Datum: 17/07/2004 17:18

Waarom wil iedereen nou een Fuzz maken ?? verward Er zijn een hoop andere die ook makkelijk te maken zijn. Persoonlijk, vind ik dat de Fuzz een k*t geluid geeft. Maarja smaken verschillen tog ? schouderophalend

Greetens † Frozen Sheep † headbangend
Gepost door: MjS
Datum: 17/07/2004 22:41

Omdat aangegeven wordt dat de fuzz een van de makkelijkste pedaaltjes is om te bouwen. Relatief weinig werk, toch veel effect.
Datum: 18/07/2004 19:29

Ik heb runoffgroove.com een mailtje gestuurd en ze zeiden dat je beter deze fuzz kan maken [runoffgroove.com] omdat de fuzz face met de mooie 3D tekening transistors gebruikt die bijna niet meer te vinden zijn.

Misschien kunnen de technische lui hier eens hiero kijken [www.gitaar.net]. (de laatste vragen) Alvast bedankt. blij

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen