Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Apparatuur
berichtspeakers in serie of parallel?
Gepost door: Jop
Datum: 16/09/2006 13:39

maakt dat qua sound nog uit, of je je speakers in serie of parallel aansluit?>

grt
Jop
berichtRe: speakers in serie of parallel?
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 16/09/2006 14:02

Je kan niet zomaar kiezen, de impedantie moet ook nog juist zijn he.
Kijk hier eens: [www.avatarspeakers.com]
Datum: 16/09/2006 14:39

ja ik heb 2, 8 ohm speakers en mijn amp kan op 4, 8, of 16 ohm
Datum: 16/09/2006 18:29

Dan kan je kiezen. Zet je ze in serie dan wordt de impedantie 16 Ohm, in parallel wordt dit 4 0hm.

Ik denk niet dat er verschil gaat zijn in het geluid, maar je kan beide methoden even uitproberen en dan kiezen.
Datum: 17/09/2006 10:08

.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2012 19:50 door aa.
Datum: 17/09/2006 11:40

het liefst zou ik mijn kast 8 ohm maken , maar dat gaat niet met 2, 8 ohm speaskers
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 17/09/2006 16:14

Hoi Alex, wat een SciFi! Leuk hoor.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken, ik heb een 2x12 box, welke speaker nou de eerste is, want die zal dan wel bijna aan vervanging toe zijn, met al die pieken die die opvangt...
Gepost door: Sander R.
Datum: 20/09/2006 18:25

"Per spoel is er sprake van energieverlies. Dit zou theoretisch betekenen dat bij 4 speakers de speakers verderop in de keten steeds minder signaal krijgen. Ook vangt de eerste speaker de pieken op en zal harder slijten dan de anderen."

Alex, ik weet niet waar je dit vandaan hebt maar bovenstaande is echt grote onzin.

Toch kan er wel verschil zijn in geluid tussen de verschillende impedanties. Serieschakeling van luidsprekers kan invloed hebben op de frequentiekarakteristiek van de speakers als deze niet 100% identiek zijn door de verschillende impedantiekarakteristieken van de afzonderlijke speakers.

Daarnaast kan de versterker zich anders gedragen (met name de uitgangstrafo van een buizenversterker als een andere aftakking gekozen wordt.) maar dat is meestal vrij subtiel.
Gepost door: koen-zoetpils
Datum: 21/09/2006 22:01

van de bovenstaande site:

9. What ohm cab should I get for my amplifier? Briefly, most solid state amps will mention either in its owners manual or on the back of the amp itself, the lowest resistance that the amp wants to see hooked up to it....and you usually don't want to go below what it says. For example, most bass guitar amps want to see no lower than a 4 ohm load and that is the load where the amp puts out the most power. So , the idea is that you should get either one 4 ohm cab and that's it...or two 8 ohm cabs because two 8 ohm cabs together makes a 4 ohm load. Some newer bass amps will go down to a 2 ohm load so you could use either one 2 ohm cab even though that is a little rare..or two 4 ohm cabs. It's the same principal for solid state guitar amps with single or multiple cabs and many guitar amps can go down to a 4 ohm load but many only go down to an 8 ohm load. For an amp with a minimum 8 ohm load, you'd want either one 8 ohm cab or two 16 ohm cabs..because two 16 ohm cabs makes an 8 ohm load to the amp. With tube amps however, it is really best to try to match the amps exact load requirement. There are many different tube amp designs relating to the power transformer and output tubes, so you should check with your tube amp manufacturer to see if it is appropriate to deviate away from the original desired load.-> A tube amp with the wrong speaker ohm load connected to it could sound fine but could be stressing the tubes and transformer causing them to prematurely wear out. <-

- / -

bassist gezocht te noord-holland noord.
Datum: 29/09/2006 21:39

Hey jop ik heb wat vragen voor jou ik weet neit of je zin hebt om die eens te beantwoorden, het gaat over mn nieuwe top, de slash top.

laat maar weten

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen