Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Recording en Software
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2
berichtEP zelf opnemen en maken zonder studio en label?
Gepost door: Jellsbells
Datum: 20/08/2011 21:21

Hey,

Ik wil met mijn band Trigger the Madness graag een CD'tje/download maken. Jammer genoeg zijn we niet rijk, dus we kunnen niet zo veel betalen voor een studio en dergelijke. Kunnen we dus zelf onze nummers opnemen in goede kwaliteit?

Wij hebben tot onze beschikking:
-2 zangmicrofoons
-(bas)gitaren en synth
-drumstel van Pearl, klinkt lekker maar niet professioneel
-mengpaneel met 12 kanalen
-PA set van 3 200w speakers
-genoeg gitaareffecten
-geïsoleerde ruimte met geluiddempend materiaal aan de muren
-snelle laptop, met Audacity.

Kunnen we met deze hardware en software een paar songs opnemen in goede kwaliteit?

The Scarlet Desire
berichtRe: EP zelf opnemen en maken zonder studio en label?
Gepost door: Lorenzo
Datum: 20/08/2011 21:31

Gepost door: Angelo
Datum: 20/08/2011 21:32

Als je deze vraag moet stellen niet. verder geef je totaal geen info over de apparatuur die je daadwerkelijk hebt.

Iemand met veel ervaring met recording/mixing kan met weinig iets heel fatsoenlijks maken. en blijft de vraag wat je onder goede kwaliteit verstaat

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2011 21:32 door Angelo.
Datum: 20/08/2011 22:20

Die PA set heeft van geen belang.
Met welke micro's wil je de drums opnemen? Close miking of recordman methode?

Is je ruimte niet dood geïsoleerd?

Met welke micro's de gitaren, effecten maken in het begin stadium niet uit, die kan je later toevoegen.

De bas met een DI of micro of beide?

Met of zonder click opnemen, drums apart (eventueel samen met de bassist) of allemaal tegelijkertijd.

Hoeveel ingangen heeft je interface, omdat met een gewone mengtafel kan je uiteindelijk maar 2 sporen opnemen.

Voor een heel basic demo zou het lukken, mits een geluidstechnieker die verstand heeft van mixen/opnemen

By the way, welke opnames zijn die van je teaser clip??

.

[www.theaterofrock.be]
[www.facebook.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/08/2011 22:24 door Lorenzo.
Gepost door: Jack_Frost
Datum: 20/08/2011 22:25

Jelle, in principe wel. Je zou een lekker klinkende demo kunnen maken, zonder al te veel moeite. Er zijn dan wel een paar haken en ogen. Bijvoorbeeld:

-Drums. Je gaat met een 12 sporen mengpaneeltje en een (neem ik aan) provisorisch akoestisch behandelde ruimte met een matig drumstel en 2 zangmicrofoons simpelweg geen drumsound krijgen die je ooit aan iemand wil laten horen. Ik zou voorstellen de drums op de demo te programmeren. (bijv. addictive drums of Superior drummer o.i.d) Vind je drummer niet leuk, maar er is in dit geval niet echt een alternatief als je het zelf wil doen.

-Gitaren/Bas opnemen. Hiervoor heb je minimaal iets nodig als een pod (pod hd of axe fx=beter), of een ander soort geluidsinterface (usb/firewire/pci(-x)) nodig om je cabs te kunnen mic-en en opnemen.

-Zang. Je zegt dat je twee zangmics hebt, maar om in audacity op te nemen heb je wederom een interface nodig, en dan ga ik er vanuit dat het dynamische microfoons zijn, wat in pricipe voor metal(core) niet uitzonderlijk is.

Kortom, je bent er qua apparatuur nog niet. Goed, stel dat dat wel zo was; dan zou je in audacity (ik raad Reaper aan) kunnen opnemen, mits je weet wat je doet, omdat de instellingen binnen een DAW op sommige fronten redelijk nauw luisteren. Stel je voor dat dat allemaal lukt, en je goeie opnames hebt. volgende haak.

-Mix. Voor moderne metal(core) is de mix van levensbelang, want je concurrenten komen met moddervette demo's, tegenwoordig.

Ik heb het hoofdstuk "productie" voor het gemak over geslagen, maar als ik je een advies mag geven: Zoek een bevriende producer/engineer die je wil helpen met de opnames, en die de mixen voor je wil doen. Het maken van een CD is geen kinderspel, maar het is ook geen rocketscience voor iemand die weet hoe het moet. Let vervolgens goed op, investeer nooit overhaast, en bereid je voor om keihard te werken. Optredens kunnen zwaar zijn, maar zijn meestal na een uurtje weer voorbij. Opnames kunnen 16 uur doorgaan. Dagenlang.
Datum: 20/08/2011 23:28

ok dat is usefull, Jack. Heb meteen Reaper gedownload, ziet er stukken beter uit.
De ruimte klinkt gelukkig niet dood, dus ik verwacht dat zang niet moeilijk wordt om op te nemen. Het programmeren van de drums is ook eigenlijk niet zo'n slecht idee.

Klinkt het niet het best om een microfoon voor onze privé versterkers te zetten om de bas en gitaar op te nemen? Of kan je ook een goede sound krijgen door een pc aan te sluiten op het mengpaneel? Dan hoeven we daar niet een speciale mic voor te kopen.

Laat productie maar voor nu even zitten, nog even voor de duidelijkheid: wij zijn ook maar een plaatselijke metalband van 16-jarigen die een beetje plaatselijke bekendheid willen opbouwen. (Voor nu dan)

The Scarlet Desire
Datum: 21/08/2011 09:34

Dan is er maar één oplossing, gewoon doen en uitproberen, je hebt buiten tijd toch niets te verliezen.

Plus lukt het je wel om een repetitie demo te maken, dat zou een eerlijke opname zijn, organisatoren kijken en luisteren er wel doorheen.
Gewoon zorgen dat je duidelijk elk instrument kan horen.

Waarom niet proberen een "live" repetitie opname te maken, leen gewoon wat extra micro's van collega muzikanten, dat moet toch lukken.

Maak een goede basis mix en hop start de opnames, daarna kan je hier en daar nog dingen overdubben.

Neem de muziek instrumentaal op, de zang kan je daarna zeker nog inzingen.
Met een SM58 zangmicro kan je redelijk deftige zangopnames maken.

Verwacht alleen geen top kwaliteit, dat gaat niet lukken.
Succes

[www.theaterofrock.be]
[www.facebook.com]
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 21/08/2011 12:48

Jelle: eigenlijk moet je drummer gewoon meedoen, als het een echte band is. Huur dus gewoon een electrische drum en neem daar de MIDI van op. Dat hang je dan aan AD oid en dan heb je een goede sound, heeft de drummer zijn draai eraan kunnen geven en heb je alle ruimte om te tweaken. Verder moet je het gewoon gaan doen. Mocht je later toch nog een producer nodig hebben dan scheelt het flink in de prijs als je al een groot deel zelf heb gedaan. Zaken als zang, gitaar (gewoon in je pc prikken en dan ampfarmen)drum, bas en toetsen moet je makkelijk zelf kunnen en dan laat je eventueel het mixen over aan iemand met ervaring.

En pak even iets beter dan Audacity, dat kan echt niet.

Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
Datum: 21/08/2011 14:39

De standaard manier van gitaren en bas opnemen was altijd door microfoons voor een versterker te zetten. Die kan je inderdaad via je mengpaneel aansluiten, de vraag is, hoe sluit je je mengpaneel op je PC aan? Wat voor mengpaneel heb je?
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 21/08/2011 14:46

Kan ook gewoon rechtstreeks de PC in hoor, prima software amps, prima geschikt voor beginners (en gevorderden overigens ook hehe).

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 21/08/2011 16:03

Klopt allemaal, ons mengpaneel heeft een aux out. We kunnen per kanaal instellen of het wel of niet wordt uitgevoerd via die uitgang. En dat gewoon in de line in van de laptop.

The Scarlet Desire
Datum: 21/08/2011 16:06

Jelle, de line-in van je laptop zal geen goeie resultaten opleveren.

Je hebt minimaal een interface met twee inputs nodig (voor de output van je mixer), bijvoorbeeld zoiets: M-Audio Fasttrack pro

Maar eerlijk gezegd zou ik kiezen om dan spoor voor spoor op te nemen, en als je perse livedrums wil opnemen, daar niet ook gitaar- en basversterkers bij hebben meescheuren, dan is de opname helemaal bagger.

Liever: Direct zo'n interface in, of via de direct out van je versterker tweesporig opnemen: 1 van de versterker, en 1 schoon, zodat je het later kunt re-ampen met een plugin. (da's voor bas en gitaar, zang kan sowieso direct de interface in.)

Je kunt ook alles aansluiten op de mixer, maar ik garandeer je dat dat mindere kwaliteit oplevert.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2011 16:14 door Jack_Frost.
Datum: 21/08/2011 16:23

Ok ik snap t. Zo'n interface kan ik vast wel van een kennis lenen. Ik denk dat ik het liefst mijn gitaargeluid maak met met mijn Multi-fx en versterker. Dat dus gewoon de interface in. Dan alles apart opnemen en op de pc mixen. Welk programma is daar nou het best voor? Reaper ofzo?

The Scarlet Desire
Datum: 21/08/2011 16:31

Okay dan, dat moet lukken! Let bij het opnemen van je versterker goed op de plaatsing van de versterker t.o.v. de muren, en de plaatsing van de microfoon t.o.v. de versterker. Dichterbij=meer laag, verder weg=meer hoog. Experimenteer daar flink mee, tot je je ideale sound hebt gemaakt. Achteraf kan er nog een hoop ge-eq'd worden, maar de bron moet goed zijn.

Reaper vind ik de beste, en kan je gratis proberen zolang je wil.
Datum: 21/08/2011 17:19

Waarom zou je al die moeite nemen met dat gekloot met microfoons als je dat ook gewoon direct kan doen door je gitaar *zonder* versterker/modeler/multifx je pc in te knallen? Veel simpeler, flexibeler, kwaliteit ligt *veel* hoger tenzij je echt ervaring hebt met amps miccen, je kan de tone naderhand nog aanpassen als dat voor de mix nodig is en je zit nergens aan vast. Mocht het niet werken kan je je droge geluid naar een studio nemen om het door iemand anders goed te laten miccen.

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Datum: 21/08/2011 17:30

Just, dat kan, en dat heb ik ook voorgesteld, alleen gaf hij zelf aan liever z'n sound ter plekke te maken. Da's niet gek, sterker nog, de beste gitaristen waar ik ooit mee gewerkt heb wilden dat allemaal zo.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2011 17:30 door Jack_Frost.
Datum: 21/08/2011 17:38

Maar, Just, waarmee wil je dan een goede sound maken? Gewoon software op je pc? Ik kan daar altijd mee experimenteren. Welk programma zou ik dan moeten hebben?

Welke (wat voor) microfoon heb ik dan nodig om voor mijn versterker te zetten? is er ook zo'n standaard budget-mic daarvoor zoals de Shure sm-58 voor zang (waar wij er 2 van hebben)

The Scarlet Desire
Datum: 21/08/2011 20:33

Die SM58 is eigenlijk een SM57 (zonder kapje) en prima voor gitaar opnames, die micro spaar je al uit blij

Ook een goede website waar je veel antwoorden op je vragen zult vinden: [www.homerecording.be]

[www.theaterofrock.be]
[www.facebook.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/08/2011 20:36 door Lorenzo.
Gibson en Fender berichtRe: EP zelf opnemen en maken zonder studio en label?
Gepost door: Spollie
Datum: 21/08/2011 22:39

Misschien is een live opname een beter alternatief. Gewoon links en recht uit de tafel een recorder in. Dan kun je nog wel een klein beetje schaven en het is veel minder moeite. Enigste probleem is dat het een echte zaal mix is.

Lid van het elite groepje gitaarspelers die de mooiste kleur gitaar hebben: ROOD!
Het groepje waar ondere andere Stefhan, Benwave, Rink, Zilty, Chris, Arjan, oNNo, DML, Michel, Gibu, Nik, Marcel, Bas, Carien, Maurice Makaay, Paul Beerens, Olaf Tuulen, E.R. Kanters, Jeroen en andere virtuozen bijhoren!
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 21/08/2011 22:41

Met 2 zangmicrofoons?

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 22/08/2011 01:11

Ok dan ga ik het daarmee proberen, die site is idd erg handig, tnx!
Kent iemand nog een goede interface voor niet te veel?

The Scarlet Desire
Datum: 22/08/2011 01:15

Quote:
jelle

Maar, Just, waarmee wil je dan een goede sound maken? Gewoon software op je pc? Ik kan daar altijd mee experimenteren. Welk programma zou ik dan moeten hebben?

Software ja. Er is heel veel keus: Guitar Rig, Amplitube, Revalver enz. Een LE versie van Amplitube is gratis: [www.ikmultimedia.com]

Voorbeeldje van amplitube:

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/08/2011 01:21 door Just-a-Beaver.
Datum: 22/08/2011 15:32

Dat klinkt heel strak, zou er wel naar kunnen luisteren op een cd'tje zonder te merken dat het fake was. werkt dit met een MIDI track of is dit wel ingespeeld maar dan clean ofzo?

Ik heb btw een leuke interface gevonden denk ik. De Line 6 Pod UX1. Kost ook niet veel, zeker niet 2de hands.

The Scarlet Desire
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 22/08/2011 15:44

Ingespeeld maar dan clean. Een Pod GX-1 is nog goedkoper en even nuttig.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 22/08/2011 15:44

o ik neem denk ik toch de Tascam US122-L, want die heeft 2 kanalen (: 60 euro 2dehands, niet slecht

The Scarlet Desire
Datum: 22/08/2011 16:14

Quote:
Dat klinkt heel strak, zou er wel naar kunnen luisteren op een cd'tje zonder te merken dat het fake was. werkt dit met een MIDI track of is dit wel ingespeeld maar dan clean ofzo?

Je neemt direct je gitaar op, zonder effecten, versterkers of wat dan ook. Een van de leuke dingen is dat je op elk moment je geluid kan aanpassen. Dus als op het laatste moment in de mix blijkt dat je het toch liever met een andere EQ had opgenomen, of met minder gain, kan je het gewoon aanpassen zonder het opnieuw te hoeven opnemen.

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Gepost door: Ron van Koot
Datum: 17/10/2011 23:38

Ik ben blij dat me heb aangemeld op deze forum, ik lees veel verhalen over opnamen maken,maar het liefs gratis of zo goedkoop mogelijk, stel je eerst de vraag waarom wil je opnamen maken, wat ga je er mee doen, er zijn in neder land heel veel studio's die op een niet professionele basis werken, of de kwaliteit goed is laat ik in het midden, dat kan ik niet beoordelen, er zijn ook studio's die wel kwaliteit leveren zoek goed op internet voordat je gaat investeren in allerlei dingen die je later niet meer gebruikt, of waarvan je niet weet hoe het werkt, er zijn hobbyisten die er mee om kunnen gaan en wel weten hoe het werkt, zoek die mensen op en praat er mee, er valt altijd wel wat te regelen.
Maar als je dan toch goede opnamen wilt hebben ga dan niet zelf klooien maar laat het doen, alles wat je zelf doet leid af van de kwaliteit van jou spel, je bent teveel met andere dingen bezig om zelf goed te spelen.
Ik heb zelf een homerecording studio waar ik goede opnamen kan maken, ik doe het ook voor de hobby, als het me veel tijd kost staat er wel iets tegenover, maar dat is nog altijd goedkoper dan een pro-studio, waar je veel geld kwijt bent, en die doen er verder niets mee, op mijn site staan wat voorbeelden van opnamen die ik zelf heb gemaakt, www.studio-winterswijk.nl.
Omdat mijn studio zich niet bevind in een ruimte waar alles van elkaar is afgesloten, zal de sfeer heel anders zijn. kijk op de site luister naar de demo's en oordeel zelf, bevalt het niet neem dan geen contact op, bevalt het wel neem dan contact op en we kunnen alles bespreekbaar maken, wie weet heb je voor een paar cent een leuke demo.
Gepost door: Zilty
Datum: 18/10/2011 08:53

Aanbiedingen horen in het vraag en aanbod forum blij.

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 18/10/2011 08:55

blij

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Gepost door: Ron van Koot
Datum: 18/10/2011 22:11

naar mijn idee gaat hier alles over vraag en aanbod.
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen