Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtLichtgevoelige diode in amp?
Gepost door: scrib
Datum: 11/10/2017 16:03

Laatst bij een kringloopwinkel voor de gein een klein transistorversterkertje gescoord: een GLX MG10! headbangend Vandaag eens opengemaakt omdat een van de pots kraakte. Ik had zo'n belachelijke LED-hoofdlamp op om beter te kunnen zien en toen viel me op dat het circuit ging piepen als er licht op viel! Na wat creatief schijnwerperen en schaduwspel met m'n vinger kwam ik tot de conclusie dat een van de diodes bij het gain-circuit waarschijnlijk de piepert is. Iemand een idee over het hoezo en waarom?

--
Keep strumming Phil
berichtRe: Lichtgevoelige diode in amp?
Gepost door: Rob
Datum: 14/10/2017 14:40

Die lichtgevoelige diode zorgt voor de vervorming in je amp blij
Datum: 14/10/2017 15:07

Zoiets vermoedde ik al, maar weet je er meer over? Waarom geen gewone diode? Voor de volledigheid: er zat geen lampje bij ofzo waar het signaal doorheen gestuurd werd.

--
Keep strumming Phil
Gepost door: Sjaak L
Datum: 16/10/2017 21:08

Waarschijnlijk is het een gewone germaniumdiode in glasbehuizing. Die kunnen behoorlijk lichtgevoelig zijn en waren daarom vroeger zwart geverfd (de OA-types). Die werden ook wel afgekrabd om als lichtsensor te dienen. Tegenwoordig zijn ze (bijv. AA-types) een stuk minder lichtgevoelig. Op zich is de lichtgevoeligheid natuurlijk geen probleem zolang ze in de donkere behuizing zitten.
Datum: 16/10/2017 21:17

Cool, wist ik niet! Hij heeft inderdaad een glasbehuizing. Thanks!

--
Keep strumming Phil
Wim swingt als een trein... berichtRe: Lichtgevoelige diode in amp?
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 14/12/2017 15:44

Is dat net zoiets als het door een gewoon fietslampje lampje aangestuurd zwelpedaal bij een oud huiskamer orgel? Die reageerde via een fotocel (denk ik) door harder en zachter te gaan als je het pedaal intrapte c.q. losliet. Vond het een geniaal ding toen!

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."
Datum: 14/12/2017 19:17

dat soort systemen heb je nog steeds om elektronische schakelingen te scheiden: een opto-coupler.

maar in dit geval zat er geen lampje bij, dus de uitleg van Sjaak lijkt vooralsnog meest aannemelijk

--
Keep strumming Phil
Wim swingt als een trein... berichtRe: Lichtgevoelige diode in amp?
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 16/12/2017 11:54

Kijk, zo leer je nog eens iets... Soms zijn die oude technieken toch nog steeds goed - en soms beter - te gebruiken. Niet per se in de gitaarwereld overigens.... clownesk

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen