Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Recording en Software
berichtMicrofoon
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 10/11/2012 09:29

Beste forumgenoten,

Ik ben opzoek naar een degelijke microfoon, waarmee ik drie doelen wil bereiken:

1) Opnamen maken van het geluid van mijn Martin akoestisch gitaar (via Line6 UX2)
2) Opnamen maken van het geluid van mijn versterker (ook hi-gain)
3) Live uitversterken van het geluid van mijn akoestisch gitaar.

Zelf kom er niet uit, het aanbod is enorm en ik heb geen idee waar ik op moet letten.
Belangrijk vind ik dat het geluid natuurlijk en puur is, met een warme klankkleur en niet te schel hoog.

Budget rond de 100 euro.

Hebben jullie goede tips/ervaringen met bepaalde mic's? Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Gr Mark.
berichtRe: Microfoon
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 10/11/2012 10:33

Heeft Rode (met een streepje door de o) niet een budget model in die prijsklasse? Dat zijn hele goede value for money mics.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 10/11/2012 10:50

Rde bedoel je?
Datum: 10/11/2012 11:08

Psies.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Gepost door: Zilty
Datum: 10/11/2012 11:11

Voor honderd euro zou ik voor de behringer (B1?) gaan. schijnt best aardig te zijn en kan verschillende bronnen aan. voor het podium heb je wel iets anders nodig, zou ik niet met een condensator gaan werken.

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Lespet
Datum: 10/11/2012 11:23

Hey Mark, je maakt het jezelf wel moeilijk met het alleen willen gebruiken van 1 microfoon.
Eigenlijk heb je maar 2 keuzes (de rest is duurder)en dat zijn de: AKG perception 170 (82 euro bij MP) en de AKG C1000 S MK111 (125 euro bij MP).
Het zijn beide condensator mics., de 170 heeft een Spl van 155dB en de C1000 137 dB. (ik weet niet of dat wel genoeg is voor je versterker).
Anders zou ik het niet weten (als het duurder mag wel natuurlijk).
Datum: 10/11/2012 11:24

waarom zou hij maar twee keuzes hebben? En dan ook nog een van de twee de c1000. Dat is feitelijk maar een keuze... knipoog

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Lespet
Datum: 10/11/2012 11:33

Gezien zijn budget en de doelstellingen, opnamen maken 2x en Live uitversterken, heeft hij maar weing keuzes.....tog.
Datum: 10/11/2012 11:47

Er is een hele range aan goedkope mics. Het neige wat een beetje bijt is het live uitversterken van een akoestische gitaar. Ligt een beetje aan de setting...

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 10/11/2012 11:48

Bedankt al voor de reacties!
Ik begrijp dat de keuze beperkt is doordat ik drie zaken voor elkaar wil krijgen met de microfoon. De tweede doelstelling is voor nu het minst belangrijk, helpt het als de microfoon daar niet geschikt voor hoeft te zijn?

Dus alleen voor opname van de Martin + live kunnen uitversterken? Wat is dan een goede keuze voor een budget rond de 100? (150 kan ook nog wel).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2012 11:49 door Mark N.
Datum: 10/11/2012 11:49

Kleur? Vorm? Alnico magnet of chick magnet? Met/zonder spuug/pop ding?

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 10/11/2012 11:51

Wat wil je live gaan doen? BAnd of solo achtig iets?

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 10/11/2012 11:51

Quote:
FUnkadelic

Kleur? Vorm? Alnico magnet of chick magnet? Met/zonder spuug/pop ding?

Geen idee! Kleur en vorm interesseert me niet zo, als het maar goed werkt.
Magnet.. geen idee wat het verschil is..
Datum: 10/11/2012 11:52

Ik denk dat Fu er een gewoonte van wil maken om overal zijn frustratie over Djent te ventileren. Gokje he.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 10/11/2012 11:53

Het sluit niet aan bij je vraag maar toch: waarom niet doorsparen voor een goed inbouwsysteem? Dan ben je overal van af. schouderophalend
Datum: 10/11/2012 11:53

Quote:
Zilty

Wat wil je live gaan doen? BAnd of solo achtig iets?

Solo achtig iets, in duo met een zanger. Voor een volledige band zal ik het denk ik nooit gaan/willen gebruiken.
Datum: 10/11/2012 11:54

Wil je ermee djenten?

Ok ok ok...

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 10/11/2012 11:54

Quote:
Foob

Het sluit niet aan bij je vraag maar toch: waarom niet doorsparen voor een goed inbouwsysteem? Dan ben je overal van af. schouderophalend

Kan ook, heb ik zeker ook over nagedacht. Ben alleen bang dat het inbouwsysteem ook de onversterkte klank aantast en dat wil ik zeker niet!
Datum: 10/11/2012 11:57

Rode M3?

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 10/11/2012 11:59

Quote:
"Mark N"

Foob

Kan ook, heb ik zeker ook over nagedacht. Ben alleen bang dat het inbouwsysteem ook de onversterkte klank aantast en dat wil ik zeker niet!

Als dat goed wordt gedaan ga jij dat echt niet horen nee
Datum: 10/11/2012 12:04

Quote:
FUnkadelic

Rode M3?

Ziet er goed uit, en ook nog eens aanbieding blij

@ Onno, denk je? het is toch een aardig gat dat ze ervoor maken en de resonantie in de kast zal er toch door benvloed worden denk ik. Of ken je wat kleinere systemen?
Datum: 10/11/2012 13:28

Een mic die het in alle gevallen meer dan prima doet: Studio Projects B1.
Is een condensator grootmembraan. Kun je bij Studio De Dijk krijgen voor iets meer dan 100 eypo:
[www.studiodedijk.nl]

[www.studioprojects.com]
Datum: 10/11/2012 23:17

Quote:
"Mark N"
@ Onno, denk je?
...voor live zou ik die mic gewoon vergeten en die opnemertjes van K&K onder je kam laten plakken. (heb ze zelf ook, bevalt goed) Tenzij je echt met geluidsmensen werkt maar die gebruiken meestal toch liever hun eigen spullen dus dan hoef je zelf nix mee te nemen.
Voor opname heb ik geen ervaring met die Rde, alleen met Schoeps en Neumann maar da's een andere prijsklasse.
Datum: 10/11/2012 23:18

Quote:
Foob

nou...
Datum: 10/11/2012 23:20

Quote:
oNNo

Foob
nou...

Nou?
Datum: 10/11/2012 23:47

Nou nou nou...

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 10/11/2012 23:50

...dat inbouwsysteem ben ik dan nog niet tegengekomen blij
Datum: 11/11/2012 12:08

Quote:
oNNo

...dat inbouwsysteem ben ik dan nog niet tegengekomen blij

Ja, natuurlijk, maar vergeleken bij het gebruik van losse mics heb je in elk geval heel wat minder problemen. Zo beter? knipoog
Datum: 11/11/2012 13:27

...dat is zo'n beetje wat ik zei, toch knipoog
Datum: 11/11/2012 13:33

Zou een Fishman Aura F1 pickup iets zijn? Lees daar veel goeds over en er is nu zelfs een model van m'n Martin gitaar waar dat standaard is ingebouwd.. Zie:

Ik kan ze alleen nergens als losse verkoop vinden, dus geen idee van de prijs (ik gok ergens in de 300?)
Datum: 11/11/2012 14:16

nee, fishman=piezoquack
ga hier nou maar eens naar kijken ja
of deze die heb ik, maar ik neem aan dat het voor een staalsnarige is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2012 14:17 door oNNo.
Datum: 11/11/2012 15:10

Piezo, pisces, pescadore,
Oh schone gitariste,
Uw spel is niet aan te horen,
Nu u toch naar een compliment viste.

- 2012, Fu

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Gepost door: Henkie (PC)
Datum: 11/11/2012 19:17

SM58 ?

Heb daar wel eens een akoestische gitaar mee versterkt, dat werkt maar was niet optimaal. Zou leuker zijn met een soort van Fishman elementje waar ik verder niet zoveel vanaf weet.
Maar voor de rest gewoon een prima allround mic.

En daar is dan ook alles mee gezegd.
Scheuren berichtRe: Microfoon
Gepost door: Jord
Datum: 12/11/2012 12:10

Henkie zat erg in de buurt van wat ik wilde zeggen. Maar wil je niet gewoon lekker voor een veelzijdige dynamische SM57 gaan.
Aan zo een microfoon kan je je niet echt een breuk vallen.

In mijn band hebben we 5 SM57's (3 drum - 2 gitaarversterker) en 5 SM58's (5 zang). Perfecte degelijke mic's...

Wel dynamisch idd, dus iets minder attack.

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Datum: 12/11/2012 13:45

Quote:
"Henkie (PC)"
SM58 ?
Quote:
Jord
een veelzijdige dynamische SM57
...dat gaat dus niet werken, die moet je zo'n beetje IN je gitaar stoppen om wat signaal over te houden.
Datum: 12/11/2012 19:02

Quote:
Jord

In mijn band hebben we 5 SM57's (3 drum - 2 gitaarversterker) en 5 SM58's (5 zang). Perfecte degelijke mic's...

Nou, neem die iig niet. No offense Jord, maar dat is echt in de categorie 'als je echt niks anders hebt'...

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Henkie (PC)
Datum: 12/11/2012 19:57

Is de SM57 niet gewoon een SM58 zonder fatsoenlijke gril/plopkap? Draai dat ding eraf en hij doet het perfect voor een cabinet.

Voor drum zou ik die eigenlijk niet gebruiken, misschien n voor de snare.

En daar is dan ook alles mee gezegd.
Gepost door: Wuls
Datum: 15/11/2012 17:46

Quote:
FUnkadelic

Piezo, pisces, pescadore,
Oh schone gitariste,
Uw spel is niet aan te horen,
Nu u toch naar een compliment viste.

- 2012, Fu
Hahaha, lees 'm net pas. Goeie!
Gepost door: Michiel
Datum: 01/03/2013 15:36

Voor rond de 100 euro zou ik zeggen:

- in de studio; de MXL 990 (beter krijg je niet voor die prijs, wel fantoom power nodig)
- live; shure sm 58 (onbreekbaar, betrouwbaar en goede sound)

Verder zou ik niet te moeilijk doen over het kiezen van microfoons in die prijsklasse; het verschil is te bagetalliseren als je het vergelijkt met echt goede microfoon zoals de AKG XLS.

Ik heb mijn acoustische gitaar bij Verweij in Zaandam laten versterken, die heeft een eigen systeem daarvoor ontwikkeld; ben er erg tevreden over.

Gratis advies voor je muziek carrire: [www.indiemuzikantenadvies.nl]

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen