Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtMarshall Valvestate 8020 series I (1993) De Wit modified.bijlage
Gepost door: Rob
Datum: 10/02/2013 19:16

Al jarenlang stond dit versterkertje op zolder stof te happen. Het was en is het een leuk versterkertje waar in 1993 een fors prijskaartje aan hing: 650,00 gulden!! De versterker is volgens de info achterop op het chassis Made in Great Britain, hoewel men ook zegt dat alle Valvestates in China zijn geproduceerd. Voor Marshall was het destijds de eerste serie compacte transistorversterkers. De grotere broers, 8040 en verder, hadden een ECC83 buisje in de voorversterker. De 8010 en 8020 waren 100% solid state.

De Valvestates blonken niet uit in duurzaamheid en/of bijzondere kwaliteit. Mijn 8020 liet vanaf dag 1 een plof horen tijdens het in- en uitschakelen. Ook als het ding op een stopcontact met randaarde was aangesloten. Verder mankeerde mijn 8020 het volgende:
Alle jack ingangen maakten slecht contact, het gainkanaal werkte niet meer, het clean kanaal werkte nog enigszins, viel af en toe weg om dan even later op vol vermogen weer tot leven te komen (…) en alle potmeters kraakten of werkten alleen nog maar als aan/uit schakelaars.

Dus toch maar eens iemand met verstand van zaken naar laten kijken of er nog wat aan te sleutelen viel. Al snel bleek dat het ding voor een paar tientjes weer als nieuw of beter zou kunnen worden. Dus dat hebben we dan ook maar gedaan!
Wat ook opviel is dat Marshall alleen de allergoedkoopste elektronica in deze versterkers heeft gestopt. Als er ook maar één cent op een component bezuinigd kon worden, heeft Marshall het niet nagelaten om dat ook te doen…De vraag rees of dat bepalend zou zijn voor de “Marshall sound” of voor gitaarversterkers in het algemeen? Gitaarversterkers zijn immers geen HiFi versterkers; integendeel!

Wat MOEST er gebeuren: Alle jack ingangen, een flink aantal condensatoren en weerstanden en een paar opamps vervangen. Die laatste zijn nu op voetjes gemonteerd zodat je ze makkelijk kunt verwisselen en zodoende het geluid enig zins kunt aanpassen.
Enkele in de Valvestate gebruikte opamps zijn niet meer verkrijgbaar maar die oude opamps genereerden zoveel ruis dat daar niets aan verloren is gegaan!
Potmeters vervangen bleek een lastiger klus want die zijn alleen “origineel Marshall” te krijgen en dus behoorlijk aan de prijs. De potmeters zijn dus goed schoongemaakt en war nodig omgewisseld met potmeters waar wat minder vaak aan gedraaid wordt. Het ploffen bij in- en uitschakelen gaat nu niet meer gepaard met luide ploffen. De versterker is nog wel erg gevoelig voor andere elektrische apparatuur. Binnenkort nog een Euro stekker chassisdeel met netfilter monteren om ook die storingsbron te elimineren.

Een leuke mod is dat nu de reverb schakelbaar is gemaakt. Marshall leverde destijds alleen footswitches met channel EN reverbswitch. De Valvestate 8020 had echter alleen een channelswitch en geen schakelbare reverb. Gekozen is voor de reverbschakeling van de grote broer, de 8080. De footswitch is ook voorzien van LED’s. Rood voor channelswitch en blauw voor reverb.

De versterker werkt nu weer naar behoren en is een leuk oefenversterkertje hoewel je met 20 Watt ook in een klein bandje kunt meeblazen. Het clean kanaal is niet echt bijzonder, vrij neutraal clean met een bass en treble regeling. Het gain channel is des te leuker, uitgerust met gain en mastervolume, contour en presence potmeters. Vooral de contour is erg effectief om van veel mid in je geluid naar scooped mids te kunnen regelen Met de presence maak je het dan af. Gewoon leuke sounds! Het is allemaal geen triple rectifier, JCM of DSL natuurlijk maar gewoon leuk! Dit bakje kan weer een jaar of 10 mee en dat voor 29,00 Euri!!

Met dank aan De Wit amp repair.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/03/2013 00:31 door Rob.

berichtRe: Marshall Valvestate 8020 series I (1993) De WIt modified.
Gepost door: luuk
Datum: 11/02/2013 11:28

mooie amp!cool dat je er weer nieuw leven in hebt geblazen

even een vraagje,

die plof dat doet mijn versterker ook sinds ik dat ding heb maar dan wel alleen met het uitzetten.
het is een vox vt 15
is dit een probleem? zoja: hoe verhelp ik dit?
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Marshall Valvestate 8020 series I (1993) De WIt modified.
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 11/02/2013 12:27

Dat lijken mij goed bestede tientjes! Thanks voor je leuke verslag en veel plezier met je versterker!

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 11/02/2013 12:35

Wat Vincent zegt duim omhoog
Datum: 11/02/2013 19:12

Thnx!

@Luuk: Dat ploffen kan komen door:
- Versterker staat niet op een randaarde stopcontact aangesloten
- Condensatoren versleten. Normaal gaan die wel 10 jaar mee
- Condensatoren met een te kleine capaciteit. Kostenbesparing; net zoals bij mijn
Marshall. Ik heb alle condensatoren in de voeding en eindtrap door grotere laten
vervangen. Kostte iets van 5 Euro maar je moet eea wel berekenen.
- Geen netfilter op de 230V ingang op je versterker. Is ook kostenbesparing.
Ik ga deze [www.conrad.nl]
er binnenkort nog inschroeven en dan zou dat ploffen voorbij moeten zijn.

Succes!
Gepost door: luuk
Datum: 11/02/2013 19:31

thx thx voor de info!

zo lang hoeft de versterker toch niet mee te gaan ben namelijk opzoek naar een nieuwe maar misschien wel even slim om de boel te repareren voor een eventueel volgende eigenaar
Gepost door: harry
Datum: 06/04/2013 18:03

hi rob.

leuke topic,ik heb zelf ook een 8020.
en wat denk je het geluid valt soms een beetje weg.
ik heb me suf gegoogled maar kan het adres niet vinden van de wit amp repair.
zou je de gegevens willen geven?woon zelf midden nl.

harry.
berichtRe: Marshall Valvestate 8020 series I (1993) De Wit modified.
Datum: 15/04/2013 13:00

@Harry,

De Wit Amp Repair heeft geen website.
Ik heb hem gevraagd of hij interesse heeft om nog een 8020 op te knappen.
Ik laat het hier wel weten als hij interesse heeft.
Het geheel wegvallen van het geluid kun je waarschijnlijk verhelpen door een nieuw input chassisdeel de plaatsen. Dat kost je 2-3 Euro bij Conrad.
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Marshall Valvestate 8020 series I (1993) De Wit modified.
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 10/04/2014 17:30

Ik heb ook een Valvestate 8020 gekregen. Hij ziet er nog goed uit maar klinkt... ehh.. niet. Volgens mij zijn om te beginnen alle pots vuil dus dat ga ik eerst maar eens proberen te verhelpen.
Maarr... de switch is weg, zoals op deze foto. Heeft iemand nog een valvestate-knopje liggen?

Ongenode Gaste
Woods on Fire

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen