Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Recording en Software
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2
berichthoe start je een studio? (school onderzoek)
Gepost door: Kilian
Datum: 28/02/2012 15:57

hallo mensen.

ik moet voor school en onderzoek hoe je een beginnende studio op de markt brengt en hoe je je staande houd met je concurrentie, weten jullie hoe je je op kan stellen?

hoe kan je je studio op de kaart zetten door middel van promotie?
hoe kan je bands naar je toe trekken?
wat zou jij als muzikant aan spreken om naar een studio te gaan?
wat geeft de zweer in een studio om er te blijven/andere bands te adviseren er heen te gaan?

de meer antwoorden de beter, iedereen blijft anoniem maar als jullie me zouden willen helpen ben ben ik heel dankbaar
Gibson en Fender berichtRe: hoe start je een studio? (school onderzoek)
Gepost door: Spollie
Datum: 28/02/2012 16:25

Wil je een succesvolle studio hebben, dan met je een goede naam hebben. Die kun je niet kopen en kun je niet tegenop promoten. Om maar een voorbeeld te noemen: abbey road studios, iedereen heeft er van gehoord zelfs mensen die nog nooit een instrument hebben aangeraakt. Je hebt dus geen makkelijke opdracht uitgekozen.

Lid van het elite groepje gitaarspelers die de mooiste kleur gitaar hebben: ROOD!
Het groepje waar ondere andere Stefhan, Benwave, Rink, Zilty, Chris, Arjan, oNNo, DML, Michel, Gibu, Nik, Marcel, Bas, Carien, Maurice Makaay, Paul Beerens, Olaf Tuulen, E.R. Kanters, Jeroen en andere virtuozen bijhoren!
berichtRe: hoe start je een studio? (school onderzoek)
Gepost door: Angelo
Datum: 28/02/2012 16:38

Je hoeft toch ook niet gelijk met een Abbey road te concurreren, daarbij heb je praktisch in elke branche gevestigde namen en veel concurentie. Er zijn genoeg bandjes die gewoon oop zoek zijn naar semi/pro studios voor een leuke prijs. Als je dan je werk goed doet bouw je van zelf een naam op, kun je uitbreiden, meer geld vragen etc.

Er rijk mee worden is niet gemakkelijk nee, maar dat geld voor elke business.

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!
Gepost door: Lion king
Datum: 28/02/2012 16:40

Quote:
Spollie

Wil je een succesvolle studio hebben, dan met je een goede naam hebben. Die kun je niet kopen en kun je niet tegenop promoten. Om maar een voorbeeld te noemen: abbey road studios, iedereen heeft er van gehoord zelfs mensen die nog nooit een instrument hebben aangeraakt. Je hebt dus geen makkelijke opdracht uitgekozen.

Wat je dus eigenlijk zegt ''het kan niet want, er is al een goede studio''

wel een er makkelijk antwoord. Ik denk dat je door middel van netwerken erg ver komt, Nodig wat bands uit om op te nemen, probeer te groeien. Opgegeven moment gaat zon balletje zelf rollen en komen er bands naar jou toe.

Toedels
Gepost door: Lespet
Datum: 28/02/2012 16:46

Probeer te zorgen voor een rustige omgeving (weinig pottenkijkers).

Denk er aan: "Geen krant geen klant", maw adverteren in "vakgerichte bladen".

Zoals Spollie zegt, naam moet je opbouwen, dus neem mensen die er verstand van hebben bij het bouwen van een Studio. Kwaliteit-Kwaliteit-Kwaliteit.

Maak (veel) gebruik van de sociale media (vroeger had je die luxe niet)

Wat betreft zweer, dat is abracadabra-koffiedik kijken, de ene groep houdt van rustig, de andere groep houdt van een drukke omgeving en presteren daardoor beter.
Zorg iig voor veel privacy rondom een Studio.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 28/02/2012 16:48

Quote:
Kilian

wat geeft de zweer in een studio om er te blijven/andere bands te adviseren er heen te gaan?

facepalm
Datum: 28/02/2012 16:50

En wat voor een soort bedrijf je ook begint, zorg niet alleen voor een goede informatieve website maar besteed aandacht aan zoekmachineoptimalisatie en huur er desnoods iemand voor in. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat in deze tijd waar iedereen alle info van internet haalt, veel bedrijven hier niet op letten. Als jij in de top 3 komt met "goedkope opname studio" ik noem maar wat, en je hebt daar een goed site bij dan ga je gewoon klanten krijgen. Ongeacht of je goede referenties en naamsbekendheid hebt.

Mijn JoeTjoep!
Datum: 28/02/2012 16:50

Quote:
Lespet

Probeer te zorgen voor een rustige omgeving (weinig pottenkijkers).

Denk er aan: "Geen krant geen klant", maw adverteren in "vakgerichte bladen".

Zoals Spollie zegt, naam moet je opbouwen, dus neem mensen die er verstand van hebben bij het bouwen van een Studio. Kwaliteit-Kwaliteit-Kwaliteit.

Maak (veel) gebruik van de sociale media (vroeger had je die luxe niet)

Wat betreft sfeer, dat is abracadabra-koffiedik kijken, de ene groep houdt van rustig, de andere groep houdt van een drukke omgeving en presteren daardoor beter.
Zorg iig voor veel privacy rondom een Studio.

Met dank aan Pietknipoog
Gepost door: Just-a-Beaver
Datum: 28/02/2012 16:54

Quote:
hoe kan je je studio op de kaart zetten door middel van promotie?
Door promotie. Zie wikipedia.

Quote:
Hoe kan je bands naar je toe trekken?
Zie vorige vraag.

Quote:
Wat zou jij als muzikant aan spreken om naar een studio te gaan?
Lage prijs, goede gear, vriendelijk en vakbekwaam personeel, goed bereikbaar etc etc.

Quote:

de zweer?

Quote:
JanVrm

De Bever zit er niet naast. Het is alleen even wennen aan zijn geknaag.
Hoort me hier knagen!
Gepost door: Da Vinci
Datum: 28/02/2012 17:19

Quote:
Angelo

En wat voor een soort bedrijf je ook begint, zorg niet alleen voor een goede informatieve website maar besteed aandacht aan zoekmachineoptimalisatie en huur er desnoods iemand voor in. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat in deze tijd waar iedereen alle info van internet haalt, veel bedrijven hier niet op letten. Als jij in de top 3 komt met "goedkope opname studio" ik noem maar wat, en je hebt daar een goed site bij dan ga je gewoon klanten krijgen. Ongeacht of je goede referenties en naamsbekendheid hebt.

Idd. Zorg dat je (website) gevonden wordt en dat je site er professioneel uitziet. Vertel iets over je apperatuur en je ervaring, plaats referenties van je werk, desnoods doe je een paar klussen voor bevriende bands om referenties op te bouwen. In het land der blinde is de eenoog koning; voor een paar euro per maand knal je er een adword campagne tegenaan waardoor je altijd bovenaan in google staat.
Vraag aan je klanten of ze een linkje op hun site willen plaatsen.

Ik zou wel iets van een openingscampagne doen. Dat kan op verschillende manieren zoals is genoemd. Denk hierbij aan advertenties in diverse media, zoek de socialmedia op en doe daar een actie (like ons en maak kan op gratis opnamen van een demo). Muzikanten gaan om met muzikanten en je hebt regelmatig de kans een bericht in de werkeld te slingeren. Je kan ook diverse openingsacties bedenken en die bij diverse muziekscholen, muziekcafés en repetitieruimtes verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan "demo in een dag" waarbij je bands de kans geeft een demo te maken. Doe dan niet te moeilijk, gewoon 3 one-takers en een mastermix voor een ramprijs. Zo hebben ook de wat kleinere/beginnende bands de mogelijkheid een demo op te nemen. Je hebt dan meteen wat aanloop, omzet en er wordt over gepraat. Als je het netjes doet zullen ze je aanraden bij andere muzikanten of ooit terugkomen als ze aan iets professionelers toe zijn. Of sponsor één of meerdere open podia activiteiten. Zo heb je de kans om je naam te verbinden aan lokaal sterke namen hetgeen vertrouwen wekt. Als "sponsor" mag je dan de deelnemers en toeschouwers kortingscoupons uitreiken. Doe hetzelfde trucje met een lokale muziekwinkel met een goede naam. Etc. etc. etc.c

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 28/02/2012 17:35

Een beetje zoals een nieuwe McDonalds franchise werkt. blij

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Datum: 28/02/2012 17:50

Zoals Angelo en Da Vinci (en ook Bever) zeggen. Doe wat je doelgroep van jou verwacht en doe dat proactief. Dat betekent dus ook dat je je (in eerste instantie) op een specifieke groep moet richten. Da Vinci geeft daar goede voorbeelden van.
Verlies je niet in technische details; volgens mij gaat het in dit stadium nog alleen maar over verkooptechniek ofwel, wat maak jij tot jouw USP (unique selling point)? Succes!

Kak, volgens mij heb ik ´unique´ niet goed geschreven, so be it.
Datum: 28/02/2012 17:51

Drive thru studio?

Mijn JoeTjoep!
Datum: 28/02/2012 17:51

ROTFL
Datum: 28/02/2012 17:55

Quote:
Angelo

Drive thru studio?

ROTFL

Slim ventje, die Angelo.
Datum: 28/02/2012 17:56

Nee, juist niet. Gitaristen hebben geen auto´s, of ze kunnen er niet in rijden
Gepost door: Lorenzo
Datum: 28/02/2012 18:06

Je kan je ook specializeren in een bepaalde stijl: rock/hardrock/metal en punk, popmuziek en populaire genre's algemeen, klassiek maar daar moet je wel de ruimte voor hebben.

[www.theaterofrock.be]
[www.facebook.com]
Datum: 28/02/2012 19:32

Nou, in de States heb je zoiets wel: je loopt met je gitaar naar binnen, staat in de rij en krijgt een enkele take van, zeg, 3 min voor een tientje. En waarom ook niet, vast ook hier wel een (mini) marktje voor.

Quote:
JanVrm

Hoort me hier knagen!
Gepost door: R'Oha
Datum: 28/02/2012 22:31

Als je kwaliteit wilt uitstralen (bijvoorbeeld op je website) kan het geen kwaad ook even op je Nederlands te letten.

De "zweer" is al genoemd.
En maak er dan meteen "Wat zou jij jou als muzikant aan spreken om naar een studio te gaan?" van.

En: "de Hoe meer antwoorden, de hoe beter".

"Waar is de opener?", sprak de dichter

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/02/2012 22:35 door R'Oha.
Datum: 29/02/2012 01:37

Quote:
Just-a-Beaver

Nou, in de States heb je zoiets wel: je loopt met je gitaar naar binnen, staat in de rij en krijgt een enkele take van, zeg, 3 min voor een tientje. En waarom ook niet, vast ook hier wel een (mini) marktje voor.

Heeft Elvis zo niet een plaatje opgebomen voor zijn mams?
Datum: 29/02/2012 03:45

Geen idee, hij heeft op die manier iig wel genoeg hamburgers besteld

Mijn JoeTjoep!
Gepost door: Zilty
Datum: 29/02/2012 08:59

Je hebt een goed klinkende, grote ruimte nodig, een akoestisch behandelde regiekamer en jhet liefst wat rand faciliteiten. Dan voor een klein foruin aan apparatuur (als je niet de zoveelste slaapkamer studio wilt zijn die voor 15,- euro oper uur te boeken is).

1En oh ja, je moet waanzinnig zijn. De markt voor opname studios is op aan het drogen. Misschien moet je ook uitleggen in welk kader we je onderzoek moeten plaatsen

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 29/02/2012 09:23

Quote:
Angelo

Geen idee, hij heeft op die manier iig wel genoeg hamburgers besteld
Klopt, maar hij was echt ont-zet-tend kieskeurig. Als de hamburger ook maar n beetje niet klopte volgens zijn sterallures dan stuurde ie m terug, en zong ie "return to sender... address unknown.... no such burger.... no such sauce...."

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Gepost door: R'Oha
Datum: 29/02/2012 12:15

ROTFL

"Waar is de opener?", sprak de dichter
Gepost door: Wuls
Datum: 29/02/2012 14:03

Nog een tip: mail een studio met die vraag. Bijvoorbeeld de deze met de vragen.
Datum: 29/02/2012 14:08

Han, de eigenaar van de studio waar Wuls naar linked zit op ons collega forum (gitaarnet.nl sectie recording).

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Wuls
Datum: 29/02/2012 14:09

Mooi, snelle halen gauw thuis. Toch?
Datum: 29/02/2012 14:12

Zekers. Wat zijn we toch een behulpzaam volkje hier he? blij

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Da Vinci
Datum: 29/02/2012 14:19

Quote:
Zilty

Zekers. Wat zijn we toch een behulpzaam volkje hier he? blij

Hier als in "dit topic"? Dat viel me ook al op ja knipoog

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Eric
Datum: 29/02/2012 17:55

Opzetten van welke business dan ook begint altijd met de volgende vragen:

Wat is het product?
Wie zijn je klanten?

Deze twee grote vragen zullen leidend zijn voor wat je opzet en hoe je verder gaat in het proces.

Product: muziek studio
Klant: muzikant

Maar zo ben je er natuurlijk nog niet. Belangrijk punt is wat is je unieke selling point.

Product: muziek studio, goedkope snelle tracks
Klant: beginnende bandjes

of

Product: muziek studio, dure hoge kwaliteitsproducten
Klant: professionele bands

Als je scherp kan maken wat je product is en wat je unieke punten in de verkoop zullen zijn dan is het volgende veel gemakkelijker in kaart te krijgen.

Inrichting studio: (semi-)professionele apparatuur (goed genoeg voor de beginnende bandjes) of high end apparatuur (voor de professionele bands). Ga je bijvoorbeeld ook zelf voor je instrumenten zorgen of zullen de muzikanten die zelf meenemen?

Ofteel, goed bedenken wat je wilt gaan aanbieden.

Promotie: beginnende bands via sociale media, internet, mond-op-mond reclame, advertenties in bladen of kranten etc...
Promotie: professionele bands via internet en vakbroeders, platenlabels, etc.

Het zal je dan dus duidelijk zijn dat de promotie een heel ander traject zal gaan volgen. Overigens is het natuurlijk wel zo, je hebt niet zo maar professionele bands in je studio als je net begint, dus voordat je zover bent moet er nog wel wat in het voortraject gebeuren.

Verder zijn al heel veel tips gegeven waar ik me volledig verder bij aansluit.
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen