Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
Epi Les Paul met Bigsby berichtVerwijderen/ vervangen neck pickup cover tele
Gepost door: Trend
Datum: 25/04/2015 22:09

Ik heb op Ebay open pickup covers voor de tele, maar voor dat ik het ga bestellen wil ik eerst wat informatie hebben over de covers.

Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met het verwijderen van de nek pickup cover van een tele?
Is het makkelijk te doen, en is het waard om het te doen?
berichtRe: Verwijderen/ vervangen neck pickup cover tele
Gepost door: Da Vinci
Datum: 26/04/2015 09:02

Als je niet weet of het kan en wat het resultaat is, waarom wil je het dan?

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Epi Les Paul met Bigsby berichtRe: Verwijderen/ vervangen neck pickup cover tele
Datum: 26/04/2015 09:36

De pickup klinkt heel donker, zonder cover zou het iets meer hoog en midden door moeten laten. Maar is dat ook zo.
Gepost door: Richard
Datum: 01/05/2015 16:35

nee
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 01/05/2015 17:44

Quote:
Richard
nee

Lijkt mij ook, maar ik ben wel benieuwd naar de gedachtengang daarachter....
Van Trend bedoel ik dan tong uit de mond grijns

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/05/2015 17:44 door Foob.
Epi Les Paul met Bigsby berichtRe: Verwijderen/ vervangen neck pickup cover tele
Datum: 05/05/2015 12:16

Quote:
Foob

Lijkt mij ook, maar ik ben wel benieuwd naar de gedachtengang daarachter....
Van Trend bedoel ik dan tong uit de mond grijns

Ik ben constant op zoek naar een verbetering van de gitaar en dan zie ik nog wel eens wat filmpjes voorbij komen zoals deze:

[www.youtube.com]

Ik weet dat het niet een verbouwde tele pickup is, maar het gaat om die sound.

[www.youtube.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/05/2015 12:25 door Trend.
Datum: 05/05/2015 12:40

Ok, dus je ziet een gitaar met een andere pickup, toevallig n zonder kapje, en je wil dan diezelfde sound bereiken door het kapje van je eigen pickup af te halen zodat die er dan ongeveer hetzelfde uit ziet en daardoor ook hetzelfde gaat klinken? Op zich een logische gedachtegang, maar ik zou dan ook zeker overwegen om de gitaar dezelfde kleur te laten spuiten. Dan lijkt ie er namelijk nog veel meer op.

Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 05/05/2015 14:51

...en wat dacht je van het plectrum?
Onderschat dat leren jasje in het tweede filmpje ook niet tong uit de mond grijns
Datum: 05/05/2015 23:33

Ik heb al het nodige gelezen op diverse forums. Daar was er wel degelijk een verschil te horen. Ik vroeg me af of iemand het hier al had geprobeerd. Ik probeer altijd zoveel mogelijk informatie te verschaffen voor ik aan een project(je) begin.

Customizen blijft experimenteren. Wat voor de een werkt, hoeft voor een ander niet hetzelfde resultaat op te leveren. Daarom zoek ik succes verhalen.
Datum: 06/05/2015 09:27

Er zijn inderdaad mensen die zeggen dat het verwijderen van de cover voor een iets opener geluid zorgt. Ik verwacht zelf eigenlijk een minimaal verschil. Zie ook de reactie van Richard. Ik zou zeker niet verwachten dat je stock-pickup nu ineens als een Lolar royal T gaat klinken omdat dat toevallig ook een open element is. Dat is een beetje hetzelfde als verwachten dat je 25 jaar oude Fiat Panda gaat rijden als een Ferrari omdat je bij de Halfords een opzetstukje voor je uitlaat hebt gekocht.

Maargoed, verder heb ik de indruk dat je pas tevreden bent als iemand zegt dat het een hele verbetering gaat worden. En als die persoon niet komt ga je het waarschijnlijk toch doen. En eigenlijk heb je groot gelijk. De meest briljante dingen zijn ontstaan doordat mensen zich niet lieten remmen door de logisch nadenkende massa, dus veel succes!

Gepost door: R'Oha
Datum: 06/05/2015 10:32

grinnikend

"Waar is de opener?", sprak de dichter
Gepost door: Gitaarlex
Datum: 06/05/2015 19:03

En hoe goed is de vergelijking als je het origineel verbouwd en dus niet goed kan A/B 'en.
We weten onderhand wel dat er een hele boel kolder bij menig gitarist tussen de oren zitja

Als buizen elkaar pijpen krijg je een moddelig geluid.
Gepost door: Kees Vlees
Datum: 06/05/2015 20:51

Quote:
Foob

...en wat dacht je van het plectrum?
Onderschat dat leren jasje in het tweede filmpje ook niet tong uit de mond grijns

Ja, een plectrum maakt deel uit van je gitaargeluid.
Vooral die rooie zijn goed.

Kees Vlees
zelfs mijn zus en dat is een schele
speelt niet op een tele
Gepost door: Purple John
Datum: 07/05/2015 21:20

Ik heb het bij mijn Ibanez uitgebreid onderzocht. Ik kon geen verschil ontdekken met of zonder. Dus ik zou het zeker doen als ik jou was.

"I have no tolerance for fools"- Ritchie Blackmore
www.fab5.2trouble.nl
Datum: 08/05/2015 10:18

Quote:
"Purple John"

Ik heb het bij mijn Ibanez uitgebreid onderzocht. Ik kon geen verschil ontdekken met of zonder. Dus ik zou het zeker doen als ik jou was.

grinnikend

Bijkomen na een intensieve avond@wijk aan zee berichtRe: Verwijderen/ vervangen neck pickup cover tele
Gepost door: paike peters
Datum: 02/06/2015 22:54

Quote:
"Da Vinci"

Er zijn inderdaad mensen die zeggen dat het verwijderen van de cover voor een iets opener geluid zorgt. Ik verwacht zelf eigenlijk een minimaal verschil. Zie ook de reactie van Richard. Ik zou zeker niet verwachten dat je stock-pickup nu ineens als een Lolar royal T gaat klinken omdat dat toevallig ook een open element is. Dat is een beetje hetzelfde als verwachten dat je 25 jaar oude Fiat Panda gaat rijden als een Ferrari omdat je bij de Halfords een opzetstukje voor je uitlaat hebt gekocht.

Maargoed, verder heb ik de indruk dat je pas tevreden bent als iemand zegt dat het een hele verbetering gaat worden. En als die persoon niet komt ga je het waarschijnlijk toch doen. En eigenlijk heb je groot gelijk. De meest briljante dingen zijn ontstaan doordat mensen zich niet lieten remmen door de logisch nadenkende massa, dus veel succes!

Da Vinci heeft helemaal gelijk gewoon uitproberen en zien wat er van komt, het is toch waar dat de meeste gitaristen dromen om hun eigen custom te bouwen. Met de tijd ga ik er ook voor, eerst studeren informeren enz.
Gepost door: Falang
Datum: 14/06/2015 14:51

Even voorstellen mijn naam is Falang en knutsel al heel wat jaartjes aan gitaren en buizen versterkers, fuzzen enz.

Wil even reageren op deze discussie omdat ik in het begin van mijn hobby dit al uitgeprobeerd heb; het is van belang dat de cover van plastic of metaal is. Bij een metalen cover als afscherming kan het inderdaad een ietsje pietsje uitmaken als je het weglaat omdat het enigszins als condensator werkt waardoor de hoge tonen bij afwezigheid ervan iets meer aanwezig "kunnen" zijn. Je kan hetzelfde bereiken door de hoge tonenregelaar op je versterker iets op te halen.

Falang.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen