Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
Les Paul Custom + EMG berichtPickup met 2 kabels naar 5-way switch???
Gepost door: JensHendriks
Datum: 09/01/2016 15:36

Is het mogelijk om een pickup die bedoeld is voor een 3-way switch (dus hij heeft maar 2 kabels) over te zetten op een 5-switch? Ik wil het slechte geluid van de pickups die ik in mijn favoriete gitaar heb zitten ruilen met het mooie geluid van de pickups die in mijn minst favoriete gitaar liggen. Alleen de gitaar met de slechte pickups heeft een 3-way switch en de pickups hebben daarom dus beide slechts 2 kabels. Het zijn humbuckers. In de andere gitaar zitten ook 2 humbuckers die ik wil overzetten naar de andere gitaar en die hebben beide 3 kabels. Er zit daar ook en singlecoil tussen dus het is geen superswitch of hoe je dat ook noemt.

To me it's like this: Music doesn't exist without guitars in it...
Les Paul Custom + EMG berichtRe: Pickup met 2 kabels naar 5-way switch???
Datum: 09/01/2016 16:25

Kan ik er ook gewoon voor zorgen dat ik van de humbuckers die ik op de 5-way wil hebben de kabel die naar de switch gaat split, zodat hij op 2 kanalen van de switch staan. Anders is hij op 2 kanalen stil denk ik en loopt het geluid niet soepel door tijdens het switchen van de brug hum naar de nek hum aangezien er dan 3 kanalen tussenzitten waarvan er eentje een singlecoil is en ik de humbuckers niet kan splitten.

berichtRe: Pickup met 2 kabels naar 5-way switch???
Gepost door: Siem Hendriks
Datum: 09/01/2016 16:33

Uhhmm ik zie niet waarom dat niet kan, maar als je die 2 kabels aansluit op de 5-way dan schakelt hij als een three-way(zoals de oude fenders) dan zijn er 2 opties die geen geluid geven,maar kan zijn dat ik het fout heb
Gepost door: Da Vinci
Datum: 09/01/2016 20:33

Je kan 'm sowieso niet splitten. Ik zou daarom een paar tientjes uit geven voor gebruikte splitbare humbuckers.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 09/01/2016 22:55

Ik heb nu de betere pickups naar de betere gitaar gezet. Ik heb beide kabels die naar de switch gingen op de 5-way op één kanaal gezet op de 3-way. Klopt dit wel? Het klinkt een beetje singlecoil...

Gepost door: scrib
Datum: 10/01/2016 01:25

Goeie kans dat je een van de coils hebt kortgesloten door de kabels samen te nemen, en dan hou je dus effectief een singlecoil over. Lijkt er dus op dat je een kabel naar de aarde moet doen, eentje naar je switch en eentje moet afplakken en nergens mee moet laten verbinden. Maar welke kabel dat precies is, dat wordt experimenteren of de kleurcodes opsnorren op het grote wijde interweb.

--
Keep strumming Phil
Datum: 10/01/2016 11:17

Wel vreemd. Het is niet echt een vol single coil geluid net als je bijvoorbeeld zou krijgen op een fender. Het is toch echt een stuk warmer. Ik zal eens kijken. Misschien moet ik anders wat op soundcloud zetten. Dan horen jullie zelf ook wat ik bedoel hoop ik...schouderophalend

Datum: 11/01/2016 20:42

Dit is de link naar het geluidverschil ten opzichte van een les paul waarvan alle draadjes goed zitten: [soundcloud.com] . Denken jullie dat de laatste twee tracks als een singlecoil geluid klinken? Laat het please even weten.aanbiddend

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/01/2016 20:42 door JensHendriks.
berichtRe: Pickup met 2 kabels naar 5-way switch???bijlage
Datum: 11/01/2016 21:51

Klinkt vrij dun inderdaad.

Ik ken de pickups niet, maar als het humbuckers zijn die splitbaar zijn en er komen drie draadjes uit, dan is de enige mogelijkheid die ik me kan voorstellen dat de wiring in de pickup is zoals in het bijgevoegde plaatje.

Als je in dit geval draadje a en b aan elkaar vastknoopt, of draadje b en c, dan sluit je in feite een van de twee coils kort en hou je het geluid van een single-coil over. Wil je een humbucker, dan moet je draadje a en c pakken en b met rust laten.

Maarja, welk draadje wat is, dat wordt een kwestie van experimenteren of de specs van de pup opzoeken.

Overigens, als je wilt experimenteren: als je de pickup los voor je hebt liggen kun je best twee draadjes aan een jack vast tapen, aansluiten op een versterker en een stemvork aanslaan en bij de pup houden, of iets dergelijks.

--
Keep strumming Phil

Datum: 11/01/2016 22:17

Oke, ik heb een van de twee draadjes nu naar de aarding gezet en het klinkt nu gewoon weer als een humbucker. BEDANKT. Ik merk wel dat ik voor sommige lage Drop B stukken in metal wel echt singlecoil kan gebruiken. Anders klinkt het niet meer scherp haha. Dus ik ga het kabeltje dat ik ook naar de aarding heb gestuurd weer terugzetten naar het andere punt zodat beide kabels weer bij elkaar komen en dan alleen tussen dat kabeltje een on/off switch zetten. Dan kan ik zo switchen tussen single en hum. headbangend

Datum: 11/01/2016 22:27

goed bezig!

--
Keep strumming Phil

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen