Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtschematisering gitaarversterker?
Gepost door: Bram
Datum: 13/01/2013 13:30

dag allen,

ik ben voor een project op school bezig met het zelf in elkaar steken van een gitaarversterker. hierbij hoort natuurlijk ook een beetje theorie die allereerst geweten en gesnopen moet zijn voor ik er aan kan beginnen.
ik weet dat een versterker (algemeen) opgebouwd uit: condensatoren, weerstanden, diodes, lampen, luidspreker(s), etc. nu vroeg ik me af welke onderdelen juist in de voorversterker zitten en welke in de eindversterker.

alvast bedankt!
Bram
berichtRe: schematisering gitaarversterker?
Gepost door: scrib
Datum: 13/01/2013 16:03

Condensatoren, weerstanden en diodes zijn vrij algemene elektronica-componentjes die zowel in de voor- als in de eindversterker voor zullen komen. Luidsprekers horen eigenlijk niet bij de versterker... je hebt het signaal van je gitaar, de versterker versterkt dat signaal en stuurt het door naar een luidspreker.

De term "lampen" kan verschillende betekenissen hebben: je hebt lampjes die bedoelt zijn om licht te geven; bijvoorbeeld een LEDje die aangeeft dat je versterker aan staat. Maar buizen in een buizenversterker worden ook wel eens 'lampen' genoemd. Vroeger waren alle versterkers buizenversterkers, maar halverwege vorige eeuw heeft de transistor die functie overgenomen. Transistoren zijn kleiner, efficiŽnter en goedkoper. Buizen beinvloeden het signaal, en sommige mensen vinden dat juist mooi.

Een beetje kort door de bocht allemaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

--
Keep strumming Phil
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 15/01/2013 09:24

dag allen,

ik ben voor een project op school bezig met het zelf in elkaar steken van een benzinemotor. hierbij hoort natuurlijk ook een beetje theorie die allereerst geweten en gesnopen moet zijn voor ik er aan kan beginnen.
ik weet dat een benzinemotor (algemeen) opgebouwd uit: schroefjes, bouten, cilinders, een v-snaar, koeling, een uitlaatsysteem, etc. nu vroeg ik me af welke onderdelen juist onder de motorkap moeten en welke onder de auto hangen.
alvast bedankt!
Gepost door: Zilty
Datum: 15/01/2013 09:44

Flikker op kut newbie.

@ allen: graag gedaan hoor, don;t mention it.

Hartelijke groeten,
Zilt
Scheuren berichtRe: schematisering gitaarversterker?
Gepost door: Jord
Datum: 15/01/2013 09:59

@MK grinnikend

dag allen,

ik ben voor een project op school bezig met het zelf in elkaar steken van een synchrotron. hierbij hoort natuurlijk ook een beetje theorie die allereerst geweten en gesnopen moet zijn voor ik er aan kan beginnen.
ik weet dat een synchrotron (algemeen) opgebouwd uit: bouten, schroeven, muon-neutrino's, supergeleidende magneten, een groot stuk land, koeling, een paar baryonen, een etc. nu vroeg ik me af welke onderdelen juist in de vloeibare helium moeten en welke niet.
alvast bedankt!

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
berichtRe: schematisering gitaarversterker?bijlage
Gepost door: Rob
Datum: 10/02/2013 11:00

Bram,

Bijgaand het schema van een relatief eenvoudig versterkertje.
Op het schema staat duidelijk aangegeven om welk gedeelte van de versterker het gaat.
Clean channel en boost channel zijn de voorversterker(s). Poweramp, je raadt het al, de eindversterker.

Succes!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/02/2013 11:03 door Rob.

Bijlagen:
open | download - 8020.pdf (81.7 KB)

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen