Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Speeltechniek en theorie
Pagina's: 1 2 3 4 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 4
berichtGitaar les geven
Gepost door: Nina
Datum: 08/08/2011 17:05

Sinds kort geef ik gitaar les. Op zich gaat dit heel goed, alleen voor mij is het alweer een tijdje terug dat ik alle basis dingen geleerd heb. Daarom vroeg ik mij af, of jullie nog leuke oefeningen weten. Het lesgeven op zich gaat heel goed, mijn leerlinge is heel ijverig en boekt ook echt vooruitgang. Ik zoek alleen nog leuke oefeningen om de theorie te ondersteunen.

Ik hoor het graag!
berichtRe: Gitaar les geven
Gepost door: Angelo
Datum: 08/08/2011 17:13

oeh dit gaat mooi worden..

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!
Gepost door: Wuls
Datum: 08/08/2011 17:17

Quote:
Angelo

Ja? Ik zie nog geen foto's/
Gepost door: Da Vinci
Datum: 08/08/2011 18:11

Quote:
Wuls

Angelo
Ja? Ik zie nog geen foto's/

Idd. Eerst foto's voordat we je over leuke oefeningen gaan vertellen!

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Bug Eye
Datum: 08/08/2011 18:29

Jongens toch, zoek toch lekker zelf een leuke meid in je buurt cool

Maar Nina, wat ik zelf een goede oefening vind is het herkennen van akkoorden.
Dus weet hoe een bepaalde akkoord klinkt: droevig, vrolijk, dromerig, dominant enz...
Heeft me echt geholpen blij

Zie video onder

Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 08/08/2011 18:40

Quote:
Dus weet hoe een bepaalde akkoord klinkt: droevig, vrolijk, dromerig, dominant

Droevig? Vrolijk? Ik bepaal zelf wel welk akkoord ik droevig of vrolijk vind klinken.
Gepost door: Wuls
Datum: 08/08/2011 18:43

Ho, als achternaam. Het is algemeen bekend dat Aziaten een libido van lik-me-r**t hebben.
Laat maar dus.
Datum: 08/08/2011 19:08

Quote:
Sjaak

Quote:
Dus weet hoe een bepaalde akkoord klinkt: droevig, vrolijk, dromerig, dominant

Droevig? Vrolijk? Ik bepaal zelf wel welk akkoord ik droevig of vrolijk vind klinken.
Nina, zijn sommige leerlingen van je ook eigenwijs? tandpastagrijns
Gepost door: Bob
Datum: 08/08/2011 19:18

Het klinkt misschien hard/stom/vervelend maar bespaar jezelf een hoop werk en stuur die leerlinge naar een echte leraar. Schiet dat kind op de langere termijn een hoop mee op.
Een rij-instructeur gaat toch ook geen rijles geven zonder certificaat, laat staan zonder dat hij kan autorijden.
Je kan moeilijk les gaan geven als je niet echt weet hoe dat moet. Dan hou je niet alleen dat kind maar ook jezelf voor de gek.
Mocht je helemaal gek zijn van les geven zorg dan eerst dat je het kunt, dat je een programma hebt en dit vervolgens ook kan overdragen. Veel succes verder
Gepost door: Br@m
Datum: 08/08/2011 19:29

+1

Er is een verschil tussen les geven en samen gitaar spelen waarbij de een wat van de ander opsteekt. Heb zelf ook een tijdje "les" gegeven als je het zo wilt noemen maar dat bestond meer uit het helpen met uitzoeken van nummers en de basistheorie in de vorm van akkoorden en toonladders. Voor het "echte" werk, harmonieleer, notenschrift e.d. heb ik altijd doorverwezen naar gecertificeerde leraren.

On the internet you can be anything you want.

It's strange that so many people choose to be stupid.
Datum: 08/08/2011 19:37

Quote:
"Koning Robin"

Het klinkt misschien hard/stom/vervelend maar bespaar jezelf een hoop werk en stuur die leerlinge naar een echte leraar. Schiet dat kind op de langere termijn een hoop mee op.
Een rij-instructeur gaat toch ook geen rijles geven zonder certificaat, laat staan zonder dat hij kan autorijden.
Je kan moeilijk les gaan geven als je niet echt weet hoe dat moet. Dan hou je niet alleen dat kind maar ook jezelf voor de gek.
Mocht je helemaal gek zijn van les geven zorg dan eerst dat je het kunt, dat je een programma hebt en dit vervolgens ook kan overdragen. Veel succes verder
verward
Beetje vreemde vergelijking. Als je rijlessen volgt, moet je ALLES weten om deel te nemen aan het verkeer. Je mag niet zelf rijden voordat je je rijbewijs hebt. Als rijinstructeur moet je echt ook alles weten over de auto.

Als je gitaarlessen volgt, hoef je NIET ALLES te weten om zelf gitaar te spelen. Dat bepaal ik toch lekker zelf en bij welke gitaarleraar ik les neem? Of hij nou een echte leraar is of een van mijn vrienden die ook vrijwillig les geeft, mag ik zelf voor kiezen. Een gitaarleraar hoeft toch ook niet alles te weten over de gitaar?

Opzich heb je wel een punt, maar je vergelijking is matig.

En Wuls, zal vast grappig bedoeld zijn, maar goed Ho is m'n echte achternaam (Vietnamees). Ben genoeg gepest daarover, dus ik laat dat maar lekker gaan blij

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2011 20:39 door Peter Ho.
Gepost door: Kees Vlees
Datum: 08/08/2011 20:04

Quote:
Nina

Sinds kort geef ik gitaar les. Op zich gaat dit heel goed, alleen voor mij is het alweer een tijdje terug dat ik alle basis dingen geleerd heb. Daarom vroeg ik mij af, of jullie nog leuke oefeningen weten. Het lesgeven op zich gaat heel goed, mijn leerlinge is heel ijverig en boekt ook echt vooruitgang. Ik zoek alleen nog leuke oefeningen om de theorie te ondersteunen.

Ik hoor het graag!

Dudette, normaal heb ik gloeiend het land aan de lespolitie op deze site.
Nu ga ik er bijna zelf toe behoren. Lees wat je zelf schrijft.
Dan zou je nog eens tot de conclusie kunnen komen dat dit lesgeven niet zo een biek idee is.

Kees Vlees
zelfs mijn zus en dat is een schele
speelt niet op een tele
Datum: 08/08/2011 20:44

...jawel Kees, niet verwacht maar toch gekomen. Let op hier komt ie blij

+1
Gepost door: scrib
Datum: 08/08/2011 22:20

mwah... dat je de oefeningen uit het allereerste begin van je gitaarverleden niet meer kan herinneren betekent nog niet dat je theorie en praktijk niet onder de knie hebt. Ik zoek nog wel een gitaarlerares. Welke regio zit je? blij

--
Keep strumming Phil
Datum: 08/08/2011 22:34

Quote:
scrib

mwah... dat je de oefeningen uit het allereerste begin van je gitaarverleden niet meer kan herinneren betekent nog niet dat je theorie en praktijk niet onder de knie hebt.
Precies
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 08/08/2011 22:39

Les nemen is niet rock n roll man.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Gepost door: Kees Vlees
Datum: 08/08/2011 22:41

Quote:
oNNo

...jawel Kees, niet verwacht maar toch gekomen. Let op hier komt ie blij

+1

Slijmbal

Kees Vlees
zelfs mijn zus en dat is een schele
speelt niet op een tele
Datum: 08/08/2011 23:39

grinnikend
Gepost door: Angelo
Datum: 09/08/2011 07:34

Quote:
"Peter Ho"

Koning Robin
verward
Beetje vreemde vergelijking. Als je rijlessen volgt, moet je ALLES weten om deel te nemen aan het verkeer. Je mag niet zelf rijden voordat je je rijbewijs hebt. Als rijinstructeur moet je echt ook alles weten over de auto.

Als je gitaarlessen volgt, hoef je NIET ALLES te weten om zelf gitaar te spelen. Dat bepaal ik toch lekker zelf en bij welke gitaarleraar ik les neem? Of hij nou een echte leraar is of een van mijn vrienden die ook vrijwillig les geeft, mag ik zelf voor kiezen. Een gitaarleraar hoeft toch ook niet alles te weten over de gitaar?

Opzich heb je wel een punt, maar je vergelijking is matig.

En Wuls, zal vast grappig bedoeld zijn, maar goed Ho is m'n echte achternaam (Vietnamees). Ben genoeg gepest daarover, dus ik laat dat maar lekker gaan blij

Helemaal niet zo'n kromme vergelijking, ik heb gewoon rijles gekregen van een kameraad die geen certificaat heeft (een hel). In genoeg landen is het gewoon legaal om rijles zonder certificaat rijles te geven. Iemand kan prima voor 5 euro per les rijles nemen bij de buurman die nooit autorijles heeft gegeven maar wel geweldig kan rijden. En dan heb je zelfs ook nog kans dat je zoals ik slaagt voor je rijexamen.

Of dat een aanrader is valt te betwijfelen, en als de buurman dan ook nog eens op rijinstructeurforum.net gaat vragen hoe ie het verschil tussen gas en koppeling moet uitleggen aan een leerling dan kan ie commentaar verwachten.

Er is echt geen verschil tussen leren autorijden of leren gitaar spelen. Bij alle bij kun je kiezen om het bij een gequaliifieerd persoon of een beunhaas te doen .

En dan vind ik het heel raar dat jij voor auto rijden wel een gequalificeerd iemand aanraad maar bij gitaarles het vreemd vind dat mensen een gequalificeerd persoon aanaden. De studie gitaar is toch echt een stuk uitgebreider en gecompliceerder dan leren rijden.

Verder praat je zoals zovelen alleen over de hoeveelheid kennis die iemand wel of niet heeft en link je dat aan hoe goed of slecht een leraar is.
Terwijl dat geen reet te maken heeft met een goede of slechte leraar zijn.
Je kunt nog zoveel kennis hebben, als je niet weet (hebt geleerd) hoe je iets efficient op iemand anders over brengt, heb je er als (wannabe) leraar niks aan.

Een kleuterklas/bassischool/middelbaar onderwijzer met rijbewijs kan hoogstwaarschijnlijk beter rijles geven dan een michael schumacher.

Quote:
scrib

mwah... dat je de oefeningen uit het allereerste begin van je gitaarverleden niet meer kan herinneren betekent nog niet dat je theorie en praktijk niet onder de knie hebt. Ik zoek nog wel een gitaarlerares. Welke regio zit je? blij

Ohw dus als je theorie en praktijk onder de knie hebt , ben je ook automatisch een goede leraar?

Zit wel wat in, elke goede voetballer is ook automatisch een goede trainer.

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2011 07:37 door Angelo.
Datum: 09/08/2011 08:11

Quote:
Angelo

Helemaal niet zo'n kromme vergelijking, ik heb gewoon rijles gekregen van een kameraad die geen certificaat heeft (een hel). In genoeg landen is het gewoon legaal om rijles zonder certificaat rijles te geven. Iemand kan prima voor 5 euro per les rijles nemen bij de buurman die nooit autorijles heeft gegeven maar wel geweldig kan rijden. En dan heb je zelfs ook nog kans dat je zoals ik slaagt voor je rijexamen.

Of dat een aanrader is valt te betwijfelen, en als de buurman dan ook nog eens op rijinstructeurforum.net gaat vragen hoe ie het verschil tussen gas en koppeling moet uitleggen aan een leerling dan kan ie commentaar verwachten.
Ten eerste, het gaat niet om hoe ze in andere landen doen en of jij nou les heb gehad van een buurman.
Je zei zelf:
Quote:
Sorry hoor, maar ik heb zelfs een rij-instructeur gehad die slecht les kon geven.
Quote:
Er is echt geen verschil tussen leren autorijden of leren gitaar spelen. Bij alle bij kun je kiezen om het bij een gequaliifieerd persoon of een beunhaas te doen .

En dan vind ik het heel raar dat jij voor auto rijden wel een gequalificeerd iemand aanraad maar bij gitaarles het vreemd vind dat mensen een gequalificeerd persoon aanaden. De studie gitaar is toch echt een stuk uitgebreider en gecompliceerder dan leren rijden.
Onzin!
Bij autorijden moet je in principe ALLES weten om je rijbewijs te halen. Met gitaarspelen leer je gewoon de stof die je interessant vindt. Dan maakt het geen donder uit of het een stuk uitgebreider en gecompliceerder is. Wil je alleen funk leren spelen, dan speel je alleen funk.

Quote:
Een kleuterklas/bassischool/middelbaar onderwijzer met rijbewijs kan hoogstwaarschijnlijk beter rijles geven dan een michael schumacher.
gapend
Gepost door: Purple John
Datum: 09/08/2011 08:38

Les is more. Ongeacht waar je het vandaan haalt.

"I have no tolerance for fools"- Ritchie Blackmore
www.fab5.2trouble.nl
Datum: 09/08/2011 09:26

Quote:
"Peter Ho"

Quote:
Sorry hoor, maar ik heb zelfs een rij-instructeur gehad die slecht les kon geven.

Ja, en ik had een rij-instructeur die zelfs geen auto had. Dus? Je onderstreept hier alleen maar wat Angelo zegt. Je moet als instructeur niet alleen kunnen spelen, je moet ook kunnen lesgeven.

Als je niet kan lesgeven wordt lesgeven niks.
Als je niet geen kennis hebt valt er weinig over te dragen en ook dan wordt lesgeven niks.
Als je geen kennis hebt n niet kan lesgeven, wordt 't ook niks.

Datum: 09/08/2011 09:30

Quote:
"Peter Ho"

Angelo
Onzin!
Bij autorijden moet je in principe ALLES weten om je rijbewijs te halen. Met gitaarspelen leer je gewoon de stof die je interessant vindt. Dan maakt het geen donder uit of het een stuk uitgebreider en gecompliceerder is. Wil je alleen funk leren spelen, dan speel je alleen funk.

Er is een verschil tussen gitaar leren spelen en leren hoe je een liedje speelt op gitaar. Dat laatst zou je, mits je over de juiste kennis en didactische vaardigheden beschikt uiteraard, een aap nog kunnen leren.

Gepost door: FUnkadelic
Datum: 09/08/2011 09:42

Quote:
"purple john"

Les is more. Ongeacht waar je het vandaan haalt.
Ik dacht altijd: Les is Paul?

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Gepost door: scrib
Datum: 09/08/2011 09:43

Quote:
Angelo

scrib

Ohw dus als je theorie en praktijk onder de knie hebt , ben je ook automatisch een goede leraar?

Au contraire... Het enige wat we van de beste dame weten is dat ze op zoek is naar wat leuke oefeningen, en dat het een tijd geleden is dat ze zelf is begonnen. En aan de hand van die informatie zijn er hier al een aantal mensen er blijkbaar van overtuigt dat ze een slechte lerares is, terwijl anderen haar juist weer verdedigen. Serieus: wat weten we nou precies over hoe [ ] geschikt of [ ] ongeschikt ze is?

Ik wil wel een proefles.

--
Keep strumming Phil
Datum: 09/08/2011 10:04

Quote:
scrib

Serieus: wat weten we nou precies over hoe [ ] geschikt of [ ] ongeschikt ze is?

Tja, als mijn leraar aan een paar bavianen op gitaar.net gaat vragen naar goede onderdelen voor het lesprogramma zou ik dat op z'n zachts gezegd vreemd vinden. Maw, ik denk een goede gitaarleraar beschikt over voldoende kennis, techniek, didactische vaardigheden en creativiteit om zelf wel iets te verzinnen als hij/zij een bepaalde techniek wil overbrengen.

Om het te vertalen naar het gebruikte voorbeeld van de rij-instructeur: "Ik ben onlangs begonnen met rijles geven. Maar het is zelf al enige tijd geleden dat ik de basisbeginselen van autorijden heb geleerd (red. en ik heb ook geen opleiding gedaan die erop is gericht te leren lesgeven). Moet ik beginnen met leren sturen, schakelen of kijken? Of iets anders?"

Dat geeft niet echt vertrouwen toch.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2011 10:06 door Da Vinci.
Datum: 09/08/2011 13:24

Quote:
"Da Vinci"

Ja, en ik had een rij-instructeur die zelfs geen auto had. Dus?
Dus een gitaarleraar die geen gitaar heeft is een slechte leraar.
Dus wat is jouw punt?

Je kan beide niet goed vergelijken. Het is een totale andere ervaring. Rijlessen neem je om je rijbewijs te halen. Gitaarlessen neem je o.a. omdat je leuk vindt om gitaar te spelen. Een rij-instructeur geeft instructies om veilig op de weg te rijden. Een gitaarleraar leert wat jij graag wilt leren.
Jullie doen alsof vrijwillig gitaarles geven niet mag.

Quote:
Je onderstreept hier alleen maar wat Angelo zegt. Je moet als instructeur niet alleen kunnen spelen, je moet ook kunnen lesgeven.
Hij zegt dat er geen verschil is tussen leren autorijden en leren gitaar spelen, terwijl hij ook zegt dat gitaar studie stuk uitgebreider is dan leren rijden.
Snap je het zelf nog?

Quote:
Als je niet geen kennis hebt valt er weinig over te dragen en ook dan wordt lesgeven niks.
"niet geen kennis" schouderophalend
De topicstarter vraagt alleen om leuke oefeningen en jullie suggereren meteen dat ze slecht les geeft. Jammer jammer
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 09/08/2011 13:34

Quote:
Een gitaarleraar leert wat jij graag wilt leren.

Helaas doen veel dat wel ja. Een nare gewoonte.

Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
Gepost door: Lespet
Datum: 09/08/2011 13:41

Ho ho,

deze dame wil weer les geven,maar is door de tands des tijds de oefeningen vergeten, die ze vroeger (waarschijnlijk) heeft gebruikt. Welnu, voor herintredende moeders (tegenwoordig ook vaders) heb je tegenwoordig cursussen, mij advies luidt dan ook, geef je op voor zo'n cursus en/of verdiep je in de literatuur en voor de heel slimme herintreders, kijk op JoepTjoep, hoe ze het daar doen met oefeningen geven. Beter goed gejat als....la maar.
Datum: 09/08/2011 14:04

Haha, wat een bak. Jij reageert op de

Angelo
Peter Ho
Da Vinci
Ja, en ik had een rij-instructeur die zelfs geen auto had. Dus?
Peter Ho
Dus een gitaarleraar die geen gitaar heeft is een slechte leraar.
Dus wat is jouw punt?

Grappig dat ik jouw non-argument naar het belachelijke trek en jij je afvraagd wat mijn punt is. Dat dus knipoog

Peter Ho
Je kan beide niet goed vergelijken. Het is een totale andere ervaring. Rijlessen neem je om je rijbewijs te halen. Gitaarlessen neem je o.a. omdat je leuk vindt om gitaar te spelen.

Ah, daar zit het punt waar we het niet eens zijn. Ik heb namelijk rijles genomen om te leren autorijden. En gitaarlessen heb ik genomen omdat ik wilde leren gitaarspelen.

Peter Ho
Jullie doen alsof vrijwillig gitaarles geven niet mag.

Weer een misvatting. Ik ben uitermate tevreden over mijn leraar en voor zover ik weet is hij nooit gewongen les te gaan geven. Als je met "vrijwillg" gratis bedoelt; als morgen de contributie wordt afgeschaft hoor je mij niet klagen.

Je onderstreept hier alleen maar wat Angelo zegt. Je moet als instructeur niet alleen kunnen spelen, je moet ook kunnen lesgeven.
Hij zegt dat er geen verschil is tussen leren autorijden en leren gitaar spelen, terwijl hij ook zegt dat gitaar studie stuk uitgebreider is dan leren rijden.
Snap je het zelf nog?[/quote]

Ja prima. Of je nou moet leren sturen en schakelen of moet leren fretten en aanslaan tegelijk; de aanpak is hetzelfde. Iemand legt uit/doet voor, je doet na, oefent, perfectioneert en een ander controleert en stuurt bij. Alleen kan het ene nog wel moeilijk zijn of iig meer oefening vereisen dan het andere.

"niet geen kennis" schouderophalend

Ai, een foute zinsopbouw. Moet je dat als argument voor je gelijk aanvoeren?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2011 14:38 door Da Vinci.
Pagina's: 1 2 3 4 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 4

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen