Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Recording en Software
berichttakes plakken
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 02/05/2013 15:30

iemand een linkje over hoe je verschillende takes aan elkaar moet plakken?
met crossfades (hoe lang, wat voor verloop)? of scherp afsnijden (waar)?
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: takes plakken
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 02/05/2013 15:46

Ik begrijp dat het een creatieve vraag is en geen puur technische vraag?

Waar je precies een crossfade zet, welke curve die heeft en hoe lang die duurt, hangt af van de situatie. Over wat voor instrument(en) gaat het? Drukke mix of solospel? Is het clicktrack-strak of vrij getimed? Wil je het laten overvloeien of tussen twee noten switchen van take?

Welke software gebruik je eigenlijk?

Sorry, geen linkje maar een gewoon antwoord dus.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/05/2013 15:47 door Vincent van Haperen.
berichtRe: takes plakken
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 02/05/2013 15:51

Het klinkt misschien flauw, maar gewoon je oren gebruiken. Het hangt, zoals Vincent terecht aangeeft met zijn vragen, helemaal af van de mix, de instrumenten, het tempo, het gewenste effect etc. Denk niet echt dat er een soort formule voor is.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 02/05/2013 17:12

Wat de collega's zeggen. Knippen en plakken is een creatief proces, ik gebruik Cubase en daar zijn enorm veel mogelijkheden om twee fragmenten te plakken - en dat heeft een reden: het stimuleert je creativiteit daarin. WIl je bijvoorbeeld een "onhoorbare" overgang van kun je het beste een zo droog mogelijk onbewerkt signaal op een zo stol mogelijk punt met een korte crossfade plakken, als je daarna wat reverb toevoegt klinkt het meestal heel natuurlijk.
Maar je kunt ook een hard knip maken - die hoor je dus wel maar dat zou ook je bedoeling kunnen zijn.

Gegeven mijn inschatting van oNNo's muziek denk ik dat je optie 1. zou willen gebruiken.

Ik zet trouwens verschillende takes altijd op verschillende tracks, dat geeft je de optimale controle, zeker met acoustische opnames. Je kunt dan per take nog wat spelen met eq en volume.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 02/05/2013 17:38

oNNo, je moet niet zeuren en gewoon oefenen tot het perfect is. Dan heb je maar n take nodig.

Conservatorium afgemaakt en nog niet foutloos kunnen spelen, tjongejonge.

Goed dat je blijft posten, MK!

clownesk Voorspelbaar

blij
Gepost door: Angelo
Datum: 02/05/2013 17:50

't zit je wel hoog he?

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/05/2013 17:50 door Angelo.
Datum: 02/05/2013 19:59

grinnikend
Gepost door: Purple John
Datum: 03/05/2013 00:19

Welkom bij de one-man show van Martin!

"I have no tolerance for fools"- Ritchie Blackmore
www.fab5.2trouble.nl
Gepost door: Angelo
Datum: 03/05/2013 01:24

Ontopic:

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!
Datum: 03/05/2013 09:00

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 03/05/2013 09:01

Idd bek on topic: teeks plakken.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 04/05/2013 16:30

Het gaat in eerste instantie om een gitaarsolo, vrij getimed.
Het staat op 3 sporen. Stiltes zitten er niet in.
Ik wil een onhoorbare overgang van de ene naar de andere take.

Wat zijn de overwegingen waar je precies een crossfade zet, welke curve die heeft en hoe lang die duurt.
Ik gebruik Ardour maar dat is niet zo belangrijk, het gaat om het principe. Hoe het met mijn software moet verwezenlijken zoek ik later wel uit.
Quote:
MK
je moet niet zeuren en gewoon oefenen tot het perfect is. Dan heb je maar n take nodig.
jaja, ik faal blij
Datum: 04/05/2013 17:16

3 sporen: ik ga ervan uit dat dit 3 microfoons op hetzelfde instrument zijn, zoals een stereopaar roommics en een close steunmic ofzo?

Ik denk dat je beste eerste optie is om tussen twee frases, op het "ademhaalmoment" zeg maar, te switchen tussen de takes. Als je een zo stil mogelijk moment uitkiest (in beide takes) waarop je switcht, maakt het niet zo uit hoe lang de crossfade is, zolang hij zich maar afspeelt in het stille stukje.

Mocht de achtergrondnoise veel verschillen tussen twee takes, heb je kans dat je de fade gaat horen als hij te snel gaat. Kies in dat geval een zo lang mogelijke fade, waardoor de transitie van de ene noise naar de andere noise (hopelijk) zo vloeiend gaat dat het niemand opvalt.

Mocht dit ook niet lukken, kun je nog proberen de switch te maskeren door hem juist zo kort mogelijk te maken en hem vlak voor een frase te zetten die begint met een stevige attack, gevolgd wordt door een paar seconden drukke muziek (snel of hard spel).

Dit heeft te maken met psycho-akoestiek: mocht je brein de knip onbewust waarnemen en daarvan "schrikken" zul je, voor je daarover hebt kunnen nadenken, er onbewust vanuit gaan dat dat schrikken kwam van de plotseling ingezette harde "knal" op de gitaar (die feitelijk pas na de knip komt) De attack maskeert zo dus de knip daarvoor.

En dat het achtergrondgeluid veranderd is merk je hopelijk niet omdat er alweer een paar seconden voorbij gegaan zijn sinds de muziek zo zacht was dat de noise hoorbaar was.

In eerste instantie zou ik uitgaan van een rechte crossfade, die eruit ziet als een X. Mocht dat niet mooi klinken kun je ook nog proberen andere vormen te pakken, maar dat is meestal niet nodig.

En o ja, pas op als er tijdsvertraging zit tussen de verschillende sporen, bijvoorbeeld als je stereopaar veel verder weg stond dan je close mic. Met name bij korte fades vlak voor een attack kan het zich lonen om per spoor te kijken waar de fade het subtielst klinkt. Waarschijnlijk is dat per spoor ten opzichte van de aangeslagen noot steeds op dezelfde plek, maar dat kan dus absoluut gezien wel een paar milliseconden schelen als je de closemic met een veraf staande roommic vergelijkt.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 04/05/2013 17:25

thanks!
Datum: 23/05/2013 10:34

Quote:
"Vincent van Haperen"
pas op als er tijdsvertraging zit tussen de verschillende sporen
ja, dat heb ik als gelijk gezet.
Quote:
"Vincent van Haperen"
3 sporen: ik ga ervan uit dat dit 3 microfoons op hetzelfde instrument zijn, zoals een stereopaar roommics en een close steunmic ofzo?
ja, precies. Het zijn er zelfs 4, 2 steunmics.
Moet ik nu eerst die 4 naar een stereotrack mixen en dan pas knippen en plakken of beter in de losse tracks knippen en dan pas mixen?
Gepost door: Zilty
Datum: 23/05/2013 11:17

Onno,

Het si het handigst het los te houden. Geeft meer opties. Maar waar komen deze vragen nu eigenlijk vandaan? Faseverschillen horen bij het gebruik van meerdere mics, maar zolang je geen problemen hoort zijn ze er ook niet...

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 23/05/2013 12:31

Nou ik heb solo opnames gemaakt met een maat.
Hij zou het ook editten maar hij heeft net een nieuwe dochter en dit ligt alweer 2 maanden stil. Je weet het wel geen tijd bla bla...

Ik vind het sowiezo wel leuk om zelf te kunnen want ik wil met m'n groep ook opnemen. maar ik weet dus niet zo goed waar ik moet beginnen.

Ik heb gisteren ver ingezoomed en de 2 steunmic-tracks gelijk gelegd met het hoofdstel. Dat is goed gelukt en nu wil ik dus verder...
Gepost door: Zilty
Datum: 23/05/2013 12:45

Quote:
oNNo

Ik heb gisteren ver ingezoomed en de 2 steunmic-tracks gelijk gelegd met het hoofdstel. Dat is goed gelukt en nu wil ik dus verder...

Maar klinkt het nu ook beter? gelijktrekken kan prima en klinkt soms goed, maar is niet een regel. Zelfde geldt voor hoe je knipt en plakt: je gehoor is bepalend.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 23/05/2013 13:01

Mee eens. Het is logisch dat de steunmics het gitaargeluid met een tijdvertraging (=faseverschil) opvangen.

Op school heb ik een soort van ruwe stelregel geleerd, die ze de 1-op-3-regel noemden. Die luidt: als je een geluidsbron met meerdere mics opneemt, zorg dan dat OF de mics exact even ver van de bron af staan, OF dat de tweede mic op minstens 3 keer zo grote afstand staat als mic 1.

Wiskundig geformuleerd:
A = B
of
B > 3A
Waarbij A staat voor de afstand van mic 1 tot de bron en B staat voor de afstand van mic 2 tot de bron.

Als je deze regel hanteert zul je waarschijnlijk geen last hebben van hinderlijke faseverschillen zoals kamfilters. Sterker nog: dan zullen je roommics een prettig gevoel van ruimte toevoegen aan je closemics. Er zijn zelfs technici die expres de tijdsvertraging vergroten in plaats van opheffen (Steve Albini doet dit vaak bij de overheads op drumstellen, bijvoorbeeld).
Zoals Zilty al zegt: problemen zijn er pas als je ze hoort.

Ik zou de sporen ook los houden als dat kan. Zo kun je nog een beetje met de panning spelen, bijvoorbeeld de closemics wat meer naar het midden zetten en de rooms juist breder.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2013 13:51 door Vincent van Haperen.
Datum: 23/05/2013 13:49

ok helder
Datum: 23/05/2013 13:53

Quote:
oNNo

ok helder

Mooi. Succes. Mogen we het horen als het af is?

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 23/05/2013 15:17

tuurlijk
Datum: 24/05/2013 11:54

Quote:
oNNo

tuurlijk
Nice.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen