Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Recording en Software
berichtOp kleine schaal beginnen met home-recording
Gepost door: Robbert meijer
Datum: 13/12/2012 00:56

hallo gitaar.netters!

Allereerst heb ik bijster weinig verstand van home recording,dus mijn excuus voor eventuele oerdomme vragen!
Ik wil op een vrij kleine basis beginnen met opnemen,het liefst een simpel USB mengpaneel,waarmee ik mijn akoestische songs,en de songs van mijn Punk-Rock bandje in kleine opzet kan opnemen '1 vocals,1 Bas,1 Gitaar, en een elektrische drumkit die 2 stereo-ingangen benuttigt. 'ik heb een smal budget dus ik schuw in dit geval merken als Behringer niet' Nu zag ik op de site van Feedback een starterskit van behringer namelijk deze
Is het mogelijk met dit supercompacte mengpaneeltje de bovenstaande instrumenten op te nemen in live setting?

Vriendelijke groet,
Robbert meijer
berichtRe: Op kleine schaal beginnen met home-recording
Gepost door: R'Oha
Datum: 13/12/2012 06:29

Als je het op deze manier doet (je hebt nog wel softwarem bijv Cubase nodig),kan je verder niks meer nabewerken (mixen, pannen etc).

Je zou kunnen denken aan een externe geluidskaart als bijv. de Lexicon Omega. De benodigde software (Cubase LE) zit er dan meteen bij.

Dan kan je vier kanalen tegelijk opnemen (bas, gitaar 2x drums). En dan daarna apart de zang opnemen. Dan heeft alles zijn eigen kanaal zodat je achteraf in alle rust je mix kan maken.

"Waar is de opener?", sprak de dichter
Gepost door: Zilty
Datum: 13/12/2012 08:45

Heb je nou echt student HBA als handtekening?

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 13/12/2012 08:51

Verreweg het meest goedkope (en veel uitgebreidere alternatief dan Cubase LE) alternatief voor Cubase is Reaper.

Je mist in die starterskit sowieso een geluidskaart. Een mixer heb je idd. niet per se nodig met een goeie geluidskaart, een plopfilter kun je zelf ook maken van een kleerhanger en een panty, mixen kun je evt. op je audioboxen doen of je koopt die kurzweils.

De microfoons van Behringer vind ik zeer wisselend. Ik heb er een paar, de Behringer XM8500 is een super alternatief voor de Shure SM57/SM58, maar de C1 is een broddelding die alleen ruis afgeeft. Deze XO ken ik dan weer niet.

Benwave had laatst een mooi stukkie gepost dat hij had opgenomen met een samson C1.

Kijk ook eens bij [www.Bax-Shop.nl], die zijn wmb completer dan feedback. Of bij [www.thomann.de].

Als je nabewerken niet nodig vindt, kun je ook overwegen om een Zoom H4 in de ruimte te zetten. Prima kwaliteit geluid.
Datum: 13/12/2012 09:32

Over het algemeen zend een USB mengpaneel stereo signaal uit, dus daar kun je inderdaad niet mee mixen. Er zijn USB die wel meersporig (mono) signaal uitsturen;

[www.phonic.com]

Dit zijn wel moeilijk te vinden tafeltjes.

Maar zoals ik het begrijp wil je het gaan doen met 1 mic, iets wat ik niet zou doen, maar dan heb je echt genoeg aan een kleine interface.
Zoals dit;

[www.bax-shop.nl]
Datum: 13/12/2012 10:51

Geweldig!
Al die snelle reacties. ik heb hier nog sonar liggen 'ik weet zo gauw even niet welke versie' dus dat zou mischien het software probleem kunnen oplossentong uit de mond grijns
Datum: 13/12/2012 10:54

Quote:
Zilty

Zeer zeker,daar mag ik best een beetje trots op zijn toch?grinnikend ik zou eerlijk gezegd verder niet zo goed weten wat ik er kwijt kwam tong uit de mond grijns
Datum: 13/12/2012 10:58

Quote:
"Robbert meijer"

Zilty

Zeer zeker,daar mag ik best een beetje trots op zijn toch?grinnikend ik zou eerlijk gezegd verder niet zo goed weten wat ik er kwijt kwam tong uit de mond grijns

LOL. Meningen verschillen. blij Maar zou je niet beter op je opleiding dit soort vragen stellen?

Daarnaast moet je je afvragen wat je precies wil. repetities opnemen is iets anders dan mixen en produceren voor een 'gelikte opname'. Voor repetities op te nemen zou ik voor een zoom achtig ding gaan.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 13/12/2012 11:38

Quote:
Zilty

Robbert meijer
Zilty

LOL. Meningen verschillen. blij Maar zou je niet beter op je opleiding dit soort vragen stellen?

Daarnaast moet je je afvragen wat je precies wil. repetities opnemen is iets anders dan mixen en produceren voor een 'gelikte opname'. Voor repetities op te nemen zou ik voor een zoom achtig ding gaan.

Ik nodig je uit om een keer een avondje te komen kijken bij een van de open avonden van de HBA in de EKKO in utrecht ik durf je te garanderen dat het de moeite waar isknipoog ik loop niet zo heel vaak studio studenten tegen het lijf die krijgen veel al les op andere locaties. een zoom zou ook een idee zijn maar daar zit geloof ik geen enkele vorm van nabewerkings mogelijkheden bij of wel?
Datum: 13/12/2012 11:41

Quote:
"Robbert meijer"

Zilty
Robbert meijer
Zilty

Ik nodig je uit om een keer een avondje te komen kijken bij een van de open avonden van de HBA in de EKKO in utrecht ik durf je te garanderen dat het de moeite waar isknipoog ik loop niet zo heel vaak studio studenten tegen het lijf die krijgen veel al les op andere locaties. een zoom zou ook een idee zijn maar daar zit geloof ik geen enkele vorm van nabewerkings mogelijkheden bij of wel?

EH ja, nee, heel vriendelijk en dat jij en je maten muziek kunnen maken geloof ik meteen, maar mijn mening over de HBA gaat daar neit door veranderen vrees ik. Anyway, als je wil gaan bewerken zou ik zoals iedereen hier oppert gaan voor een interface met minimaal een stereo maar liever meer inputs en een software editor.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 13/12/2012 11:53

Ik ga me er even in verdiepen,bedankt allen!
Intresse vraag zilty,wat heeft jou beeld van de HBA dan zo negatief gevormd?
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 13/12/2012 11:57

Zilty is door zijn ouders op jonge leeftijd jarenlang opgesloten in een HBA gebouw, en hij werd daar iedere avond verplicht naar achterstevoren afgespeelde LP van Herman Brood te luisteren, dus ja... ik neem t m niet kwalijk.

Enneh, als je tips wilt voor een betere forum signature, kijk eens naar Zilty.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 13/12/2012 12:45

Quote:
FUnkadelic

Zilty is door zijn ouders op jonge leeftijd jarenlang opgesloten in een HBA gebouw, en hij werd daar iedere avond verplicht naar achterstevoren afgespeelde LP van Herman Brood te luisteren, dus ja... ik neem t m niet kwalijk.

Enneh, als je tips wilt voor een betere forum signature, kijk eens naar Zilty.

Zware tijden..nog hidden messages gevonden?
het is een geluid wat ik veel heb gehoord op gitaar.net dat er iets mis zou zijn met de HBA en de instelling daar,hoe langer ik er zit hoe minder ik er van begrijptong uit de mond grijns
Eerst een leuke quote voorbij zijn komen!
Datum: 13/12/2012 13:00

Ik begreep dat Zilty in het HBA gebouw van achteren is genomen....
Datum: 13/12/2012 13:32

Nee Sjaak, dat was je fantasie. Waarvan akte.

Weet je, als jij er blij mee bent, is dat ruim voldoende. Ik wil er best wat meer over zeggen, maar eigenlijk is dat niet echt zinvol, je zit er al, je hebt het naar je zin, who cares. blij

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 13/12/2012 15:18

Quote:
Zilty

Nee Sjaak, dat was je fantasie. Waarvan akte.

Weet je, als jij er blij mee bent, is dat ruim voldoende. Ik wil er best wat meer over zeggen, maar eigenlijk is dat niet echt zinvol, je zit er al, je hebt het naar je zin, who cares. blij

Fair enough,ik denk dat ik gezien de prijsmogelijkheden inderdaad maar even ga kijken naar een ZOOM recorder =)
Gepost door: Lorenzo
Datum: 13/12/2012 17:42

Datum: 22/12/2012 00:51

Het is de M-Audio geworden!
Na een weekendje haren uittrekken komt eindelijk het eerste resultaat eruit gerold blij
Hier te beluisteren 'Soundcloud'
Gepost door: Michiel
Datum: 01/03/2013 15:30

Een M-audio audio-interface voor je computer? In dat geval wens ik je er veel plezier mee, heb er zelf ook al een aantal jaar een (de Firewire Solo), en die werkt perfect!

Als je ooit problemen krijgt, moet je waarschijnlijk de drivers updaten, dat kan via hun website.

Veel plezier met opnemen Wijntje

Gratis advies voor je muziek carrière: [www.indiemuzikantenadvies.nl]

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen