Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Luister hier eens naar!
berichtKerkmuziek - mening gevraagd
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 05/09/2014 18:48

Ik heb voor t eerst in mijn leven muziek in opdracht gemaakt. De randvoorwaarden waren:

- als intro-muziek bij binnenkomst in de kerk (met als video een timer die aftelt)
- de track moest *precies* 5 minuten duren
- moet een soort van anticiperend gevoel hebben
- mag een beetje naar n climax toewerken
- voor n groot en dus breed publiek (dus geen underground death metal of complextro glitch haha)

En wauw, das MOEILIJK! Ik heb deze versie net naar de music director van de kerk gestuurd. Wat vinden jullie? Graag, met bovenstaande parameters in t achterhoofd, commentaar op compositie, instrumenten, opbouw, mix etc.

Dank!

PS ja, er zitten ook gitaren in. Hele zware gitaren en ronkende bassen zelfs. Ff wachten tot na de helft blij

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, 的 give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
berichtRe: Kerkmuziek - mening gevraagd
Gepost door: Levi
Datum: 06/09/2014 12:16

Wat afwisseling is misschien wel leuk, ik vond het zelf om eerlijk te zijn een beetje eentonig klinken. Waarschijnlijk is het juist de bedoeling dat de band niet speelt? Of kan je hier wel wat mee regelen. In dat geval moet je even voor zangleider spelen, of in ieder geval wat suggesties maken :P

Misschien is het mooi om als intro met een piano te beginnen (10.000 redenen matt redman versie, of opwekking 717, instrumentaal?)? Daarna opbouwen met tokkelende akoestische gitaar, bas en drum. Daarna de elektrische gitaar intro van 10.000 redenen, waarna de zang volgt? En eventueel tussen intrumentaal/elektrisch gitaar intro een timer die aftikt? Of een lekker vlot nummer in dezelfde toonsoort, voor het gemak.

Instrumentaal: [www.youtube.com]
Vervolg: [www.youtube.com]

Het is maar een idee, misschien kan je er wat mee :P
Succes man!
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 06/09/2014 13:47

Fu, ik het een paar keer beluisterd, en het valt me eerlijk gezegd niet mee.
Laat ik vooropstellen dat het me inderdaad ook heel moeilijk lijkt om zoiets te maken, zeker waarbij je aan genoemde randvoorwaarden moet voldoen. Jammer overigens dat je niet hebt verteld hoe je uiteindelijk tot de opbouw en uitwerking van je compositie bent gekomen.

Bijna alles van zowel melodielijn als begeleiding gaat 'op de tel'; het drenst (weet even geen ander woord) maar door. En, zoals gebruikelijk knipoog, heb ik veel moeite met de drums. Erg druk en niet fijn getoonzet en in het spectrum geplaatst, maar dat is vooral een kwestie van smaak.
Ik geloof niet dat het aan de voorwaarden 1,3 en 5 voldoet; tenminste ik denk dat het (ook) een warm welkom moet vormen en dat is het voor mij niet. In die zin mis ik ook iets warms in de muziek.
Je geeft (lachend) aan dat het geen underground death metal of complextro glitch (whateverclownesk) mocht zijn; ik durf te beweren dat de ziel van die muziek er toch nog in zit! ik denk dat je je onvoldoende van je eigen ding hebt kunnen losmaken.

Dat is mijn oordeel, en daar zult u het mee moeten doen...

Sorry Fu, meer kan ik er niet van maken, maar respect voor je poging en het lef om het hier neer te zetten klappend

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/09/2014 13:47 door Foob.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 06/09/2014 14:32

Op zich vind ik het thema wel lekker toegankelijk. In de uitvoering had ik wel wat neutralers verwacht met het oog op een breed publiek. In het begin vind ik het elektronisch, ben niet zo thuis in die hoek maar is het de dubstep hoek ofzo? Vooral die kunstmatige drums met veel accenten zetten het stuk erg in een bepaalde hoek. Ik denk dat m'n ouders denken dat dit iets voor de jeugd van tegenwoordig is.
Daarna gaat het de rock kant op waarbij het een beetje klinkt als een metalband die zich moet inhouden. Ook hier weer mn. de drums die dat doen. Erg stak en droog en een heftige crash. Denk dat dat die 'ziel' is waar Foob het over heeft.

Nou is een breed publiek ook wel een ruime definitie. Of dit past bij het publiek wat jij omschrijft kan je het beste zelf bepalen. Ik zelf zou het meer in de nuance van de uitvoering zoeken iig. Een breed publiek betekent meestal een wat minder uitgesproken richting. Niet te hard, niet te zacht. Nou ken ik niet heel veel mensen die naar de kerk gaan (mag je dat tegenwoordig nog kerkgangers noemen?) maar degene die ik ken zijn nou niet bepaald feestnummers. Die vinden Ik leeft niet meer voor jou van Marco Borsato stevige rock zeg maar. Dan denk ik niet dat ze zich hier aangesproken door voelen.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: ron smit
Datum: 06/09/2014 17:12

Ik vind het wel toegankelijk. In die zin past het wel bij de kerk, ervan uitgaand dat dat de bedoeling is.
Drums zijn wel erg druk. De gitaren zijn niet voor iedereen aantrekkelijk.
Wel mooi verzonnen en opgenomen allemaal.
Gepost door: Angelo
Datum: 07/09/2014 03:23

vanf de gitaren ok, daarvoor klinkt het me te 16bit. Denk dat het wel geschikt voor het doel

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2014 03:23 door Angelo.
Gepost door: Zilty
Datum: 07/09/2014 11:43

ik begrijp hier niks van. Het gaat van glitch achtig intro naar ninentendo naar een matige rockband met metal aspiraties.

Ik vind het allemaal niks en kan het me al helemaal niet in een kerk voorstellen. Ik had iets veel kalmers, electronica achtigs verwacht, meer soundscapes. Ben beneiuwd wat je kerk ervan vind. Welke kerk heeft een 'music director' trouwens?

Sorry Fu, hoopt dat het goed uitpakt, jij kent de context immers.

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 07/09/2014 13:27

Kan je misschien in algemene termen je kerkgenootschap omschrijven? Ik vind het zoals Zilty lastig te plaatsen in hoe, althans in de Groningse nieuw-hervormde scene waar ik iets mee bekend ben, dit zou kunnen werken. Maar daar zit natuurlijk tussen gemeenschappen enorme variatie in.

Zelf zou ik veel eerder gekozen hebben voor een lief piano intro, en dan orchestraal uitbouwen naar een climax met een zwaar kerkorgel. Maar goed, ik ken de context dus inderdaad niet.

Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
Datum: 07/09/2014 14:32

Dank allen. Wat ik ws ga doen is het elektronische stuk uitbreiden, ws door gewoon eea te herhalen, en dan het rock-gedeelte dus flink in te korten en meer als echte climax te laten dienen. Tevens ga ik dat hele rock stuk opnieuw inspelen, hopelijk beter klinkende drums en met frisse oren gemixt knipoog

@Bevert: het is zo'n "hippe" kerk, met een zeer gemengd publiek, veel hoogopgeleiden, veel ex-pats, veel allochtonen, jong, oud, alles door elkaar zeg maar.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, 的 give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Gepost door: ron smit
Datum: 07/09/2014 15:06

Of doe iets Bach-achtigs met de letters van je naam. Dan zit je altijd goed in de kerk.
Wim swingt als een trein... berichtRe: Kerkmuziek - mening gevraagd
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 17/09/2014 16:07

Knap dat je er aan begint, maar eerlijk gezegd (met de criteria in mijn achterhoofd) kwam als eerste een gedicht van Marsman in me op : Denkend aan Holland, zie ik brede rivieren traag door oneindig laagland gaan...

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Datum: 17/09/2014 16:51

Prima toch? blij

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 17/09/2014 16:51

Fu, heb je inmiddels het oordeel van de music director? Ben toch erg benieuwd.
Datum: 17/09/2014 17:04

Hij was op vakantie volgens mij, hij reageerde gisteren pas. Hij wou m wel draaien. Maar ik heb eigenlijk geprotesteerd ik wil t rock gedeelte inkorten en opnieuw doen. Ik heb t idee dat ie t druk heeft, want normaal is ie veel kritischer. Als je voor hem iets maakt ligt de lat echt enorm hoog.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 17/09/2014 17:21

OK, thanks
Datum: 17/09/2014 17:24

Jij ook blij

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen