Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
R-Design Guitars bericht'Varitone' schema voor mijn Custom ES-355
Gepost door: R. de Jong
Datum: 06/02/2017 12:24

Voor mijn ES-355 Custom gitaarproject ben ik op zoek naar een elektisch schema voor een (verbeterde) Varitone uitvoering. Op internet kom heel veel schema's tegen maar wat is een goede oplossing? Wie heeft hier ervaring mee?

Mijn doel om alles binnenin de klankkast zo compact mogelijk te houden.

Ik heb kozen voor de volgende Humbuckers:
[www.thomann.de]
[www.thomann.de]
berichtRe: 'Varitone' schema voor mijn Custom ES-355
Gepost door: Sjaak L
Datum: 20/09/2017 20:56

Als ik het zo bekijk is de opbouw in principe gelijk van de schema's die ik zo kan vinden, er zijn alleen wat variaties in de waarden van de condensatoren. Wat het beste of mooiste is, is afhankelijk van je smaak en dus wat je wilt bereiken. Algemeen gesteld kun je er wel van uitgaan dat hogere waarden voor de condensatoren er meer hoog afhalen, dus een warmere/diepere klank geven. Als je de schakeling zelf bouwt, kun je experimenteren met condensatoren - als je ze parallel schakelt, kun je de waarden optellen, dus dat is simpel. Je kunt voor een paar euro een setje bij de lokale elektronicawinkel laten samenstellen als je het schema even meeneemt, en anders zou je voor iets van 15 euro een setje goedkope condensatoren van Velleman kunnen kopen (onder andere on line bij Conrad of RadioCentrum in Utrecht te vinden).

Ga je trouwens nog wat doen met de split-coil optie? Kun je veel extra klankmogelijkheden mee maken!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2017 21:04 door Sjaak L.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen