Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtOnderhoud oude 100watt head -Vervangen ecc83 en buisvoeten
Gepost door: Daevid
Datum: 13/10/2012 20:12

Nu vroeg ik mij af of het nodig is om ecc83's te vervangen als je niet meteen een distorted geluid of microphonische lampen hebt.
Heb het hier over 3 ecc83's die ik wou vervangen door JJ's( V1 : JJ ecc83sV1 (betere kwaliteit voor de V1) V2: JJ ecc83s V3 JJ ecc83s balanced )
Wat er momenteel in zit zijn drie ecc83 van philips daarmee dat ik twijfel om ze te laten zitten omdat deze toch redelijk goed zijn ( ze zitten er wel al zo'n dertig jaar in waarvan tien jaar op relatief stil volume gebruikt.)

Waar ik ook om twijfel is om alle buisvoeten te vervangen (meteen door die gold toestanden omdat het niet veel in kost scheelt met de gewone en kan ik in de toekomst eens de gold pins uitproberen)
Of is het verstandiger om gewoon de ouwe buisvoeten eens goed uit te kuisen met kontakt spray (kontackt spray in spuiten uitborstelen met een fijn borsteltje en dan uitspuiten met lucht) De lampen zijn nog nooit vervangen dus denk ik dat de klemmetjes waar de pins ingaan toch nog redelijk spannen maar ik weet niet of de contactjes desalniettemin nog steeds hun job doen.
(Eindtrap word zowizo vervangen)
berichtRe: Onderhoud oude 100watt head -Vervangen ecc83 en buisvoeten
Gepost door: Lespet
Datum: 13/10/2012 20:52

Ik zou de hele versterker laten nakijken op (corrosie, lekke Elko's, losse contacten, en slechte bedradingen), dan gelijk de buisvoetjes als ze niet meer in orde zijn. Kontaktspray is maar een tijdelijke hulp en ik zou het persoonlijk niet doen, maarja dat moet je ook zelf weten.
Maar laat je versterker liever goed nakijken en eventueel reparen, het kost wat, maar dan kan 'ie er weer een tig aantal jaren tegen.
Gepost door: Richard
Datum: 14/10/2012 12:52

Vergulde contactvoetjes hebben zowiezo geen nut bij de gebruikte spanningen.
Verzilverde voetjes zijn gewoon prima.
Verder sluit ik me aan bij het verhaal van Lespet.
Zeker als het een oude "merk" versterker betreft
Datum: 14/10/2012 17:36

Heb hem hier al eens opengehad en alle contactjes zien er ok uit , is indertijd heel proper ptp gesoldeerd , buiten mijn vraag om alles te vervangen en voor die paar eurootjes meer die gold toestanden er in te steken (wat ik uitendelijk niet ga doen , gewoon uitkuisen) ga ik nu ook de elco's uitmeten en eventueel vervangen , miss kan ik ze best gewoon bij voorbaat al vervangen , weerstandjes miss best ook ff uitmeten
Datum: 16/10/2012 19:50

Wat is het voor Top?
Is het een oude marshall/fender/hiwatt etc, dan zou ik hem echt even laten nakijken door een professional.
Deze vervangt alleen de onderdelen die echt aan vervanging toe zijn zonder dat het ten kostte gaat van de toon en karakter van de versterker.
Zelf hobby-en kan een goede (en waardevolle) versterker waardeloos maken.

Weerstanden vervangen is zowiezo niet nodig, maar een bias afstelling en vervangen van elco's zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Hier moet je wel iets meer verstand van hebben dan enkel de wet van Ohm.
Pas heel goed op met Elco's, want die kunnen een hele hoge restspanning vasthouden, wat je echt een zere arm op levert als je die aanraakt.

Overigens is alles vervangen door betere componenten niet altijd goed voor de sound van een versterker.
Oude gitaaramps krijgen juist de goede sound vanwege de "gebrekkige onderdelen" uit die tijd.
Denk bijvoorbeeld aan oude (orange drop) condensatoren en de oude opamps (Ibanez Tubescreamers) en de gemanium diodes/transistoren (Fuzz face/echoplex etc).

Succes
Datum: 17/10/2012 02:24

Het gaat dus om een Power city (zelfde als london city, op de achterkant staat by london city maar van eind jare 70 begin 80) Da zijn dus plexi copiekes die point to point gesoldeerd zijn op een plaatje , wa ik nu voorhad was dat hij uitviel als ik hem luider zette , kan da aan de elco's liggen misschien? Iemand zei ook koppel c te vervangen maar liefst blijf ik van alles af om het zo stock mogelijk te houden , langs de andere kant een versterker van dertig veertig jaar oud heeft niet al te frisse condensators meer, niet ?
Grtz
Datum: 17/10/2012 07:25

Van een website:

A competing music store also wanted to sell these London City amps. These amps were branded as Power City. They were identical to the London City amps though. The Power City amps were produced in grey longer than the London City amps. In fact I've never seen a turquoise coloured Power City amp, so maybe these amps were made only in grey.

These amps were hand built on an aluminium U shaped chassis, terminated with two blocks of wood at both ends of the chassis. I've also seen some London City amps with a steel chassis. As costs had to be kept low, build quality was mediocre. If, for example, the 22nF capacitors were out of stock then 27nF caps would be used instead, no questions asked. You'll find many schematic details differing from one amp to the next due to this "policy". This wasn't much different from the early days of Marshall and probably many other "young" amplifier brands..

These amps do have the potential to sound very good though. After a retube, recap, fitting the screen grid resistors on the tube sockets and changing the power amp section to Marshall specs, and some other tweaks, these amps really do rock! Move over Jimi... ;o) The early London City amps used the excellent sounding Prova transformers. Later on DSE switched to cheaper transformers.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2012 07:25 door Richard.
Datum: 17/10/2012 18:52

Dat heb ik inderdaad ook eens ergens gelezen , maar dat van een andere firma klopt niet hoor , vanachter op de amp staat 'powercity by london city' en dat van die woodblocks is zo bij alle london / super / power city's , volgens mij gewoon andere firmanamen om gerechterlijke problemen te ontwijken want ze hebben wel wat plagiaat problemen gehad met marshall in de jare zeventig. En die schema's heb ik dus ook .

Waar het nu eigenlijk op neer komt is dat ik de head had aangekoppeld aan een 2*10'' cabinetje en dat ik hem dus te luid heb gezet waardoor een van de speakers opgeblazen was en de andere klinkt dus ook niet meer zo lekker en de head viel dus gewoon uit (geluid viel zachtjes weg en de head stond zeer warm) Zelf denk ik dat dit aan het versleten bijeengeraapt quartetje is van 2 philips el34 en ng twee andere(de ruststroom die alles behalve ok is) Dus ging ik de lampen vervangen maar ik vraag me af of het ook iets met de elco's of andere groote condensators kan te maken hebben. Ik denk dat ik ze gewoon best even eruit haal en uitmeet. Maar nu heb ik wel ergens gelezen dat een condensator de juiste waarden kan geven op de meter maar als er stroom opzit een totaal andere waarde geeft. Ik begin dus stilletjes aan een beetje de wanhoop nabij te zijn knipoog. Als ik gewoon alles vervang door nieuwe componenten gaat ie niet meer het zelfde klinken vrees ik als met de 'vintage' onderdelen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2012 18:53 door Daevid.
Datum: 17/10/2012 19:09

Datum: 17/10/2012 19:34

Bij dr tube zou ik ze zelf kunne kopen , wat is jou ervaring met het feit dat ik noemde van de juiste waardes op de meter maar dat je merkt dat er tg iets mis is als ze in de amp zitten ? Over de ganse lijn heb ik wel geen last van brom verlies van gain muf en suf klinkend of 'spook noten'

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen