Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtKleuren binding
Gepost door: Niels van Roessel
Datum: 06/07/2017 12:22

Hoi,

Ik ben bezig met het bouwen van een Les Paul achtig model. Het liefste wil ik hem zwart spuiten, met een gouden/zwarte binding.

Nu krijg ik deze gouden alleen nergens gevonden. Heeft iemand enig idee waar deze te koop zijn, of hoe een binding op kleur te spuiten is?

Er zijn genoeg gitaren te koop met deze kleur erin. Daarom lijkt het me op een of andere manier wel mogelijk te zijn.

Heeft er hier iemand ervaring mee? Onderstaand heb ik een link toegevoegd met het idee wat ik voor mijn ogen heb.

Niels

berichtRe: Kleuren binding
Gepost door: scrib
Datum: 06/07/2017 19:44

Leuk project! Maar ik denk dat het netjes plaatsen van de binding tien keer zo moeilijk is als de binding op gewenste kleur brengen. Dus als je het laatste al lastig vind zou ik overwegen het eerste ook over te slaan.

--
Keep strumming Phil
Gepost door: Richard
Datum: 06/08/2017 22:23

Gretsch schijnt de gouden glitter wrap van hun drumstellen afdeling te gebruiken.
Wim swingt als een trein... berichtRe: Kleuren binding
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 19/09/2017 15:11

Bindingen plaatsen of op kleur brengen is zo'n beetje hetzelfde als bij leren bekleding de piping te vervangen. Nagenoeg onmogelijk zelf te doen... En ik doe heel-veel zelf.

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Gepost door: Sjaak L
Datum: 20/09/2017 20:25

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou denken dat er twee mogelijkheden zijn: uitfrezen hier moet je handig voor zijn en nauwkeurig kunnen werken. Het verstandigste lijkt me een kleine machine als Dremel of Proton te gebruiken, deze zijn als bovenfrees in te zetten voor fijn werk. Daarmee kun je de binding uitfrezen en vervangen door een andere.
Misschien wat simpeler optie: afplakken en overspuiten. De zijkant zou je met goed plakband voor glas kunnen doen voor de strakke lijnen, de bovenkant levert denk ik het beste resultaat op met speciale maskeerfolie die je strak met een lancetmes (operatiemes) kunt uitsnijden.
Gepost door: scrib
Datum: 20/09/2017 21:01

En in huilen uitbarsten als je uitschiet met je bovenvrees, natuurlijk.

Je hebt ook flexibele masking tape... wordt gebruikt om vette vlammen op je auto te spuiten, jeweettoch?

--
Keep strumming Phil
Gepost door: Sjaak L
Datum: 21/09/2017 08:54

Ik had er misschien bij moeten zetten dat je met een geleider moet werken zodat je netjes een vaste afstand hebt met het frezen. Het blijft een precisieklus die veel ervaring vraagt.

De maskeertape ken ik, maar ik heb er nooit mee gewerkt dus ik weet ook niet hoe klein de bochten kunnen zijn. In elk geval lijkt afplakken en spuiten mij de veiligste optie.

Of overplakken met koperfolie, goed oppoetsen en blank lakken.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen