Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Recording en Software
berichtLatency sample rate i/o buffer
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 09/10/2013 20:04

Mijn mac heeft een 3,06 Ghz processor, 8Gb werkgeheugen en een dual2core bladiebla...
Kan ik in Logic mijn I/O buffersize op bijvoorbeeld 64 zetten en sample rate op 48? Om een zo min mogelijke vertraging te krijgen, als ik een (bas)gitaar inprik? Ik snap daar namelijk geen zak van...
Help...? blij
berichtRe: Latency sample rate i/o buffer
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 09/10/2013 21:34

Koop een interface met direct monitoring, dan heb je nergens last van

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 09/10/2013 21:47

Maar dan kan ik niet meteen bijvoorbeeld de overdrive horen van de plugin.
Datum: 09/10/2013 22:09

Tja...ik heb een Line6 GX, die heeft direct monitoring MET alle plugins. Uiteraard alleen de Line6 plugins, maar dat zijn er *best wel veel*.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Datum: 09/10/2013 23:40

Ten eerste wordt een samplerate van 48Khz (over het algemeen) alleen voor video gebruikt. Voor pure audio heb je daar vrij weinig aan.
Als je toch graag een grote samplerate wil, ga dan voor 88.2Khz (het dubbele van 44.1). Maar zo te horen gaat jouw apparatuur dat niet trekken. Samplerate betekent, heel simpel gezegd, hoevaak per seconde je computer de binnenkomende audio checked op wat het precies is en opslaat. Hoe hoger de rating, des te accurater je spoortje, maar hoe meer het vergt van je processor.

Ten tweede, zoals ik het begrijp, heb je geen interface/externe geluidskaart. Dan kan ik je nu al verzekeren dat een buffer van 64 niet gaat werken. Off the shelf PC's en laptops zijn niet bedoeld voor proffesionele audio- of video bewerking en hebben daar de hardware ook niet voor. Buffer size, simpel gezegd, bepaald hoelang de geluidskaart een pakketje (audio-) informatie vasthoudt voordat hij het je processor instuurt. Dus hoe lager de rating, hoe meer het vergt van je processor.

Opties:
-Koop een externe geluidskaart.
-Als je persť FX wilt gebruiken bij het opnemen, dan kan dat met de interface/geluidskaart die ik te koop heb staan (niet om reclame te maken, maar ter info, misschien een beetje reclame). Deze heeft direct outs, betekent dat je je gitaar kunt inprikken, weer naar buiten kunt laten gaan door een overdrive heen of iets dergelijks, om vervolgens weer de interface terug in te komen. zonder latency (vertraging).
KLIK!
-In geval van het behouden van je huidige hardware; Delay het spoor van je backingtrack (neem aan dat dit is waar je overheen wilt opnemen). Dit kan, zover ik weet, in iedere software.

Als je je hardware setup niet wil veranderen, dan is een samplerate van 44.1 en een buffer van 512 eigelijk het enige dat 'goed' zal werken.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

EDIT: Link!
EDIT2: Spelfout!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2013 23:43 door Bong(o).
Datum: 09/10/2013 23:50

Oh, mijn interface heeft trouwens ook inserts! Dat is nog makkelijk met FX. Je pakt een stereo jack en soldeert daar 2 mono jacks aan. De stereo-jack prik je in de insert van de interface en de 2 mono's in het effect. Lekker makkelijk. Die neemt hij dan direct mee naar de opname en je kunt het ook horen op de direct monitoring van het apparaat.
Datum: 10/10/2013 00:22

Hij heeft het over plugins, niet over hardware FX

Datum: 10/10/2013 04:57

Bedankt voor de uitvoerige info.
Het is zo dat ik best wat minder fx kan gebruiken bij opnames. En een externe geluidskaart heb ik, een Phase X64 van Terrasoniq. Zit ook een direct out op.
Hoe dan ook, blijft het anders aanvoelen dan met een echte amp. Maar dat zal altijd wel zo blijven...
Nogmaals bedankt!!
Datum: 10/10/2013 07:16

...dus gebruik ik een echte amp, en stop de line out daarvan in mijn geluidskaart...

Gepost door: Zilty
Datum: 10/10/2013 10:12

Quote:
Jeroen

Bedankt voor de uitvoerige info.
Het is zo dat ik best wat minder fx kan gebruiken bij opnames. En een externe geluidskaart heb ik, een Phase X64 van Terrasoniq. Zit ook een direct out op.
Hoe dan ook, blijft het anders aanvoelen dan met een echte amp. Maar dat zal altijd wel zo blijven...
Nogmaals bedankt!!

Blijft anders aanvoelen, ook met hardware FX. Overigens is het verhaal van Bongo wat overdreven, gewoon uitproberen, als je te ver gaat merk je dat vanzelf toch... Ik heb een ouwe meuk quad core en daar krijg ik heel acceptabele settings mee. De meest muzikanten kunnen er mee werken, merken het verschil pas als ze het direct kunnen vergelijken...

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Angelo
Datum: 10/10/2013 14:09

Quote:
Bong(o)

Ten tweede, zoals ik het begrijp, heb je geen interface/externe geluidskaart. Dan kan ik je nu al verzekeren dat een buffer van 64 niet gaat werken.

Ik heb op meerdere of the shelf budget pc's met de standaard interne geluidskaart/ asio4all met buffersize 64 opgenomen.

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!
Datum: 10/10/2013 16:03

Ja en met wat voor kwaliteit?

@ Jeroen,
Koop gewoon een leuke mic en zet die voor je kast neer. Ben je van al het gezeik af en klinkt het uiteindelijk een stuk beter.
Datum: 10/10/2013 20:05

Quote:
Bong(o)

Leg es uit Bongo, want eh, ik ruik hier een beetje een poeplucht..

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 10/10/2013 20:56

blij

Datum: 10/10/2013 23:52

Quote:
Zilty

Bong(o)

Dan zul je toch eens na moeten denken over je persoonlijke hygiŽne.

Een standaard home-PC met interne geluidskaart op een buffer van 64? Uitgaande van een samplerate van 44.1Khz? Jahoor. Of hij liegt, of het lukte hem met om de 5 minuten een system crash, of zijn pc nam de 64 buffer als prioriteit en liet al het andere links liggen (met een crap-kwaliteit als gevolg). Of er is hier achtergehouden informatie.
Enige andere optie is dat een home-pc in zijn ogen een apparaat is met 4.5Ghz processor, werkgeheugen 16GB, een top of the line PC-geluidskaart (los-van-motherboard) en een prijskaartje van 2000+.
Datum: 11/10/2013 00:41

Quote:
Jeroen

Mijn mac heeft een 3,06 Ghz processor, 8Gb werkgeheugen en een dual2core bladiebla...

Datum: 11/10/2013 01:02

Zilty en ik hadden het over mijn reactie op de uitspraak van Angelo.
Datum: 11/10/2013 01:21

Quote:
Bong(o)

Zilty
Bong(o)

Dan zul je toch eens na moeten denken over je persoonlijke hygiŽne.

Een standaard home-PC met interne geluidskaart op een buffer van 64? Uitgaande van een samplerate van 44.1Khz? Jahoor. Of hij liegt, of het lukte hem met om de 5 minuten een system crash, of zijn pc nam de 64 buffer als prioriteit en liet al het andere links liggen (met een crap-kwaliteit als gevolg). Of er is hier achtergehouden informatie.
Enige andere optie is dat een home-pc in zijn ogen een apparaat is met 4.5Ghz processor, werkgeheugen 16GB, een top of the line PC-geluidskaart (los-van-motherboard) en een prijskaartje van 2000+.

Een pc met een prijskaartje van 2000+??
je lult gewoon uit je nek. Ik heb het over een simpel AMD Athlon64 X2 4600+ met 4 gig en windows xp cubase sx3. kwaliteit is te horen in de posts op het forum hier. Gewoon matig zoldermuzikant kwaliteit (wat niet zou veranderen met andere buffersettings) wat voor velen voldoende is. Ja er waren toen zat mensen die 64 & 128 buffer draaide zonder pops en clicks op de x2 systemen, met asio4all dat wonderen werkte op xp. Lees oude topics op audio fora erop na, genoeg system specs en bijbehorende resultaten te vinden.

Ik heb later een m audio pci interface gekocht, De kwaliteit van het geluid was wel beter maar met de drivers die daarbij hoorde kreeg ik een hogere latency dan met de asio4all drivers.

Mijn JoeTjoep!

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/10/2013 02:36 door Angelo.
Datum: 11/10/2013 09:22

Quote:
Bong(o)

Zilty en ik hadden het over mijn reactie op de uitspraak van Angelo.

EN jij had het over Jeroen's pc... Ik weet genoeg blij

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 11/10/2013 19:04

Quote:
Angelo

je lult gewoon uit je nek.

Ik heb later een m audio pci interface gekocht, De kwaliteit van het geluid was wel beter maar met de drivers die daarbij hoorde kreeg ik een hogere latency dan met de asio4all drivers.

Nou nee hoor.

Met je PCi, je zegt het zelf al, meer kwaliteit is meer processor belasting, lees; meer latency. Dat ligt verder niet aan je drivers. Deze zijn er alleen om je hardware aan te sturen. Sommige hardware zijn compatibel met meerdere drivers en zal de 1 beter werken dan de ander, maar uiteindelijk ligt het aan je hardware en de instellingen die je erbij gebruikt.
Datum: 11/10/2013 20:31

Je draiit eromheen. ik zeg dat ik met asio 4 all een lagere latency had op mn onboard kaart en een kleinere buffer op mn onboard kaart, en dat daarmee jou stelling dat je never nooit met een of the shelf pc en onboard kaart met een kleine buffer kan werken en nieuwe hardware moet kopen onzin is.
Je kan niet standaard stellen dat het niet gaat lukken, het ene systeem is het andere niet. Zoals al gezegd werd je komt er zelf snel genoeg achter wat je systeem en audio project trekt kwa instellingen.

maar iemand die mischien alleen een basriedeltje wilt opnemen wijsmaken dat hij met zn 3Ghz 8B dualcore wijsmaken dat geen lagere buffer dan 512 kan instellen is gewoon dikke vette onzin tenzij jij zelf achter topicstarters specifieke computer hebt gezeten en het hebt geprobeerd.

Mijn JoeTjoep!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/10/2013 20:44 door Angelo.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen