Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Vragen en opmerkingen
Pagina's: Vorige 1 2 3 Alle Volgende Huidige pagina: 2 van 3
berichtRe: rating
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 13/08/2010 10:37

Ik erger me meer aan onbeschoftheid en gerelateerd taalgebruik van sommigen (soms), dan aan de 'zinvolle' bijdragen van een aantal. Maar goed...

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: rating
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 13/08/2010 10:38

Quote:
"Rob de Jong"

Ik denk dat je alleen iets moet reguleren als het echt niet anders kan. Maar modern schijnt te zijn dat je alles moet reguleren wat je kunt.

Mee eens. En, ik denk niet dat het er hier uiteindelijk gezelliger op zou worden als we elkaar punten gaan uitdelen.
Datum: 13/08/2010 10:51

Quote:
"Vincent van Haperen"

Rob de Jong
Ik denk dat je alleen iets moet reguleren als het echt niet anders kan. Maar modern schijnt te zijn dat je alles moet reguleren wat je kunt.

Mee eens. En, ik denk niet dat het er hier uiteindelijk gezelliger op zou worden als we elkaar punten gaan uitdelen.
Die krijgt van mij -5 punten! En ik heb t bericht gerapporteerd aan de mods, aan de BVD, de AFM en de CIA!

knipoog

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
don't make em like they used to berichtRe: rating
Gepost door: oNNo
Datum: 13/08/2010 11:05

Quote:
"Rob de Jong"
Ik denk dat je alleen iets moet reguleren als het echt niet anders kan.
+1

Het lijkt me alleen sneu dat een noob die een vraag stelt door andere noobs (die zich anders voordoen) volkomen op het verkeerde been wordt gezet.
Zelf stoor ik me er niet aan dus de opmerking van Nico slaat weer eens op nix.
Het leek me alleen wel een leuke discussie.

...the only truth is nature
8.5.2014 4ieme Bal pour l'Europe, Besançon (F)
28.6.2014 Bergmannstrassenfest, Passionskirche, Berlin (D)
5.7.2014 Tanztag, Leipzig (D)

Datum: 13/08/2010 11:10

Natuurlijk stoor je je er wel aan.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 13/08/2010 12:04

Quote:
oNNo

sneu dat een noob die een vraag stelt door andere noobs (die zich anders voordoen) volkomen op het verkeerde been wordt gezet.

Dat is natuurlijk waar, maar als het goed is gaan zelfs n00bs niet af op wat één iemand, die ze niet kennen, roept op een forum.
Bovendien komen er altijd vrijwel meteen vijf reacties van meer ervaren gitaristen achteraan als iemand iets doms roept.
En, zeg nou zelf, die discussies zijn toch ook wel de helft van de lol? Het hoort er gewoon bij.

Neemt niet weg dat sommigen knap irritante of domme dingen posten natuurlijk.
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 13/08/2010 12:16

Ik erger me soms ook wel aan die n00b-posts, met van die domme disclaimers er achteraan, ja ik weet het ook niet zeker hoor, ff vlug opgenomen dus geen tijd om x-y-en-z te doen en noem maar op. Soms reageer ik daar op en soms ook niet. En dat doen anderen soms ook. Dat andere n00b's daardoor soms op het verkeerde been gezet worden kan mij verder niet bammen, ik zit hier niet om n00bs te helpen maar om mijn ego te strelen.

Typos are there for those that look for them. I try to do something for everybody.
Datum: 13/08/2010 12:33

Quote:
oNNo

geloof je dat, Fu?
nee
Ja, ik denk dat je met de definitie van "storen aan" speelt en jezelf zo wijsmaakt dat het je niet irriteert blij Maar goed, boeien.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Gepost door: JanVrm
Datum: 13/08/2010 12:37

In plaats van een negatieve wending te geven door het kwalificeren van leden in de vorm van punten zie ik meer zitten in een FAQ-subforum waarin de ervaren leden een bepaald item (bijv. over zelfbouw, intoneren, buizen vervangen, tremelo problemen, brom/ruis, aan- en verkooptips, etc. noem maar op) netjes uitwerken en in overleg met anderen evt. aanpassen. Dit subforum moet door de mod's natuurlijk goed onderhouden worden.

Komt er dan een noob, kun je hem snel naar het FAQ-subforum/artikel verwijzen (en laat Maurice dan enige moeite doen de site zo in the richten dat de noob er waarschijnlijk als snel vanzelf naar toe gaat). Dat scheelt misschien een hele hoop verwensingen, "bek houwe", ziektes, zielige kwootjes, etc. etc.
Nu is dat trouwens soms ook wel grappig en sommige vragen er om, maar zijn de ouderen/ervarenen ook niet eens jong en onervaren geweest? Leren begint ook bij vragen als "waarom" en "hoe". Maar het komt inderdaad wel lullig over dat menig van ons van een generatie waren die het anders en met meer moeite moesten uitzoeken zonder internet, terwijl sommige noobs alleen maar interessant willen doen i.p.v. even te Googlen.
Datum: 13/08/2010 13:02

bek houwe over zielige kwootjes!

Ik voorspel dan nu al een vaste kwoot: "Bek houwe en in de FAQ kijken, kankern00b"

Typos are there for those that look for them. I try to do something for everybody.
Datum: 13/08/2010 13:03

grinnikend edit: dat ging te ver.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2010 13:04 door JanVrm.
don't make em like they used to berichtRe: rating
Gepost door: oNNo
Datum: 13/08/2010 13:28

Quote:
"Rob de Jong"
Ik voorspel dan nu al een vaste kwoot: "Bek houwe en in de FAQ kijken, kankern00b"
waarvan acte ROTFL

...the only truth is nature
8.5.2014 4ieme Bal pour l'Europe, Besançon (F)
28.6.2014 Bergmannstrassenfest, Passionskirche, Berlin (D)
5.7.2014 Tanztag, Leipzig (D)

Gepost door: Tom
Datum: 13/08/2010 13:48

Quote:
"Rob de Jong"

bek houwe over zielige kwootjes!

Ik moest hardop lachen, maar misschien komt dat doordat ik een beetje brak ben.
Gepost door: Erik
Datum: 14/08/2010 01:44

Stemrecht alleen voor mensen die al minimaal 10 jaar op gitaar.net komen?

Ontopic: Een beoordelingssysteem lijkt me niet zo'n slecht idee, maar ik denk dat de implementatie wel even wat complexiteit met zich mee brengt waar Maurice toch wel een tijdje mee bezig zal zijn.

Maar desalniettemin een goed idee.

Fortuna fortes adiuvat
Gepost door: carien
Datum: 14/08/2010 10:38

Een beoordelingssysteem lijkt mij een goed plan.
Het is toch een indicatie die de betrouwbaarheid van het antwoord kan aangeven. Het weerhoud mensen die ergens geen verstand van hebben er van om toch hun onzin uit te braken (om bij de stoere mannen te horen die wel verstand van zaken hebben). Als je negatief staat neemt niemand je meer serieus als achterliggende gedachte.
Gepost door: Blackmorse
Datum: 14/08/2010 23:14

Ik ben zeer benieuwd wat ik op mijn rapport krijg voor gedrag, vlijt & netheid.
Gepost door: Tim
Datum: 15/08/2010 05:25

Quote:
carien

Een beoordelingssysteem lijkt mij een goed plan.
Het is toch een indicatie die de betrouwbaarheid van het antwoord kan aangeven. Het weerhoud mensen die ergens geen verstand van hebben er van om toch hun onzin uit te braken (om bij de stoere mannen te horen die wel verstand van zaken hebben). Als je negatief staat neemt niemand je meer serieus als achterliggende gedachte.

Goed punt, en op papier zeker een goed idee, maar wie bepaalt dan wie er wel of niet verstand heeft van bepaalde zaken...
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 15/08/2010 10:46

Juist. Je moet eerst weten wiens mening iets waard is opdat diegene mag zeggen wiens mening nog meer wat waard is. Stel je voor dat Joachim weer onzin loopt te verkopen over muziektheorie, dan kan ik hem wel -1 geven maar dan doet hij dat misschien ook bij mij. Uiteindelijk loopt dat vrijwel iedereen hier dik in de min, behalve degene die zich overal buiten laten. Ik zie het niet zo zitten.

Wat me logischer lijkt is dat mensen die zich geroepen voelen over een paar veel voorkomende vragen een stukje schrijven en dat dat in een apart 'FAQ' forum komt te staan. Dit moet dan gekeurd worden door Maurice, en ik acht hem in staat het kaf van het koren te scheiden. Daarbuiten moet een ieder maar leren:

a) verantwoordelijkheid te tonen en zijn kop te houden indien niet bekwaam en/of op de hoogte van een onderwerp (tenzij het is om een vraag te stellen)

b) verantwoordelijkheid te tonen door zelf een afweging te maken wie overtuigender overkomt.

Met name dat laatste is belangrijk: in een informatietijdperk is er nauwelijks meer gebrek aan basis kennis, of het nou om koken, tuinieren of quantum mechanica gaat. Een van de belangrijkste vaardigheden is dus geworden het toetsen van die informatie en een afweging maken of de bron enige authoriteit bezit. De meeste 'onzin verkopers' (en ik noem ze gewoon bij naam: Roel, Joachim, soms Thibaut etc) doen weinig moeite om zichzelf enig krediet te verschaffen. "Hey ik ben Joachim, ik snap er de klote van maar volgens mij heeft de Am-penta toonladder dezelfde tonen als G-penta, misschien betekent dat iets nuttigs?", of "Hey, ik ben Roel en speel net twee jaar gitaar maar ik ga jullie nu even uitleggen welke speakerkastmodificatie het nuttigst is in combinatie met mijn setje elementen."

Als je niet in staat bent te zien dat dit nutteloze bronnen zijn dan is het misschien beter als je je kennis niet van internet maar een professionele docent regelt. Vergeet niet dat de hoofdreden dat dit soort vragen hier gesteld worden ipv bij een theoriedocent is omdat men er geld mee uitspaart. Prima natuurlijk, maar dan hoef je niet te verwachten dat zonder enige moeite het ultieme en enig juiste antwoord vanzelf wel aan komt waaien.

Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
Datum: 15/08/2010 17:39

@ Bever
Roerend mee eens.
Je bent lekker op dreef dit weekend! Netjes onderbouwde zinnige bijdragen.

Ik stem vóór de FAQ regeling. Natuurlijk is die er al, maar uitbreiden en updaten lijkt me een goed idee.

Welke FAQ's moeten worden toegevoegd en welke moeten worden aangepast/opgefrist volgens jullie?
Gepost door: carien
Datum: 15/08/2010 17:55

Denk je echt dat als je de FAQ uitbreid dat je daarmee voorkomt dat mensen die de stof zelf nog niet machtig zijn wel gaan reageren als of ze dat wel zijn? Waardoor de noob die de vraag stelt met een kluitje het riet in gestuurd wordt!

hier nog even het de begin post van oNNo

...zo na al die zinvolle noobbijdragen van de laatste tijd vraag je je wel eens af:
"zou het zinvol zijn om gitaar.net van een soort rating systeem te voorzien"
Als in, dat je alleen na gebleken geschikheid in bepaalde subfora mag posten.
berichtRe: ratingbijlage
Gepost door: Angelo
Datum: 15/08/2010 18:15

Quote:
"Return of the Beaver"

Juist. Je moet eerst weten wiens mening iets waard is opdat diegene mag zeggen wiens mening nog meer wat waard is. Stel je voor dat Joachim weer onzin loopt te verkopen over muziektheorie, dan kan ik hem wel -1 geven maar dan doet hij dat misschien ook bij mij. Uiteindelijk loopt dat vrijwel iedereen hier dik in de min, behalve degene die zich overal buiten laten. Ik zie het niet zo zitten.

Nou nee zo werkt een rating systeem niet.

Ten eerste als jij het niet eens bent met joachim of wie dan ook en jij geeft hem een negatieve beoordeling en joachim jou ook dat kan. Een menings verschil. Maar als iemand echt door het hele forum als irritant word ervaren en bv joachim krijgt van 20 mensen over een zoveelste post een negatieve beoordeling dan gaat joachim 20 punten omlaag terwijl joachim dan hooguit bij die 20 personen 1 punt eraf kan halen.

Ten 2de hebben de meeste fora's tegenwoordig wel een Reputatie systeem en die zijn wel zelfregulerend.

Ik heb op guitarjammers naast een award systeem ook een reputatie systeem.En hoe beter je bekend staat op het forum (groene balk op foto ) hoe groter je Rep power (zie foto) is. Dit wil zeggen dat iemand die goed bekend staat meer invloed kan uitoefenen en meer punten kan wegnemen of geven aan anderen, en omgekeerd betkend dat dat een lastig iemand die slecht bekend staat geen invloed kan uitoefenen op iemands anders reputatie, Tenzij ie zich netjes gedraagt en weer in de plus komt.
wat dat betreft ,alleen naar punten kijkend, werken deze systemen gewoon.

MAAAAAR in mijn ervaring heeft het totaal geen tot weinig invloed op het gedrag van iemand ,en of bv een nieuwkomer zich iets van een slechte reputatie bij een advies gever zal aantrekken is ook maar de vraag. Dan zul je inderdaad zoals Onno aangeeft consequenties aan een lage Rep moeten koppelen zoals niet meer kunnen posten in bepaalde situaties

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2010 18:19 door Angelo.
Gepost door: Nico
Datum: 15/08/2010 22:17

Is natuurlijk ook wel iets om je vreselijk druk om te maken hè? Een internet forum...koekoek!

Jezus nog aan toe zeg (sorry Fu), get a life!
Lees wat je wilt lezen en sla wat je niet bevalt gewoon over, huilies.
Gepost door: Anoniem
Datum: 16/08/2010 02:16

Mijn reactie hierop:

Punt 1: Hier word soms nogal wat gediscussieerd over dingen die nogal smaak gerelateerd zijn. Bijvoorbeeld de eindeloze fender usa vs mim discussies.

Punt 2: Hier worden soms vragen gesteld door 'noobs' en idd andere 'noobs' zoals ikzelf reageren hier op. Waarom? Geen idee. Misschien omdat hier vanalles gezegd word, maar je verstaat er gewoon niets van. Er word hier vaak advies gegeven dat voor jullie vanzelfsprekend lijkt. Maar voor beginners onmogelijk of totaal onduidelijk.

Punt 3: Uit dit soort reacties (en dan vooral de reacties daarop) leer je juist dingen. Ik heb natuurlijk gistere ofzo weer een domme opmerking gegeven waar jullie mij weer voor afrekenen. Hoewel mijn kennis over al deze zaken in de laatste 2 jaar toch aanzienlijk toegenomen is!

Punt 4: Jullie ouwe rotten die je tijd besteden aan een forum online over gitaarspelen, jullie weten het natuurlijk allemaal wel heel goed. En het is dan ook simpel om mensen als mij noobs te noemen. Maar bedenk ook eens dat de mensen die dit soort vragen komen stellen er juist zeer goed mee bezig zijn en juist ook bezig zijn met het te leren. Zoals jullie doen ook moesten doen! En ik ken er genoeg die samen met mij gestart zijn, of gewoon mensen die ik ken die 'gitaar spelen'. Jullie zijn natuurlijk top, maar de gemiddelde persoon die hier effectief op het forum bezig is hoort toch bij de betere gitaristen denk ik.

Ikzelf speel nu bijvoorbeeld een aantal solo's van slash enzovoort. Ik kan al aardig wat spelen, al blijft timing een probleempunt. (vooral bij gilmour achtige dingen -.-"knipoog. In jullie ogen ben ik dan een noob, maar in werkelijkheid kan ik toch al aardig wat spelen tegenover een heel groot percentage van de mensen die 'gitaar spelen'.

En onno ik speel 2 jaar, jij wss een nulletje erbij...
Gepost door: Anoniem
Datum: 16/08/2010 02:23

Bovendien vind ik dat een aantal dikke nekken hier zeer ontmoedigend kunnen werken... Ik krijg hier altijd het gevoel alsof ik er totaal niets van ken. En dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling he?

Wat is de bedoeling van dit forum. Een plaats voor iedereen die bezig is met deze hobbie en het wil leren. En een aantal mensen die hun kennis kunnen overdragen?

Of is dit forum bedoeld voor de oudere, betere spelers? Zodat zij op de kop van beginners kunnen zitten?

Als jullie mij hier een antwoord op kunnen geven, had ik dat graag gehad. In PM want heb weinig zin om hier nog verder te lezen. En serieus onno angelo en weet ik veel wie nog allemaal, ik zou hier graag eens wat reacties op willen. Heel graag zelfs

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2010 02:25 door Thibaut.
Gepost door: AardappelEdje
Datum: 16/08/2010 03:12

Beste Thibaut,

Het forum is er niet om mensen te helpen met hun problemen en vragen... Heel gitaar.net is gebaseerd op het lokken van gitaristen en hun ego's om eindeloze discussies te voeren en andere mensen af te zeiken.

Des te hoger de postcount, des te meer de inkomsten voor Maurice van de paar lullige ads.

Quote:
Benwave
Achhh Bij Jan Willem komt het geluid zijn spullen..
Bij sommige uit hun handen... en bij mij duidelijk uit mijn bek.........gewoon een kwestie van techniek
Gepost door: Angelo
Datum: 16/08/2010 04:15

Quote:
Thibaut

Als jullie mij hier een antwoord op kunnen geven, had ik dat graag gehad. In PM want heb weinig zin om hier nog verder te lezen. En serieus onno angelo en weet ik veel wie nog allemaal, ik zou hier graag eens wat reacties op willen. Heel graag zelfs

Hier lezen kost even veel tijd als een pm lezen. Maar dat antwoord is al 100000 keer gegeven. Maar zal het simpel zeggen. Als een beginner hier komt en die vraagt: Hoi ik ben op zoek naar een zo'n goedkoop mogelijke strat merk en kwaliteit maakt me niks uit. En iemand raad dan een Fender USA aan in plaats van een squier of aldi ding weet ik het. Dan is dat gewoon onzin en is het niet raar dat je verbeterd wordt en na 20 van zulke antwoorden boze reacties krijgt.

En dan kun je wel zeggen ja dat is wel een heel extreem voorbeeld zulke domme antwoorden geef ik niet. Maar bijvoorbeeld in het bluesladder topic wat ik net lees geef je toe dat je er niet veel kaas van hebt gegeten maar geef je toch advies wat voor mensen die het wel snappen toch echt in de categorie fenderverhaaltje van hierboven valt.

En hoe goed jij speelt heeft er niets mee te maken. Ben onze uitmuntende zeeuw is bijvoorbeeld ook geen theoriefiel die zie je dan ook nooit theorie adviezen geven.
En dat advies van anderen volgens jou te ingewikkeld is is nog geen reden om zelf fout advies te geven.

En iedereen moet gewoon lekker doen waar ie zin in heeft, maar het is niet meer dan logisch dat mensen tegen zulke adviezen ingaan , en niet meer dan logisch dat mensen zich storen aan mensen die er tegen ingaan, en niet meer dan logisch dat Nico zich dan aan iedereen loopt te irriteren.

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2010 04:18 door Angelo.
Gepost door: Nico
Datum: 16/08/2010 09:31

Quote:
Angelo

dat Nico zich dan aan iedereen loopt te irriteren.

Moi? Nah, valt reuze mee hoor, was meer een goedbedoeld advies.

(ik moet tenslotte wel een beetje aan m'n rating denken)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2010 09:32 door Nico.
Datum: 16/08/2010 09:45

@ Angelo: is Guitarjammers.com een site van jou? Altijd gedacht dat dit een Amerikaanse site was. In ieder geval heb je daar genoeg groene blokjes knipoog.

@ AardappelEdje: interessante kijk op de zaak! Mocht dit zo zijn, zal hij de mod's wel opdrachtgeven om zo min mogelijk slotjes uit te delen.

@ Thibaut: als je een jonkie bent en je wilt direct in alle topics en discussies binnenvallen, wat overigens je goed recht is, zul je toch onbedoeld maar automatisch van de oudere en/of ervaren garde een stempel van "noob" opgeplakt krijgen en daar kom je dan niet snel meer van af. Ik snap wel iets van je reactie hoor, daarom kan ik de nieuwkomers alleen maar aanraden: "kat uit de boom" en stel je netjes maar bescheiden voor in de eerste post en je wordt waarschijnlijk probleemloos geholpen. Het is niet anders van als een ventje van 16 in het café zijn mening over het huwelijk gaat verkondigen tussen een groepje van veertigers en vijftigers. Het is misschien nu nog even frustrerend, maar jouw tijd komt vast ook nog wel.

@ Carien: een noob mag toch altijd vragen om uitleg over de FAQ? Als hij/zij publiekelijk niet wil doen, kan hij de auteur evt. zelf nog rechtstreeks PM'en.
Datum: 16/08/2010 09:53

Het lijkt nu net of het iets met leeftijd te maken heeft. Alsof iemand van 18 niet meer verstand van muziek kan hebben dan iemand van 50.

Het is trouwens "ergeren aan" of "irriteren". Niet "irriteren aan".

Pagina's: Vorige 1 2 3 Alle Volgende Huidige pagina: 2 van 3

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen