Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Recording en Software
berichtFree Space
Gepost door: JB
Datum: 03/02/2007 22:00

Hey, grappig forum.

Mijn recording gear:
- BOSS Multitracker

Naast de ingebouwde effecten in de multitracker maak ik gebruik van de volgende effecten om op te nemen:
- BOSS GT5
- KORG Pandora PX4D
- BOSS Bass equalizer GEB7
- HARTKE Bass Attack

Het is een beetje afhankelijk van de tijd die ik heb en de moeite die ik er voor wil doen wat ik gebruik.
Ik ben eigenlijk wel zeer te spreken over de presets voor cleane sounds op de multitracker. De KORG heeft zeer aardige geluiden voor bas.

De laatste tijd programmeer ik de drumtrack in de multitracker zelf. Voorheen wilde ik nog weleens de drumcomputer BOSS DR770 gebruiken.

Wanneer wat meer begeleiding in de vorm van piano of synths gewenst ik, maak ik gebruik van een backing apparaat, de BOSS JS5.

Op de multitracker neem ik 6 tot 8 spoortjes op voor bas, slaggitaar en andere gitaarpartijtjes. De drumtrack is een apart spoor, wat verder geen geheugen vraagt.

De spoortjes kunnen worden 'gebounced' naar 2 stereo sporen.

Vervolgens kunnen de 2 sporen nog een worden gemasterd, waarbij gebruikt gemaakt kan worden van presets om de eindsound te beinvloeden.
Opmerkelijk trouwens hoe je de sound van een song in die fase nog kunt beinvloeden.

Wanneer de song is gemastered exporteer ik de 2 sporen naar de PC.

Daar lees ik de song weer in in Cool Edit Pro, ik verander in de regel niet veel, maar normalize meestal wel even naar 0 Db.

Die versie sla ik dan op, alsmede een kopie in MP3.

Die up-load weer in Soundclick, om hem weer met een link op gitaar.net te zetten: [www.soundclick.com]

Lijkt heel bewerkelijk maar om alleen al een drumtrack op te bouwen in de computer lijkt me al een heel werk.

Dus ik ben benieuwd naar jullie werkwijze!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/02/2007 22:02 door JB.
berichtRe: Free Space
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 04/02/2007 01:20

Ik gebruik een drumcomputer om de structuur van het nummer eerst op te zetten.
Vroeger nam ik alles 'live' analoog op met een 4-track recorder, ook synths/piano etc.
Nu kan dat met midi, en kan ik evt nog wat dingen aanpassen etc.
Maar het liefst speel ik zo veel mogelijk nog direct in, voor die 'human touch'. Verder vind ik dat ik geen muziek moet opnemen die ik niet zelf kan spelen.

Vroeger ging alles vanaf 4-track naar de PC... het mixen van de tracks ging dus in 'realtime', met een Lexicon effect-unit in de loop van de 4-track... Eenmaal in de PC kon hier en daar nog wat opgepoetst worden... en dan een mp3 ervan bakken.

Tegenwoordig gebruik ik Cubase LE, dus kan ik wat meer met effecten en fijnregeling tijdens het mixen... het hoeft niet meer realtime. Maar m'n werkwijze blijft toch redelijk simpel. Ik beperk m'n bewerkingen het liefst zoveel mogelijk... Hoe beter ik het inspeel en opneem, hoe minder ik er later aan hoef te verbouwen.

Ik heb nog geen compleet nummer met Cubase LE gemaakt, maar dat zal ongetwijfeld snel gebeuren. Ik gebruik nu een midi-sync... dus ik kan de drums nu opnemen als audio-track, en de drumtrack evt later vervangen, zonder in de problemen te komen qua maat oid. Dat is wel een mooie optie... Nu kan ik m'n drumtrack gewoon 'offline' samenstellen of editen... en dan eenmalig in Cubase opnemen, om daarna te gebruiken om de rest van de tracks omheen te bouwen... en mocht ik dan besluiten om bepaalde stukken langer of korter te maken, of nieuwe stukken in te voeren, dan kan dat nu heel gemakkelijk. Gewoon drumtrack editen en opnieuw opnemen.

Synths etc is allemaal midi (afhankelijk van het gewenste effect zal ik een VSTi gebruiken, of gewoon de audio van m'n eigen synth bouncen als de midi klaar is... zal vaak bouncen zijn, omdat ik graag eerst de sound heb, en dan pas inspeel... en m'n synth heeft die sounds eigenlijk toch al)... Gitaar gaat gewoon met USB vanuit de Zoom G9.2tt (heb het vaak genoeg met microfoon geprobeerd, maar ik denk dat modeling het uiteindelijk toch wint vanwege gebruiksgemak en consistente resultaten), en de sax gaat met een microfoon ervoor.
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 04/02/2007 16:55

Bij mij hangt het totaal van het nummer af. Mijn spulletjes staan in mijn profiel maar lang niet alles daarvan wordt elke keer gebruikt. Of ik het zelf inspeel hangt van een aantal zaken af, bijvoorbeeld het aantal instrumenten in een nummer. Bij een wat groter orkest zoals een van mijn laatste nummers wil je een vrij minimale variatie in tempo en dynamiek tussen de individuale instrumenten in elke sectie terwijl bij een kleinere bezetting er meer ruimte is en je het dus beter zelf kan inspelen. In het verleden schreef ik alles uit en voegde ik de rubato en dergelijke met de hand achteraf toe maar het is gewoon praktischer en sneller om het zelf in te spelen.

Drums regel ik doorgaans met Groove Agent. Een basis style en patroon pakken, een kit samenstellen, dan dat ding laten spelen en wanneer nodig een break erin laten spelen, dat naar MIDI opnemen en vanaf daar fine-tunen en weer terug Groove Agent in. Dit geldt dan uiteraard alleen voor de 'moderne' drums, klassieke percussie speel ik zelf in.

Gitaar opnemen gaat nog steeds op allerlei manieren. GuitarRig, direct met de V-amp2 of een micje voor de Epi Valve Junior, het hangt allemaal nogal af van wat voor geluid ik zoek. Vooral voor de wat hi-gain achtige geluiden werkt modeling het beste, mijn buizenbakje begint dan wel erg lawaaierig te worden en de E5,- mics helpen dan ook niet hard mee. Het fantastische aan GR is dat je de sound nog kan aanpassen nadat je het hebt ingespeeld. Liever toch een JCM800 gepakt? No problemo. Het nadeel is natuurlijk wel dat als je te grote verandering in geluid doorvoert je spel ook nogal wazig wordt: een JCM model reageert toch anders dan een AC30 model. Maar voor kleine verandering is het erg prettig.

Electronica neem ik meestal in meerdere 'takes' op. Eerst de melodie, dan een nieuwe MIDI track waar ik bijvoorbeeld de LFO's continue aanpas, dan een MIDI track die weer een andere parameter aanpast etc. Als alles klaar is worden die tracks weer aan elkaar gelijmd tot een enkele MIDI track, voor het overzicht. Het hele wel/niet zelf spelen hangt dus nogal af van de setting. Een solo cello zal ik op mijn controller zelf inspelen, een klein orkest ontvangt wat quantization en een groot orkest wordt ingeprogrammeerd met lichte variaties in tempi en dynamiek. Bij synths hangt het er ook van af, synth padjes kan je makkelijk even intekenen, sololijnen speel ik liever zelf in.

Tenslotte het mixen, met allerlei leuke EQs, compressors, room sims, vinyl sims en god weet wat nog meer. Doorgaans gebruik ik als richtlijn dat de hoeveelheid effecten in verhouding moet zijn met de 'wazigheid' van de compositie. Een heel mainstream stukje kamermuziek hoeft dus geen flanger en wah op de viool.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2007 16:58 door Arjan Kok.
Gepost door: Jeffrey R.
Datum: 04/02/2007 20:38

Ik neem op met een Line 6 toneport en gebruik Reaper, als software. Het is erg simpel en goedkoop allemaal hehe.
Ik wil me wat meer gaan verdiepen in MIDI en opnemen enzo. Misschien een idee voor in de zomervakantie..eerst nog m'n examen halen.
Kauffmann shell pink relic stratocaster berichtRe: Free Space
Gepost door: Kauffmann stratje
Datum: 05/02/2007 17:30

ik neem alles op in de MHMstudio.....headbangend

[www.mhmusic.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2007 17:30 door michiel "blade rh4 c.
Datum: 05/02/2007 18:21

Ja haha, zo kan ik het ook!
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 07/02/2007 16:40

Zoom g2.1u -> Cubase SX

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 07/02/2007 16:52

Ik zal nog eens zo'n lang verhaal schrijven ...
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 07/02/2007 17:26

jah...om met Van Halen te spreken: "I've got no time to mess around"...

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Gepost door: R'Oha
Datum: 12/02/2007 18:18

Band-in-a-box (één track per instrument) -> WAV-file-> Cubase LE
El.gitaar -> Fender Blues Deluxe -> mic -> Cubase LE
of El.gitaar -> POD2 -> Cubase LE
Ac.gitaar -> 2 mic's -> Cubase LE
Zang -> mic -> Cubase LE
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 18/02/2007 14:18

Gitaar -> Mengpaneel -> Firewire geluidskaart -> Guitarrigs -> Ableton Live.

Verder ben ik een groot fan van Reason, waar ik mijn digitale muziek mee maak.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen