Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtCustom Build
Gepost door: David
Datum: 14/02/2014 19:12

Even een vraagje van mijn kant. Ik ben van plan om binnenkort te beginnen met zelf een gitaar te bouwen, maar heeft iemand enig idee hoeveel dit kost??? Tips of fouten die ik niet moet maken zijn ZEER welkom!

Alvast bedankt,
David
berichtRe: Custom Build
Gepost door: R'Oha
Datum: 14/02/2014 19:15

Even een vraagje van mijn kant. Ik ben van plan om binnenkort te beginnen met zelf een auto te bouwen, maar heeft iemand enig idee hoeveel dit kost??? gek

Een tikje specifieker mag ook wel.

"Waar is de opener?", sprak de dichter
Gepost door: Da Vinci
Datum: 14/02/2014 20:02

Precies. Het scheelt nogal wat je gaat gebruiken. Klein voorbeeldje; de keuze tussen elementen van 50 euro of 300 euro scheelt als snel plusminus circa ongeveer naar schatting ommenabij de 250 euro.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 14/02/2014 20:44

Haha snap ik, maar ik ben een student met niet al teveel geld dus... Liever niet te duur. Wordt een solidbody gitaar.
Datum: 14/02/2014 20:58

Ik denk dat het wel voor 100 euro moet kunnen lukken als vooral prijs belangrijk is.

Datum: 14/02/2014 21:40

Ahh kijk dat valt dan weer mee, waarschijnlijk komt er nog iets bij voor betere pickups, maar dan weet ik dat het in ieder geval een betaalbaar project is. Laat het bouwen maar beginnen Wijntje
Gepost door: Zilty
Datum: 16/02/2014 12:47

HEt is goedkoper een squier te kopen tweedehands, die komt ook nog eens met de garantie dat ie werkt... blij

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 16/02/2014 12:57

Quote:
David
Even een vraagje van mijn kant. Ik ben van plan om binnenkort te beginnen met zelf een gitaar te bouwen, maar heeft iemand enig idee hoeveel dit kost???
Als jij deze vraag moet stellen dan weet je dus absoluut niet waar je aan begint

Quote:
David
fouten die ik niet moet maken]
Zelf een gitaar bouwen

Quote:
David
Alvast bedankt, David
My pleasure
Datum: 16/02/2014 13:32

Klopt, maar voor ik een exact bouwschema enzo ga maken, moet ik een idee hebben of dit financieel haalbaar is. En een Squier is ongetwijfeld goedkoper, maar ik heb veel tijd over, en ik liep al een tjdje met het idee voor zo'n project rond. Bovendien geeft zo'n zelfgebouwd ding (ook al is hij minder goed) wel meer voldoening als hij klaar is dan wanneer je op hem koopt.
Datum: 16/02/2014 14:26

Maar heb je nu het idee dat het financieel haalbaar is dan? Voor 100 euro kan het lukken als je je body uit de salontafel van je oma zaagt en daar de troep uit een 2e hands stuk jammerhout op monteert. Maar dat is een hele omweg om uiteindelijk op een kutgitaar te spelen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/02/2014 14:26 door Da Vinci.
Datum: 16/02/2014 14:27

Ik ga wel meer dan 100 euro uitgeven hoor, maar ook geen 1000. Dat is het andere uiterste. Ik ga denk ik rond de 400 zitten...
Gepost door: Zilty
Datum: 16/02/2014 15:02

De voornaamste vraag die je voldoening in de weg gaat zitten: hoe ga je de hals maken? Als je die vraag kan beantwoorden: more power to you. If not: zoek eens op Warmoth guitar parts, dat is een stuk verstandiger (ook duurder trouwens) dan zelf je hals gaan zagen, want dat wordt echt niks, tenzij je project 10 jaar mag duren.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 16/02/2014 15:51

Klopt, dat had ik al gelezen, want om dat precies goed te krijgen gat mij niet lukken. Maar alsnog bedankt voor de tip!
Scheuren berichtRe: Custom Build
Gepost door: Jord
Datum: 17/02/2014 11:45

Quote:
David

Even een vraagje van mijn kant. Ik ben van plan om binnenkort te beginnen met zelf een gitaar te bouwen, maar heeft iemand enig idee hoeveel dit kost??? Tips of fouten die ik niet moet maken zijn ZEER welkom!

Alvast bedankt,
David

Quote:
David

Ik ga wel meer dan 100 euro uitgeven hoor, maar ook geen 1000. Dat is het andere uiterste. Ik ga denk ik rond de 400 zitten...

Ik denk dat het bouwen van "een" gitaar je zo ongeveer 400 euro gaat kosten, iets meer dan 100 maar geen 1000!

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Datum: 17/02/2014 12:47

Dat is ook de prijscategorie waar ik aan zat te denken, dus dat komt mooi uit.
Selmer top + Mesa cab bij Woods on Fire berichtRe: Custom Build
Gepost door: Vincent van Haperen
Datum: 17/02/2014 17:41

Datum: 17/02/2014 17:45

Quote:
"Vincent van Haperen"

doh!
???
Datum: 17/02/2014 18:06

Quote:
David

Vincent van Haperen
doh!
???

Misschien niet zo netjes van me om zo te reageren.
Ik moest even lachen omdat Jords grapje aan je voorbij ging.

Het is met de summiere info die je geeft heel moeilijk om een prijs aan te geven, zoals anderen ook al zeiden. Je kunt het zo duur maken als je wilt. Bijvoorbeeld 400 euro.

Succes met je project.

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 18/02/2014 09:19

Maak vooraf een onderdelenlijst en een begroting. Vergeet vooral het kleine grut niet. Soldeer, soldeerbout, schroefjes, stemmechanieken, scratchplate, neckplate etc. Zijn allemaal kleine bedragjes maar die maken het verschil uiteindelijk.

Een body en een neck is een keer een wat grotere uitgave, maar bepaalt meestal nog niet de helft van de prijs van je gitaar.

Mijn telecaster op basis van een Fender Lite Ash Telecaster kostte bij elkaar 1200 euro + manuren.

Veel onderdelen in twee jaar tijd opgespoord via marktplaats en ebay.
Datum: 18/02/2014 09:36

Quote:
MK

Vergeet vooral het kleine grut niet. Soldeer, soldeerbout, schroefjes, stemmechanieken, scratchplate, neckplate etc. Zijn allemaal kleine bedragjes maar die maken het verschil uiteindelijk.

Martin, moest jij de soldeerbout en het tin nog aanschaffen voordat je met die Telecaster begon? Dat zijn toch zaken die de gemiddelde hobbyvent al lang heeft?
Overigens kan ik niet geloven dat tin het verschil zal maken, zoveel soldeerwerk zit er ook weer niet in een gitaar. Tenzij je natuurlijk je eigen Variax maakt... grinnikend

Datum: 18/02/2014 09:41

Quote:
"Vincent van Haperen"

David
Vincent van Haperen
doh!
???

Ik vraag het me af of mijn bloedstollend leuke grap aan David voorbij ging. Ik vond dat tie wel lekker lauw reageerde met zijn:
Quote:
David

Maar laten we het aan de ervaringsexpert vragen.
David, was jouw lauwe reactie een reactie van "ja ja wat een bloedstollend leuke grap, laat ik er maar lekker lauw op reageren"? Of heb je het niet begrepen dat het een grapje was?

Datum: 18/02/2014 12:58

Quote:
Jord

Vincent van Haperen
David
Vincent van Haperen
doh!
???

Ik vraag het me af of mijn bloedstollend leuke grap aan David voorbij ging. Ik vond dat tie wel lekker lauw reageerde met zijn:
Quote:
David

Maar laten we het aan de ervaringsexpert vragen.
David, was jouw lauwe reactie een reactie van "ja ja wat een bloedstollend leuke grap, laat ik er maar lekker lauw op reageren"? Of heb je het niet begrepen dat het een grapje was?
grinnikend
Dat zou inderdaad heerlijk lauw zijn. Ik hoop dat je gelijk hebt!

Ongenode Gaste
Woods on Fire
Wim swingt als een trein... berichtRe: Custom Build
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 28/02/2014 08:27

Als redelijk ervaren bouwer en modificeerder van gitaren, handig met de handjes met hout en zo, mag ik je wel een raad geven denk ik. Je kunt er twee dingen mee doen: in de wind slaan of er naar luisteren.

Koop een oude gitaar; bijv. op de rommelmarkt, van familie. Sloop dat ding geheel (en onthoud waar- en hoe alles gezeten heeft. Zet hem dan weer in elkaar. Doe dit een keer of 5. Dan weet je tenminste ook hoe een gitaar in elkaar zit en alles werkt.
Probeer dan eens of je een ander element kunt monteren, zelfde met een stemsleutel zet er een andere potmeter of selector op, ga wat hak- en breekwerk in hout verrichten, leer behoorlijk schilderen en spuiten, leer frezen, leer solderen (!) leer hout begrijpen: Wat is de draad van het hout, trekt het, is het makkelijk te bewerken, heeft het de juiste toon, waar lijm ik twee stukken hout mee aan elkaar; en HOE doe je dat) Heb ik het juiste gereedschap: Ga ik het wiel opnieuw uitvinden? Kun je tegen mislukkingen? Als je alle genoemde zaken positief kunt beantwoorden KUN je er aan beginnen. Succes ermee. ja

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Gepost door: Kees Vlees
Datum: 28/02/2014 16:28

Of koop gewoon voor dier 400 euro iets tweedehands dude.
In een ander topic staat een Ace Frahley Epihone, iets duurder maar wellicht kom je bij elkaar, met dat zelfbouwtraject wordt het misschien rien de knottes.

Kees Vlees
zelfs mijn zus en dat is een schele
speelt niet op een tele
Gepost door: Rob de Jong
Datum: 28/02/2014 16:51

Gitaarbouwers zijn geen gitaristen.

Verder wat Wim zegt.

Torque: 347 ft-lbs torque @ 3,900 RPM. Torque is what shoots the SL500 forward as smoothly as if moved by the very Hand of God or a hydraulic carrier jet launcher. Many people exclaim "Jesus Christ!" the first few times they undergo this acceleration, which confirm's the involvement of the Hand of the Almighty.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen