Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtFender Twin Reverb - Resurrectionbijlage
Gepost door: Dutchnoel
Datum: 22/11/2007 15:52

Ik ben net klaar met mijn Poppycaster, maar het volgende project is alweer in zicht. Ik heb een (Amerikaanse) Fender Twin Reverb aangeschaft van juni 1972. Op de foto's is duidelijk te zien dat er nog veel aan gebeuren moet. Ik zal jullie zoveel mogelijk op de hoogte proberen te houden, maar het zal een hele tijd duren voor het klaar is.

Hier kun je zien dat er iets aan het grillcloth niet klopt. De vorige eigenaar heeft niet alleen het speakerdoek verkeerd om (verticaal) geplaatst en het doek veel te strak bespannen, maar ook het houten frame zit achterstevoren (rechtsboven i.p.v. linksboven dus)

Op enkele buizen stond nog "Made in Yugoslavia" grinnikend

Iemand trouwens een idee welke speakers dit kunnen zijn? Utah? Fender? Jensen en JBL kunnen we wel uitsluiten denk ik. (de speaker op de foto staat ondersteboven)

Writing about music is like dancing about architecture
- Martin Mull

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2007 23:13 door Dutchnoel.
berichtRe: Fender Twin Reverb - Resurrection
Gepost door: Wessel
Datum: 22/11/2007 16:10

Was die vent scheef ofzo???

Mooi project, mooie versterker.

The unbearable frightfulness of seeing Gerrit
Gepost door: Maurice Makaay
Datum: 22/11/2007 16:13

Je tweede plaatje werkt niet. Als ik in de inhoud kijkt, dan zit daar een html pagina in en geen afbeelding. Het lijkt erop dat je een webpagina als afbeelding hebt opgeslagen o.i.d.

--
Maurice Makaay
Gitaar.net webmaster, Phorum hacker, gitarist
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 22/11/2007 16:23

Het zijn CTS speakers volgens mij...137 is de CTS code.
137 (cts) 72 (1972) 30 (week 30)
Datum: 22/11/2007 22:34

Inmiddels heb ik de foto's hersteld. Ik hoop dat ze nu naar behoren werken.

@ Benwave: Bedankt voor je antwoord.aanbiddend Ik zal eens kijken of ik met behulp van jouw gegevens wat meer info over de bewuste speakers kan opzoeken.

- Martin Mull
berichtRe: Fender Twin Reverb - Resurrectionbijlage
Datum: 27/12/2007 21:17

Inmiddels is de Twin omgebouwd naar het Europese net. Ze is nu nog ongeveer vijf kilo zwaarder door de extra trafo, maar gek genoeg wel beter in balans, waardoor het geheel beter te tillen is.biertje

De nogal witte EU-adapter (een close-up, voor Wessel knipoog)

Het chassis was technisch helemaal in orde.rokend Slechts twee van de tien buizen (eindversterker) waren aan vervanging toe.

De hoeken en het cabinet zijn verstevigd met een paar hoekjes (Ik zet er na de re-tolex originele Fender hoeken op). De versleten tolex is voorlopig nog gemaskeerd met tape. Aan de linkerkant is er een plaatje geschroefd over de AUX-power uitgang. Jammer eigenlijk dat deze niet op Europese versterkers zitten. Deze is 110 V en dus praktisch onbruikbaar.

Hoe ze klinkt? Niet minder dan fantastisch! De vibrato (tremelo) en reverb klinken als een klok. aanbiddend

EDIT: nu met foto's!

- Martin Mull

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/12/2007 11:21 door Dutchnoel.
Datum: 29/12/2007 11:25

Nog een foto van de voorkant:

Omdat er een knop ontbrak en twee knoppen onherstelbaar beschadigd waren zijn deze vervangen door (wederom) voorlopige knoppen. Om toch een beetje structuur te creëren zijn de volumeknoppen alledrie vervangen.tandpastagrijns

EDIT: ingezoomd zien alle foto's er behoorlijk beroerd uit, waarvoor excuses! bezorgd

- Martin Mull

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/12/2007 11:26 door Dutchnoel.
Gepost door: Wessel
Datum: 07/01/2008 17:13

EEN WITTE ADAPTER!!!!

Top, mooi ding.
Datum: 18/02/2008 20:16

Na talloze reacties van jullie te hebben ontvangen gefrustreerd heb ik mijzelf er afgelopen zaterdag toe gezet om verder te gaan met mijn Twin Reverb. Alhier de resultaten:

Zaterdagochtend, rond een uur of halfnegen.

Gestript van het chassis, de speakers en de hardware.

Met behulp van een spatel en een fohn heb ik de oude tolex verwijderd. Dit ging redelijk soepel: de leeftijd en de toestand van de tolex waren er ook naar.

Dit trof ik aan onder de tolex.

De beide hoeken aan de voorkant zijn er niet best aan toe.

Met de schuurmachine (dikte korrel= 60) heb ik de tolex en lijmresten er goed afgekregen.

De volgende stap is het vullen van de putten, krassen en gaten in het cabinet met Alabastine Houtreparatie. Alleen de gaten voor de chassisschroeven en de wielbases laat ik open. Aan de achterkant moet de rand worden aangevuld en de hoeken moeten voor een deel gerenoveerd worden. Ik ben benieuwd naar jullie reacties & eventuele tips.

- Martin Mull
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 18/02/2008 20:25

Wat kan ik zeggen.. Ziet er goed uit en komt wel goed denk ik.
Maar ik moet wel zeggen dat die heerlijke oude look ook wel wat heeft.
Als hij technies maar in orde is

Het lijkt me wel kikken om daar over te spelen zòn ouwe versterker
Ik ga er ook nog een keer voor
Datum: 13/06/2008 23:48

Schandalig genoeg is het maanden geleden dat ik een update achterliet. Bij deze:

Met twee componenten houtvulmiddel van Alabastine heb ik alle krassen en gaten opgevuld. De gaten voor het handvat, de chassisschroeven en de tiltbacklegs heb ik opengelaten. Vervolgens heb ik het geheel geschuurd.

De hoeken zijn weer mooi opgevuld.

De bovenkant die eruit zag alsof iemand er een hap uit had genomen is na meerdere aangezette lagen weer gelijk met de rest.

Sommige gaten en krassen waren zo diep dat ik er meerdere lagen houtvulmiddel in heb gedaan. In totaal heb ik zo'n drie verschillende keren (met enkele dagen ertussen) het proces van houtvullen en gladschuren herhaald. De volgende keer: het tolexen.

- Martin Mull
Datum: 20/05/2014 11:59

Inmiddels is het jaren geleden dat ik een bericht heb gepost in dit topic, of überhaupt op dit forum. Inderdaad, het is een schande. De overgang van studeren naar werken, verhuizen en al dies meer waren hier gedeeltelijk de oorzaak van - de Twin is ook pas sinds een jaar of twee af .

Ik zag al dat veel mensen uit de tijd dat ik dit topic startte hier ook niet meer (regelmatig) posten. Ik houd echter niet zo van open eindes. Voor de volledigheid post ik hier daarom het eindresultaat. Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar jullie reacties. schijnheilig

De originele speakers heb ik vervangen door twee exemplaren van The Tonker, uit de Red Coat serie van Eminence. Deze geven het heldere clean van de Twin iets meer laag in het middengebied en precies dat geluid zocht ik. blij

- Martin Mull

Gepost door: Ramon Berendsen
Datum: 22/05/2014 00:51

zeer mooi gedaan , nooit meer wegdoen aanbiddend
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Fender Twin Reverb - Resurrection
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 22/05/2014 08:37

Netjes hoor!
Het heeft ook wel wat van een uit de kluiten gewassen 50's Gibson amp zo zonder het speakerdoek.
Ik ben wel benieuwd hoe hij klinkt met de nieuwe speakers. Zou je een keer een opname kunnen maken?
Groetjes, Vincent

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Datum: 23/05/2014 10:24

Bedankt voor jullie complimenten! aanbiddend

Ik hoop dat ik dit weekend de kans krijg om wat opnames te maken. Begin vorige maand heeft de Twin een onderhoudsbeurt gehad waarbij alle buizen zijn vervangen. Sindsdien heb ik nog geen opnames gemaakt. Het wordt dus weer eens tijd. blij

- Martin Mull
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Fender Twin Reverb - Resurrection
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 23/05/2014 10:34

Nieuwe buizen: lekker hoor!
Ik ben benieuwd.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen