Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtnoot fret 20 en 21 zelfde
Gepost door: alk
Datum: 05/07/2016 16:14

Hoi iedereen!
Heb een telecaster gebouwd, heb los via marktplaats een body gekocht en een hals uit china besteld.
Alleen heb ik nu een probleem, de toon van de 20 en 21 fret zijn gelijk doordat de snaar waarschijnlijk bij het indrukken op de 20ste fret ook de 21ste raakt waardoor de tonen hetzelfde zijn.
De actie staat eigenlijk ook te hoog nu, als ik die lager zet komen er nog meer frets bij die dezelfde toon hebben.
Heeft iemand een idee hoe dit kan? heeft het met de bolling van de hals te maken? of kan de hals onder een verkeerde hoek staan t.o.v. de body?
Heb de gitaar volledig afgesteld volgens de info op don hofstee, de topkam ingevijld en de kromming afgesteld zoals beschreven! intoneren ging ook prima!
Of zijn de frets te hoog rond de 20ste fret? hals ziet er zeer netjes uit ook al komt hij uit china!
Hoop dat iemand kan helpen! alvast bedankt!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 10:11 door alk.
berichtRe: noot fret 20 en 21 zelfde
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 05/07/2016 20:18

je bedoelt de toon, een noot is zo'n bolletje op een balk.

Eh, tja, dat kan idd. van alles zijn je zegt het zelf al:
Quote:
alk
doordat de snaar waarschijnlijk bij het indrukken op de 20ste fret ook de 21ste raakt
waar dat door komt moet je uitzoeken.
Wim swingt als een trein... berichtRe: noot fret 20 en 21 zelfde
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 05/07/2016 21:06

Kun je vrij gemakkelijk controleren door een vloeitje (als in shag) tussen de snaar en de fret te leggen. Kun je die niet wegtrekken dan heb je je antwoord.
Kromming hals moet je langs de hals bekijken en dan moet de bovenzijde naar je toe gehold (Als in holle hals) zijn.
Oplossing: pushrod aandraaien (zou ik niet zelf doen overigens) of voorzichtig de fretten intikken met nylon hamertje (Uitdeukhamer) Zou ik persoonlijk erg voorzichtig doen OF laten doen.
Controleer of de hals goed in de pocket zit. (Pocket is de uitsparing in de gitaar waar de hals in bevestigd is) Is ie gelijmd of geschroefd? Zo uit mijn hoofd geschroefd. schouderophalend
Ultieme oplossing: koop een gitaar die je eerst kunt bespelen... Maar ja, da's een beetje mosterd na de maaltijd in deze...

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Datum: 05/07/2016 21:51

Je actie is waarschijnlijk te laag. Of je 21e fret is te hoog. Vijlen of actie hoger zetten.
Gepost door: alk
Datum: 06/07/2016 08:57

Speel al jaren gitaar Wim Bremer, en heb ook nog een Yamaha Pacifica, dit is gewoon een projectje wat mij eens leuk leek om te doen! vooral omdat de techniek achter de gitaar mij ook erg boeit.
Maar heb in iedergeval een probleem ontdekt! de een na laatste fret is veel te hoog! die lijkt niet goed in de hals gedrukt!
Dit ga ik morgen eens voorzichtig proberen op te lossen, de rest van de hals is goed hier en daar een minimale hoogte verschil maar dat is echt minimaal.
Mocht ik daar problemen mee krijgen dan ga ik er wat aan doen!
Heb er trouwens mooie Fender Texas Special Tele Custom Shop Pickups in en fender tone en volume potmeters in gezet!
Post wel even als ik het heb opgelost! leer momentje zou ik maar zeggen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2016 10:29 door alk.
Datum: 06/07/2016 10:24

Zoals de anderen ook al zeiden: het kan van alles zijn. Je moet vooral goed kijken, en dan daar een van de oplossingen op toepassen. Het heeft geen zin om van veronderstellingen uit te gaan.
Als ik zo lees hoe jij te werk gaat, kun je de gitaar beter aan een deskundige overlaten.
Wim swingt als een trein... berichtRe: noot fret 20 en 21 zelfde
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 06/07/2016 20:53

Quote: Speel al jaren gitaar Wim Bremer,

Ja, en? headbangend

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Gepost door: AlphaJuno
Datum: 07/07/2016 11:28

Als je actie veel te hoog is over de hele nek, en je kan de snaren niet zonder dit probleem te verergeren naar beneden draaien, dan is er 99% kans dat je topkam te hoog staat!

Veel mensen durven nooit iets aan de topkam te veranderen omdat deze er op gelijmd is en omdat er geen vijzen zijn om iets af te regelen. Toch staat of valt de afstelling van je gitaar door dit kleine onderdeel!

Zet voor de test eens een capo op de 1e fret, als dan je actie wel goed is, (mits misschien wat bijregelen door de vorige overcompensatie), dan is je topkam sowiso veel te hoog!

Laat er dan gewoon een nieuwe van kwaliteitsmateriaal inzetten en afstellen op de juiste hoogte, kost echt niet veel geld en is de moeite meer dan dubbel waard!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2016 11:30 door AlphaJuno.
Gepost door: Rob
Datum: 09/07/2016 19:17

In bovenstaand geval heeft de topkam er niets mee te maken. Het gaat toch over de twee frets die het dichtst bij de body zitten? Maar toch: de topkam is idd vaak het probleem en is bij vrijwel alle gitaren te hoog. Als de afstand tussen ALLE snaren en de eerst fret te groot is: Tik het topkammetje van de gitaarhals los en vijl of schuur de topkam aan de onderkant. Ik doe dat door de topkam op een stuk schuurpapier (korrel 280) te zetten en vervolgens de topkam over het schuurpapier te bewegen. Regelmatig de topkam even terugplaatsen en de gitaar stemmen om te voorkomen dat je teveel materiaal weghaalt.
Les Paul Custom + EMG berichtRe: noot fret 20 en 21 zelfde
Gepost door: JensHendriks
Datum: 21/07/2016 16:09

Als de 21e fret de laatste is, dan had ik misschien geprobeerd (alleen als het ook echt dat probleem is. van dat de snaar de 21e fret raakt bij het indrukken van de 20e) om de laatste fret te verlagen. Echt een heeeeeel klein beetje.

To me it's like this: Music doesn't exist without guitars in it...

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen