Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
Pagina's: 1 2 3 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 3
berichtVan losse onderdelen naar gitaar
Gepost door: Tepelstreeltje
Datum: 11/08/2012 13:15

Hey allemaal,

Ik zit al een tijdje te denken, om mijn eigen gitaar te ''bouwen'' met losse onderdelen van ebay.

Nu wil ik hem niet zelf bouwen, omdat ik er echt 0 verstand van heb. Dus vroeg ik me af of er gitaarzaken zijn die een hele gitaar in elkaar kunnen zetten. En tegen welke prijs ongeveer?

Iemand enig idee van een goede gitaarbouwer die dit kan?

Met vriendelijke groet,

Liam.
berichtRe: Van losse onderdelen naar gitaar
Gepost door: Lespet
Datum: 11/08/2012 13:35

Een gitaarzaak zal dat niet zo snel doen Liam, die willen gewoon kant en klare gitaren verkopen.
Bij wie je mss wel succes kan hebben is een gitaarbouwer, maar die zal dan weer een uurloon hanteren, informeer hier eens naar.

Baidewee wat voor model wil je in elkaar laten flansen?
Datum: 11/08/2012 13:38

Misschien kan je Zjon (in Medemblik) zo gek krijgen. (tis maar een idee).
Datum: 11/08/2012 14:02

Het ging me er niet zo zeer om dat het een gitaarwinkel zou zijn, maar dat het gewoon een persoon is die gewoon goed een gitaar in elkaar kan zetten.
Gepost door: Eric
Datum: 11/08/2012 14:06

En wat nou als je het gewoon eens zelf probeert? Een beetje geduld en rust nemen en het zal vast lukken. Leer je ook nog eens wat van, beetje uitdaging kan echt geen kwaad hoor.
Datum: 11/08/2012 14:17

Quote:
Eric

En wat nou als je het gewoon eens zelf probeert? Een beetje geduld en rust nemen en het zal vast lukken. Leer je ook nog eens wat van, beetje uitdaging kan echt geen kwaad hoor.
Ja, dat wil ik eigenlijk ook wel. Maar kan ik zoiets niet heel makkelijk verkloten?
Ik ga sowieso de pickups niet bedraden, aangezien mijn vader (ex- elektriciŽn) het ook niet aan durfde toen ik hem een diagram liet zien.
Datum: 11/08/2012 14:24

Veel kan er niet misgaan als je netjes de schema's volgt die gegeven worden. Als je vader elektricien is geweest moet hij je toch echt met dit soort simpele schema's kunnen helpen. Het is geen rocket science hoor. Anders eens tweedehands een goedkoop prulding kopen, uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten om te leren. Je kan ook een goedkoop DHZ kitje kopen en die in elkaar zetten om ervaring op te doen. Dat soort setjes zijn er genoeg te vinden onder de 100 euro. Je leert er veel van om straks misschien je eigen ultieme gitaar in elkaar te kunnen zetten. Beetje doorzetten hoor......
Datum: 11/08/2012 14:36

Quote:
Eric

Veel kan er niet misgaan als je netjes de schema's volgt die gegeven worden. Als je vader elektricien is geweest moet hij je toch echt met dit soort simpele schema's kunnen helpen. Het is geen rocket science hoor. Anders eens tweedehands een goedkoop prulding kopen, uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten om te leren. Je kan ook een goedkoop DHZ kitje kopen en die in elkaar zetten om ervaring op te doen. Dat soort setjes zijn er genoeg te vinden onder de 100 euro. Je leert er veel van om straks misschien je eigen ultieme gitaar in elkaar te kunnen zetten. Beetje doorzetten hoor......
Hij kan wel simpele dingen doen, maar bij een ibanez HSH gitaar zijn er ook coilsplits bij de 2e en 4e positie.

Tenzij er een makkelijker schema is, of een step-by-step guide online, doe ik het niet.
EDIT:Ik ga me sowieso heel erg verdiepen in hoe het allemaal moet, voordat ik aan de slag ga.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2012 14:37 door Liam.
Datum: 11/08/2012 14:41

Wat is hier dan zo moeilijk aan? Staat toch netjes beschreven?
Gepost door: Angelo
Datum: 11/08/2012 15:42

Ik heb ze ook wel eens onduidelijker gezien. Denk dat het wel lastig wordt om die haakse hoeken netjes in de bedrading te krijgen.

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!
Datum: 11/08/2012 15:55

Quote:
Eric

Wat is hier dan zo moeilijk aan? Staat toch netjes beschreven?
Ja, maar dit kan je toch ook net zo makkelijk verkloten?
Datum: 11/08/2012 16:50

As je kleurendoofblind bent wel ja, maar dan nog.....er kan weinig gebeuren.

Die hoekjes worden natuurlijk een probleem, daar heeft Angelo helemaal gelijk inja

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2012 16:51 door Eric.
Datum: 11/08/2012 17:54

Quote:
Eric

As je kleurendoofblind bent wel ja, maar dan nog.....er kan weinig gebeuren.

Die hoekjes worden natuurlijk een probleem, daar heeft Angelo helemaal gelijk inja
En ik zie ook niet duidelijk hoe ik hem aan de selector switch moet solderen precies.
Gepost door: Rick-BJ
Datum: 11/08/2012 18:58

Bedrading van een gitaar is echt mega makkelijk, vind het apart dat een elektricien het niet aan durft.
Heb persoonlijk al paar keer een gitaar opnieuwe bedraad en stelt vrij weinig voor!
En mocht je nog steeds bang zijn, op internet zijn ook hele voor gesoldeerde setjes te vinden!

Edit:
Als je dan toch wil gaan doe het zelven zou ik als ik jou was warmoth.com eens checken, die maken custom parts precies zoals jij wilt echt super gaaf.
Dit is wel een makkelijk schema voor 2 humbuckers :

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2012 19:01 door Rick-BJ.
Datum: 11/08/2012 19:15

Quote:
Rick-BJ

Bedrading van een gitaar is echt mega makkelijk, vind het apart dat een elektricien het niet aan durft.
Heb persoonlijk al paar keer een gitaar opnieuwe bedraad en stelt vrij weinig voor!
En mocht je nog steeds bang zijn, op internet zijn ook hele voor gesoldeerde setjes te vinden!

Edit:
Als je dan toch wil gaan doe het zelven zou ik als ik jou was warmoth.com eens checken, die maken custom parts precies zoals jij wilt echt super gaaf.
Dit is wel een makkelijk schema voor 2 humbuckers :
EDIT: Laat maar, ik ga wel proberen zelf te solderen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2012 19:18 door Liam.
Gepost door: Lion king
Datum: 11/08/2012 20:12

gewoon zelf proberen, zo moeilijk is dat niet.

Toedels
Datum: 11/08/2012 21:18

Met een IQ van 120 moet dat zeker lukkenknipoog
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 11/08/2012 23:56

Liam, heb je je ibanez al eens helemaal gedemonteerd en weer gemonteerd? Is een prima startprojkectje en je weet zeker dat alles uiteindelijk weer moet passen. Of koop op n rommelmarkt een goedkoop ramsjding en ga daar gewoon mee experimenteren.
Datum: 12/08/2012 02:12

Ideale is dat je in het goede geval (geaarde stopcontacten en goede aarding van de gitaar) eigenlijk geen risico loopt. De gitaar geeft de stroom aan de versterker, in principe staat er eigenlijk geen elektrische spanning op de gitaar, waardoor het heel veilig is om mee te werken
Datum: 12/08/2012 15:33

Even een upate: Ik ben bezig met mijn squier geheel te demonteren (inclusief electronica) en dan hem weer in elkaar zetten. Ik zit eraan te denken om hem voor de lol nog even te relicen.
Datum: 12/08/2012 15:49

Doe wel even een goed schemaatje downloaden dan voor de aansluit van de electronica.
Datum: 12/08/2012 16:05

Quote:
MK

Doe wel even een goed schemaatje downloaden dan voor de aansluit van de electronica.
Ja, tuurlijk.

Ik zat eerst naar die schema's te kijken, en begreep er niks van.
Maar, toen ik het eenmaal in werkelijkheid zag, was het een stuk duidelijker.
Gepost door: Kees Sprado
Datum: 12/08/2012 17:06

zo zie je maar.. al doende leer je
een gitaar bouwen zal dan ook wel lukken!
Een topper bouwen, da's een ander verhaal.
Maar, zoals Eric al zei, begin eens bij een scrapocaster en een fatsoenlijk boek?
Kijk ook eens bij dit forum wat er zo allemaal aan experimenten is gepasseerd..

Een signature gitaar is net als een leesbril:
ook als je er niks mee kan staat 't nog wel wijs
Datum: 12/08/2012 20:05

Quote:
Liam

MK
Ja, tuurlijk.

Ik zat eerst naar die schema's te kijken, en begreep er niks van.
Maar, toen ik het eenmaal in werkelijkheid zag, was het een stuk duidelijker.

Maak voor jezelf een schema als back up
Datum: 13/08/2012 17:05

Probleem:

Ik heb nu alles uit elkaar gesoldeerd en weer aan elkaar.
De pickups doen het allemaal alleen is er nu een brom terwijl ik alles precies volgens mijn schema dat ik de dag ervoor nauwkeurig heb opgesteld goed heb geaard.
Als ik een schroefje of een bout aanraak van een geaard elektrisch onderdeel, wordt het luider.

Weet iemand wat het kan zijn?
Gepost door: Angelo
Datum: 13/08/2012 17:22

Als je zeker weet dat het schema goed (gevolgd is)ken het slecht gesoldeerd zijn. Opnieuw solderen, goed solderen vergt wat oefening. Ook al lijkt iets vast te zitten betekent nog niet gelijk dat het goed contact maakt. Google eerst even op goed solderen.

------------------------------------------------
Mijn JoeTjoep!
Datum: 13/08/2012 17:31

Heb je de brug geaard? Heb je niet de hot en de aarde bij je plug verwisseld? Heb je nergens een kortsluiting?
Datum: 13/08/2012 17:36

Quote:
MK

Heb je de brug geaard? Heb je niet de hot en de aarde bij je plug verwisseld? Heb je nergens een kortsluiting?
Brug is geaard, ik heb die dingen bij de plug al is verwisseld en kortsluiting weet ik niet precies wat je bedoelt. Met natuurkunde heb ik geleerd dat kortsluiting is dat er geen verbruiker is, maar dat is hier dus zeker wel.
Datum: 13/08/2012 19:57

Toch nog even gekeken naar de plug, bleek die dus wel verkeerd om te zitten. Heb ze verwisseld, ruis is minder, maar is er nog. Zou dit misschien kunnen komen omdat de snaren er nog niet op zitten, en er dus minder metaal is (snaren en stemknoppen) waar aardedraad aan wordt bevestigd? Voor de rest, doen de pickups het nu niet meer, maar na de eerste keer solderen wel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2012 20:01 door Liam.
Datum: 13/08/2012 20:36

Lijkt me vrij belangrijk, dat die het doen. De pickups. Alles nog eens nalopen. Je ziet: je leert gelijk alweer. Mocht het allemaal niet lukken dan is er vast wel een handige gitaarnetter die m weer voor je in elkaar knutselt. kwa electronica. maar dat kan je pa ws. beter, als hij electricien is. ik woon in almere, dus als je daar in de buurt woont geef je maar een gil. maar eerst nog een tijdje doorploeteren.
Pagina's: 1 2 3 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 3

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen