Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtpiepende gitaar
Gepost door: Kurt
Datum: 09/03/2017 16:31

Hallo allemaal. Dit is mijn eerste berichtje op dit forum dus ik stel me hier maar even kort voor. Ik speel al sinds mijn 16de gitaar en zoals het een liefhebber betaamt, heb ik er meerdere in mijn bezit. Sinds enkele jaren ben ik me vooral gaan concentreren op aanpassen en herstellen van gitaren nadat ik als toegift bij aankoop van een gitaarkoffer een acoustische Aria 12-snaar uit 1976 cadeau kreeg die volgens de verkoper enkel goed was voor het schroot. Ik had al een acoustische Aria model 6814 dewelke mij steeds heeft vertederd door haar fantastisch geluid en gezien dit ook een Aria betrof uit 'de goeie jaren' wou ik de uitdaging wel aangaan om het gebarsten bovenblad, de losgerukte brug en afgebroken binnenwerk te herstellen. Dankzij opgedane kennis via zoekwerk op internet en youtube heb ik dit tot een goed einde kunnen brengen en die bewuste Aria LW12-HB-T speelt opnieuw als een pareltje. Onlangs kwam ik op een zoekertjessite een Aria Pro II Fullerton tegen voor een prijsje en heb geen moment getwijfeld. De verkoper had de nek gedemonteerd om makkelijker te versturen en dus heb ik er ook meteen nieuwe snaren op gezet. De hals voelde meteen super aan en de actie stond perfect. Ik heb wat betreft elektrische gitaren een Ibanez RG550 uit 89 (waarvan ik ook al de nek heb moeten herstellen wegens barst), een SA160 (goedkoop ding maar gewoon speciaal gekocht om een halve toon lager gestemd te houden) en een Aria Wildcat uit 1984. Van electronica bij gitaren heb ik echter maar weinig kaas gegeten en toen ik de Fullerton de eerste keer inplugde, werd ik geconfronteerd met onophoudelijk geloei en gepiep uit de versterker. Nu heb ik eerder al eens een goedkope gitaar in handen gehad met hetzelfde fenomeen en daarvan had ik geleerd dat het aan de windingen lag van de crappy pickups, maar gezien deze Aria Fullerton ook nog stamt uit de Japanse era kan ik niet geloven dat het hier ook aan de pickups zou liggen. Trouwens, het geloei manifesteert zich in elke stand van de schakelaar dus het zou al kras zijn, mochten elk van de drie pickups slecht zijn. Bij deze dus mijn vraag: waar kan het probleem nog liggen en wat kan ik doen als test om het juiste defecte onderdeel te detecteren? Alvast dank om mijn bericht te lezen. Cheers!
berichtRe: piepende gitaar
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 09/03/2017 16:35

Hey Kurt, welkom op dit forum.
Wat de Fullerton betreft: klinkt mij toch als ordinaire kortsluiting in de oren.
Datum: 09/03/2017 16:40

Mijn oren zijn nochtans ok hoor.tong uit de mond grijns

Ibanez rg550, Aria 6812, Aria AC-7, Aria 557, Ibanez AK95, Ibanez SA160, Ibanez Talman, Aria proII wildcat, Aria LW12-HB-T, Aria Magna
Gepost door: scrib
Datum: 09/03/2017 20:06

Kortsluiting zou ie juist stil van moeten worden. Misschien zijn de pickups microfonisch geworden? Ik neem aan dat je hem al op verschillende amps en met verschillende kabels en zonder verdere pedaaltjes hebt uitgeprobeerd, om het een en ander uit te sluiten?

--
Keep strumming Phil
Datum: 09/03/2017 23:41

Zeer zeker heb ik dat reeds allemaal geprobeerd. Wat bedoel je precies met 'microfonisch' geworden?

Ibanez rg550, Aria 6812, Aria AC-7, Aria 557, Ibanez AK95, Ibanez SA160, Ibanez Talman, Aria proII wildcat, Aria LW12-HB-T, Aria Magna
Datum: 10/03/2017 23:30

Zoek maar eens op 'microphonic pickups'. Het komt erop neer dat het inwendige van je pickup kan trillen waardoor het als een soort microfoon gaat werken. Zelf nooit gehad maar ik begrijp dat het zo heftig kan zijn dat ze gaan piepen.

--
Keep strumming Phil
Datum: 12/03/2017 21:24

Dank voor je uitleg, Scrib en ik denk dat ik je uitleg begrijp. Het zou er dan op neer komen dat de windingen rond de pennen zouden zijn gaan losgeraakt met de jaren en aldus gaan trillen zodra ze belast worden met het gepiep tot gevolg? Makes sense... Ik herinner me een video van een Pool die een soortgelijk probleem oploste door de pickups in een frietketel te dompelen en op die manier de epoxy(?)laag van de windingen terug stabiel te brengen. Helaas zit mijn kennis van het Pools zowat op hetzelfde niveau als Chinees en kon ik niet achterhalen welke temperatuur hij als maximum instelde op zijn frietpot noch welke substantie in die ketel aanwezig was. De makkelijkste oplossing zou wsl zijn dat ik gewoon een setje nieuwe pickups monteer maar ben nogal gesteld op originaliteit en daarmee wil ik wel eens uitproberen of 'frituren' een oplossing kan bieden. Ik had gehoopt dat iemand hier enige ervaring had ivm soortgelijk probleem en dito oplossing.

Datum: 12/03/2017 22:29

Misschien goed eerst eens te checken of dit echt het probleem is, voordat je met je friteuse aan de slag gaat knipoog Kun je de gitaar ook aansluiten zonder dat ie onmiddellijk begint te krijsen? Door gain en volume naar beneden te doen? En als je tikt tegen je pickup terwijl je de snaren dempt hoor je dat dan door de versterker?

Anyways, als je zoekt op 'wax potting pickups' dan vind je van alles in het Engels, das toch weer wat makkelijker dan het Pools.

--
Keep strumming Phil
Wim swingt als een trein... berichtRe: piepende gitaar
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 13/03/2017 20:00

Soms worde idd pick-ups in hars gegoten om dit tegen te gaan. Doet iedere pick-up dit? En in gelijke mate? Dan zal het hws iets anders zijn. Zit er een voorversterker in? Zo ja, kan dat de oorzaak zijn? Alle pot-meters in orde? Alle solderingen nalopen en het originele elektr. schema te pakken zien te krijgen en de boel vergelijken. En welkom!

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
berichtRe: piepende gitaarbijlage
Datum: 14/03/2017 16:18

Bedankt voor jullie feedback!

Om Scrib eerst te beantwoorden: Als ik het volume naar beneden haal, vermindert het gepiep idd maar dan moet ik het volume al zodanig laag zetten dat het niet meer leuk is. Tikken tegen de pickups hoor ik zeker en vast in de versterker, maar dat is bij al mijn andere electrische gitaren niet anders.
Dank je ook om me bij te sturen in mijn zoektermen. I'll check it out!

Aan Wim: het gepiep manifesteert zich idd bij elke geselecteerde pickup en daarom dacht ik ook al dat het al kras zou zijn, mochten alle pickups slecht zijn geworden. Bovendien gaat het hier niet om de eerste de beste Strat-copy maar een degelijke Japanner met oa een 'solid-body' en dan denk ik dan dat er niet zal bespaard zijn geweest bij het maken van deze gitaar bij wijze van goedkope pick-ups. Ik zie nergens een voorversterker zitten (heb enkele foto's bijgevoegd) en alle soldeerwerk ziet er zeer degelijk uit en het lijkt er ook niet op dat er eerder al is gewerkt of geknoeid geweest is. Een vriend van me had ook al de volumeknop zelf geopperd als mogelijke oorzaak. Mss kan ik dus eerst eens proberen met een nieuwe pot.

Ik ben me intussen bij wijze van oefening nog eens gaan bezighouden met die goedkope gitaar waarover ik het in mijn eerste post had die er ook op los krijste. Het betreft een gitaar die ik ooit eens heb gekregen. Het is een Diana SG copy, echt een Koreaans rampgeval uit de jaren 80 (vermoed ik). De nek lijkt wel een baseball bat die ze wat hebben bijgevijld en als ik ooit Pete townsend zou willen imiteren in zijn smash-periode, lijkt dit me het perfekte slachtoffer.
Nu, op dit geval zitten een soort van P90-pickups en bij ontmanteling er van, bleek dat bepaalde delen van de isolatie van de windingen rond de pennen doorgesleten leek door de trillingen. Die isolatie heb ik nu terug hersteld en guess what? Het Koreaans schreeuwlijkerdje is nu zo mak als een lam. Nu weet ik wel dat ik het bij die Aria wel elders zal moeten zoeken, maar het geeft hoop dat er voor alles een oplossing is.knipoog

Wim swingt als een trein... berichtRe: piepende gitaar
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 14/03/2017 19:40

Er is wel degelijk iets aan de bedrading gedaan... Tie rips bestaan echt nog geen 40 jaar... Succes!

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Datum: 15/03/2017 22:22

Nja, je hebt een punt, maar alles ligt wel netjes. Ik dokter nog wel verder.knipoog

Datum: 15/03/2017 22:33

passieve elektronica gaat echt niet zomaar loeien bij kortsluiting of een slechte soldeerverbinding

--
Keep strumming Phil

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen