Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtmekkerend Hoe raak ik deze fretbuzz kwijt?
Gepost door: jantje
Datum: 05/02/2014 20:50

Hallo medegitaristen,

Na een tijdje erg weinig gitaar gespeeld te hebben heb ik zelf een gitaar gebouwd.
Op zich is het eindresultaat prima, echter zit ik met een storend probleem.
Ik heb een vrij dikke hals gebruikt (Achteraf te veel Ushape, ik had liever meer V-shape maar goed).
En de truss rod is inmiddels volledig losgedraaid, maar ik hou irritante frettbuzz.
Het komt niet door de versterker heen, maar toch is het gewoon niet acceptabel. Mijn squier heeft er veel minder last van.
Het probleem speelt zich af op alle snaren en alle ingedrukte posities (behalve de allerhoogste frets uiteraard).
Daarom lijkt het me dat frets vlakken niet de oplossing is, ook de zadels staan zeker hoog genoeg, de actie bij de 12e fret is hoog.
Ik heb al geprobeerd met gewichten te werken maar ik krijg gewoon niet meer kromming in de hals.
Er zit een lichte holle kromming in, maar ik zou graag wat meer proberen om te kijken of het effect heeft, dat ding is alleen zo verschrikkelijk stug.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken, of waar het aan zou kunnen liggen?
Ik zou er mee naar een zaak kunnen gaan, maar het is leuker om het zelf te proberen natuurlijk.
Daarnaast wil ik niet te veel geld meer in de gitaar stoppen.

Natuurlijk nog even wat plaatjes van de gitaar, we zitten niet voor niks in het zelfbouw onderdeel.
De finish is metallic red, gespoten met spuitbussen, in totaal een laag of 30 (grond, kleur en blank).
Het is goed gelukt maar dit doe ik nit meergrinnikend
Verder 57/62 fender pickups, allparts hals, sperzel tuners en nog wat graphtech spul.
Hij klinkt ook lekker maar die buzz verpest nu gewoon het speelplezier.
Alvast bedankt voor de hulp!

berichtmekkerend Re: Hoe raak ik deze fretbuzz kwijt?
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 05/02/2014 21:58

Het klinkt alsof de hoek tussen de hals en de body niet correct is en de hals te vlak op de body ligt. Dat kun je verhelpen door een dun stukje hout aan de bovenkant van de neck pocket te plaatsen, tussen de hals en de body, waardoor de hoek iets stijler wordt. Had hetzelfde probleem met een zelfbouw gitaar en dit werkte prima.

Dit artikel legt het goed uit: [www.premierguitar.com]

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Gepost door: jantje
Datum: 05/02/2014 22:23

Dit klinkt inderdaad wel aannemelijk, ik ging er van uit dat een vlak gefreesde neckpocket altijd goed zou moeten zijn, maar het zou best eens kunnen dat dat niet helemaal het geval is.
Maar toch zou ik dan denken dat het verstellen van die hoek hetzelfde effect zou hebben als de zadels omhoog schroeven.
Ik ga er in ieder geval eens naar kijken, bedankt!
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtmekkerend Re: Hoe raak ik deze fretbuzz kwijt?
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 06/02/2014 09:13

Eens met Rob. Het is trouwens opmerkelijk hoe ontzettend snel dit effect heeft. Zelfs een heel dun strookje schuurpapier als 'shim' (veel dunner dus dan hout) kan al wonderen doen.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 06/02/2014 17:01

AH, en het verstellen van de brug heeft alleen hetzelfde effect als je de snaar open aanslaat. odra je een fret indrukt is er een verschil

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 06/02/2014 18:37

Fretbuzz is afhankelijk van de halsholling en de actie, maar dat wist je dus al.
Wat veel mensen niet weten dat de nuthoogte ook van belang is samen met feilloos fretwerk. Regel is dat je minder fretbuzz krijgt in de hogere posities met een kleinere halsholling en andersom voor de lager posities. Een neckshim (een plaatje in de necksocket) kan ook uitkomsten bieden.

Zo heb ik mijn Musicman Luke afgesteld:

Halsholling
0.4 mm op 8e fret (meten met capo achter 1e fret en drukken achter laatste fret)

NECKSHIM!

Actie (12e fret, zonder capo)
Hoge E: 1.3 mm
Lage E: 2.0 mm

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2014 18:40 door ==X@LeX==.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen