Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtIsolatiecabinet zelf maken vs kopen
Gepost door: Mario 3
Datum: 24/05/2012 15:46

Om thuis opnames te kunnen maken met mijn buizenversterker ben ik opzoek naar een isolatiecabinet.

Wie heeft er een isolatiecabinet en wat zijn je ervaringen?

Andere tips wat betreft thuis opnemen zijn ook welkom.
Attentuators en/of emulators zijn geen optie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/05/2012 15:47 door Mario Vii.
berichtRe: Isolatiecabinet zelf maken vs kopen
Gepost door: Zilty
Datum: 25/05/2012 08:59

Welek omstandigheden? Je slaapkamer met aangrenzende buren of iets luxer?

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 25/05/2012 13:06

Eigen huis... ik maak muziek op een vrij grote zolder (36m2) die erg galmt en een open trap heeft.
Het volume waarmee ik wil opnemen kan thuis gewoon niet... zelf zou ik er ook niet in willen zitten.

Ik twijfel aan een paar dingen: een 1x12 iso-cab kopen (Randall, Silent Sister of Box of Doom), zelf een compact iso-cab maken met een V30 of een monsterlijk iso-cabinet maken waar een 4x12 in kan.

Ruimte is er wel maar ik wil het in principe zo compact mogelijk houden.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 25/05/2012 19:28

de klarinetist van mijn tangogroep heeft een hok van ongeveer 2 x 1,5 x 2meter. Da's wel te gek dan kun je je 412 er gewoon in zetten en heb je ook nog plaats voor je mic plaatsing...
Als je wilt kan ik wel eens nagaan waar hij dat hok vandaan heeft.
Datum: 25/05/2012 20:51

Dat zou ik inderdaad graag willen weten! Hopelijk is zoiets ook te betalen.
Alle isolatiecabines die ik tot nu toe ben tegengekomen waren 10k+ :-P

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2012 20:51 door Mario Vii.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 26/05/2012 10:57

Ik heb iig nog een V30 liggen, dus als je zelf iets wil gaan bouwen kan je een bod doen knipoog

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 26/05/2012 13:09

Wat is het doel van een iso cab met daarin een 4x12? Je closed miced 1 speaker toch? Kan je beter wat ruimte over laten zodat het niet super dood klinkt. Die grote iso cabines zijn idd peperduur. Ik zou, als ik jouw was, zelf een kast ombouwen. Een kast met wat glas wol erin verwerkt dempt de ergste herrie voldoende.

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: BaS
Datum: 26/05/2012 22:58

Datum: 27/05/2012 12:05

@ Bas
Bestaande isolatie cabs hebben vaak maar 1 speaker. Ik denk dat dat niet genoeg is voor mijn 150 watt top op ongeveer half volume.

@ Zilty
Ik heb dus een 150 watt top. Een enkele V30 is 60 watt (of 70 als ie in een Marshall cab zit). Dit lijkt me niet verstandig gezien het volume waar ik mee wil spelen bij opnames.
Het mag trouwens redelijk dood klinken... dat lijkt me geen probleem voor thrash metal. Een beetje 'kamer' kun je in je eindmix toevoegen.
Het moet alleen niet 'verstikt' gaan klinken. Dat heb ik gehoord in b.v. het iso cab van Randall. De Rivera Silent Sister heeft dit weer niet door een air-maze.

Ik ben opzoek naar een isolatie cabinet zodat ik thuis opnames kan maken voor de volgende CD van mijn band. Voorheen deden we dit in onze oefenruimte met prima resultaat maar je bent gebonden aan tijden. Dat is letterlijk en figuurlijk niet relaxt.

De oplossing van Metallica (lees: waarschijnlijk heel duur) lijkt me b.v. ideaal: [youtu.be]
Datum: 27/05/2012 16:51

De kans dat je je speaker sloopt lijkt me vrij klein, maar mocht je erg bang zijn dat gebruik je een hoger wattage speaker of twee V30's in serie. Dood en verstikt zijn wat mij betreft ongeveer hetzelfde blij.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 27/05/2012 17:02

Mja het lijkt mij logisch dat 1 speaker van 60 watt niet genoeg zal zijn voor een 150watt top. Ik weet dat niet alle 150watts op de speaker uit zak komen op half volume... maar toch lijkt het me niet erg geschikt voor lange opnamesessies. Daarnaast houd ik van het geluid van mijn 4x12 op 4 ohm. Ik ga ook niet uitsluitend 1 microfoon close mic-en.

Onder dood versta ik geen reflecties van een kamer en dat vind ik niet erg. Met verstikt bedoel ik dat het geluid anders wordt doordat de ruimte heel klein is en de speaker niet fatsoenlijk kan bewegen.

Maar goed... de gouden tip zit er nog niet tussen jongens. biertje Keep 'em coming!
Datum: 27/05/2012 18:46

Ondanks dat emulators geen optie zijn is er eigenlijk in deze situatie geen beter alternatief dan een modeler. Koop een POD HD en je kan er zonder problemen een te gekke Recto-sound uit krijgen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en aan het eind hoogstwaarschijnlijk ook beter klinkt?!
Datum: 28/05/2012 10:12

Quote:
"Mario Vii"

Mja het lijkt mij logisch dat 1 speaker van 60 watt niet genoeg zal zijn voor een 150watt top. Ik weet dat niet alle 150watts op de speaker uit zak komen op half volume... maar toch lijkt het me niet erg geschikt voor lange opnamesessies. Daarnaast houd ik van het geluid van mijn 4x12 op 4 ohm. Ik ga ook niet uitsluitend 1 microfoon close mic-en.

Wat wil je dan doen wat betreft de opname?

Je begint een beetje als een prinsesje te klinken:

het mag niet te hard, maar het moet je 150 watt top en je 4x12 op volle kracht zijn en
Het mag niet te dood of te levendig zijn
wil je anders ook nog iemand die je teennagels vijlt terwijl je het opneemt? knipoog

De oplossing lijkt mij ook een modeller, of sop het op en neem dat ding gewoon op oorlogssterkte op. BE a man knipoog tandpastagrijns

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 28/05/2012 12:05

Of je koopt of bouwt een isobox met een 1x12" speaker erin, maar dan wel een EVM12L Classic of Black Label, dan zit het met het vermogen ook wel snor.
Datum: 28/05/2012 14:15

@ Piet Sabakker
Dat heb ik inderdaad overwogen. Heb die speakers alleen nog niet kunnen proberen i.c.m. mijn top.
P.S. check je PM's. knipoog

@ Zilty
Nee man, onzin. Ik ben aan het bekijken of ik thuis opnames kan maken voor de nieuwe CD van mijn band. Als dit thuis kan scheelt dit heel veel geklooi, stress en geld.
Het lijkt me logisch dat ik thuis niet zomaar op full blast kan gaan opnemen en het lijkt me logisch dat ik het geluid wil hebben van mijn gear. Dit heb ik niet voor niks! Dat is mijn geluid.
Het gaat trouwens niet alleen om mijn top en speakers maar ook het spul van de andere gitarist en bassist.

Blijkt het thuis niet mogelijk dan zit er niks anders op dan naar een studio te gaan of om te gaan re-ampen. Maar voor het zo ver is wil ik alle alternatieven bekeken hebben.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2012 14:17 door Mario Vii.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 29/05/2012 09:50

Quote:
"Mario Vii"

Ik ben aan het bekijken of ik thuis opnames kan maken voor de nieuwe CD van mijn band. Als dit thuis kan scheelt dit heel veel geklooi, stress en geld.

Als ik dit topic zo doorlees valt dat nog te bezien... knipoog

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 29/05/2012 13:13

Quote:
"Mario Vii"

@ Zilty
Nee man, onzin. Ik ben aan het bekijken of ik thuis opnames kan maken voor de nieuwe CD van mijn band. Als dit thuis kan scheelt dit heel veel geklooi, stress en geld.
Het lijkt me logisch dat ik thuis niet zomaar op full blast kan gaan opnemen en het lijkt me logisch dat ik het geluid wil hebben van mijn gear. Dit heb ik niet voor niks! Dat is mijn geluid.
Het gaat trouwens niet alleen om mijn top en speakers maar ook het spul van de andere gitarist en bassist.

Blijkt het thuis niet mogelijk dan zit er niks anders op dan naar een studio te gaan of om te gaan re-ampen. Maar voor het zo ver is wil ik alle alternatieven bekeken hebben.

Alle opties zijn hier besproken. Beggars can't be chosers.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 29/05/2012 19:38

Conclusie: Niemand heeft ervaring met een gekochte of zelf gemaakte iso cab. zwaaiend
Datum: 31/05/2012 10:11

ah, je bent er zo een. Conclusie: studio boeken kus

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 31/05/2012 13:11

Nee hoor, ik ben er niet zo een... de discussie ging afdwalen in een a-relaxte richting.

De vraag ging over ervaringen met iso-cabs maar uiteindelijk ben ik min of meer mijn persoonlijkheid aan het verdedigen. Ik heb gewoon geen zin in oneindige discussies met mensen die smullen van dit soort dingen, daarom kapte ik het af.

Bedankt voor alle nuttige info in de eerste paar reply's btw. biertje

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen