Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Recording en Software
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2
berichtOpnamesetup met gitaarmonitors
Gepost door: Limme
Datum: 06/12/2013 04:23

Hallo, vragen i.v.m. monitors voor gitaar/opnametechniek/audio-interface.

Alle feedback, opmerkingen, aanbevelingen zijn zeker welkom!

Mijn opzet: Elektrische gitaar opnemen (akkoorden, begeleiding) en hierover een solo opnemen + meespelen van bestaande muziek.

Huidige setup :
- onbehandelde kamer 16m²
- Tonelab LE (gitaar pedalboard)
- iMAC

Als audio-interface had ik de Focusrite Saffire pro 24 in gedachte:
- Optical SPDif voor Tonelab aan te koppelen
- MIDI om de Tonelab softewarematig te bedienen
- mogelijkheid om 2 mics aan te koppelen

Ik wil horen wat ik opneem en niet eerst clean opnemen en daarna dit door versterker afspelen en opnieuw opnemen. Ik wil op het moment zelf het gevoel van de distortion,reverb,delay... voelen en horen. Dit beïnvloed toch hoe je gaat spelen en hoe de solo tot uiting komt?

Wat zijn mijn opnameopties?

1) De goedkoopste en makkelijkste manier is door een Guitar link kabel 1/4”jack-USB (Apogee Jam) rechtstreeks op de iMAC aansluiten. Maar dit lijkt mij niet echt van hoge kwaliteit.

2) Volgende optie is micing. Hiervan vind ik het nadeel dat je de begeleiding door de hoofdtelefoon moet sturen als je een solo wilt opnemen. Ik zou liefst zo weinig mogelijk met hoofdtelefoon werken (of is dit niet haalbaar? Zonder speelt veel leuker)

3) Bij digitaal opnemen zit ik nog in de knoop met het signaalverloop en keuze van monitors. Als je de monitors aansluit op je audio-interface vervangen deze eigenlijk je gitaarversterker want al het geluid komt uiteindelijk door de monitors. Ik had initieel KRK Rokit RP5/ Yamaha HS5/ Adam F5/ Mackie MR5 mk3… op het oog. Maar zijn deze studiomonitors wel een goeie keuze als vervangende ‘gitaarversterker’?

Het nauwkeurig afmixen is voor mij van minder belang. Ik wil liever een goeie gitaarsound uit de monitors horen dan een eerlijke klank met mss wat weinig laag en die op elke hifi-installatie hetzelfde klinkt.

Het lijkt me dus verstandiger om monitors aan te schaffen die het dichtst aanleunen bij een normale gitaarversterker. Als tip kreeg ik al Behringer TRUTH B2031A of gepowerde PA montors. Zijn er nog andere monitors?

4) Bij een andere opnametechniek wordt de gitaarversterker wel gebruikt.
Één signaal (a) voor opname en één signaal naar de versterker (b)
Gitaar> tonelab LE > audiointerface (a) >iMAC (opname)
tonelab LE > naar versterker (b) (om te horen wat je opneemt)

Ik weet dat hierbij de klank van de versterker niet wordt opgenomen en zo verwaarloosd wordt. Is dit verschil dan zo groot? Dit kan opgelost worden door de versterker zelf op te nemen via mic. In de tonelab zitten ook preamps dus kan ik de verwaarloosde versterkerklank via de tonelab toevoegen?

5) Ook zou je de gitaarversterker output (phones) kunnen gebruiken om het signaal naar audiointerface te sturen. Dan stuur je het signaal werkelijke signaal dat je hoort door naar de audiointerface. Of is dit geen ideale werkwijze inzake ruis en bromgeluiden?

Een goed advies dat ik al kreeg ik experimenteer zoveel mogelijk, wat ik uiteraard graag zou doen maar ik heb het budget niet om verschillende monitors, audio interfaces,mics en andere aan te schaffen en heb tot heden geen amateur thuisstudio’s in de buurt gevonden.

Samengevat:

1) Gitaar (jack-USB) iMac via één kabel.
- Lijkt me geen goede kwaliteit.

2) Microfoon voor Gitaarversterker
- Nadeel van gebruik van hoofdtelefoon

3) Digitaal: Gitaar> Tonelab >Focusrite >iMac + op de focusrite monitors
- Welke monitors? (liever goeie klank dan juiste,eerlijke klank)

4) Gitaar> Tonelab > audiointerface >iMAC (opname)
Tonelab > gitaarversterker (horen wat je opneemt)
-Welke monitors?

5) Output van versterker naar audiointerface
- Lijk me geen goede kwaliteit.

Welke monitors zijn geschikt voor mijn opzet? Is er een verschil in keuze van monitors tussen optie 3 en 4 (en2)?

Volstaat de Focusrite Saffire pro 24 als interface? Of toekomst gericht een audiointerface met meer ingangen aanschaffen?
berichtRe: Opnamesetup met gitaarmonitors
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 06/12/2013 04:27

Optie 3. Monitor zijn niet zo belangrijk, een gewone stereo is voldoende.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 06/12/2013 08:02

OK. Stop. Je wilt veel te veel en hebt plannen gemaakt die alleen maar voor problemen gaan zorgen.

Simpel is beter. Hoe simpeler je het kunt maken, hoe blijer je aan het eind van de dag zult zijn.

Als je mijn advies wilt, zet je dan over het probleem heen dat je geen headphones wilt gebruiken. Het enige wat je dan nog moet doen:
1 - Gitaarversterker, plug je gitaar en gewenste effecten in.
2 - Zet er een microfoon voor (hier moet je zelf maar een keus in maken. Ik heb voorkeuren, maar iedereen zal ruzie gaan maken over smaak. Een veilige 'bet' is de SM57 van Shure). Met XLR kabel naar:
3 - Een interface (A/D converter). Je hebt hooguit 2 mics nodig, dus die Focusrite zal prima werken. Met Firewire of USB naar:
4 - Stabiele computer met een DAW. Weet niet wat je gebruikt, maar Gitaarnetters kennende zal er vast en zeker over Reaper (gratis) gepraat worden. Ik werk met Protools en Cubase, maar dit zijn prijzige programma's die ik voor m'n werk gebruik.
5 - Headphone op (geprikt in de interface) en je bent klaar. Je zult de afgespeelde track plus hetgeen wat je speelt tegelijk kunnen horen. Vanuitgaande dat je weet hoe je signaalwegen moet routen, zoniet kom je gewoon even terug.

Voordeel hiervan is ook dat je het leven van de conus meepakt. Als je je gitaar rechtstreeks de interface instuurd, zal deze niet tot leven komen en krijg je een saai en clinishe sound (ongeacht de hoeveelheid nabewerking die je gaat plegen). Je gitaar-amp is de helft van de sound.

Dit is de beste weg om te gaan, het is overzichtelijk en makkelijk op te bouwen. Enige wat hierbij komt is leren hoe je apparatuur werkt.

Je prijs:
Mic - 100 euro
Bekabeling met statieven - 40 euro
Interface - 250 euro
Computer met DAW (Reaper dan maar even) - 650 euro.
Dit lijkt veel geld, maar goedkoper dan dit zal alleen maar eindigen met een enorm amateuristisch eindproduct. Hoewel je hier ook geen 'goede' resultaten mee zult boeken.
Aan het eind van de dag zijn deze apparaten niets meer dan hamers en spijkers, die werken op jouw talenten, kennis en ervaring. Wat sommige ook maar zullen denken, het kost jaren tot je zover bent om acceptabele resultaten te kunnen boeken. Weet waar je aan begint, het is een vak.

En b.t.w., een eerlijke klank IS een goede klank. Als het niet klinkt zoals je wilt, moet je terug naar het begin en niet gaan bedekken met slingers. Niet dat je in deze prijsklasse een eerlijke sound zult krijgen..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/12/2013 08:08 door Bong(o).
Datum: 06/12/2013 08:29

Vette bullshit, Bongo. Koop een el cheapo PCtje, een stereo setje bij de tweedehands winkel en een Line6 GX voor 5 tientjes en je maakt werelds goede opnamen. Als je kunt spelen, tenminste.

Het probleem is dat veel mensen willen opnemen en denken dat het probleem de spullen is waarmee ze op willen nemen. Dat is het niet.

Het probleem is dat ze niks op te nemen hebben dat de moeite waard is.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Gepost door: Purple John
Datum: 06/12/2013 09:11

"Wat u zoekt, heeft SCOOTER al gevonden".

"I have no tolerance for fools"- Ritchie Blackmore
www.fab5.2trouble.nl
Gepost door: Roberto sin-o
Datum: 06/12/2013 11:42

Deze man heeft hel zinnige dingen te zeggen over wat je "nodig" hebt.
Altijd minder dan je denkt

video: [youtu.be]

Niks
Gepost door: Zilty
Datum: 06/12/2013 15:39

Ik ken die tonelab LE niet goed, maar vermoed dat je de line out zo in je imac kan stoppen. De output van je imac duw je dan in een stereo. Klaar. Anders, wat Rob zegt.

1 ding wat bongo zegt klopt wel trouwens: simpel is beter. Hij had zich beter aan zijn eigen advies kunnen houden.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 06/12/2013 18:02

Quote:
"Rob de Jong"

Vette bullshit, Bongo.

Nou nee hoor.

@ Zilty, wat? Als je een goede sound wil dan wordt het niet simpeler dan mijn advies. Alles kàn simpeler, maar je gaat de kapotte aandrijfriem van je auto toch ook niet vervangen met een theedoek?
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 06/12/2013 19:02

Sorry Bongo, maar een amp mic'en is voor een beginner niet bepaald een recipe for succes, en ook niet zo makkelijk als met een UX oid knipoog

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 06/12/2013 20:31

Boingo weet niet wat 'ie moet spelen maar wel wat ;ie moet kopen blij

Datum: 06/12/2013 23:01

Quote:
"Rob de Jong"

Boingo weet niet wat 'ie moet spelen maar wel wat ;ie moet kopen blij

Don't you 'Roel' me.
Datum: 07/12/2013 03:15

You self-roeled

Datum: 07/12/2013 09:52

Bah.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, “I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Datum: 07/12/2013 11:09

Quote:
Bong(o)

Rob de Jong
Vette bullshit, Bongo.

Nou nee hoor.

@ Zilty, wat? Als je een goede sound wil dan wordt het niet simpeler dan mijn advies. Alles kàn simpeler, maar je gaat de kapotte aandrijfriem van je auto toch ook niet vervangen met een theedoek?

Als je sterkste come-back 'nou, nee' en dit soort op het geretardeerde af vergelijkingen zijn weten we wel genoeg hoor. Succes met je opleiding, misschien wat minder lessen zelf vertrouwen? Ik hou ook het meest van een mic voor een amp. Maar als je dit zegt:

'Als je je gitaar rechtstreeks de interface instuurd, zal deze niet tot leven komen en krijg je een saai en clinishe sound (ongeacht de hoeveelheid nabewerking die je gaat plegen).'

Heb je gewoon te wienig ervaring met andere manieren van werken. Alleen al hier op het forum worden opnames gemaakt op die manier die fantastisch zijn. Trek je hoofd uit je kont en ga eens kijken hoe andere mensen het aanpakken, het zla je doen verbazen.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 07/12/2013 11:20

Heren heren, blijven we wel lief doen tegen elkaar?

De forum-reli.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 07/12/2013 11:23

@TsS: ik heb ooit die Truth's van Behringer gehad.... mmmmm, je noemt een rijtje met veel betere opties hoorknipoog Maat wel prijziger. Als je min of meer n beginner bent zijn die Truth's prima hoor, wil je wat meer into mixen enzo gaan, kan ik je iig die Adam's aanraden.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 07/12/2013 11:36

Quote:
FUnkadelic

Heren heren, blijven we wel lief doen tegen elkaar?

De forum-reli.

Een duidelijk NEE lijkt me hier op z;n plaats. Houdt je bek vieze kamilletheedrinker wat je bent. blij

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 07/12/2013 12:39

Als je je gitaar rechtstreeks de interface instuurd, zal deze niet tot leven komen en krijg je een saai en clinishe sound (ongeacht de hoeveelheid nabewerking die je gaat plegen). Je gitaar-amp is de helft van de sound.
-Dit kun je toch oplossen door je gitaar-amp ook te micen, zodat je een clean signaal (rechtsreeks in interface) en een signaal uit de amp tergelijk opneemt.
-Voor mic had ik SHURE SM75 al in gedachte.
-Dan zal ik me nog verdiepen in een goeie headphone. Toch al enig advies? wss een open model zodat de omgevingsmuziek hoorbaar is?

Dan heb ik nog steeds monitors nodig…
Zilty raad gewone stereospeakers aan. Funckadelic de Adams. Nog andere aanraders?

Alvast bedankt voor jullie gepeperde reacties en een eerste orde in de chaos te brengenknipoog
Datum: 07/12/2013 13:08

je hebt niet en monitors en een koptelefoon nodig. 1 vd twee is voldoende.

die adams zijn natuurlijk beter, maar waarschijnlijk ook duurder. Een stereo heb je al neem ik aan?

De tonelab, heeft die een line out?

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 07/12/2013 13:27

Zilty is gemeen droevig Wacht maar als ik ooit samoles van één van je nummers ga gebruiken, dan knip ik alles aan stukken. En reverse ik die stukjes. En compress ik ze he-le-maal plat!

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Datum: 07/12/2013 18:52

Ik speel het liefst zonder koptelefoon dus heb ik monitors nodig om met muziek mee te kunnen spelen en zou de koptelefoon enkel gebruiken voor opname.

Ik ga eerst een degelijke koptelefoon aanschaffen en kijken of dat me ligt. Kan ik achteraf nog steeds monitors bij aansluiten…

Heb trouwens ook nog oude hifi speakers (Pioneer CS-557, Technics SB-X100) + versterker (Skytronic PA2150) liggen, deze koppel ik aan de saffire en kan ik voorlopig verder.

Tonelab LE heeft geen USB enkel jack OUT en optical Spdif OUT. Vandaar dat de Focusrite Saffire pro 24 mij interesseert omdat deze optisch IN heeft.
Datum: 07/12/2013 22:53

Quote:
Zilty

Bong(o)
Rob de Jong
Vette bullshit, Bongo.

Nou nee hoor.

Als je sterkste come-back 'nou, nee' en dit soort op het geretardeerde af vergelijkingen zijn weten we wel genoeg hoor. Succes met je opleiding, misschien wat minder lessen zelf vertrouwen? Ik hou ook het meest van een mic voor een amp. Maar als je dit zegt:

'Als je je gitaar rechtstreeks de interface instuurd, zal deze niet tot leven komen en krijg je een saai en clinishe sound (ongeacht de hoeveelheid nabewerking die je gaat plegen).'

Heb je gewoon te wienig ervaring met andere manieren van werken. Alleen al hier op het forum worden opnames gemaakt op die manier die fantastisch zijn. Trek je hoofd uit je kont en ga eens kijken hoe andere mensen het aanpakken, het zla je doen verbazen.

Het spijt me verschrikkelijk meneer, dat ik het na zo'n opmerking niet nodig vind om mezelf verder te verantwoorden dan 'nou, nee'.
Verder heb ik genoeg gewerkt met dat soort apparaten en genoeg gehoord op fora als deze om een goed gevormde mening te kunnen hebben, een mening die ik overigens deel met vrijwel iedere techneut die ik ken. Ja het is te doen, maar als het niet hoeft waarom zou je?
Ongegrond- en infantiele reacties als de jouwe heb ik helemaal niets aan en zorgen alleen maar voor onnodige discussies die gaan leiden naar 'wie-heeft-de-grootste' schreeuwerijen. Maar dat wist je natuurlijk wel.
Mijn advies geeft helemaal geen reden tot dit soort uitingen. Doe er iets mee, of niet. Het is geen verplichtte. Een simpele 'ben ik niet mee eens', zou veel beter op zijn plek staan.
Datum: 07/12/2013 23:02

@ Limme, wat is het nou precies dat je wilt?

Een studio bouwen of gewoon wat liedjes op kunnen nemen? Een studio heeft redelijk wat eisen, maar de tweede optie laat je eigelijk vrij in wat je wilt aanschaffen qua speakers en headphones.
Vind dat wat het beste bij jou past en veel plezier!
Datum: 08/12/2013 07:31

@Bongo: je argumentum ad populum gaat niet op ben ik bang (daar is t ook n drogreden voor). Alsof jij alle technici en fora reprsenteert. Ik denk ook dat je baseren op dit forum al helemaal geen goede is knipoog

Verder allemaal een gratis kopje kamillethee en daarna n group hug met ome Fu blij

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Gepost door: Angelo
Datum: 08/12/2013 15:22

Tering he 650 Euro voor een computer, 250 voor een interface dan bekabeling mics etc
om wat akkoordjes op te nemen en backingtrackjes in te spelen?

Vreemde techneuten kent Bongo als dat hun advies is.

Begin lekker verstandig goedkoop met een multi effect, kabeltje, cheapo interface en wat cheapo monitoren of idd stereo.
Als je geen ervaring met opnemen hebt ben je daar een tijdje mee zoet, daar het best mogelijke uit halen alleen al door met de instellingen op multieffects en in opnames software te spelen is een leerzaam proces.
Je gaat vroeger of later vanzelf de zwakste schakels in je setup ontdekken, en de setup updaten kan geleidelijk en goedkoop. Totdat je langzaam aan een leuke home studio op hebt gebouwd. Overstap naar een echt "professionele" homestudio is voor de meesten niet nodig en moet je lekker doen als je heel wat jaren opname ervaring hebt zodat je zelf weet hoe en wat je wilt hebben.

Dat is het beste advies vinden de meeste techneuten en gitaristen die ik ken, dus doen
En dat is geen drogreden want ik ken iedereen

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2013 15:23 door Angelo.
Gepost door: Purple John
Datum: 08/12/2013 17:26

Hehe, eindelijk! +1 voor Angelo! (Maar ja, wij kennen elkaar dan ook..)

"I have no tolerance for fools"- Ritchie Blackmore
www.fab5.2trouble.nl
Datum: 08/12/2013 17:52

@angelo: zoals ik in mijn eerste post zei heb ik al reeds iMAC en multi effect (vox tonelab) als voorlopige monitors zal ik mijn oude hifi speakers gebruiken.

Enkel audio interface en headphone moet ik nog aanschaffen, valt nog mee vind ik.
audio interface wordt wss Focusrite Saffire pro 24.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2013 17:52 door Limme.
Datum: 09/12/2013 09:17

Quote:
Limme

Ik speel het liefst zonder koptelefoon dus heb ik monitors nodig om met muziek mee te kunnen spelen en zou de koptelefoon enkel gebruiken voor opname.

Ik ga eerst een degelijke koptelefoon aanschaffen en kijken of dat me ligt. Kan ik achteraf nog steeds monitors bij aansluiten…

Heb trouwens ook nog oude hifi speakers (Pioneer CS-557, Technics SB-X100) + versterker (Skytronic PA2150) liggen, deze koppel ik aan de saffire en kan ik voorlopig verder.

Tonelab LE heeft geen USB enkel jack OUT en optical Spdif OUT. Vandaar dat de Focusrite Saffire pro 24 mij interesseert omdat deze optisch IN heeft.

JE kna de jack-out gebruiken. Die stop je in de saffire. Dan heb je geen koptelefoon nodig, want er is geen microfoon en dus ook geen over spraak. Je kan dus gewoon je hele set=up zoals ie nu is houden. Waarschijnlijk heeft je computer ook nog wel een line-in, maar dat hangt af van het type, dan hoef je niet eens een geluidskaart te kopen. line out van je pc op de stereo en klaar.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 09/12/2013 09:23

Quote:
Bong(o)

Verder heb ik genoeg gewerkt met dat soort apparaten en genoeg gehoord op fora als deze om een goed gevormde mening te kunnen hebben, een mening die ik overigens deel met vrijwel iedere techneut die ik ken. Ja het is te doen, maar als het niet hoeft waarom zou je?

Zolang je dat niet begrijpt is je bijdrage hier vrij waardeloos. Succes ermee.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 09/12/2013 12:41

Geen group hug? Don't worry, een hele hetereosexuele group hug hoor.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen