Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Speeltechniek en theorie
berichtGitaar les geven
Gepost door: Nina
Datum: 08/08/2011 17:05

Sinds kort geef ik gitaar les. Op zich gaat dit heel goed, alleen voor mij is het alweer een tijdje terug dat ik alle basis dingen geleerd heb. Daarom vroeg ik mij af, of jullie nog leuke oefeningen weten. Het lesgeven op zich gaat heel goed, mijn leerlinge is heel ijverig en boekt ook echt vooruitgang. Ik zoek alleen nog leuke oefeningen om de theorie te ondersteunen.

Ik hoor het graag!
berichtRe: Gitaar les geven
Gepost door: Angelo
Datum: 08/08/2011 17:13

oeh dit gaat mooi worden..

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!
Gepost door: Wuls
Datum: 08/08/2011 17:17

Quote:
Angelo

Ja? Ik zie nog geen foto's/
Gepost door: Da Vinci
Datum: 08/08/2011 18:11

Quote:
Wuls

Angelo
Ja? Ik zie nog geen foto's/

Idd. Eerst foto's voordat we je over leuke oefeningen gaan vertellen!

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Bug Eye
Datum: 08/08/2011 18:29

Jongens toch, zoek toch lekker zelf een leuke meid in je buurt cool

Maar Nina, wat ik zelf een goede oefening vind is het herkennen van akkoorden.
Dus weet hoe een bepaalde akkoord klinkt: droevig, vrolijk, dromerig, dominant enz...
Heeft me echt geholpen blij

Zie video onder

Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 08/08/2011 18:40

Quote:
Dus weet hoe een bepaalde akkoord klinkt: droevig, vrolijk, dromerig, dominant

Droevig? Vrolijk? Ik bepaal zelf wel welk akkoord ik droevig of vrolijk vind klinken.
Gepost door: Wuls
Datum: 08/08/2011 18:43

Ho, als achternaam. Het is algemeen bekend dat Aziaten een libido van lik-me-r**t hebben.
Laat maar dus.
Datum: 08/08/2011 19:08

Quote:
Sjaak

Quote:
Dus weet hoe een bepaalde akkoord klinkt: droevig, vrolijk, dromerig, dominant

Droevig? Vrolijk? Ik bepaal zelf wel welk akkoord ik droevig of vrolijk vind klinken.
Nina, zijn sommige leerlingen van je ook eigenwijs? tandpastagrijns
Gepost door: Bob
Datum: 08/08/2011 19:18

Het klinkt misschien hard/stom/vervelend maar bespaar jezelf een hoop werk en stuur die leerlinge naar een echte leraar. Schiet dat kind op de langere termijn een hoop mee op.
Een rij-instructeur gaat toch ook geen rijles geven zonder certificaat, laat staan zonder dat hij kan autorijden.
Je kan moeilijk les gaan geven als je niet echt weet hoe dat moet. Dan hou je niet alleen dat kind maar ook jezelf voor de gek.
Mocht je helemaal gek zijn van les geven zorg dan eerst dat je het kunt, dat je een programma hebt en dit vervolgens ook kan overdragen. Veel succes verder
Gepost door: Br@m
Datum: 08/08/2011 19:29

+1

Er is een verschil tussen les geven en samen gitaar spelen waarbij de een wat van de ander opsteekt. Heb zelf ook een tijdje "les" gegeven als je het zo wilt noemen maar dat bestond meer uit het helpen met uitzoeken van nummers en de basistheorie in de vorm van akkoorden en toonladders. Voor het "echte" werk, harmonieleer, notenschrift e.d. heb ik altijd doorverwezen naar gecertificeerde leraren.

On the internet you can be anything you want.

It's strange that so many people choose to be stupid.
Datum: 08/08/2011 19:37

Quote:
"Koning Robin"

Het klinkt misschien hard/stom/vervelend maar bespaar jezelf een hoop werk en stuur die leerlinge naar een echte leraar. Schiet dat kind op de langere termijn een hoop mee op.
Een rij-instructeur gaat toch ook geen rijles geven zonder certificaat, laat staan zonder dat hij kan autorijden.
Je kan moeilijk les gaan geven als je niet echt weet hoe dat moet. Dan hou je niet alleen dat kind maar ook jezelf voor de gek.
Mocht je helemaal gek zijn van les geven zorg dan eerst dat je het kunt, dat je een programma hebt en dit vervolgens ook kan overdragen. Veel succes verder
verward
Beetje vreemde vergelijking. Als je rijlessen volgt, moet je ALLES weten om deel te nemen aan het verkeer. Je mag niet zelf rijden voordat je je rijbewijs hebt. Als rijinstructeur moet je echt ook alles weten over de auto.

Als je gitaarlessen volgt, hoef je NIET ALLES te weten om zelf gitaar te spelen. Dat bepaal ik toch lekker zelf en bij welke gitaarleraar ik les neem? Of hij nou een echte leraar is of een van mijn vrienden die ook vrijwillig les geeft, mag ik zelf voor kiezen. Een gitaarleraar hoeft toch ook niet alles te weten over de gitaar?

Opzich heb je wel een punt, maar je vergelijking is matig.

En Wuls, zal vast grappig bedoeld zijn, maar goed Ho is m'n echte achternaam (Vietnamees). Ben genoeg gepest daarover, dus ik laat dat maar lekker gaan blij

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2011 20:39 door Peter Ho.
Gepost door: Kees Vlees
Datum: 08/08/2011 20:04

Quote:
Nina

Sinds kort geef ik gitaar les. Op zich gaat dit heel goed, alleen voor mij is het alweer een tijdje terug dat ik alle basis dingen geleerd heb. Daarom vroeg ik mij af, of jullie nog leuke oefeningen weten. Het lesgeven op zich gaat heel goed, mijn leerlinge is heel ijverig en boekt ook echt vooruitgang. Ik zoek alleen nog leuke oefeningen om de theorie te ondersteunen.

Ik hoor het graag!

Dudette, normaal heb ik gloeiend het land aan de lespolitie op deze site.
Nu ga ik er bijna zelf toe behoren. Lees wat je zelf schrijft.
Dan zou je nog eens tot de conclusie kunnen komen dat dit lesgeven niet zo een biek idee is.

Kees Vlees
zelfs mijn zus en dat is een schele
speelt niet op een tele
Datum: 08/08/2011 20:44

...jawel Kees, niet verwacht maar toch gekomen. Let op hier komt ie blij

+1
Gepost door: scrib
Datum: 08/08/2011 22:20

mwah... dat je de oefeningen uit het allereerste begin van je gitaarverleden niet meer kan herinneren betekent nog niet dat je theorie en praktijk niet onder de knie hebt. Ik zoek nog wel een gitaarlerares. Welke regio zit je? blij

--
Keep strumming Phil
Datum: 08/08/2011 22:34

Quote:
scrib

mwah... dat je de oefeningen uit het allereerste begin van je gitaarverleden niet meer kan herinneren betekent nog niet dat je theorie en praktijk niet onder de knie hebt.
Precies
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 08/08/2011 22:39

Les nemen is niet rock n roll man.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, 的 give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 08/08/2011 22:41

Quote:
oNNo

...jawel Kees, niet verwacht maar toch gekomen. Let op hier komt ie blij

+1

Slijmbal

Kees Vlees
speelt niet op een tele
Datum: 08/08/2011 23:39

grinnikend
Datum: 09/08/2011 07:34

Quote:
"Peter Ho"

Koning Robin
verward
Beetje vreemde vergelijking. Als je rijlessen volgt, moet je ALLES weten om deel te nemen aan het verkeer. Je mag niet zelf rijden voordat je je rijbewijs hebt. Als rijinstructeur moet je echt ook alles weten over de auto.

Als je gitaarlessen volgt, hoef je NIET ALLES te weten om zelf gitaar te spelen. Dat bepaal ik toch lekker zelf en bij welke gitaarleraar ik les neem? Of hij nou een echte leraar is of een van mijn vrienden die ook vrijwillig les geeft, mag ik zelf voor kiezen. Een gitaarleraar hoeft toch ook niet alles te weten over de gitaar?

Opzich heb je wel een punt, maar je vergelijking is matig.

En Wuls, zal vast grappig bedoeld zijn, maar goed Ho is m'n echte achternaam (Vietnamees). Ben genoeg gepest daarover, dus ik laat dat maar lekker gaan blij

Helemaal niet zo'n kromme vergelijking, ik heb gewoon rijles gekregen van een kameraad die geen certificaat heeft (een hel). In genoeg landen is het gewoon legaal om rijles zonder certificaat rijles te geven. Iemand kan prima voor 5 euro per les rijles nemen bij de buurman die nooit autorijles heeft gegeven maar wel geweldig kan rijden. En dan heb je zelfs ook nog kans dat je zoals ik slaagt voor je rijexamen.

Of dat een aanrader is valt te betwijfelen, en als de buurman dan ook nog eens op rijinstructeurforum.net gaat vragen hoe ie het verschil tussen gas en koppeling moet uitleggen aan een leerling dan kan ie commentaar verwachten.

Er is echt geen verschil tussen leren autorijden of leren gitaar spelen. Bij alle bij kun je kiezen om het bij een gequaliifieerd persoon of een beunhaas te doen .

En dan vind ik het heel raar dat jij voor auto rijden wel een gequalificeerd iemand aanraad maar bij gitaarles het vreemd vind dat mensen een gequalificeerd persoon aanaden. De studie gitaar is toch echt een stuk uitgebreider en gecompliceerder dan leren rijden.

Verder praat je zoals zovelen alleen over de hoeveelheid kennis die iemand wel of niet heeft en link je dat aan hoe goed of slecht een leraar is.
Terwijl dat geen reet te maken heeft met een goede of slechte leraar zijn.
Je kunt nog zoveel kennis hebben, als je niet weet (hebt geleerd) hoe je iets efficient op iemand anders over brengt, heb je er als (wannabe) leraar niks aan.

Een kleuterklas/bassischool/middelbaar onderwijzer met rijbewijs kan hoogstwaarschijnlijk beter rijles geven dan een michael schumacher.

Quote:
scrib

mwah... dat je de oefeningen uit het allereerste begin van je gitaarverleden niet meer kan herinneren betekent nog niet dat je theorie en praktijk niet onder de knie hebt. Ik zoek nog wel een gitaarlerares. Welke regio zit je? blij

Ohw dus als je theorie en praktijk onder de knie hebt , ben je ook automatisch een goede leraar?

Zit wel wat in, elke goede voetballer is ook automatisch een goede trainer.

Mijn JoeTjoep!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2011 07:37 door Angelo.
Datum: 09/08/2011 08:11

Quote:
Angelo

Helemaal niet zo'n kromme vergelijking, ik heb gewoon rijles gekregen van een kameraad die geen certificaat heeft (een hel). In genoeg landen is het gewoon legaal om rijles zonder certificaat rijles te geven. Iemand kan prima voor 5 euro per les rijles nemen bij de buurman die nooit autorijles heeft gegeven maar wel geweldig kan rijden. En dan heb je zelfs ook nog kans dat je zoals ik slaagt voor je rijexamen.

Of dat een aanrader is valt te betwijfelen, en als de buurman dan ook nog eens op rijinstructeurforum.net gaat vragen hoe ie het verschil tussen gas en koppeling moet uitleggen aan een leerling dan kan ie commentaar verwachten.
Ten eerste, het gaat niet om hoe ze in andere landen doen en of jij nou les heb gehad van een buurman.
Je zei zelf:
Quote:
Sorry hoor, maar ik heb zelfs een rij-instructeur gehad die slecht les kon geven.
Quote:
Er is echt geen verschil tussen leren autorijden of leren gitaar spelen. Bij alle bij kun je kiezen om het bij een gequaliifieerd persoon of een beunhaas te doen .

En dan vind ik het heel raar dat jij voor auto rijden wel een gequalificeerd iemand aanraad maar bij gitaarles het vreemd vind dat mensen een gequalificeerd persoon aanaden. De studie gitaar is toch echt een stuk uitgebreider en gecompliceerder dan leren rijden.
Onzin!
Bij autorijden moet je in principe ALLES weten om je rijbewijs te halen. Met gitaarspelen leer je gewoon de stof die je interessant vindt. Dan maakt het geen donder uit of het een stuk uitgebreider en gecompliceerder is. Wil je alleen funk leren spelen, dan speel je alleen funk.

Quote:
Een kleuterklas/bassischool/middelbaar onderwijzer met rijbewijs kan hoogstwaarschijnlijk beter rijles geven dan een michael schumacher.
gapend
Gepost door: Purple John
Datum: 09/08/2011 08:38

Les is more. Ongeacht waar je het vandaan haalt.

"I have no tolerance for fools"- Ritchie Blackmore
www.fab5.2trouble.nl
Datum: 09/08/2011 09:26

Quote:
"Peter Ho"

Quote:
Sorry hoor, maar ik heb zelfs een rij-instructeur gehad die slecht les kon geven.

Ja, en ik had een rij-instructeur die zelfs geen auto had. Dus? Je onderstreept hier alleen maar wat Angelo zegt. Je moet als instructeur niet alleen kunnen spelen, je moet ook kunnen lesgeven.

Als je niet kan lesgeven wordt lesgeven niks.
Als je niet geen kennis hebt valt er weinig over te dragen en ook dan wordt lesgeven niks.
Als je geen kennis hebt 駭 niet kan lesgeven, wordt 't ook niks.

Datum: 09/08/2011 09:30

Quote:
"Peter Ho"

Angelo
Onzin!
Bij autorijden moet je in principe ALLES weten om je rijbewijs te halen. Met gitaarspelen leer je gewoon de stof die je interessant vindt. Dan maakt het geen donder uit of het een stuk uitgebreider en gecompliceerder is. Wil je alleen funk leren spelen, dan speel je alleen funk.

Er is een verschil tussen gitaar leren spelen en leren hoe je een liedje speelt op gitaar. Dat laatst zou je, mits je over de juiste kennis en didactische vaardigheden beschikt uiteraard, een aap nog kunnen leren.

Datum: 09/08/2011 09:42

Quote:
"purple john"

Les is more. Ongeacht waar je het vandaan haalt.
Ik dacht altijd: Les is Paul?

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, 的 give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Gepost door: scrib
Datum: 09/08/2011 09:43

Quote:
Angelo

scrib

Ohw dus als je theorie en praktijk onder de knie hebt , ben je ook automatisch een goede leraar?

Au contraire... Het enige wat we van de beste dame weten is dat ze op zoek is naar wat leuke oefeningen, en dat het een tijd geleden is dat ze zelf is begonnen. En aan de hand van die informatie zijn er hier al een aantal mensen er blijkbaar van overtuigt dat ze een slechte lerares is, terwijl anderen haar juist weer verdedigen. Serieus: wat weten we nou precies over hoe [ ] geschikt of [ ] ongeschikt ze is?

Ik wil wel een proefles.

--
Keep strumming Phil
Datum: 09/08/2011 10:04

Quote:
scrib

Serieus: wat weten we nou precies over hoe [ ] geschikt of [ ] ongeschikt ze is?

Tja, als mijn leraar aan een paar bavianen op gitaar.net gaat vragen naar goede onderdelen voor het lesprogramma zou ik dat op z'n zachts gezegd vreemd vinden. Maw, ik denk een goede gitaarleraar beschikt over voldoende kennis, techniek, didactische vaardigheden en creativiteit om zelf wel iets te verzinnen als hij/zij een bepaalde techniek wil overbrengen.

Om het te vertalen naar het gebruikte voorbeeld van de rij-instructeur: "Ik ben onlangs begonnen met rijles geven. Maar het is zelf al enige tijd geleden dat ik de basisbeginselen van autorijden heb geleerd (red. en ik heb ook geen opleiding gedaan die erop is gericht te leren lesgeven). Moet ik beginnen met leren sturen, schakelen of kijken? Of iets anders?"

Dat geeft niet echt vertrouwen toch.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2011 10:06 door Da Vinci.
Datum: 09/08/2011 13:24

Quote:
"Da Vinci"

Ja, en ik had een rij-instructeur die zelfs geen auto had. Dus?
Dus een gitaarleraar die geen gitaar heeft is een slechte leraar.
Dus wat is jouw punt?

Je kan beide niet goed vergelijken. Het is een totale andere ervaring. Rijlessen neem je om je rijbewijs te halen. Gitaarlessen neem je o.a. omdat je leuk vindt om gitaar te spelen. Een rij-instructeur geeft instructies om veilig op de weg te rijden. Een gitaarleraar leert wat jij graag wilt leren.
Jullie doen alsof vrijwillig gitaarles geven niet mag.

Quote:
Je onderstreept hier alleen maar wat Angelo zegt. Je moet als instructeur niet alleen kunnen spelen, je moet ook kunnen lesgeven.
Hij zegt dat er geen verschil is tussen leren autorijden en leren gitaar spelen, terwijl hij ook zegt dat gitaar studie stuk uitgebreider is dan leren rijden.
Snap je het zelf nog?

Quote:
Als je niet geen kennis hebt valt er weinig over te dragen en ook dan wordt lesgeven niks.
"niet geen kennis" schouderophalend
De topicstarter vraagt alleen om leuke oefeningen en jullie suggereren meteen dat ze slecht les geeft. Jammer jammer
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 09/08/2011 13:34

Quote:
Een gitaarleraar leert wat jij graag wilt leren.

Helaas doen veel dat wel ja. Een nare gewoonte.

Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
Gepost door: Lespet
Datum: 09/08/2011 13:41

Ho ho,

deze dame wil weer les geven,maar is door de tands des tijds de oefeningen vergeten, die ze vroeger (waarschijnlijk) heeft gebruikt. Welnu, voor herintredende moeders (tegenwoordig ook vaders) heb je tegenwoordig cursussen, mij advies luidt dan ook, geef je op voor zo'n cursus en/of verdiep je in de literatuur en voor de heel slimme herintreders, kijk op JoepTjoep, hoe ze het daar doen met oefeningen geven. Beter goed gejat als....la maar.
Datum: 09/08/2011 14:04

Haha, wat een bak. Jij reageert op de

Angelo
Peter Ho
Da Vinci
Ja, en ik had een rij-instructeur die zelfs geen auto had. Dus?
Peter Ho
Dus wat is jouw punt?

Grappig dat ik jouw non-argument naar het belachelijke trek en jij je afvraagd wat mijn punt is. Dat dus knipoog

Peter Ho
Je kan beide niet goed vergelijken. Het is een totale andere ervaring. Rijlessen neem je om je rijbewijs te halen. Gitaarlessen neem je o.a. omdat je leuk vindt om gitaar te spelen.

Ah, daar zit het punt waar we het niet eens zijn. Ik heb namelijk rijles genomen om te leren autorijden. En gitaarlessen heb ik genomen omdat ik wilde leren gitaarspelen.

Peter Ho
Jullie doen alsof vrijwillig gitaarles geven niet mag.

Weer een misvatting. Ik ben uitermate tevreden over mijn leraar en voor zover ik weet is hij nooit gewongen les te gaan geven. Als je met "vrijwillg" gratis bedoelt; als morgen de contributie wordt afgeschaft hoor je mij niet klagen.

Je onderstreept hier alleen maar wat Angelo zegt. Je moet als instructeur niet alleen kunnen spelen, je moet ook kunnen lesgeven.
Hij zegt dat er geen verschil is tussen leren autorijden en leren gitaar spelen, terwijl hij ook zegt dat gitaar studie stuk uitgebreider is dan leren rijden.
Snap je het zelf nog?[/quote]

Ja prima. Of je nou moet leren sturen en schakelen of moet leren fretten en aanslaan tegelijk; de aanpak is hetzelfde. Iemand legt uit/doet voor, je doet na, oefent, perfectioneert en een ander controleert en stuurt bij. Alleen kan het ene nog wel moeilijk zijn of iig meer oefening vereisen dan het andere.

"niet geen kennis" schouderophalend

Ai, een foute zinsopbouw. Moet je dat als argument voor je gelijk aanvoeren?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2011 14:38 door Da Vinci.
Datum: 09/08/2011 22:41

Hoodfpijn.

Kees Vlees
speelt niet op een tele
Datum: 10/08/2011 07:39

Hoofdpijn inderdaad. Hebben jullie verder geen werk of hobbies ofzo? Van alle reacties heeft niemand haar werkelijk geholpen met een antwoord. Ik ook niet, maar ik weet ook zo snel niks. Als ik lesgeef, leer ik ze altijd eerst stemmen. Leren ze meteen luisteren.
Datum: 10/08/2011 08:14

Quote:
"Da Vinci"

Grappig dat ik jouw non-argument naar het belachelijke trek en jij je afvraagd wat mijn punt is. Dat dus knipoog
Quote:
Dat was een vraag.

Quote:
Ah, daar zit het punt waar we het niet eens zijn. Ik heb namelijk rijles genomen om te leren autorijden. En gitaarlessen heb ik genomen omdat ik wilde leren gitaarspelen.
Wat maakt het uit? Je doel is nog steeds hetzelfde.
Je neemt rijles om te leren rijden, maar je doet het om je rijbewijs te halen.

Quote:
Weer een misvatting. Ik ben uitermate tevreden over mijn leraar en voor zover ik weet is hij nooit gewongen les te gaan geven. Als je met "vrijwillg" gratis bedoelt; als morgen de contributie wordt afgeschaft hoor je mij niet klagen.
Ok, maar met vrijwillig bedoelde ik niet gratis. Ik bedoel gewoon iemand die lesgeeft die niet gecertificeerd is.

Quote:
Ja prima. Of je nou moet leren sturen en schakelen of moet leren fretten en aanslaan tegelijk; de aanpak is hetzelfde. Iemand legt uit/doet voor, je doet na, oefent, perfectioneert en een ander controleert en stuurt bij. Alleen kan het ene nog wel moeilijk zijn of iig meer oefening vereisen dan het andere.
Aanpak is hetzelfde, maar de ervaring is anders.
Met gitaarles kun je thuis nog oefenen met je gitaar wanneer je maar wilt en kan je huiswerk krijgen.
Met rijles leer je het meest tijdens de les. Thuis oefenen is een ander verhaal. Je kunt je moeders autootje lenen om te oefenen, maar als de politie je ziet, ben je de lul.
Dus dat er geen verschil is tussen gitaarles en rijles is onzin. Totaal andere ervaring.

Quote:
Ai, een foute zinsopbouw. Moet je dat als argument voor je gelijk aanvoeren?
Nee, mijn argument is dat er ook goede leraren zijn die niet gecertificeerd zijn, maar zoals jij dat mooi aangeeft ondanks die foute zinsopbouw, geef ik je wel gelijk, hoor.

Quote:
Tja, als mijn leraar aan een paar bavianen op gitaar.net gaat vragen naar goede onderdelen voor het lesprogramma zou ik dat op z'n zachts gezegd vreemd vinden. Maw, ik denk een goede gitaarleraar beschikt over voldoende kennis, techniek, didactische vaardigheden en creativiteit om zelf wel iets te verzinnen als hij/zij een bepaalde techniek wil overbrengen.
Het is wel waar wat je zegt, maar als iemand sinds kort gitaar les geeft en komt met de vraag zoals hierboven, dan snap je toch dat ze het ook voor zichzelf doet om een betere docent te zijn.
Ze vraagt alleen voor oefeningen, maar misschien heeft ze juist wel goede kennis op andere punten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2011 08:16 door Peter Ho.
Datum: 10/08/2011 12:14

Quote:
Jeroen
Van alle reacties heeft niemand haar werkelijk geholpen met een antwoord.
Dat kon ook niet, het hangt immers van haar leerling EN van haar methodiek af. Gezien de vraag heeft ze geen methodiek en is lesgeven derhalve een kansloos verhaal.
Gepost door: Tom666
Datum: 10/08/2011 13:56

lang leve toonladders! of niet XD

He was Freddie Mercury. Your argument is invalid.

[www.noordgelderschmetaal.nl]
Datum: 10/08/2011 15:17

Quote:
"Peter Ho"

Aanpak is hetzelfde, maar de ervaring is anders.
Met gitaarles kun je thuis nog oefenen met je gitaar wanneer je maar wilt en kan je huiswerk krijgen.
Met rijles leer je het meest tijdens de les. Thuis oefenen is een ander verhaal. Je kunt je moeders autootje lenen om te oefenen, maar als de politie je ziet, ben je de lul.
Dus dat er geen verschil is tussen gitaarles en rijles is onzin. Totaal andere ervaring.
Duh tuurlijk is de ervaring anders, een gitaar heeft geen wielen nee. Maar de aanpak is waar we het hier over hebben. En er zijn genoeg landen waar je onder toezicht gewoon thuis mag oefenen met de auto.
En als je weer gaat roepen we hebben het hier over nederland dus wat er in het buitenland gebeurd telt niet. Fout, het is een vergelijking betreffende gecertificeerde leraren. De verschillende wetten in landen omtrent rijbewijs halen hebben er niets mee te maken en doen niets af aan de vergelijking.
Of ben je het ineens wel met de vergelijking eens als de topicstarter belgisch is (waar je als ik me niet vergis gewoon onder begeleiding mag oefenen)?

Quote:
"Pete Ho"

Onzin!

Wat lul je nou? Je hoeft bijna niks van autorijden te weten om je rijbewijs te halen.Ik heb helemaal niet moeten leren driften, geen slipcursussen, niet geleerd hoe je de snelste lijnen rijdt, wat overstuur en onderstuur is etc,bandencompounds,doubleclutching,etc dat heb ik toch echt ergens anders geleerd.
Wil je alleen funk leren spelen dan leer je funk, wil je alleen je rijbewijs halen dan doe je alleen dat. In beide gevallen is het verstandig om het bij iemand te doen die heeft geleerd hoe ie les moet geven.

Quote:
"Peter Ho"

Ok, maar met vrijwillig bedoelde ik niet gratis. Ik bedoel gewoon iemand die lesgeeft die niet gecertificeerd is.

ROTFL dus iemand die gecertificeerd is geeft les met een mes op zijn/haar keel?

En tuurlijk zijn er goede leraren die niet gecertificeerd zijn, maar een goede leraar stelt niet zo'n algemene vraag. Een goede leraar kan ook vast zitten met een leerling en advies inwinnen bij zijn/haar collega's.

Maar een goede leraar zal dan echt wel met een uitgebreidere vraag komen dan ik zoek leuke oefeningetjes. Die zal eerst uitleggen wat precies het zwakke punt is, wat hij wil bereiken welke aanpakken hij al heeft geprobeerd.

Verder helemaal geen probleem als iemand bij een beunhaas les neemt hoor, iedereen lekker doen wat ie zelf wilt. Maar iedereen die daar zn vraagtekens bij zet mag dat ook gewoon doen.

Mijn JoeTjoep!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2011 15:22 door Angelo.
Datum: 10/08/2011 19:44

Quote:
oNNo

Jeroen
Van alle reacties heeft niemand haar werkelijk geholpen met een antwoord.
Dat kon ook niet, het hangt immers van haar leerling EN van haar methodiek af. Gezien de vraag heeft ze geen methodiek en is lesgeven derhalve een kansloos verhaal.

Dat weer wel!

Kees Vlees
speelt niet op een tele
Datum: 12/08/2011 03:43

Quote:
Angelo

Duh tuurlijk is de ervaring anders, een gitaar heeft geen wielen nee. Maar de aanpak is waar we het hier over hebben. En er zijn genoeg landen waar je onder toezicht gewoon thuis mag oefenen met de auto.
Ja, 'onder toezicht'. Je kan dus thuis met een auto niet alleen oefenen en met een gitaar wel. Dat is het verschil.

Quote:
En als je weer gaat roepen we hebben het hier over nederland dus wat er in het buitenland gebeurd telt niet. Fout, het is een vergelijking betreffende gecertificeerde leraren.
fout? Jij hebt mijn bericht fout begrepen.
Het ging niet om jouw argument dat rijles geven zonder certificaat legaal is in andere landen en dat je buurman biertje uitstekend kan autorijden.
Het ging om de zin: "Een rij-instructeur gaat toch ook geen rijles geven zonder certificaat" (wat iemand anders zei trouwens)
Nee, het zou niet slim zijn om zonder certificaat rijles te geven. Het maakt ook niet uit hoe goed je bent als rij-instructeur. Als je geen lesauto hebt, kan je niet ingrijpen, omdat je geen extra spiegels en pedalen hebt. Je riskeert ook nog eens een flinke boete en dan heb ik het nog niet eens over een ernstig auto ongeluk die zou kunnen gebeuren.

Gitaarles geven zonder certificaat. Wat kan er fout gaan? Dat de les verkeerd gegeven wordt? Is dat alles?

Quote:
Wat lul je nou? Je hoeft bijna niks van autorijden te weten om je rijbewijs te halen.Ik heb helemaal niet moeten leren driften, geen slipcursussen, niet geleerd hoe je de snelste lijnen rijdt, wat overstuur en onderstuur is etc,bandencompounds,doubleclutching,etc dat heb ik toch echt ergens anders geleerd.
nou, bijna niks is totaal onzin.
Ik bedoel ALLES wat je tijdens de rijlessen leert, moet je weten om je rijbewijs te kunnen halen, want daar gaat het dus om als je rijlessen neemt. Je gaat toch geen gitaarles nemen om een diploma te halen?
Quote:
Wil je alleen funk leren spelen dan leer je funk, wil je alleen je rijbewijs halen dan doe je alleen dat.
Meer dan een rijbewijs halen kan je ook niet doen.

Quote:
ROTFL dus iemand die gecertificeerd is geeft les met een mes op zijn/haar keel?
Zeg ik dat?

Quote:
En tuurlijk zijn er goede leraren die niet gecertificeerd zijn, maar een goede leraar stelt niet zo'n algemene vraag. Een goede leraar kan ook vast zitten met een leerling en advies inwinnen bij zijn/haar collega's.

Maar een goede leraar zal dan echt wel met een uitgebreidere vraag komen dan ik zoek leuke oefeningetjes. Die zal eerst uitleggen wat precies het zwakke punt is, wat hij wil bereiken welke aanpakken hij al heeft geprobeerd.
Waarop baseer je dat?
Je zegt dus dat ze geen goede lerares is, We weten weinig over Nina's achtergrond. Misschien is ze een goede lerares op school en is gitaarles geven een apart vak.
Waarom gaan mensen hier zo snel oordelen? schouderophalend

Quote:
Verder helemaal geen probleem als iemand bij een beunhaas les neemt hoor, iedereen lekker doen wat ie zelf wilt. Maar iedereen die daar zn vraagtekens bij zet mag dat ook gewoon doen.
Dat zal best, maar het is belachelijk om meteen te roepen: 'Bespaar jezelf en stuur die leerling naar een echte leraar'. Ik zou eerst gaan vragen wat ze precies wilt bereiken, voordat je zoiets gaat roepen.

ok, klaar met deze discussie? zwaaiend
Datum: 12/08/2011 09:36

Ik denk dat Nina spijt heeft van de vraag die ze hier gesteld heeft.
Datum: 12/08/2011 10:23

Quote:
"Peter Ho"
Gitaarles geven zonder certificaat. Wat kan er fout gaan? Dat de les verkeerd gegeven wordt? Is dat alles?
Bijvoorbeeld dat iemand een compleet verkeerde techniek wordt aangeleerd waar ie nooit of met heel veel pijn en moeite van af komt.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 12/08/2011 10:30

Quote:
"Peter Ho"

Als bij het lesgeven het lesgeven fout gaat is dat idd alles.

Datum: 12/08/2011 10:30

Quote:
Gitaarles geven zonder certificaat. Wat kan er fout gaan? Dat de les verkeerd gegeven wordt? Is dat alles

ROTFL

Je maakt je onsterfelijk belachelijk hier Peter. Laat het nu maar, ok?
Datum: 12/08/2011 13:18

Quote:
FUchsia

Peter Ho
Bijvoorbeeld dat iemand een compleet verkeerde techniek wordt aangeleerd waar ie nooit of met heel veel pijn en moeite van af komt.

+10
Datum: 12/08/2011 13:19

Quote:
"Da Vinci"

Peter Ho

+10
Datum: 12/08/2011 13:22

Quote:
Sjaak

Quote:
Gitaarles geven zonder certificaat. Wat kan er fout gaan? Dat de les verkeerd gegeven wordt? Is dat alles

ROTFL

bezorgd Spass muss sein...tog Sjaak.tong uit de mond grijns
Datum: 12/08/2011 19:22

Quote:
Sjaak

Quote:

ROTFL

grinnikend +1
Datum: 12/08/2011 20:18

De lespolitie heeft gesproken dudes en dudette
Ik sluit me er bij aan, voor deze keer dan.

Kees Vlees
speelt niet op een tele
Datum: 18/08/2011 01:02

Quote:
Sjaak

Quote:

ROTFL

whatever wat jij belachelijk vind. Het is gewoon zo.
Ik geef alleen aan dat het onzin is dat er geen verschillen zijn met leren auto rijden en leren gitaar spelen Ja laat maar inderdaad, want met jullie allen komen we toch niet uit
zwaaiend

Quote:
Lespet

Da Vinci
Peter Ho

+10
Ja neem het maar voor de anderen op. -10.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2011 01:10 door Peter Ho.
Datum: 18/08/2011 02:08

Wat wil je nou? Dat het jou niks uitmaakt dat je voor verkeerde lessen betaald moet je zelf weten. Dat geeft gewoon aan dat jij achterlijk bent. Dus niet zo boos worden op "alle anderen" die wel graag goed les krijgen kus

Mijn JoeTjoep!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/08/2011 02:08 door Angelo.
Datum: 19/08/2011 20:02

Quote:
Angelo

Wat wil je nou? Dat het jou niks uitmaakt dat je voor verkeerde lessen betaald moet je zelf weten. Dat geeft gewoon aan dat jij achterlijk bent. Dus niet zo boos worden op "alle anderen" die wel graag goed les krijgen kus
Ik ben niet boos. kus

Zo achterlijk ben ik nou ook weer niet, maar ik sta nog steeds achter wat ik zei.
dus ga het nu niet herhalen, want dan gaan jullie weer verder tegenspreken. zwaaiend

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2011 20:04 door Peter Ho.
Datum: 19/08/2011 20:39

Quote:

Peter, ik heb me er tot nu toe buiten gehouden maar neem eens de moeite nog een keer serieus na te denken. In een discussie over het leren bespelen van de gitaar is het niet leren bespelen van de gitaar letterlijk 'alles' wat er mis kan gaan. Als je het niet belangrijk vindt of je bij gitaarles ook daadwerkelijk gitaar leert spelen dan mag dat, maar moet je misschien niet zo'n grote mond hebben over gitaarlessen. Gitaarlessen gaan namelijk over niks anders dan dat.

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Datum: 20/08/2011 10:41

Dudes, uiteraard is het primaire doel van les / instructie (in ieder geval mijn doel)iets leren.
Of je daarvoor gecertificeerd moet zijn...... Het lijkt mij geen randvoorwaarde.
Wil je leren tegelzetten, stucken of schilderen? Ga gerust naar iemand die dat na zijn technische school,een aantal jaren doet. Die weet uit ervaring welke materialen in welke situatie nodig zijn en hoe deze optimaal te verwerken.
Tja enige vaardigheden ten aanzien vsn het overbrengen van die kennis en vaardigheden, didactiek, zijn ook een randvoorwaarde.
Een certificaat staat daar niet bij voorbaat garant voor.

Zoek iemand die snapt wat jij wilt leren. Kijk zelf kritisch naar hoe je les krijgt en naar je vorderingen.
Uit eigen ervaring: ik heb zowel goede als slechte leraren gehad. Allemaal beheersten ze de gitaar zonder meer. Verder terug in de vorige eeuw wilde ik mijn plectrumtechniek verbeterenin dienst van het goede oude rokwerk.
Tja, gaat die dude mij proberen jazzaccoordenschema's/ritmes te slaan.
Volstrekt kansloos. Wat een demotivatie. Klaar na een les.
Daarmee kom je op een uitermate belangrijke component: motiveren!
Elke docent zou motiveren als primaire kwaliteit moeten hebben.
Daarna een rokker tegengekomen, zonder certificaat, kon ook geen noten lezen, maar speelde goed, kon het uitleggen. Hulde! Jajaja statistisch te verwaarlozen om de lespolitie voor te zijn.

En om 11.00 staan de eerste leerlingen voor de deur. Methodiek Kees!
Gauw een nieuw potje koffie zetten dudes.

Kees Vlees
speelt niet op een tele
Datum: 20/08/2011 11:56

Je gebruikt weer te lange woorden, Kees. Daar raak je altijd een beetje de draad van kwijt.

Quote:
Of je daarvoor gecertificeerd moet zijn...... Het lijkt mij geen randvoorwaarde. Wil je leren tegelzetten, stucken of schilderen? Ga gerust naar iemand die dat na zijn technische school,een aantal jaren doet. Die weet uit ervaring welke materialen in welke situatie nodig zijn en hoe deze optimaal te verwerken.

Gebruik je zo vaak de woorden 'primair' en 'randvoorwaarde' dat je vergeet waar je het ook alweer over had. Dat er goede en slechte leraren zijn zal allemaal wel, maar aan het begin weet je maar een ding van iemand: of ie ook echt muziek gestudeerd heeft of niet. Dan kan je beter iemand kiezen die dat wel heeft want dan heb je een streepje voor. Dat ie na zijn conservatorium nog wel eens een nootje heeft gespeeld lijkt me wel voor de hand liggen, eigenlijk.

Overigens stel ik voor dat je een keertje stopt met woorden te gebruiken die je uit je LOI gids hebt gehaald en in plaats daarvan eens laat horen hoe je speelt. Want tot nu toe is het gebleven bij twee 'aparte' opnames en een hele boel halve waarheden en hele leugens over je roemruchte gitaargeschiedenis. Dat je eerder al over lesgeven zei dat het geen hol uitmaakt als je maar geld krijgt lijkt me trouwens een mooi voorbeeld van waarom je beter naar een gediplomeerd iemand moet gaan. knipoog

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Datum: 20/08/2011 14:19

Quote:
Just-a-Beaver

Peter, ik heb me er tot nu toe buiten gehouden maar neem eens de moeite nog een keer serieus na te denken. In een discussie over het leren bespelen van de gitaar is het niet leren bespelen van de gitaar letterlijk 'alles' wat er mis kan gaan. Als je het niet belangrijk vindt of je bij gitaarles ook daadwerkelijk gitaar leert spelen dan mag dat, maar moet je misschien niet zo'n grote mond hebben over gitaarlessen. Gitaarlessen gaan namelijk over niks anders dan dat.
Ik zeg gewoon wat ik vind . Dat jij er niet mee eens bent, dan is dat jouw probleem.
Want ik sta nog steeds achter dat:
*de vergelijkingen tussen leren gitaarspelen en leren autorijden gewoon krom is
*dat jullie geen idee hebben of de topicstarter (Nina) een een slechte lerares is
Ik heb misschien een grote mond, maar dat hadden de anderen ook.
Quote:
Just-a-Beaver

Gebruik je zo vaak de woorden 'primair' en 'randvoorwaarde' dat je vergeet waar je het ook alweer over had. Dat er goede en slechte leraren zijn zal allemaal wel, maar aan het begin weet je maar een ding van iemand: of ie ook echt muziek gestudeerd heeft of niet. Dan kan je beter iemand kiezen die dat wel heeft want dan heb je een streepje voor. Dat ie na zijn conservatorium nog wel eens een nootje heeft gespeeld lijkt me wel voor de hand liggen, eigenlijk.
Ja, Nogal logisch. Als je iemand neemt die op het conservatorium heeft gezeten en die als gitaarleraar gediplomeerd is, dan is dat een betere keuze in plaats van iemand nemen die dat niet heeft.
Maar voor een beginner hoeft dat niet per se de beste keuze te zijn.

Quote:
Overigens stel ik voor dat je een keertje stopt met woorden te gebruiken die je uit je LOI gids hebt gehaald en in plaats daarvan eens laat horen hoe je speelt. Want tot nu toe is het gebleven bij twee 'aparte' opnames en een hele boel halve waarheden en hele leugens over je roemruchte gitaargeschiedenis. Dat je eerder al over lesgeven zei dat het geen hol uitmaakt als je maar geld krijgt lijkt me trouwens een mooi voorbeeld van waarom je beter naar een gediplomeerd iemand moet gaan. knipoog
Dus als ik jou moet geloven, spreekt Kees zichzelf ook tegen?
Quote:
"Kees Vlees"

Dudette, normaal heb ik gloeiend het land aan de lespolitie op deze site.
Nu ga ik er bijna zelf toe behoren. Lees wat je zelf schrijft.
Dan zou je nog eens tot de conclusie kunnen komen dat dit lesgeven niet zo een biek idee is.
Datum: 26/08/2011 17:45

Zeg Peter, jij kan Bever nog wel eens tegenkomen in je klas!

[www.rug.nl]

tong uit de mond grijns

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 26/08/2011 20:37

Oei, helemaal dit topic vergeten!

Quote:
Ja, Nogal logisch. Als je iemand neemt die op het conservatorium heeft gezeten en die als gitaarleraar gediplomeerd is, dan is dat een betere keuze in plaats van iemand nemen die dat niet heeft.
Maar voor een beginner hoeft dat niet per se de beste keuze te zijn.

Je hebt twee keuzes. Gediplomeerd of niet gediplomeerd. Je geeft toe dat gediplomeerd beter is. Daarna zeg je dat het niet per se het beste is. Als je maar twee smaken hebt is de betere smaak automatisch de beste. knipoog Los daarvan vind ik het op zich al een bizarre gedachte dat mensen die het minst weten/kunnen (beginners) minder baat zouden hebben van gediplomeerde leraren.

Quote:
Want ik sta nog steeds achter dat:
*de vergelijkingen tussen leren gitaarspelen en leren autorijden gewoon krom is

Een vergelijking is nooit krom of recht. Ik kan een banaan met de zon vergelijken: beiden geel. Waar het om gaat is welke aspecten overeenkomen en daar is men duidelijk en helder over. Dat er dan ook nog andere aspecten zijn die niet gelijk zijn is een open deur. Dat je die ook nog wil intrappen geeft alleen maar aan dat je compleet het punt mist wat men je duidelijk wilt maken.

Quote:
Dus als ik jou moet geloven, spreekt Kees zichzelf ook tegen?
Kees spreekt zichzelf altijd tegen. Hij wil te graag woorden gebruiken die hij niet snapt en dan vergeet ie waar hij het over had. Kan hij niks aan doen.

Quote:
Ik heb misschien een grote mond, maar dat hadden de anderen ook.

Welkom op gitaar.net. tong uit de mond grijns

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Datum: 26/08/2011 21:34

Quote:
Just-a-Beaver

Je gebruikt weer te lange woorden, Kees. Daar raak je altijd een beetje de draad van kwijt.

Quote:
Of je daarvoor gecertificeerd moet zijn...... Het lijkt mij geen randvoorwaarde. Wil je leren tegelzetten, stucken of schilderen? Ga gerust naar iemand die dat na zijn technische school,een aantal jaren doet. Die weet uit ervaring welke materialen in welke situatie nodig zijn en hoe deze optimaal te verwerken.

Ach dude toch,
Hebben die "aparte" opnames zo een indruk gemaakt. Ik geloof het zonder meer. Is ook niet voor iedereen weggelegd natuurlijk. Geeft ook niet hoor.
Zodra ik wat van dat soort "fratsen" toon op een willekeurige jamsessie staan er weer dudes en sms dudettes met de vraag ok ik les geef. Tja zo houd je de praktijk gevuld, kun je zelfs kieskeurig zijn. Hoef ik verder ook geen advertentie te zetten! Handig hoor, avondje jammen, lol en leerlingen op de koop toe.
Zodra ik een nieuwe stukje fingerpicking (een intro dat ik al jaren bewonder) onder de knie heb van een van de meesters zal ik het eens droppen met behulp van de puistenkop. Heb het eindelijk uitgezocht, denk ik. Maar ja zonder plextrum mis ik nog de routine. Komt goed dude. Kun je fijn opbouwend commnetaar geven.

Kees Vlees
speelt niet op een tele
Datum: 26/08/2011 21:49

Quote:
"Kees Vlees"
Hebben die "aparte" opnames zo een indruk gemaakt.
zekers ...maar niet ten goede knipoog
Quote:
"Kees Vlees"
Zodra ik een nieuwe stukje fingerpicking (een intro dat ik al jaren bewonder) onder de knie heb van een van de meesters zal ik het eens droppen met behulp van de puistenkop.
duim omhoog daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.
Datum: 26/08/2011 22:17

Quote:
Hebben die "aparte" opnames zo een indruk gemaakt. Ik geloof het zonder meer. Is ook niet voor iedereen weggelegd natuurlijk. Geeft ook niet hoor.
Zodra ik wat van dat soort "fratsen" toon op een willekeurige jamsessie staan er weer dudes en sms dudettes met de vraag ok ik les geef. Tja zo houd je de praktijk gevuld, kun je zelfs kieskeurig zijn. Hoef ik verder ook geen advertentie te zetten! Handig hoor, avondje jammen, lol en leerlingen op de koop toe.
Zodra ik een nieuwe stukje fingerpicking (een intro dat ik al jaren bewonder) onder de knie heb van een van de meesters zal ik het eens droppen met behulp van de puistenkop. Heb het eindelijk uitgezocht, denk ik. Maar ja zonder plextrum mis ik nog de routine. Komt goed dude. Kun je fijn opbouwend commnetaar geven.

Ten eerste: Ja, je opnames hebben zeker indruk gemaakt. Zelfs voor gitaar.net begrippen heb je een ongelofelijk grote bek. Roepen dat je 10x beter bent dan Angus Young en BB King en vervolgens wanhopig falen om ook maar iets half muzikaals in te spelen op een 12-bar blues is iets wat een mens niet zo snel vergeet. Je vervolgens verstoppen achter je zoon en slap lullen over enorm toffe opnames met wereldberoemde artiesten waar je helaas niks over mag zeggen maakt het nog iets gedenkwaardiger. Anyway, gewoon weer een boel blabla en beloftes over opnames en puistenkoppen. Dat zeg je al sinds je hier bent, dude. Opnames met topmuzikanten met geheimzinnige contracten, een eigen praktijk dat helemaal storm loopt, overal succes in je leven maar gewoon een backing inspelen zoals de rest dat doet is opeens een brug te ver. Maakt allemaal niet uit maar het zal je sieren als je je woorden een beetje bij je daden laat passen. Als je die plaat voor je kop weg zou doen zou je heel veel kunnen leren van sommige mensen hier. Maar dat hoeft natuurlijk niet, mag je verder helemaal zelf weten. blij

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Datum: 27/08/2011 01:43

Quote:
Just-a-Beaver

Je hebt twee keuzes. Gediplomeerd of niet gediplomeerd. Je geeft toe dat gediplomeerd beter is. Daarna zeg je dat het niet per se het beste is. Als je maar twee smaken hebt is de betere smaak automatisch de beste. knipoog Los daarvan vind ik het op zich al een bizarre gedachte dat mensen die het minst weten/kunnen (beginners) minder baat zouden hebben van gediplomeerde leraren.
Dat zeg ik ook niet. Wat als een beginner niet genoeg geld heeft voor gitaarlessen?
Dan is een niet-gediplomeerde leraar misschien een betere keuze als de lessen daarvan goedkoper zijn, lijkt me.

Quote:
Een vergelijking is nooit krom of recht.
Dat maak ik zelf wel uit

Quote:
Waar het om gaat is welke aspecten overeenkomen en daar is men duidelijk en helder over. Dat er dan ook nog andere aspecten zijn die niet gelijk zijn is een open deur. Dat je die ook nog wil intrappen geeft alleen maar aan dat je compleet het punt mist wat men je duidelijk wilt maken.
Nee jullie missen het punt.
Ik heb geprobeerd de 'lerares' te helpen met haar oefeningen en jullie niet.
En met die vergelijkingen met rijles en gitaarles blijf ik bij mijn eigen mening, ben nu wel klaar met die discussie zwaaiend

Quote:
Welkom op gitaar.net. tong uit de mond grijns
Ja, leuk , net zeg je dat ik niet zo'n grote mond moet hebben, dus ik weet niet wat je nou aan het lullen bent tong uit de mond grijns
Datum: 27/08/2011 02:57

Zonder geld is het gewoon geen optie dan heeft et niets meer met keuze te maken.

En nee, jij mist de punten, niemand vergelijkt de bezigheid autorijden op zich met gitaarspelen zoals jij doet. Men heeft het over gediplomeerde docenten tegenover niet gediplomeerden en dan is rijles een uitstekend voorbeeld om het belang van goed les krijgen aan te geven. Maar jij roept autorijden is anders want bij gitaarspelen boeit het geen reet als je fout les krijgt.

Tja iemand emand die dat roept op een gitaarforum moet je sowieso al niet serieus nemen.

Mijn JoeTjoep!
Datum: 27/08/2011 11:47

Quote:
Dat zeg ik ook niet. Wat als een beginner niet genoeg geld heeft voor gitaarlessen? Dan is een niet-gediplomeerde leraar misschien een betere keuze als de lessen daarvan goedkoper zijn, lijkt me.

Nee, we hebben net al afgesproken dat gediplomeerd beter is. Was je het mee eens dus nu niet gaan draaien. Dan kan je daarna wel allerlei flauwekul gaan roepen (wat als er geen gediplomeerd iemand in de buurt woont? Wat als de gediplomeerde docent in een buurt woont met veel drugsgeweld? Wat als blabla) maar daar gaat het dus niet om. Verder vind ik geld wel een slappe-lul argument. In Nederland kost een gediplomeerd iemand zo'n 15,- per les van 30 minuten. Met drie lessen per maand kom je al een heel eind en praktisch iedereen in Nederland kan dat bij elkaar brengen. Het kan je vakantie kosten, je eet een week per maand euroshopper pasta of je moet misschien andere keuzes maken maar daar het blijft gewoon bij: een keus. Om dan je uit je eigen tegenstrijdigheden te redden met vage situaties als 'stel dat iemand geen geld heeft, geen keuzes wil maken en het dus eigenlijk nauwelijks boeit en ie dus verder helemaal geen keuze heeft omdat gediplomeerde mensen afvallen dan is de beste keuze de enige keuze, toch?' ben je wel heel wanhopig.

Quote:
Dat maak ik zelf wel uit

Nee, dat maak je niet. Je mag er wel een mening hebben hoor, van mijn part geloof je dat de maan van kaas is maar dat maakt het nog niet zo. blij Je hebt echter nu al jezelf tegengesproken en onder andere beweerd dat goed gitaarles krijgen niet zo belangrijk is bij gitaarles dus je moet ons vergeven als je mening niet zo serieus wordt genomen hier. Mag je ook weer zelf een mening over hebben. knipoog

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Datum: 27/08/2011 13:53

Onno, stukje gaat komen dude.
Valt niet helemaal mee die omschakeling naar het fingerpicken.
Wel erg leuk, zoals gezegd weinig routine, dat kost nog ewven tijd.

We hebben helemaal niet afgesproken dat gediplomeerd beter is!
(met Johan Cruyf als voorbeeld sla je direct elke discussie hoerover uiteraard dood)
Er is maar 1 JC, dat wel.
Lesgeld? 20 euro: drie kwartier, kan uitlopen tot max een uur.
Dan staat de volgende leerling er.
Nee, dit is geen reclame, praktijk zit vol.

Kees Vlees
speelt niet op een tele
Gepost door: SG301
Datum: 27/08/2011 17:44

Was Satriani een gecertificeerde leraar dan ??

Quote:
Angelo

Dit dus...

Quote:
Nico

Ik denk dat Nina spijt heeft van de vraag die ze hier gesteld heeft.

Is natuurlijk ook wel zo. Ze vroeg namelijk om 'leuke' oefeningen en niet of ze volgens ons een goede lerares is of niet. Ook weten we haar achtergrond verder niet. Misschien vergelijken wij onze situatie teveel met die van haar 'beginnende' leerlinge ? Als haar leerlinge vind dat zij goed les krijgt..who cares right ?

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/08/2011 18:48 door SG301.
Datum: 27/08/2011 21:51

Quote:
Just-a-Beaver
In Nederland kost een gediplomeerd iemand zo'n 15,- per les van 30 minuten.
...eh waar dan?
Datum: 28/08/2011 11:38

Quote:
SG301

Was Satriani een gecertificeerde leraar dan ??
Nee, hij was door zijn hoge spelniveau, blijkbaar van (voor zover onze informatie gaat) nature meegekregen didactische inzichten en door zijn eigen gevolgde jazzgitaar- en piano-lessen een uitzondering die de regel bevestigt blij

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 28/08/2011 12:02

Quote:
Als haar leerlinge vind dat zij goed les krijgt..who cares right ?

De leerlinge, op de langere termijn. Als beginner weet je namelijk helemaal niet wat goede les is en wat niet en er zijn zat mensen die na jaren spelen erachter komen dat de basistechniek verkeerd is aangeleerd.

Quote:
...eh waar dan?

Groningen, drie gitaardocenten, een piano docent en een viool docent. Al mijn docenten waren van cons in Groningen en vroegen allemaal dezelfde prijs. Net even op inet gekeken, daar vind ik als ik zoek op 'muziekles gediplomeerd kosten' de eerste drie marktplaatslinks met kosten van E15/30min, E16/30min en E20/45min. Ik meen uit je vraag op te maken dat je er iets raars aan vindt?

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Datum: 28/08/2011 14:57

Quote:
Just-a-Beaver

De leerlinge, op de langere termijn. Als beginner weet je namelijk helemaal niet wat goede les is en wat niet en er zijn zat mensen die na jaren spelen erachter komen dat de basistechniek verkeerd is aangeleerd.

Helemaal waar, hopelijk is ze hierna dan ook een ervaring rijker. Namelijk dat het lessen bij niet gecertificeerde leraren altijd 50/50 is. Je kunt immers een 'Satriani' als leraar treffen of het tegenovergestelde. Als de leerlinge zo'n fout wilt maken om daar 'speciaal' achter te komen 'be my guest'

zo bedoelde ik het meer clownesk

Ik weet niet of ze oud genoeg is, om zulke beslissingen te nemen. Maar mocht ze niet oud genoeg zijn dan is er toch wel een stukje verantwoordelijkheid, bij de ouders om hierover na te denken..(het op safe spelen of gokwerk)

Greetz,

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2011 15:04 door SG301.
Datum: 28/08/2011 15:06

Quote:
Namelijk dat het lessen bij niet gecertificeerde leraren altijd 50/50 is. Je kunt immers een 'Satriani' als leraar treffen of het tegenovergestelde.

Tsja, om heel eerlijk te zijn heb ik zo'n vermoeden dat de Satriani's wel iets in de minderheid zijn... bezorgd

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Datum: 28/08/2011 15:13

Quote:
Just-a-Beaver

Quote:
Namelijk dat het lessen bij niet gecertificeerde leraren altijd 50/50 is. Je kunt immers een 'Satriani' als leraar treffen of het tegenovergestelde.

Tsja, om heel eerlijk te zijn heb ik zo'n vermoeden dat de Satriani's wel iets in de minderheid zijn... bezorgd

Om maar een HEEL extreem voorbeeld aan te halen knipoog Want dat is Joe, een extremist tong uit de mond grijns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2011 15:14 door SG301.
Datum: 28/08/2011 15:52

En t is een slechte leraar die Joe. Hij zit altijd maar te dagdromen (in een blauwe droom welteverstaan).

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 28/08/2011 16:00

Ik voel een pagina vier aankomen. *zoekt naar de discography van Satch op wiki* tong uit de mond grijns

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Datum: 28/08/2011 16:01

Jeeh pagina 4 komt straks!
Datum: 28/08/2011 16:09

Quote:
FUnkadelic

En t is een slechte leraar die Joe. Hij zit altijd maar te dagdromen (in een blauwe droom welteverstaan).

grinnikendklappend
Datum: 28/08/2011 16:29

Of Joe gecertificeerd is weet ik niet, wel dat hij Music Theory heeft gestudeerd (Highschool) 2,5 jaar, daarna les bij een Jazz-gitarist, een Jazz pianist en ook nog op Berklee Music College heeft gezeten, of hij certificaten heeft gehaald, weet ik niet (Wiki heeft er niks over geschreven), nmaar notenschrift lezen kan hij wel.
Datum: 28/08/2011 17:02

Volgens mij heeft ie helemaal niet op Berklee gezeten. Gewoon muziekles op college hoor (en idd lessen van een jazzgitarist en eoa pianiste).

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 28/08/2011 17:09

Hij verhuisde naar Berkeley, zijn student Vai studeerde aan Berklee. Maar goed, da's allemaal het punt niet. Satch is natuurlijk iemand met een muzikale opleiding, zowel prive als institutioneel en daarnaast iemand met buitengewone kwaliteiten. Hem gebruiken als voorbeeld voor wat je zoal kan verwachten als je bij een doorsnee docent zonder opleiding aanklopt is natuurlijk totaal misplaatst. Een beetje van het niveau als zeggen dat je ogen niet zo belangrijk zijn omdat Stevie Wonder ze ook niet gebruikte. Die 'eoa jazz pianiste' is trouwens Lennie Tristano: [en.wikipedia.org]

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2011 17:11 door Just-a-Beaver.
Datum: 28/08/2011 17:11

Das wat ik ook allemaal roep hier ja knipoog

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 28/08/2011 17:13

De Waarheid is ook simpel. knipoog

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Datum: 28/08/2011 17:13

Zekers.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 28/08/2011 17:15

Als je toch nix te doen hebt tsjek eens de nieuwe 'depressieve tonijn'? Is nu op jouw aanraden een wel volwassen mix.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 28/08/2011 17:17

Hoi ik ben Joe S. ik ben nieuw op het forum weten jullie misschien nog goede theorie oefeningen?

Mijn JoeTjoep!
Datum: 28/08/2011 17:32

Waarom Joe? Je gaat toch niet lesgeven he?

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 28/08/2011 17:56

Jawel kennis, genaamd Kirk H. heeft wat hulp nodig hij bakt er niets van. Als jullie niets weten smeer ik em gewoon een wah pedaaltje aan.

Mijn JoeTjoep!
Datum: 28/08/2011 18:42

Quote:
Just-a-Beaver

Hem gebruiken als voorbeeld voor wat je zoal kan verwachten als je bij een doorsnee docent zonder opleiding aanklopt is natuurlijk totaal misplaatst.

Ho ho dat is niet wat ik bedoelde, hoewel het misschien zo is over gekomen. Ik wilde hiermee alleen aangeven, dat het niet zo zeer draait om het papiertje alleen, maar om je kwaliteiten als leraar. Ik nam Joe als voorbeeld omdat hij het eerste in me opkwam, die zoiets heeft geflikt en algemeen gerespecteerd wordt als leraar.

Het is natuurlijk veel handiger als je zo'n papiertje hebt, zodat mensen weten dat je wel degelijk les kunt geven. Maar als je zo'n papiertje niet hebt/wilt halen (maar wel kennis van zaken hebt) betekent het niet per definitie dat je geen les kunt geven toch ? Dit is het enige wat ik ermee duidelijk wilde maken.

Quote:
Just-a-Beaver

Een beetje van het niveau als zeggen dat je ogen niet zo belangrijk zijn omdat Stevie Wonder ze ook niet gebruikte. Die 'eoa jazz pianiste' is trouwens Lennie Tristano: [en.wikipedia.org]

Heb eerder iets van: Als je blind bent, betekent het niet per definitie dat je geen goede zanger/pianist kan worden/zijn. Talent is veel belangrijker, Kijk maar naar Stevie clownesk

Greetz,

edit: nog een 10e edit dan maar grinnikend

10 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2011 19:31 door SG301.
Gepost door: Zilty
Datum: 29/08/2011 10:03

tsjonge zeg, Bever legt het toch allemaal heel helder uit, zijn jullie zo dom of willen jullie het niet begrijpen?

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 29/08/2011 15:38

Quote:
Zilty

tsjonge zeg, Bever legt het toch allemaal heel helder uit, zijn jullie zo dom of willen jullie het niet begrijpen?

Tjaa.....Als iedereen nu een autodidact was, dan zouden we deze stomme discussie niet voeren ruzie makend tong uit de mond grijns

Ik ben het op veel punten eens met Beaver, maar ik vind dat hij het een beetje te zwart/wit ziet wat betreft leraren. (niet gecertificeerd = altijd/meestal slecht)

Misschien moeten ze een steekproef houden onder die beunhazen, dan kunnen we met harde cijfers komen aanzetten tong uit de mond grijns

Greetz,
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 29/08/2011 15:40

Ik heb ook een tijdje gitaarles gegeven. Ongecertificeerd uiteraard. Sorry daarvoor.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 29/08/2011 15:42

Dat je naar Amerika gaat, soit, maar dat je ongecerti....heb jij dat 馗ht gedaan Rob?
Datum: 29/08/2011 15:43

Quote:
"Rob de Jong"

Ik heb ook een tijdje gitaarles gegeven. Ongecertificeerd uiteraard. Sorry daarvoor.

belerendclownesk

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2011 15:44 door SG301.
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 29/08/2011 15:51

Het is tijd voor openheid over deze dingen. Het is al lang geleden,ik heb er spijt van, het is maar een enkele keer voorgekomen en er zijn geen klachten geweest. Ook niet van de ouders.

Maar goed, nu weten jullie dus de echte reden waarom ik het land moet ontvluchten.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 29/08/2011 16:00

Ik vind t je sieren dat je er open over bent Rob.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 29/08/2011 16:13

Quote:
FUnkadelic

Ik vind t je sieren dat je er open over bent Rob.

De belastingdienst ooktong uit de mond grijns
Datum: 29/08/2011 16:16

Quote:
"Rob de Jong"

Het is tijd voor openheid over deze dingen. Het is al lang geleden,ik heb er spijt van, het is maar een enkele keer voorgekomen en er zijn geen klachten geweest. Ook niet van de ouders.

Maar goed, nu weten jullie dus de echte reden waarom ik het land moet ontvluchten.

Ik ben alleen bang dat je dan net naar het verkeerde land vlucht...schijnheilig

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2011 16:16 door Foob.
Gepost door: JanVrm
Datum: 29/08/2011 16:53

Quote:
Nina

Ik hoor het graag!

Lieve Nina,

Stel nooit, maar dan ook nooit meer deze vraag op dit forum.
belerendknipoogmonddood
Je weet niet wat je los maakt. woedendduivelse grijnsschietendkotsendfacepalm

Ach jongens: het is toch maar een hobby *emoticon: luchtig*.
Uitgezonderd diegenen die er hun kostwinning aan hebben.
Datum: 29/08/2011 17:16

Quote:
JanVrm

Nina

Ik hoor het graag!

Lieve Nina,

belerendknipoogmonddood

beschaamd

Om het dan maar even in de spirit van Joe Satriani te houden !! hieronder wat tips van de master himself clownesk weet niet hoe goed je engels is Nina, maar van youtube kun je heel wat oefeningen leren/oppikken

(Krijg je dan ook niet gelijk zoveel gezeik over je heen) tong uit de mond grijns

Greetz,

PS: Nu weet ik trouwens niet of je akoestisch of elektrisch gitaarles geeft ???

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/08/2011 17:35 door SG301.
Datum: 30/08/2011 22:10

Quote:
JanVrm

Nina

Ik hoor het graag!

Lieve Nina,

belerendknipoogmonddood

Jan heeft uiteraard gelijk dudes.
De context van har vraag is weinig belovend. Dat wordt niks is de indruk.
Los daarvan, ohohohohoh -wat zeg ik nu toch weer, kun je wel weer openstaan voor andere gitaaroefeningen.
Ik ken aardig wat oefeningen, technieken voor met name plectrum en andere hand.
Toch nooit uitgeleerd.

Kees Vlees
speelt niet op een tele

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen