Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Speeltechniek en theorie
berichtAlternate picking re-hand
Gepost door: Br@m
Datum: 02/02/2016 08:35

Collega gitaristen,

Waar ik tegenaan loop is het volgende, wellicht heeft 1 van jullie tips/trucs/advies?

Ik speel al heel wat jaartjes gitaar en qua techniek e.d. zit alles wel redelijk snor. Waar ik nu steeds tegenaan loop is het volgende: Wanneer ik alternate pick red ik mij prima als ik van hoog naar laag speel (dus van hoge e naar lage e), maar als ik van laag naar hoog speel is het net alsof ik "in galop" speel, het loopt niet vloeiend. tot 100-120bpm valt dit nog niet zo op maar wanneer ik sneller speel merk ik dat mijn pols niet meer vloeiend op en neer gaat maar hapert wanneer ik naar de volgende snaar ga. Van hoog naar laag heb ik hier geen last van, dat lukt ook nog vloeiend op 200bpm. Hoe train ik dit en waarom lukt het 1 moeiteloos en het ander niet?

Alvast bedankt!!

On the internet you can be anything you want.

It's strange that so many people choose to be stupid.
berichtRe: Alternate picking re-hand
Gepost door: Vinny Rick Leander
Datum: 12/02/2016 13:33

Hoi Bram, bedoel je met "van laag naar hoog" dat je van de dikke bassnaar E naar de dunne E toeloopt in bijvoorbeeld een schaal of arpeggio?

Zelf zorg ik er bij twee noten per snaar voor dat ik zo vaak mogelijk begin met onderaan aanslaan, waarbij ik mijn plectrum licht naar me toe buig en als aanslagbeweging hem licht omhoog beweeg (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik speel vooral vanuit mijn pols met een schrijf-achtige beweging en kantel mijn plectrum een beetje; zo glij je vloeiender over de snaren en klink je helderder. In beide richtingen is dit een enorme pre.

Als ik vanaf de hoogste E-snaar een schaal of patroon naar beneden speel in, ik noem maar wat, A Eolisch, zorg ik ervoor dat ik sowieso begin met een slag omlaag. Soms kom je niet helemaal uit; dan zet ik er rechts een vinger bij, of je gebruikt gewoon een pulloff of hammeron.

Bij een of drie noot/noten per snaar (of gewoon elk ander onregelmatig patroon) kan je na de laatste keer omlaag slaan meteen wisselen naar de volgende snaar door hem er gewoon "doorheen" te duwen (eigenlijk een soort van sweep picking, maar dan gecombineerd met alternate picking). Ik weet niet wat voor muziek je speelt, maar voor wat ik doe (blues, jazz, klassiek) werkt het voor mij altijd; ik probeer ook bij snelle stukjes elke noot staccato en hoorbaar te houden. Ik heb geen idee hoe bijvoorbeeld een metalgitarist het aan zou pakken!

Ik hoop dat mijn enigszins vage uitleg je kan helpen. Succes!
Datum: 20/02/2016 07:34

Hey Vinny,

Bedankt voor je reactie!

Mijn picking op zich is wel in orde, ook met sweep picking red ik me redelijk en alternate picking wel van de hoge E naar de lage E, het maakt hierbij niet uit of het chromatisch is of in een toonladder met danwel 2 of 3 noten per snaar. Dit loopt vloeiend en doe ik vanuit de pols. Ik begin ook altijd met een downstroke in principe en daar waar ik inside en/of outside picking tegenkom en daar niet uit kom dan sweep ik de noten (economy picking). Wanneer ik van laag naar hoog speel merk ik dat mijn pols niet vloeiend blijft bewegen wanneer ik van de ene naar de andere snaar ga, er zit een hele korte pauze tussen waardoor het meer is alsof ik in etappes speel.

Mijn verhaal is denk ik minstens zo vaag als het jouwe maar wellicht snap je wat ik bedoel!

Gepost door: Kurt
Datum: 15/03/2016 21:44

Een vraagje. Krijg je op termijn problemen met techniek als je de pink op de klankkast laat steunen voor stabiliteit bij finger picking?
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 17/03/2016 12:47

daar zijn de meningen over verdeeld.
Tommy Emanuel doet dat, John Williams en Vicente Amigo niet...

Ik zou het je niet aanraden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2016 12:47 door oNNo.
Datum: 06/04/2016 11:28

Probleem opgelost, ben naar de plaatselijke gitaarboer geweest en ben overgestapt op andere plectrum. Ik gebruikte altijd Dunlopp Big Stubby vanwege de inkeping maar deze zorgde er dus voor dat ik sommige aanslagen miste omdat hij, voor mijn speeltechniek, niet goed in de hand lag. Ben nu overgestapt op chickenpicks. Had er nooit van gehoord, zijn wat duurder, maar ze spelen geweldig! En Kurt, ik leun ook met m'n pink op de gitaar, voel me er niet door beperkt.

www.chickenpicks.com

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen