Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Speeltechniek en theorie
berichtAlternate picking re-hand
Gepost door: Br@m
Datum: 02/02/2016 08:35

Collega gitaristen,

Waar ik tegenaan loop is het volgende, wellicht heeft 1 van jullie tips/trucs/advies?

Ik speel al heel wat jaartjes gitaar en qua techniek e.d. zit alles wel redelijk snor. Waar ik nu steeds tegenaan loop is het volgende: Wanneer ik alternate pick red ik mij prima als ik van hoog naar laag speel (dus van hoge e naar lage e), maar als ik van laag naar hoog speel is het net alsof ik "in galop" speel, het loopt niet vloeiend. tot 100-120bpm valt dit nog niet zo op maar wanneer ik sneller speel merk ik dat mijn pols niet meer vloeiend op en neer gaat maar hapert wanneer ik naar de volgende snaar ga. Van hoog naar laag heb ik hier geen last van, dat lukt ook nog vloeiend op 200bpm. Hoe train ik dit en waarom lukt het 1 moeiteloos en het ander niet?

Alvast bedankt!!

On the internet you can be anything you want.

It's strange that so many people choose to be stupid.
berichtRe: Alternate picking re-hand
Gepost door: Vinny Rick Leander
Datum: 12/02/2016 13:33

Hoi Bram, bedoel je met "van laag naar hoog" dat je van de dikke bassnaar E naar de dunne E toeloopt in bijvoorbeeld een schaal of arpeggio?

Zelf zorg ik er bij twee noten per snaar voor dat ik zo vaak mogelijk begin met onderaan aanslaan, waarbij ik mijn plectrum licht naar me toe buig en als aanslagbeweging hem licht omhoog beweeg (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik speel vooral vanuit mijn pols met een schrijf-achtige beweging en kantel mijn plectrum een beetje; zo glij je vloeiender over de snaren en klink je helderder. In beide richtingen is dit een enorme pre.

Als ik vanaf de hoogste E-snaar een schaal of patroon naar beneden speel in, ik noem maar wat, A Eolisch, zorg ik ervoor dat ik sowieso begin met een slag omlaag. Soms kom je niet helemaal uit; dan zet ik er rechts een vinger bij, of je gebruikt gewoon een pulloff of hammeron.