Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtHSS : welke pots?
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 22/01/2012 20:18

Ik heb me net een setje toneriders city limit en een humbucker gekocht. Ik zou ook nieuwe pots willen kopen. Maar moeten dit nu 250pots zijn of 500? Ik kom er niet uit.
Op de site van ibanez staan ze met 500 en op die van seymour duncan 250. Tonerider zelf heeft geen wiring diagram voor HSS config. Kunnen jullie me aub helpen.
En wat voor capacitator moet er dan bij?

alvast bedankt

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2012 20:18 door Sebastiaan.
berichtRe: HSS : welke pots?
Datum: 22/01/2012 22:48

Alles kan. En niets is echt fout. Heeft met smaak te maken. Veelal worden 250K pots voor singlecoils gebruikt en 500 voor humbuckers. Er zijn ook 300K pots. Kun je dan bijvoorbeeld aan een P90 hangen. 500K heeft wat meer output, 250K klinkt wat warmer. In de regel. Maar nogmaals, niets is zeker. Capacitors zijn er ook in legio soorten en maten. Ook hierin is alles in principe geoorloofd. Vaak wordt voor een humbucker 0.22mf gebruikt en voor de singlecoils 0.47mf. Omdat SC's wat scheller zijn halen de 0.47mf's wat meer tophoog weg bij het dichtdraaien.
Ikzelf heb (mocht je dat willen weten als referentie) 300K logaritmische pots. Omdat ik in de brug P90's heb en in de hals een singlecoil, maar wel een wat hardere. Daar zit dan een 0.47mf capacitor aan. Ook omdat er een esdoorn hals en toets aanzit, die ook weer meer hoog genereert. In deze combi heb ik een zeer fijne sound en als ik de pot beetje dichtdraai, schoont het geluid mooi op naar zo goed als clean, zonder dat het heel veel zachter wordt. Een toonpot heb ik niet. Is voor watjes. Toon komt uit je vingers knipoog
berichtRe: HSS : welke pots?bijlage
Datum: 22/01/2012 23:25

Quote:
Jeroen

Maar nogmaals, niets is zeker. Capacitors zijn er ook in legio soorten en maten. Ook hierin is alles in principe geoorloofd. Vaak wordt voor een humbucker 0.22mf gebruikt en voor de singlecoils 0.47mf. Omdat SC's wat scheller zijn halen de 0.47mf's wat meer tophoog weg bij het dichtdraaien.

@jeroen: Vreemd verhaal Jeroen. Mijn ervaring is dat singecoils van nature hoog verliezen bij het dichtdraaien van de volumepot en niet doormiddel van een condensator. Sommigen vinden dit hoogverlies onprettig en solderen om die reden condensatoren met of zonder een combinatie van een weerstand tussen de volumepot. De zogenaamde treblebleed mod.

@Sebastiaan: Ik gebruik geen treble bleed meer. Juist dit hoogverlies vind ik heel bruikbaar vooral op luid volume. Bovendien vind ik het geluid van een treblebleed onnatuurlijk en dun klinken. Caps zijn voor mietjes knipoog

Mijn gitaar heeft ook een HSS config. Ik gebruik een 500k volumepot, maar door een ingewikkeld schema knipoog zien mijn singlecoils spreekwoordelijk 275k en de humbucker 500k. Combinaties van humbucker en single zien 500K. Dit is hetzelfde schema als standaard in alle Suhr gitaren wordt gebruikt. Hiervoor moet je echter wel een superswitch in je gitaar laten zetten. deze switch maakt meer mogelijk voor bepaalde wensen in schakelingen. De tonepot heb ik uit het schema weg laten halen. Hij zit er wel maar doet niks. Op deze manier heb je een beetje de waarde die single danwel hummies lekker vinden. Echter is het geen regel.
Experimenteer raak en vertrouw je oren.

Navolgend een schema van Suhr HSS config gitaren. Nagenoeg hetzelfde als mijn gitaren op de treble bleed en de tonepot na.

schema1.pdf

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2012 23:30 door XaLeX.
Datum: 23/01/2012 10:19

As I said; Ieder zijn ding. Ik vind het zelf wel fijn als er wat hoog overblijft na het dichtdraaien. Blijft het wat beter in de mix overeind. Zeker als het om een singlecoil gaat die in de halspositie zit.
Zonder condensator verliest elke pup als eerste zijn hoog. Met een cap hou je het nog wat sprankelend. Smaakding, hangt ook erg van de toepassing af.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2012 10:20 door Jeroen.
Datum: 23/01/2012 10:48

Quote:
Jeroen
singlecoils humbuckers P90 Is voor watjes
Quote:
XaLeX
zijn voor mietjes HSS
precies ja tong uit de mond grijns
Datum: 23/01/2012 11:21

Creatief teksten manipuleren. Weet je zeker dat je geen borderlinende vrouw bent? blij
Datum: 23/01/2012 11:46

grinnikend
Gibson en Fender berichtRe: HSS : welke pots?
Gepost door: Spollie
Datum: 23/01/2012 12:20

500k potmeters geven in de volopen stand meer hoog. Daarom worden ze bij de doorgaans warmer klinkende elementen zoals humbuckers gebruikt. De condensator heeft voor mijn gevoel meer invloed op hoe snel de toneknop zijn werk doet als je hem opendraait.

Lid van het elite groepje gitaarspelers die de mooiste kleur gitaar hebben: ROOD!
Het groepje waar ondere andere Stefhan, Benwave, Rink, Zilty, Chris, Arjan, oNNo, DML, Michel, Gibu, Nik, Marcel, Bas, Carien, Maurice Makaay, Paul Beerens, Olaf Tuulen, E.R. Kanters, Jeroen en andere virtuozen bijhoren!
Datum: 23/01/2012 12:47

Quote:
Jeroen

As I said; Ieder zijn ding. Ik vind het zelf wel fijn als er wat hoog overblijft na het dichtdraaien. Blijft het wat beter in de mix overeind. Zeker als het om een singlecoil gaat die in de halspositie zit.
Zonder condensator verliest elke pup als eerste zijn hoog. Met een cap hou je het nog wat sprankelend. Smaakding, hangt ook erg van de toepassing af.

Neehee je kijkt niet goed. jij schreef: Omdat SC's wat scheller zijn halen de 0.47mf's wat meer tophoog weg bij het dichtdraaien. Dat klopt toch niet?
Datum: 23/01/2012 14:42

@spollie: Dat is meer het geval bij logaritmische of lineaire pots. Maar het zal vast invloed hebben.
@xalex: SC's zijn scheller en 0.47mf's halen meer tophoog weg. Maar het een heeft niets met het ander te maken. Maar vanwege deze eigenschappen worden ze wel vaak samen gezien.
Datum: 23/01/2012 20:55

500k besteld en 0.022 cap. Standaard zat dat er ook in. Ik zal het wel horen zeker. Bedankt voor de antwoorden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/01/2012 20:59 door Sebastiaan.
Gibson en Fender berichtRe: HSS : welke pots?
Gepost door: Spollie
Datum: 23/01/2012 23:00

Quote:
Jeroen

@spollie: Dat is meer het geval bij logaritmische of lineaire pots. Maar het zal vast invloed hebben.
Nee, dat bedoel ik niet.

Lid van het elite groepje gitaarspelers die de mooiste kleur gitaar hebben: ROOD!
Het groepje waar ondere andere Stefhan, Benwave, Rink, Zilty, Chris, Arjan, oNNo, DML, Michel, Gibu, Nik, Marcel, Bas, Carien, Maurice Makaay, Paul Beerens, Olaf Tuulen, E.R. Kanters, Jeroen en andere virtuozen bijhoren!
Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: HSS : welke pots?
Gepost door: Zjon
Datum: 24/01/2012 19:12

Ik zou 250's doen, met 500 klinkt je gitaar alsof er oude snaren opzitten en je met je gitaar over een buizenversterker speelt met buizen die op zijn blij maar das mijn mening!
Datum: 24/01/2012 19:54

Quote:
Zjon

Ik zou 250's doen, met 500 klinkt je gitaar alsof er oude snaren opzitten en je met je gitaar over een buizenversterker speelt met buizen die op zijn blij maar das mijn mening!

Wat een onzin.
Datum: 24/01/2012 22:39

Ja inderdaad. Weet niet op welk gitaarblad jij een abbootje hebt, maar die zou ik maar eens gaan opzeggen blij
Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: HSS : welke pots?
Gepost door: Zjon
Datum: 27/01/2012 00:33

@Xalex: mooi onderbouwd, prachtig knipoog

Ooit wel eens de 1000k's uit een jazzmaster gehaald en 250 ingebouwd?
Datum: 28/01/2012 17:04

Quote:
Zjon

Jij ook lekker onderbouwd trouwens knipoog

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen