Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Recording en Software
berichtBeginnersvragen recording
Gepost door: Ger Slangen
Datum: 29/12/2013 11:35

Hallo allemaal,

Ik ben van oorsprong gitarist en sinds kort ook toetsenist en een beetje mondharmonicaspeler. Ik wil graag nu ook muziek gaan opnemen. Ik heb er helemaal geen kennis en ervaring mee en wil ook graag beginnen met de basis. Nu is mijn oog gevallen op de Zoom R24 om de basiszaken te leren.
Nu weet ik wel dat het tegenwoordig gebruikelijk is om direct op een laptop op te nemen en er een “kastje” tussen te zetten, maar dat wil ik nu nog niet. Deze Zoom kun je daar trouwens wel voor gebruiken, maar je kunt ook direct op een geheugenkaart opnemen.
Nu vraag ik me af of dit wel de juiste weg is. Daarnaast heb ik ook nog wat meer spullen nodig, zoals een (of meerdere) microfoons, en natuurlijk iets om terug te horen wat je hebt opgenomen. Nu zou ik dit het liefst willen combineren met een eenvoudige PA installatie, maar ook hierbij weet ik niet of dit wel verstandig is en überhaupt wel kan. Is een studiomicrofoon de juiste keuze, of toch direct een goeie live-mic die ik ook voor de mondharmonica kan gabruiken? Moet ik gaan voor een “lichte” PA-installatie en zo welke, of toch gaan voor een goeie set studio-monitors?
Wie kan mij adviseren?
Groet,
Ger
berichtRe: Beginnersvragen recording
Gepost door: Zilty
Datum: 29/12/2013 13:53

Ha Ger,

De keuzes hangen af van wat je precies wil. Als je vooral 'je band' wilt opnemen, dan is die zoom gecombineerd met twee fatsoenlijke actieve PA speakers een goede start. Kies de mic die je het meest gaat gebruiken, uitbreiden kan altijd nog en bedenk ook dat een studio of live mic niet echt bestaat, er zijn mics die meer geschikt zijn voor de ene of de ander toepassing, maar ook hier: wat wil je bereiken?

Groet en succes!

Hartelijke groeten,
Zilt

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen