Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtBoss RE20 Space Echo - droog signaal direct?bijlage
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 18/12/2013 16:21

Misschien kan een andere pedaaltjesfreak wel even met me meedenken?

Ik heb een Boss RE20, de twinpedal Roland Space Echo simulatie. Deze kleurt mijn geluid nogal en beperkt mijn headroom. Volgens mij is dat deels de bedoeling: ze schijnen de originele bandecho te hebben nagemaakt, inclusief kleurende voorversterker.

Omdat ik veel met boosters werk, die voor de echo in mijn keten zitten, komt het vaak voor dat ik mijn signaal oppomp met de boosters, met als doel om de versterker op zijn donder te geven, maar dat ik in de praktijk de echo overstuur in plaats van de versterker.

Kortom, ik wil mijn droge gitaarsignaal niet meer door de echo routen. Ik zoek naar een oplossing die gebruik maakt van de "direct off" functie van de Space Echo, zodat ik mijn rechtstreekse gitaarsignaal kan mengen met de 100%wet output van de echo.

Om het nog moeilijker te maken: ik vind de spilloverfunctie van de Space Echo te gek. Die gebruik ik vaak. Deze functie laat je echo's uitklinken nadat je het pedaal hebt uitgezet, waarna je er droog overheen kunt spelen. Die spillover wil ik dus graag behouden.

Het moet dus waarschijnlijk zoiets zijn:

De input van de space echo krijgt geen signaal als de switch uit staat. De output wordt permanent gemixt met het droge signaal. Ik ga ervan uit dat ik in de praktijk geen last ga hebben van de eigen ruis van de space echo, die vanwege deze "always on" manier van werken altijd door mijn geluid heen gemixt is.

De vraag is natuurlijk: kent iemand een goedkope, goede en vooral kleine oplossing die zoiets doet? Eventueel een goed circuit om zelf te solderen, maar dan beter uitgewerkt dan dat hierboven.
Ik heb er zelf te weinig kaas van gegeten om te bepalen hoe ik dit bijvoorbeeld goed buffer, zodat ik een zo goed mogelijke signaal/ruisverhouding krijg.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Boss RE20 Space Echo - droog signaal direct?bijlage
Datum: 19/12/2013 10:05

Ik heb hier nog een Boss LS-2 liggen en ook een passieve ABY splitter van Leem Pro.
Daarmee zou ik de volgende setup kunnen maken om het te proberen. Niet elegant en erg ruimtevretend op mijn bord. Maar toch.

Denken jullie dat dit zou werken of gaat hier iets mis met impedanties, bufferen, fase of iets anders waar ik geen verstand van heb? Ik heb mijn pedalboard nu even niet hier, dus ik kan het niet uitproberen.

Voor de duidelijkheid:
- de splitter is passief. Hier zit niks in behalve switches en draadjes.
- De LS2 werkt hier als summing mixer. Er zit niks in de input, maar het droge signaal komt binnen op return A en de 100% natte echo komt binnen op return B. De LS-2 staat natuurlijk ingesteld op standje "A+B mix / bypass" en staat in principe altijd aan. Ik zou hem eventueel kunnen gebruiken als killswitch of tuner mute, want er zit niks in de input en dus dempt hij al het signaal als je hem uit zet.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Boss RE20 Space Echo - droog signaal direct?
Datum: 21/12/2013 14:41

Heeft niemand hier enige ervaring mee? Of andere nuttige suggesties?

Ongenode Gaste
Woods on Fire
berichtRe: Boss RE20 Space Echo - droog signaal direct?
Gepost door: Henkie (PC)
Datum: 21/12/2013 23:06

dit misschien?
voor audio splitten en mixen heb je alleen maar meer opamps nodig lijkt me

En daar is dan ook alles mee gezegd.
Gepost door: FUnkadelic
Datum: 22/12/2013 14:40

Stelletje nerds.

Mystic op YouTube
Mystic op BandCamp

"Then God said, I give you every seed-bearing plant on the face of the whole earth and every tree that has fruit with seed in it. They will be yours for food."
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Boss RE20 Space Echo - droog signaal direct?
Datum: 22/12/2013 23:21

Henkie: ik zal het gewoon eens gaan proberen, thanks in ieder geval!
Fu: Vechten???

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Scheuren berichtRe: Boss RE20 Space Echo - droog signaal direct?
Gepost door: Jord
Datum: 23/12/2013 13:11

Kinderen, vrede op aarde, het is bijna kerst nondeju

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Gepost door: willem tuhumury
Datum: 07/01/2014 12:22

hallo

het beste is als je met pedalen werkt dat je modulaire stompboxes zoals delays chorus etc.. in je loop plaatst van je amp en andere types stomboxes zoals boosters overdrive distortion voor je amp plaats tussen je gitaar en amp

want niet elke stompbox delays chorus etc... werkt goed als je die voor de amp plaats

en de mate van eff regel je dan op de roland echo space

probeer het eens zal je zien dat je echo space niet wordt overstuurd zoals het nu het geval is

grt willem
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Boss RE20 Space Echo - droog signaal direct?bijlage
Datum: 07/01/2014 21:42

Dank je voor je reactie Willem!
Helaas kan ik niet uitproberen wat jij zegt omdat ik op een 60's versterker speel zonder FX loop.
Bovendien gaat het me eigenlijk ook om de kleuring van de echo: ik wil dat warme/uitsmerende wat hij doet alleen op mijn echo (mooi!) en niet op mijn droge signaal.

Maar ik heb er nu een (tijdelijke) oplossing voor:

Splitten met een LEEM PRO aby, summen met een LS2.
Leuk aan deze setup is dat ik ook 100% wet kan spelen en een killswitch heb (als ik de LS2 summing mixer uit zet). En ik behoud mijn echo trails omdat ik alleen de send uitzet en niet de return.

Ik ga eens even een tijdje luisteren hoe dit bevalt en dat een minder ruimtevretende oplossing maken of kopen.

Ongenode Gaste
Woods on Fire

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/01/2014 09:38 door Vincent van Haperen.
Gepost door: JanVrm
Datum: 08/01/2014 13:02

Vincent, jij draagt bij optredens altijd puntschoenen h? knipoog
Datum: 08/01/2014 13:07

Quote:
JanVrm

Vincent, jij draagt bij optredens altijd puntschoenen h? knipoog

Nee, blote voeten. Schoenen zijn zoooo 2013.
Ik heb mijn tenen zo getraind, dat ik ze volledig onafhankelijk kan gebruiken. Switch indrukken met de grote teen en tegelijkertijd aan de potmeters draaien met de andere 4.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 08/01/2014 14:38

cool dat wil ik ook kunnen

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen