Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
R-Design Guitars berichtSemi Hollow Body Designbijlage
Gepost door: R. de Jong
Datum: 15/01/2017 20:35

Ik wil een gitaar gaan bouwen op basis van de ES-355.
Ik ben begonnen met het modelleren, daarbij heb ik een aanpassing gemaakt op het centerblok (mahony). Ik heb een versmalling aangebracht in het staartstuk en in de dwarsrichting 4 gaten. Dit enerzijds voor gewichtsbesparing en anderzijds om de klankkast te vergroten. Nu is mijn vraag wat voor invloed zal deze aanpassing hebben op het geluid?
(De top en back zijn van hard maple)

berichtRe: Semi Hollow Body Design
Gepost door: Da Vinci
Datum: 16/01/2017 13:16

Goede vraag... In de gitaarwereld stikt 't van de mensen die alles horen, vooral als ze vooraf weten waar ze op moeten letten, maar mijn gevoel zegt dat het allemaal wel mee zou vallen.
Het is nog steeds semi-hollow waarbij de top nog op het centerblok zit en dus niet echt veel vrijer kan resoneren als in het traditionele ontwerp 't geval zou zijn. Ook verwacht ik qua sustain niet meteen een wereld van verschil doordat er wat hout weg is, wellicht dat de extra ruimte daar ook weer wat in zal compenseren.

Wat is je belangrijkste reden om dit te doen? M.n. de gewichtsbesparing of hoop je op een betere klank (en waar hoop je dan precies op)?

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 16/01/2017 16:29

leuk hoor!
Verder wat Vinc zegt: "mensen die alles horen, vooral als ze vooraf weten waar ze op moeten letten"
Ik denk wel dat het uitmaakt maar dat het echt in de marge is. Het zal iets acoustischer klinken denk ik maar dat is bij een es eigenlijk al verwaarloosbaar.
R-Design Guitars berichtRe: Semi Hollow Body Design
Datum: 16/01/2017 16:37

Inderdaad gewichtsbesparing is het hoofddoel.
Daarnaast een warmere klank zonder noemenswaardig veel verlies aan sustain.
Datum: 16/01/2017 19:07

Ter info:

Massa Origineel: 0,907 kg
Massa Custom: 0,597 kg

Is toch een gewichtsbesparing van 0.31 kg
Toch de moeite waard om eens te onderzoeken.
Datum: 16/01/2017 21:30

Quote:
"R. de Jong"

Daarnaast een warmere klank zonder noemenswaardig veel verlies aan sustain.

Gaat niet gebeuren denk ik, om reden die Da Vinci al heeft gegeven.
Leuk project trouwens. Waarom haal je niet nog meer hout weg, bijvoorbeeld onder de pups?
Gepost door: bram
Datum: 17/01/2017 08:41

De gitaar zal iig nog meer top zwaar worden.
De balans verschuift nog meer naar de neck toe. Daar hebben normalen ES'en al last van, dus dat zal nu nog meer zijn.
je zit dan constant de gitaar als het waren op te tillen wat vervelend speelt.
Dom idee dus,
R-Design Guitars berichtRe: Semi Hollow Body Designbijlage
Datum: 17/01/2017 08:57

Is deze balans goed, of ligt hij te ver naar voren?

Datum: 17/01/2017 09:14

Ik kan je foto's niet openen om een of andere reden.
Maar zo te zien ligt het punt iets uit het midden naar de neck toe.
Het gaat natuurlijk allemaal om gewicht.
Het zou daar zo te zien misschien net moeten kunnen
tervergelijking, bij een les paul ligt het midden gewicht punt ongeveer op één derde van de lengte van de gitaar.
Dus ongeveer in de holte tussen de twee elementen
Datum: 17/01/2017 10:57

L Totaal=1036,089 mm
X COG Origineel: 393,308 mm = 37,96%
X COG Custom : 415,538 mm = 40,11%
Datum: 17/01/2017 13:59

Dan wordt het zwaartepunt wel ten ongunste verlegt zo te zien aan jou waardes.
Je moet juist meer naar de 33 procent toe dacht ik.
Je zou ergens hele lichte stemmechanieken moeten vinden,
Van carbon of kevlar of zo
Gepost door: scrib
Datum: 17/01/2017 15:59

Quote:
bram

Je zou ergens hele lichte stemmechanieken moeten vinden,
Van carbon of kevlar of zo

... en dat heeft weer een negatieve invloed op je sustain

--
Keep strumming Phil
Datum: 17/01/2017 16:04

Quote:
"R. de Jong"

Dat hangt niet af van het mathematische midden van je gitaar, maar van de gewichtsverdeling.
Zoals het nu is floept de kop denk ik naar boven...
Datum: 17/01/2017 16:16

Quote:
Foob

R. de Jong

Dat hangt niet af van het mathematische midden van je gitaar, maar van de gewichtsverdeling.
Zoals het nu is floept de kop denk ik naar boven...

Wat dacht je .. ? ik herhaal Bram even
Datum: 17/01/2017 16:31

Het is niet het mathematische midden van mijn gitaar, maar de X afstand (gerekend vanaf de achterzijde) van het aangrijpingspunt van de zwaartekracht, de zgn 'center of gravity' afgekort met COG
Datum: 17/01/2017 16:37

Volgens mij hangt het juist volledig af van 'center of gravity', oftewel het zwaartepunt.

Of je gitaar nou 10kilo of 4kilo weegt, als het zwaartepunt te ver richting de hals ligt zal de hals naar beneden duiken.

Als je de gewichtsverdeling veranderd, bijvoorbeeld door de kop van de gitaar lichter te maken, dan zou die verandering weerspiegelt moeten worden in een verschuiving van het zwaartepunt.

Overigens, ik weet niet precies hoe gedetailleerd OP z'n te bouwen gitaar heeft gemodelleerd. Ik zou het knap vinden als hij al precies het zwaartepunt kan vaststellen. Hangt natuurlijk van vanalles af: soortelijk gewicht hout, gewicht van hardware.

--
Keep strumming Phil
Datum: 17/01/2017 16:39

Quote:
bram
Wat dacht je .. ? ik herhaal Bram even

Nou nee smart ass knipoog, meer een reminder omdat je zelf ook een beetje het pad afraakt met je 33% (waarop gebaseerd?); je gaat verder gewoon mee in z'n redenering over de balansbepaling. Verder je opmerking over lichtgewicht stemmechanieken (die gaan echt nauwelijks 'gewicht' in de schaal leggen hoor). Snijdt niet echt hout...but nice tried knipoog
Datum: 17/01/2017 16:43

Quote:
Foob

Verder je opmerking over lichtgewicht stemmechanieken (die gaan echt nauwelijks 'gewicht' in de schaal leggen hoor). Snijdt niet echt hout...but nice tried knipoog

Vergeet niet dat de kop en de stemmechanieken een flink eind van het zwaartepunt af zitten en dus relatief grote invloed hebben.

--
Keep strumming Phil
Datum: 17/01/2017 16:58

Quote:
scrib

Foob
Verder je opmerking over lichtgewicht stemmechanieken (die gaan echt nauwelijks 'gewicht' in de schaal leggen hoor). Snijdt niet echt hout...but nice tried knipoog

Vergeet niet dat de kop en de stemmechanieken een flink eind van het zwaartepunt af zitten en dus relatief grote invloed hebben.

Juist precies
Datum: 17/01/2017 16:59

Quote:
Foob

Duidelijk dat je weinig ervaring heb met het bouwen van gitaren.
Datum: 17/01/2017 17:22

Quote:
bram

Foob

Duidelijk dat je weinig ervaring heb met het bouwen van gitaren.
Zou het? clownesk
Gepost door: Richard
Datum: 17/01/2017 18:32

Het soortelijk gewicht van het hout in het tekenprogramma zal ongetwijfeld afwijken van het echte hout.
Er kunnen verschillen optreden van wel 30% . Exacte plaatsbepaling van "Center of gravity" is dan ook theoretisch. Al je gitaar echt heel erg top-down wordt, kun je altijd nog je gitaarrien door een riem-lusje van je riem steken voordat je hem aan de gitaar bevestigdknipoog
Gepost door: Gitaarlex
Datum: 17/01/2017 19:28

Zakt je broek ook niet afgrinnikend

Als buizen elkaar pijpen krijg je een moddelig geluid.
R-Design Guitars berichtRe: Semi Hollow Body Designbijlage
Datum: 17/01/2017 21:56

...ik weet niet precies hoe gedetailleerd OP z'n te bouwen gitaar heeft gemodelleerd...

Ik wel, nl. heel precies (moet allen de bedrading nog tekenen)geschokt
Het officele gewicht van de Gibson 'BB-King-Lucille'
Weight Average Weight (body only): 2.3541 kg / 5.190 lbs
[www.gibson.com]

Ik kom uit op 2,367 kg (Met een Relative Error = 0,077686%)

Soortelijke massa Hard hout: 0,670 g/cm^3

Datum: 17/01/2017 22:56

Quote:
"R. de Jong"

Ik wel, nl. heel precies (moet allen de bedrading nog tekenen)geschokt

Ik kom uit op 2,367 kg (Met een Relative Error = 0,077686%)

Soortelijke massa Hard hout: 0,670 g/cm^3

Je renders zien er zeker mooi uit! Heb je al vaker gitaren op deze manier ontworpen en gebouwd? Ik kan me moeilijk voorstellen hoe je van te voren kan weten precies hoe zwaar alles zal uitpakken... van natuurlijke variaties in de dichtheid van het hout en de vochtigheid van het hout tot het gewicht van de hardware, de bedrading, soldeerverbindingen, de lak (waarvan de oplosmiddelen verdampen dus die droog lichter zal zijn dan nat), etc, etc... als je binnen je foutmarge van 0,077686% wil blijven dan zou ik maar opletten hoeveel je van je frets afvijlt knipoog

Wat betreft je oorspronkelijke vraag. Ik denk dat je aanpassing aan de klankkast niet zoveel invloed zal hebben op je sustain omdat de versmalling achter de brug zit. En de grotere klankkast (zo op het oog is ie al snel 10 tot 20% groter?) zal hem meer natuurlijke resonantie geven. Maar uiteindelijk is dat maar een wilde gok mijnerzijds. Hou ons op de hoogte hoe het gaat! Zou tof zijn om foto's van de bouw te zien en het eindresultaat natuurlijk.

--
Keep strumming Phil
Datum: 24/01/2017 20:38

Nou, als je nog niet eens weet of je er actieve of passieve pickups in zet dan slaat je schatting voor de gewichtsverdeling helemaal nergens op.

--
Keep strumming Phil

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen