Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Speeltechniek en theorie
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
it.s.jazzy.p1.jpg 816.6 KB open | download ronald_z 15/03/2015 Bericht lezen
berichtHoe kan ik dit simpele nummer begeleidenbijlage
Gepost door: ronald_z
Datum: 15/03/2015 13:10

Goedenmorgen !
Meestal rammen we maar wat maar ik zou graag de jongste begeleiden op gitaar terwijl hij wat op de piano pingelt.
Hij speelt nu "it's jazzy" van hans-günter heumann.
Ik alleen tabs kan lezen en geen noten en ik kom er niet uit welke akkoorden ik moet aanslaan zodat het een beetje klinkt.

Ik heb de noten (piano dus) bijgevoegd, wat zijn de bijpassende akkoorden op gitaar ?
Bonusvraag, is er een "standaard" regel om dit bij een ander nummer zelf uit te vogelen ?

Dank en groeten,
Ronald

berichtRe: Hoe kan ik dit simpele nummer begeleiden
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 15/03/2015 13:59

De akkoorden staan er steeds boven vermeld in de vierkantjes.

Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
Datum: 15/03/2015 14:13

Dank !
Dat heb ik geprobeerd maar dat klinkt voor geen meter...
Nu de Linker hand in guitar pro invegoerd en dat gaf de TAB weer.
Dat maar eens proberen....
Gepost door: Da Vinci
Datum: 15/03/2015 14:47

Quote:
ronald_z

schouderophalend

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Angelo
Datum: 15/03/2015 16:24

Quote:
ronald_z

Dank !

Dan ben je gewoon niet zo goed.

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 15/03/2015 16:28

Je ziet dat er in de eerste maat bijvoorbeeld 2x een F# gevolgd door een F gespeeld wordt. Dan moet je natuurlijk volle C-akkoorden gaan rammen, veel naarder dan een C-F# interval wordt het niet. tandpastagrijns

Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 15/03/2015 16:30

Kan geen bassleutel lezen, maar de noten in de vioolsleutel zouden wel moeten kloppen met de akkoorden hoor. Welicht je capo eraf halen? knipoog

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Gepost door: balte
Datum: 16/03/2015 19:48

Hier is best een begeleiding voor te maken hoor. Je moet dan wel rekening houden met iets wat volledig klote speelt wat het is nu eenmaal een piano stuk en dan ook nog eens jazz. Ook zal de gitaar wat overbodig klinken. Daarbij heb je minimaal basiskennis nodig van de opbouw van akkoorden/tertsenstapeling en intervallen. De akkoorden die er staan kloppen allemaal half, omdat er wordt uitgegaan van dat akkoord en er dan allemaal variaties op dat akkoord worden gespeeld. Notenlezen is dus ook een verplichte.

Het is best te doen dit, mits je er even de tijd voor neemt. Dat gezegd hebbende denk ik dat er hier niemand is die dit als een leuke uitdaging ziet en het even voor je wil doen. Dat wordt dus wachten tot de jongste thuiskomt met een nummer waar iets minder halve gare akkoorden worden gebruikt. knipoog
Datum: 16/03/2015 20:46

Dank! Om Tijd en hoofdpijn te besparen gaat ik morgen met kleine naar piano les om de juf lastig te vallen.

Leuke anekdote, bij de eerste lessen piano van kind 3 en 2 heb ik een dubbel cd van herman brood meegenomen. "dit is eigenlijk zo'n beetje het idee", mompelde ik.
De juf reageerde de week erop sportief, dat we over 3 á 4 jaar maar verder moesten praten.

Ik denk dat die tijd nu is gekomen 😄
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 17/03/2015 12:09

Quote:
ronald_z
herman brood

Wil
Quote:
ronald_z
de jongste
dat eigenlijk ook?

Ik zou die juf maar even laten begaan, ieder zń vak hé...

Quote:
Angelo
Dan ben je gewoon niet zo goed.
Dat dus knipoog

Quote:
ronald_z
is er een "standaard" regel om dit bij een ander nummer zelf uit te vogelen ?
ja hoor, dan moet je heel goed luisteren of uit de notentekst de harmoniek destileren.
In de blokjes is de heersende harmoniek aangegeven maar, zoals de Bever ook al opmerkt, past de f en de fis niet in een C akkoord, dat moet je dan dus plaatselijk aanpassen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2015 12:11 door oNNo.
Gepost door: Robvp
Datum: 19/03/2015 13:54

Ik kan prima notenlezen (beide sleutels) maar zie niks waarom de vermelde akkoorden niet zouden werken. Hebben jullie wel dezelfde stemming? Normaal zou dat zo moeten zijn maar je weet nooit of de piano of gitaar per ongeluk een eind gezakt is.

Je ziet overigens wel dat het telkens een kwint (C-G) en sext (C-A) wordt in de begeleiding dus het wordt daardoor ook idd wat bluesy-jazzy, daarnaast wordt er vaak C7 gespeeld (met de Bb in de bovenstem) en dat ligt wel iets anders dan een gewone C. Hetzelfde geldt voor de F, die is zo te zien ook meer als F7 bedoeld want je ziet vaak de Eb terugkomen. Je kunt proberen of dat lekkerder klinkt, dus C7 ipv C en F7 ipv F. Dat is echter niet waarom C en F niet zouden klinken want een septiem akkoord (bv C7) heeft dezelfde drie noten als C maar dan met de dom7 als een extraatje.. C zou dus ook gewoon moeten klinken.

Ik heb het echter niet nagespeeld dus dit is puur o.b.v. wat ik zie.

En idd. wil je dit makkelijker kunnen dan is het of een heel goed gehoor ontwikkelen of muziektheorie leren te beginnen bij de opbouw van de tonica en (sub)dominant, dan heb je al de meeste popmuziek te pakken blij

Succes!
Gepost door: Robvp
Datum: 19/03/2015 13:58

Quote:
Just-a-Beaver

Je ziet dat er in de eerste maat bijvoorbeeld 2x een F# gevolgd door een F gespeeld wordt. Dan moet je natuurlijk volle C-akkoorden gaan rammen, veel naarder dan een C-F# interval wordt het niet. tandpastagrijns

Dat heeft niks met de akkoorden te maken.. dit is gewoon een `cool' loopje met chromatische doorgangstonen eindigend in de dominant (wat altijd lekker klinkt als spanningsboog).. als je o.b.v. die noten een akkoord moet verzinnen krijg je het zwaar blij Logisch is eerder dat dit een Cmin7 arpeggio is (C Eb G Bb zie je twee keer terug komen).
Gepost door: Da Vinci
Datum: 19/03/2015 22:39

Jullie komen er wel uit hè...?

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 20/03/2015 10:10

grinnikend
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 20/03/2015 12:31

Ik denk dat de dominante parallelopipium ladder het beste werkt door de Napoleanistische Ab13#9alt variatie te extrapoleren.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Scheuren berichtRe: Hoe kan ik dit simpele nummer begeleiden
Gepost door: Jord
Datum: 20/03/2015 12:40

Dat kan je nou wel zeggen Fu, maar dat werkt dus alleen maar weer als je de TX-2031A mod hebt geïnstalleerd op je gitaarsnoer!

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen