Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Zelfbouw, customizing en modificatie
berichtFotoverslagje: montage Hipshot Tremsetter bij US Vintage tremolo op stratbijlage
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 06/01/2007 21:19

Ongeveer een jaar geleden kocht ik een Fenix Stratocaster met gouden hardware en slagplaat. Fenix? Ja. Dat is een koreaans merk uit de jaren '80/'90, dat destijds voor Fender Japan produceerde en stiekem ook de specificaties kopieerde en zelf extreem goede gitaren voor wenagh op de markt bracht. De fabriek was onderdeel van Young Chang, wat een van de grootste/beste pianofabrikanten is. Hals maple en body alder. Dat is bij fender nog weleens anders...

Fender kon er natuurlijk niet om lachen en uiteindelijk legde Fenix het loodje. De strat die ik kocht was niet meer origineel (hardware was vervangen door goudkleurige rommel, de pickups door -verbazend supergoed klinkende- GFS Overwound Boutique pups en er zat een hele lelijke gouden slagplaat op. Ik wilde de gitaar eigenlijk wel weer origineel hebben, maar dan beter. De originele hardware zat er nog bij, dus eerst dat maar vervangen. Topkam was stuk, dus die heb ik vervangen door graphtech. Dat voorkomt meteen een stuk stemproblemen. Een witte slagplaat kon ik goedkoop op de kop tikken, en daarmee was de gitaar in eerste instantie af.

Maar goed, een maand geleden kon ik Tomms graphtech zadeltjes voor weinig overnemen, en besloot om de gitaar dan ook maar helemaal stemvast te maken. Dus ook graphtech stringtrees gemonteerd en Wilkinson EZ-LOK tuners (waarover later meer). Om hem helemaal stemvast te krijgen bij extreem tremologebruik (voor zover mogelijk met een vintage tremolo), wilde ik echter weleens een tremsetter proberen.

Tremsetter is een apparaatje, gemaakt door Hipshot in amerika (bekend van de B-bender en dat soort andere handige dingetjes). Het principe komt neer op een vast aan de body bevestigd frame, waarbinnen een asje vrij heen en weer beweegt, maar altijd door twee drukveren terug wordt gesteld naar dezelfde nulstand. Erg prettig met een vintage tremolo, deze staan bekend om het snelle ontstemmen. Maar een tremsetter is ook goed te gebruiken met een Floyd Rose, waardoor ontstemmen bij snaarbreuk tot het verleden behoort, of in ieder geval een stuk minder wordt.

Nou dacht ik altijd dat je een tremsetter gewoon in de plaats van een van de veren kon stoppen. maar dat is dus niet waar. Ik sprak Joris net (gewaardeerd gitaarklusser) en die vroeg me een fotoverslagje te plaatsen. Bij deze dus. De hele klus was in ongeveer anderhalf uur klaar.

berichtRe: Fotoverslagje: montage Hipshot Tremsetter bij US Vintage tremolo op fenix stbijlage
Datum: 06/01/2007 21:32

De tremoloholte aan de achterzijde zonder tremsetter. De aardedraad loopt naar het tremoloklauwtje, en die moet er af. Eerst lossolderen dus (jammer, had ik namelijk net vastgesoldeerd).

berichtRe: Fotoverslagje: montage Hipshot Tremsetter bij US Vintage tremolo op fenix stbijlage
Datum: 06/01/2007 21:33

Bij de tremsetter worden twee tremoloklauwtjes geleverd. De tremsetter zelf vervangt de derde veer. Voor dikke snaren is er ook een extra tremoloklauwtje met twee veeransluitingen.

Datum: 06/01/2007 21:35

Vervolgens moet je een soort haakje in de tremoloholte monteren. Dit haakje zal later het frame van de tremsetter op z'n plek houden. Dit is een precisieklusje. Jammer dat alle maten in inches waren; da's een hoop rekenwerk.

Ik heb (door schade en schande) gemerkt dat je dit klemmetje beter iets verder van het tremoloblok kan zetten dan iets te dichtbij. Na montage van de tremsetter heb ik 'm nog verplaatst.

Datum: 06/01/2007 21:36

Het gat in het frame dat op het haakje zal gaan hangen.

Datum: 06/01/2007 21:37

En van voren.

Datum: 06/01/2007 21:42

Het asje dat van de tremsetter moet op zijn plaats gehouden worden. Daarvoor is het noodzakelijk dat je onder een onmogelijke hoek een gat boort in de body van ongeveer 1,2 cm diep. [edit]Dit gat is voor de vrijloop van het asje. Bij omhoog trekken van de tremolo moet er ruimte zijn waar dit asje heen kan.Diepte/breedte van het gat maakt niet zo heel veel uit, mits het maar genoeg is.[/edit]
Omdat je met dremel of boor niet goed erbij kunt, verdient het aanbeveling dit gat iets te hoog te beginnen, en een iets grotere boor te nemen dan aanbevolen. (Hipshot zegt ca. 4.5 mm, maar een 5 of 6 mm boor is prima). Omdat je ietsje schuin boort, compenseert dit de hoek waaronder je boort. Het belangrijkste is de achterkant van het gat; niet de zijkanten.

Ik heb het gat later nog wat geruimd met de zijkant van de boor en een dremel met freesje.

Datum: 06/01/2007 21:44

Vervolgens moet de tremsetter gemonteerd worden. Het stelschroefje moet hiervoor losgedraaid worden en weer vast. Natuurlijk is ook dit een maat in inches en ik had geen inbussleuteltje in die maat. Met een tangetje dus gedaan. Is iets lastiger, maar het werkt. Na montage kun je met de nylon ringen de druk van de veren nog iets bijstellen.

Na montage ziet je gitaar er zo uit, aan de achterkant.

Datum: 06/01/2007 21:46

En dit betekent: dat je vintage brug ook zwevend goed op stemming blijft! En dat je er dus jeff beck/eric johnson achtige toeren mee kunt uithalen zonder steeds opnieuw te stemmen. Bovendien heb je geen vervelend floyd rose systeem met honderdduizend schroefjes.

Een paar andere anti ontstemmingstrucs hierna:

Datum: 06/01/2007 21:48

Een vintage brug heeft 6 schroeven. Veel ontstemmingsproblemen ontstaan doordat de brug op een van de zes schroeven op een andere plek blijft hangen dan wat de uitgangspositie was. Hier is een simpel trucje voor: Laat de buitenste twee schroeven op hun plek zitten (ingedraaid). Draai de middelste 4 schroeven ongeveer 2 mm omhoog. Hierdoor houden ze wel de brug op z'n plek, maar er ontstaat veel minder frictie.

Datum: 06/01/2007 21:49

En natuurlijk graphtech zadels.

Datum: 06/01/2007 21:50

Graphtech kam en stringtrees (gaatjes van de oude roller trees moeten nog gedicht; 1 schroefje nog uitboren; afgebroken...)

Datum: 06/01/2007 21:51

En Wilkinson EZ-LOK locking tuners. En daarover in dit topic meer.

Als een kroket: rauw van buiten, zacht van binnen! LOL berichtRe: Fotoverslagje: montage Hipshot Tremsetter bij US Vintage tremolo op fenix st
Gepost door: Zjon
Datum: 06/01/2007 22:23

mooi man!

enne.. als ik je weer zie wil ik je gitaar wel ff voelen maat.

dan soldeer ik het gelijk even knap voor je knipoog
droom berichtRe: Fotoverslagje: montage Hipshot Tremsetter bij US Vintage tremolo op strat
Gepost door: Joris
Datum: 06/01/2007 23:07

dank voor dit fotoverslag.
krijg meteen de kriebels om dit in mijn hurricane in te gaan bouwen, wie weet wordt vervolgd
berichtRe: Fotoverslagje: montage Hipshot Tremsetter bij US Vintage tremolo op strat
Datum: 07/01/2007 00:04

@Zjon: zit inmiddels beter gesoldeerd. Ik was in de haast even vergeten op te schuren knipoog
berichtRe: Fotoverslagje: montage Hipshot Tremsetter bij US Vintage tremolo op strat
Datum: 23/05/2007 09:33

Damn.. ik zie dit verslagje nu pas.. Maar dat ga ik zeker eens allemaal fabrieken op mijn LC-stratje.
Die blijft ook te beroerd op stemming blij

Dank u zeer!
Datum: 23/05/2007 14:56

Bestaat er eigenlijk ene winkel in NL waar je al die zooi samen kunt spelen?
-Graptech zadels
- GT Nut
- Hipshot Tremsetter

(en wellicht nieuwe tuners, hoewel ik locking klusons heb, die ng wel voldoen)
Datum: 24/05/2007 23:11

Kom ff m'n Fenix lenen, dan speel ik wel even op m'n tele. Ik ben helaas geen winkel.
Datum: 25/05/2007 09:31

Haha sorry Martin... Stukje dialect waar ik niet over nadacht tijdens het typen (ik ben zo'n boer die soms zelfs dialect tikt...).

Anyway.. samen spelen betekende in deze context 'alles samen bestellen'.
Zjon had me al een mailtje gestuurd dat hij wat prijsjes aan ging vragen (wat een service toch), want het kan alleen maar beter worden!

Maaruh buiten dat; ben wel blij dat ik dit topic gezien heb uiteindelijk... mijn LC-stratje is een topper maar de trem is vrij hopeloos, en de stemvastheid kan beter... Mijn bandmaat stemt tijdens het hele optreden 1x, ik stem per liedje (allah, ik speel ook de solos en dat scheelt, maar dan nog).

En buiten dat...: mocht ik ooit in die uithoek van NL verkeren, dan kom ik graag eens langs.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2007 09:31 door Robbert.
Kauffmann shell pink relic stratocaster berichtRe: Fotoverslagje: montage Hipshot Tremsetter bij US Vintage tremolo op strat
Gepost door: Kauffmann stratje
Datum: 23/11/2007 14:21

zijn er nu al andere mensen hier die dit ding hebben geinstalleerd op hun gitaar en mij hun ervaringen kunnen vertellen???

ik lees dit topic nu pas hahaha en ben wel erg nieuwsgierig geworden maar ik ben een kneus kwa inbouwen.

ik heb het gevoel dat mijn topkam zijn beste tijd heeft gehad op mijn blade rh4 Classic......als ik een divebom maak dan ontstemt tegenwoordig de B en de hoge Esnaar ietsjes (dit gebeurde eerst nooit).
trek ik vervolgens het pookje even flink omhoog en omlaag (snel) dan is alles weer goed gestemd. dus het lijkt erop dat de snaar blijft hangen in de topkam (je hoort ook "pling,plong"knipoog. de gitaar heeft wilkinson lockingtuners dus die zijn ook goed. de brug is ook en goeie met rollernuts in de zadels.

ik vind die tremsetter wel heel interessant gezien hij ook bij snaar bendings heel goed werk verricht.

geef mij eens wat advies.....

[www.mhmusic.nl]
Datum: 23/11/2007 14:43

Quote:
michiel "blade rh4 c

Even je topkammetje met teflon/grafietvet besmeren!

Wellicht beginnen de snaren er te diep in te 'snijden', in dat geval een nieuw topkammetje erop zetten, heb je de laatste tijd niet toevallig last van aanloopproblemen of andere ongewenste bijgeluiden op, zeg de eerste 5 frets?
Ben je terug gegaan naar een andere snaardikte misschien?
Datum: 23/11/2007 16:08

Quote:
michiel "blade rh4 c
zijn er nu al andere mensen hier die dit ding hebben geinstalleerd op hun gitaar en mij hun ervaringen kunnen vertellen???

ik lees dit topic nu pas hahaha en ben wel erg nieuwsgierig geworden maar ik ben een kneus kwa inbouwen.

ik heb het gevoel dat mijn topkam zijn beste tijd heeft gehad op mijn blade rh4 Classic......als ik een divebom maak dan ontstemt tegenwoordig de B en de hoge Esnaar ietsjes (dit gebeurde eerst nooit).
trek ik vervolgens het pookje even flink omhoog en omlaag (snel) dan is alles weer goed gestemd. dus het lijkt erop dat de snaar blijft hangen in de topkam (je hoort ook "pling,plong"knipoog. de gitaar heeft wilkinson lockingtuners dus die zijn ook goed. de brug is ook en goeie met rollernuts in de zadels.

ik vind die tremsetter wel heel interessant gezien hij ook bij snaar bendings heel goed werk verricht.

Beetje grafietvet doen. Een tremsetter helpt niet tegen het blijven hangen in de topkam, zorgt alleen dat je tremolo naar exact dezelfde positie terugkeert.
Kauffmann shell pink relic stratocaster berichtRe: Fotoverslagje: montage Hipshot Tremsetter bij US Vintage tremolo op strat
Gepost door: Kauffmann stratje
Datum: 24/11/2007 21:08

ok maar hij helpt wel bij bendings.....als je subtiel een snaar omhoog haalt hoor je nu wel eens een lage snaar dalen..beschaamd dat schijnt hij in de videootjes te voorkomen dus das wel relaxt.

grafietvet .....dit haal ik bij...?? (elke muziekwinkel?)

[www.mhmusic.nl]

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen