Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaristen
Alle bestanden voor deze discussie
Bestandsnaam Bestandsgrootte   Gepost door Datum  
hoe2.png 134.4 KB open | download BaS 18/04/2012 Bericht lezen
hoe.jpg 41.3 KB open | download BaS 18/04/2012 Bericht lezen
blag.png 134.5 KB open | download BaS 18/04/2012 Bericht lezen
berichtVraagje?bijlage
Gepost door: BaS
Datum: 18/04/2012 19:39

Ik heb vandaag mijn 1e gitaarles gehad toen heb ik geleerd hoe ik mijn duim moest neerzetten. Ik moest me duim neerzetten midden op de hals bij de 1e foto, maar ik vind het lekkerder om me duim neer te zetten zoals foto 2 (ik zie als ik youtube filmpjes kijk de meeste mensen op de manier die ik lekker vind). Mijn vraag is of het echt nodig is om mijn duim neer te zetten zoals foto 1?

berichtRe: Vraagje?bijlage
Datum: 18/04/2012 19:41

De achterkant van foto 1.

berichtRe: Vraagje?
Gepost door: Da Vinci
Datum: 18/04/2012 19:49

Als je klassiek speelt heeft je leraar gelijk. Bij erop elektrisch gitaar lijkt 't me lastig... Bij een barré akkoord heb ik m'n duim er wel achter, maar bij een flinke bend heb ik m'n duim volgens mij wel nodig (heb even geen gitaar bij de hand).

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 18/04/2012 19:54

Dat zelfde dacht ik ook bij bends moet ik m'n duim wel erover heen doen en mijn leraar doet alles voor op akoestisch en ik speel elektrisch. Als ik op de akoestische gitaar van me zusje speel kan ik heel makkelijk me duim op de achterkant zetten maar op mijn gitaar doet het gewoon bijna pijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2012 19:54 door Bas.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 18/04/2012 20:29

Speel alsjeblieft wat jij fijn vind. De meest succesvolle gitaristen zijn altijd eigenwijs geweest.
Datum: 18/04/2012 21:46

Quote:
Bas
bij bends moet ik m'n duim wel erover heen doen
...inderdaad, vraag maar eens of je leraar even een bend voordoet. Kun je lachen blij
Maar... voor alle(?) andere speeltechnieken is je duim achter de hals wel beter. Je hebt veel meer souplesse en ruimte in je hand. Dan kun je sneller spelen en wisselen tussen akkoorden.
Overigens is plaatje 1 niet zo'n heel best voorbeeld. Zijn pols is geknakt en zijn vingers staan ook niet echt lekker ontspannen.
Gepost door: Blackmorse
Datum: 18/04/2012 23:30

Probeer het allebei te oefenen, de aangeleerde manier op akoestische en je meer gemakkelijke manier op je electrische gitaar. Dat laatste gewoon 'for fun'.

Eigenlijk denk ik dat je het best volledig akoestisch kunt beginnen, met een akoestische gitaar erbij op les. Ligt dat je echt niet, of wil je dat niet, schakel dan over naar electrisch spelen met een leraar die daar ook vanuit gaat. Maar: geef niet te snel op. akoestisch spelen, met fingerpicking techniek, is erg leuk. (Ik heb m'n techniek totaal vernaggelt door teveel te snel te willen, helaas.)
Gepost door: Zilty
Datum: 19/04/2012 08:50

Quote:
XaLeX

Speel alsjeblieft wat jij fijn vind. De meest succesvolle gitaristen zijn altijd eigenwijs geweest.

Een koe is een dier maar een dier is geen koe, Alex.

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: bas
Datum: 19/04/2012 08:55

Quote:
Zilty

XaLeX

Prachtig Zilty: miste nog een tegeltje in het toilet... Maar dit gaat hem worden!

[www.hetdok.com]
Datum: 19/04/2012 10:39

Quote:
Zilty

Een dier kan een koe zijn, Zilty. Maw, speel dus op je eigen manier die het prettigst aanvoelt.

xxx

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/04/2012 10:44 door XaLeX.
Gepost door: Zilty
Datum: 19/04/2012 10:47

Een dier kan ook een ezel zijn. Als de topic starter het maar snapt.

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Lespet
Datum: 19/04/2012 10:52

Kan XaLeX wel begrijpen, maar verkeerd aanleren in den beginne zou ik zoveel mogelijk vermijden, ook al is dat niet fijn.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 19/04/2012 11:09

Dan blijft de vraag boven water of het verkeerd is of niet. Het lijkt mij niet. Bij een forse bending houd je je hand nou eenmaal anders dan bij een barré-akkoord of shredden. Uiteindelijk wordt 't een automatisme en kies je tijdens je spel wat op dat moment de beste/fijnste greep is. Je denkt toch ook niet elke dag na hoe je je snikkel 't beste vast kan pakken...

Btw: ik zie zowel Steve Vai, Slash, Satch, Petrucci regelmatig met 't duimpje achter de hals uitkomen als je googeld op afbeeldingen. Het staat dus niet echt iets in de weg blijkbaar knipoog
In mijn lessen (geschreven door Todd Duane) zaten oefeningen waarbij ik m'n duim over de hals bepaalde basnoten moet fretten, dus dan kom je er ook over.
Bij klassiek is het echter wel "not done".

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Kees Vlees
Datum: 19/04/2012 12:51

Quote:
oNNo

Bas
bij bends moet ik m'n duim wel erover heen doen
...inderdaad, vraag maar eens of je leraar even een bend voordoet. Kun je lachen blij
Maar... voor alle(?) andere speeltechnieken is je duim achter de hals wel beter. Je hebt veel meer souplesse en ruimte in je hand. Dan kun je sneller spelen en wisselen tussen akkoorden.
Overigens is plaatje 1 niet zo'n heel best voorbeeld. Zijn pols is geknakt en zijn vingers staan ook niet echt lekker ontspannen.

Shit, weer eens met die dude? Waar eindigt dit?

Kees Vlees
zelfs mijn zus en dat is een schele
speelt niet op een tele
Gepost door: The Ktulu
Datum: 19/04/2012 13:43

Chris Broderick heeft ook zo goed als altijd zijn duim achter de hals, maar bij bends komt deze inderdaad wel weer even tevoorschijn hehe.

All I'm gonna do is just go on and do what I feel.
~Jimi Hendrix
Gepost door: Lespet
Datum: 19/04/2012 13:59

De Topic starter moet eerst even naar zichzelf kijken, een beginnend gitarist en als je wijs genoeg bent (en niet eigenwijs), dan luister je naar je gitaarleraar.
Toen ik begon met gitaar leren spelen, zat ik ook niet als een gek te benden oid.,
en we kunnen er wel grote namen bij halen, maar die hebben ook eerst netjes leren lezen (noten) en zijn ook niet begonnen met benden ed, mijn advies luister gewoon naar je gitaarleraar, bevalt die niet (naar jouw pijpen danst) dan kun je altijd nog een andere nemen.
bericht.
Datum: 19/04/2012 17:50

.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/05/2012 22:23 door a.
Gepost door: Kees Vlees
Datum: 20/04/2012 14:54

Quote:
"The Ktulu"

Chris Broderick heeft ook zo goed als altijd zijn duim achter de hals, maar bij bends komt deze inderdaad wel weer even tevoorschijn hehe.

En respect voor die Chris. Die dude kan lekker spelen.

Kees Vlees
zelfs mijn zus en dat is een schele
speelt niet op een tele

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen