Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Recording en Software
berichtRuis!
Gepost door: Wouter
Datum: 17/09/2011 17:09

Hoi,

Ik heb een Shure SM57 met X2U aangeschaft.
Als ik ermee opneem krijg ik enorm veel ruis :S

Hoor hier een geluidsfragment (mijn excuses voor mijn speelkwaliteiten):

Dit is mijn set-up:

Shure SM 57 - X2U - USB kabel - PC - Audacity

Kan iemand helpen?

Cheers!
berichtRe: Ruis!
Gepost door: Julian Hertz
Datum: 19/09/2011 22:52

is het niet de ruis van de amp die hij opneemt? of is je amp zo ver als jij kunt horen stil?
Datum: 20/09/2011 17:33

Quote:
"Julian Hertz"

is het niet de ruis van de amp die hij opneemt? of is je amp zo ver als jij kunt horen stil?
Nope, zelfs als zet ik de gain helemaal uit (= niet opnemen) dan hoor ik nog ruis. Ik gok dat mijn pc de schuldige is?
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 20/09/2011 17:37

Zal wel een aardlek zijn dan. Gebruik je een laptop? Zoja, is de ruis er ook als je de voeding er uit trekt?

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 20/09/2011 20:37

Quote:
"Rob de Jong"

Zal wel een aardlek zijn dan. Gebruik je een laptop? Zoja, is de ruis er ook als je de voeding er uit trekt?
Nope, een vaste PC. Ik heb wel een laptop hier, dus ik ga het eens proberen met en zonder voeding.
Gepost door: R'Oha
Datum: 21/09/2011 06:53

PC geaard?

"Waar is de opener?", sprak de dichter
Gibson en Fender berichtRe: Ruis!
Gepost door: Spollie
Datum: 21/09/2011 13:37

Zo ja, niet aarden, waarschijnlijk heb je een aardlus ofzo

Lid van het elite groepje gitaarspelers die de mooiste kleur gitaar hebben: ROOD!
Het groepje waar ondere andere Stefhan, Benwave, Rink, Zilty, Chris, Arjan, oNNo, DML, Michel, Gibu, Nik, Marcel, Bas, Carien, Maurice Makaay, Paul Beerens, Olaf Tuulen, E.R. Kanters, Jeroen en andere virtuozen bijhoren!
Datum: 21/09/2011 16:44

Ik heb de laptop geprobeerd: zowel met voeding als zonder voeding is er dezelfde ruis. Aan aarding gaat het dus waarschijnlijk niet liggen. Wat wel het geval is: mijn gewone 'skype micro' van de dekstop PC geeft ruis, maar de ingebouwde micro op de laptop geeft geen ruis. Met de desktop PC is er dus sowieso al iets grondig mis.

Ligt het dan aan de mirco zelf? Of de X2U? of de kabel? Ik heb nochtans opnames gehoord met dezelfde set-up die ruisloos zijn...

Test en review X2U (en andere)
Datum: 21/09/2011 23:13

hmmm misschien heel stom hoor, maar heb je de goede opname bron geselecteerd? Ik heb weleens gehad dat ik per ongeluk toch de mic van mijn laptop aan het gebruiken was terwijl ik mijn audio interface aangesloten had. (verkeerd geselecteerd dus :P)

Ook nog even een vraagje, die X2U is dat ook een externe geluidskaart zoals een echte audio interface? Anders ligt het misschien aan de geluidskaart van de pc?

Ik roep nu even gewoon wat dingen :P misschien is het het ook helemaal niet maar ik hoor het wel!
Datum: 23/09/2011 18:07

Nee, het is de bron, toch bedankt tandpastagrijns

Nre, de X2U is geen externe geluidskaart. Een vriend van me vertelde me vandaag dat het misschien aan m'n geluidskaart lag :S

Nog een andere vriend heeft thuis zelf een interface, dus ik ga de mic daar eens proberen, dan weet ik al zeker of het mss niet aan de mic ligt.
Gibson en Fender berichtRe: Ruis!
Gepost door: Spollie
Datum: 24/09/2011 19:45

Enne, kijk ook even naar de kabel. Als daar een breuk zit in een van de fases of in de shielding kun je ook veel ruis op pakken.

Lid van het elite groepje gitaarspelers die de mooiste kleur gitaar hebben: ROOD!
Het groepje waar ondere andere Stefhan, Benwave, Rink, Zilty, Chris, Arjan, oNNo, DML, Michel, Gibu, Nik, Marcel, Bas, Carien, Maurice Makaay, Paul Beerens, Olaf Tuulen, E.R. Kanters, Jeroen en andere virtuozen bijhoren!
Datum: 25/09/2011 22:25

Quote:
Wouter

Nog een andere vriend heeft thuis zelf een interface, dus ik ga de mic daar eens proberen, dan weet ik al zeker of het mss niet aan de mic ligt.

Ben benieuwd! let us know =D
Datum: 06/10/2011 16:56

Ik het het geprobeerd bij die vriend van me.
Op de XP ging alles goed, maar op zijn laptop (7) gaat het weer mis.

Ik ga proberen om Windows XP als second boot te installeren op mijn 7, en als dat niet werkt probeer ik een andere geluidskaart blij
Gepost door: Ron van Koot
Datum: 17/10/2011 22:15

Hallo,

Het is zelden mogelijk om zonder ruis iets op te nemen, zeker als je met niet professionele studio programma's werkt, als je echt geruisloos wilt opnemen zul je dat digitaal moeten doen, daarvoor heb je al sowieso een digitale mixer nodig, en de benodigde software.
Daarbij moet je inderdaad letten op aarde, als alles niet goed is geaard, kun je te maken krijgen met een aard lus, aan de microfoon zal het niet liggen een shure sm57 is gewoon goed.
Ik hoop dat je hier iets aan heb.
P.S. zelf heb ik een studio in huis, en ik heb soms te maken met ruis, maar dat heeft een andere oorzaak.
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 18/10/2011 08:06

meer een psychische oorzaak, denk ik

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen