Gepost door: Datum: 17/03/2011 08:35
Geep, schmeep
Mystic op YouTube Mystic op BandCamp "Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food." Gepost door: Datum: 17/03/2011 17:28 Quote: Of bedoelde ik quotatie? Nee, waarschijnlijk bedoelde ik een citaat
Toch bedankt voor de correctie. Kom achter die computer vandaan en ga gitaarspelen! Quote: Gepost door: Datum: 18/03/2011 21:37
En ik maar denken dat de voorkeursspelling afgeschaft was.
Op mijn opleiding (Journalistiek) word je keihard afgebrand als we dit soort onzin uitslaan. Als je het woord forum volgens de Nederlandse regels in het meervoud zet krijg je ALTIJD: fora. De Dikke van Dale zegt hier het volgende over: fo·rum het; o -s, fora 1 groep deskundigen die met het publiek discussiëren over een bep. kwestie: ~discussie 2 website waar over een bep. zaak kan worden gediscussieerd Overigens kom je niet geleerd over als je normaal Nederlands kan spreken en schrijven maar kom je alleen een stuk minder dom over. Verder kunnen we bij dit alles een dikke kanttekening zetten omdat er op een forum (of msn e.d.) spreektaal wordt gehanteerd. De helft van de woorden worden in het engels geschreven of in dialect. die keigoede acoustische gitaar kost erg duur tegenwoordig. Die erg goede akoestische gitaar is erg duur tegenwoordig. Uiteindelijk maakt het niet uit wat je schrijft en of het nou forums is of fora we snappen wat je bedoelt. De conclusie is dus: Forums kan je gebruiken OP FORUMS. Als je mee doet aan het Nederlands dictee dan is het nog steeds FORA. Het is fora in elk document waarvan men uitgaat dat er ABN wordt geschreven. - Bram [www.rodekaterproducties.nl] *----d^_^b--d-_-b--dT_Tb--d>_<b--dO_ob--d0_0b--do_Ob--d#_#b--d@_@b--d$_$b--d*_*b----* Gepost door: Datum: 18/03/2011 21:59
fo·rum het; o -s, fora
Die "-s" staat er niet voor niets. Volgens jouw quote uit de Van Dale, zijn "forums" en "fora" beiden acceptabel. Vergelijk bijvoorbeeld met de volgende woorden, die beiden maar één meervoudsvorm gedefinieerd hebben in de Van Dale: com·pu·ter [kompjoeter] de; m -s elektronisch apparaat voor ... muis de; v(m) muizen 1 klein knaagdier ... Ik hoop dat je snel de les "woordenboek interpreteren" krijgt, zodat je niet meer dit soort onzin hoeft uit te kramen ![]() -- Maurice Makaay Gitaar.net webmaster, Phorum hacker, gitarist Gepost door: Datum: 18/03/2011 22:40
die -s erachter duidt de originele meervoudsvorm aan. Forums is toegestaan omdat iedereen het maar vaak genoeg fout gezegd heeft. Sowieso is de geen wet maar simpelweg een verzamelboek met alle woorden en zijn/haar definities.
zoals ik al zei: in de volksmond is beide goed, fora verdient alleen wel de voorkeur. P.S.In de Dikke van Dale staat ook sonjabakkeren. Naar mijn mening is dat nog steeds fout als je dat schrijft en goed als je het uitspreekt. - Bram [www.rodekaterproducties.nl] *----d^_^b--d-_-b--dT_Tb--d>_<b--dO_ob--d0_0b--do_Ob--d#_#b--d@_@b--d$_$b--d*_*b----* 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2011 22:41 door Bram-*. Gepost door: Datum: 18/03/2011 22:56
Bram, ehm... Je quote zelf de Van Dale als authoriteit, en als dan iemand terecht opmerkt dat daar de eveneens correcte meervoudsvrom 'forums' in staat, begin je opeens met heel veel nogal rammelende argumenten tegen de VD aan te komen.
Enneh, taal is een levend iets, gelukkig maar. Dus woorden worden toegevoegd, veranderd, afgeschaft, raken opnieuw in zwang etc etc. Als t aan jou lag spraken we allemaal nog Neanderthaals? Collega's, datums, forums allemaal goed. @Marcel: jij bezigt een Engels woord foutief, dus ik geef je de correcte vorm in t Engels ![]() Mystic op YouTube Mystic op BandCamp "Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food." 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2011 22:57 door FUtiliteiten. Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:02
Verder zitten er nogal wat taalkundige fouten in je posts Bram ;-p En sowieso staan journalisten bekend om hun gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal
![]() Mystic op YouTube Mystic op BandCamp "Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food." Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:06
Nee ik ben er zeker voor dat onze taal evolueert maar om woorden gewoon fout te gaan spreken omdat het kan vind ik eigenlijk onzin. Er was laatst een kwestie dat de Dikke van Dale de verleden tijd van zwemmen niet meer zwommen te maken maar gewoon zwemden.. Dat soort dingen vind ik eigenlijk onzinnig.
Wil hierbij wel mijn excuses aanbieden dat ik van Dale als een autoriteit aankondig. Dat was zeer zeker fout. Ik wil alleen maar zeggen dat als je op een officieel document (of bij een artikel, krantenbericht of wat dan ook) het woord forum in het meervoud moet schrijven je beter fora kan gebruiken dan forums. Simpel gezegd omdat forums een woord is uit de spreektaal en niet uit de officiële Nederlandse taal. maar in ieder geval. Op dit forum maakt het geen hol uit. Als ik 'w8 ff' schrijf snapt iedereen mij ook wel, maar weet ik zeker dat het fout is. - Bram [www.rodekaterproducties.nl] *----d^_^b--d-_-b--dT_Tb--d>_<b--dO_ob--d0_0b--do_Ob--d#_#b--d@_@b--d$_$b--d*_*b----* Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:09
Oh ja: [woordenlijst.org]. Einde discussie over fora vs forums
![]() Mystic op YouTube Mystic op BandCamp "Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food." Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:18
Ik stel foraums voor...gewoon omdat het kan.
Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:24 Quote: Als ze zo slecht waren in hun eigen vakgebied zouden ze waarschijnlijk geen journalist zijn denk je ook niet? Een journalist is dan geen leraar Nederlands maar ze schrijven toch echt foutloos (als je iets anders leest dan de Telegraaf). Over de opmerking dat er ook in mijn bericht fouten staan: ik ben niet de maatstaaf voor een schrijvende journalist. Als je in het eerste jaar zit moet je nog veel leren waaronder perfect Nederlands schrijven. Je kan in ieder geval beter proberen om het goed te doen dan maar te accepteren dat we het verkeerd doen. - Bram [www.rodekaterproducties.nl] *----d^_^b--d-_-b--dT_Tb--d>_<b--dO_ob--d0_0b--do_Ob--d#_#b--d@_@b--d$_$b--d*_*b----* Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:25
+ 1 voor de foraums
- Bram [www.rodekaterproducties.nl] *----d^_^b--d-_-b--dT_Tb--d>_<b--dO_ob--d0_0b--do_Ob--d#_#b--d@_@b--d$_$b--d*_*b----* Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:31
Ehm Bram. Journalisten staan echt bekend om hun taalfouten (gezien het niveau dat je verwacht). Maarehm... linkje gezien? Het Groene Boekje? Forums?
Pompiedom ![]() Mystic op YouTube Mystic op BandCamp "Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food." Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:45 Quote: Wie ben jij om te bepalen wat 'gewoon fout' is? Waarom denk je dat jij, enkel omdat je bijna je eerste jaartje journalistiek hebt afgerond, mag bepalen wie wel en wie niet een authoriteit is op het gebied van correcte spelling? Waarom zou ik uberhaupt Latijnse grammatica moeten toepassen op het Nederlands? Gaan we nu ook bij alle andere leenwoorden de grammatica uit de oorspronkelijke taal toepassen of alleen bij sommige Latijnse woorden? Quote: Haha! Journalistiek stelt in Nederland echt geen klote voor. In elke Nederlandse krant staat dagelijks een hele waslijst aan spelfouten, halve of incorrecte zinnen, simpelweg onzin (vandaag op Nos: "mercurius is de kleinste planeet in het universum." . Resultaten uit onderzoek worden echt werkelijk nooit goed verwoord (omdat journalisten er de ballen van snappen), buitenlandse journalistiek wordt doorgaans vanaf 500km afstand bedreven (omdat journalisten laf zijn) en fatsoenlijk onderzoeksjournalistiek is ook iets waar de meeste journalisten nog nooit van gehoord hebben.
Nee, ik denk dat ik toch liever de van Dale raadpleeg dan een journalist als het spelling gaat. Ik kan eigenlijk helemaal geen situatie bedenken waarin ik een journalist als beste bron zou beschouwen. Quote:Hoort me hier knagen! Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:45
Nog een linkje: [nltaal.blog.nl]
Mystic op YouTube Mystic op BandCamp "Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food." Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:47
Dat je van een journalist verwacht dat hij het allemaal wel weet betekend toch niet dat ze meer fouten maken dan normale Nederlanders....
Ik zal je overigens even gelijk geven in de meervoud van forum. het woord forums is toegestaan. Net even contact opgenomen met de docent taalbeheersing. Overigens vermeld zij dat het wel aangeraden wordt om fora te schrijven op het moment dat je wordt bekeken op je taal. (Zoals een journalist of een politicus) - Bram [www.rodekaterproducties.nl] *----d^_^b--d-_-b--dT_Tb--d>_<b--dO_ob--d0_0b--do_Ob--d#_#b--d@_@b--d$_$b--d*_*b----* Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:51
Bram t is echt een beetje pijnlijk nu. Je citeert Van Dale, vervolgens wijst iemand erop dat daar forums staat. Je zegt de VD is geen authoriteit. Ik citeer t Groene Boekje (*de* authoriteit) en ook daar staat forums in. Je had even brononderzoek moeten doen
En nu hou je je vast aan voorkeursspelling? Die is er niet Bram, behalve misschien in de wandelgangen van jouw school, maar een bron heb je niet voor me neem ik aan. En journalisten maken heel veel fouten, en zeker ook spelfouten!Mystic op YouTube Mystic op BandCamp "Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food." Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:52
In het artikel dat jij gestuurd hebt (uit 2005 overigens) wordt er gekeken naar 25 woorden. De woorden waren overigens al bekend voordat het onderzoek afgerond was. Niet zo'n betrouwbaar onderzoek dus. In 2011 staan de Telegraaf en het NRC bekend als de twee kranten met de meeste taalfouten. (NRC door zijn groot aantal freelancers)
- Bram [www.rodekaterproducties.nl] *----d^_^b--d-_-b--dT_Tb--d>_<b--dO_ob--d0_0b--do_Ob--d#_#b--d@_@b--d$_$b--d*_*b----* 1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2011 23:56 door Bram-*. Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:55
Ik geef je net mijn bron: mijn docent taalbeheersing. Bovendien bestaat de voorkeursspelling niet meer. Ik houd mij ook zeer zeker niet vast aan voorkeursspelling als ik de woorden van mijn docent citeer.
- Bram [www.rodekaterproducties.nl] *----d^_^b--d-_-b--dT_Tb--d>_<b--dO_ob--d0_0b--do_Ob--d#_#b--d@_@b--d$_$b--d*_*b----* Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:56
Dus? Jij zegt dat journalisten foutloos schrijven. Jouw posts hier, mijn onderzoek, en het jouwe, bewijzen het tegendeel
![]() Mystic op YouTube Mystic op BandCamp "Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food." Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:59
Jouw docent is geen gezaghebbende noch algemeen als authoriteit beschouwde bron Bram. De logica waarom het door mij aangehaalde onderzoek onbetrouwbaar is ontgaat me volkomen, zeker in t licht van de resultaten van dit onderzoek tov jouw bewering dat journalisten foutloos schrijven. Tevens ontgaat me de logica waarom je meent te moeten suggereren dat ik concludeer dat journliasten meer fouten maken dan andere mensen.
Mystic op YouTube Mystic op BandCamp "Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food." Gepost door: Datum: 18/03/2011 23:59 Quote: Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat een journalist zijn taal perfect beheerst. Zoals iedereen weet zijn artikelen in een krant producten die in tijdsnood worden gemaakt. Fouten maken is menselijk. Bovendien heb ik ook al aangegeven dat MIJN POSTS geen maatstaaf zijn voor hoe een journalist schrijft. Een eerstejaars journalist kan je niet met een echte journalist vergelijken. - Bram [www.rodekaterproducties.nl] *----d^_^b--d-_-b--dT_Tb--d>_<b--dO_ob--d0_0b--do_Ob--d#_#b--d@_@b--d$_$b--d*_*b----* Gepost door: Datum: 19/03/2011 00:03 Quote: Ah zo. Dan beheers ik de gitaar perfect, het is alleen tijdsnood die ervoor zorgt dat ik zo slecht speel.
Ik zei het eerder, ik zeg het opnieuw: hoog tijd dat logica een verplicht vak wordt op alle HBO en WO opleidingen. Quote:Hoort me hier knagen! Gepost door: Datum: 19/03/2011 00:03 Quote: Mystic op YouTube Mystic op BandCamp "Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food." Gepost door: Datum: 19/03/2011 00:04 Quote: Jammer dat jij het vak logica nooit gehad hebt... - Bram [www.rodekaterproducties.nl] *----d^_^b--d-_-b--dT_Tb--d>_<b--dO_ob--d0_0b--do_Ob--d#_#b--d@_@b--d$_$b--d*_*b----* Gepost door: Datum: 19/03/2011 00:06
Jongens, neem een borrel en ga ff neuken ofzo (in willekeurige volgorde), dit gaat echt helemaal nergens meer over...
Gepost door: Datum: 19/03/2011 00:06
Bram, give it up. Je zit er met zo'n beetje alles wat je beweert naast. Je hebt nog veel te leren mbt logican, bronnenonderzoek, consistemtie in je eigen beweringen enz. Ik ga lekker slapen nu.
Mystic op YouTube Mystic op BandCamp "Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food." Gepost door: Datum: 19/03/2011 00:08 Quote: Ik geef je groot gelijk... Ik neem er nog een. Welterusten allemaal en schrijf allemaal voortaan: FORAUMS! @Fu Je hebt groot gelijk, wat weet ik er nou van heh? Het strijdbijltje is begraven. - Bram [www.rodekaterproducties.nl] *----d^_^b--d-_-b--dT_Tb--d>_<b--dO_ob--d0_0b--do_Ob--d#_#b--d@_@b--d$_$b--d*_*b----*
Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.
Klik hier om in te loggen |
||||