Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2
berichtKlankgat element voor akoestische gitaar
Gepost door: Rob
Datum: 03/06/2015 20:58

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met elementen die je in het klankgat van staalsnarige akoestische gitaren monteert. Ik speel de laatste tijd steeds meer akoestisch en ben nu op zoek naar een geschikt element om de gitaar door te versterken. Momenteel monteer ik voor een akoestisch optreden een Fishman Neo D single coil in mn gitaar. Aan het bovenblad vastschroeven en klaar. Ik vind het geluid meer elektrisch dan akoestisch wat logisch maar niet echt een probleem is. Daarbij moet ik het "verkeerd om" dus aan de brugkant ipv de halskant monteren omdat het element gebalanceerd is en ik linkshandig ben. Als ik let op de juiste plek monteer, is de balans weg. De Neo D single coil is oke maar qua klank niet echt bijzonder. Over piezo elementen lees ik dat ze vaak te schel en dun klinken. Montage is een klusje voor de vakman en je hebt volgens mij ook een on/out board voorversterker nodig. De combi systemen (bijv. piezo en klankkast microfoon) zitten al snel op 400 Euro en dat vind ik te veel geld voor die paar optredens per jaar, vandaar mijn voorkeur voor klankgat montage.
Hoe lossen jullie dat op?
berichtRe: Klankgat element voor akoestische gitaar
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 04/06/2015 10:48

ken je dit: [www.kksound.com]
[www.wonderwood.de]
er is er ook een voor staal geloof ik.

Bevalt mij erg goed, je moet vrij veel bas weg-eq-en maar het geluid is redelijk natuurlijk. Voordeel vind ik ook dat het passief is (en hard/veel output)
Datum: 04/06/2015 10:50

ditissem:
[player.vimeo.com]
#ESNS17 berichtRe: Klankgat element voor akoestische gitaar
Gepost door: Clemens
Datum: 04/06/2015 14:19

Een goed piŽzo-systeem klinkt ook niet dun en schel. blij

[www.clemenswenners.nl]
Datum: 04/06/2015 14:39

i beg to differ.
Ik weet natuurlijk niet wat jij een goed systeem vindt maar ik heb (denk ik) het meeste wel gehoord dan wel geprobeerd. Piezo klinkt altijd alsof je een kikker in z'n hol neukt, met nylon snaren nog erger dan met staal.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2015 14:42 door oNNo.
Datum: 04/06/2015 14:45

Dit ging over staal toch? De fabriek-af ingebouwde piŽzo in mijn Gibson J45 (ik geloof Fishman) klinkt echt waanzinnig. Nu klinkt die gitaar sowieso fantastisch, dat zal ook wel helpen.. knipoog

Nylon klinkt inderdaad als een natte krant meestal. blij

[www.clemenswenners.nl]
Datum: 04/06/2015 14:47

In dit filmpje van afgelopen zaterdag zie je vanaf 0:40 mijn bandje en vanaf 1:27 hoor je mijn J45. Wordt ik toch wel blij van tong uit de mond grijns

[www.youtube.com]

[www.clemenswenners.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2015 14:47 door Clemens.
Gepost door: Kees Vlees
Datum: 04/06/2015 15:02

Een mic ervoor is een reeds beproefd idee.
Ids dat een optie?

Kees Vlees
zelfs mijn zus en dat is een schele
speelt niet op een tele
Datum: 04/06/2015 15:02

Quote:
Clemens
Wordt ik toch wel blij van
tja als zo'n kwaakgeluid is wat je zoekt is het natuurlijk prima maar het klinkt niet als akoestisch. Ik ging er vanuit dat dat de bedoeling van Rob is.

Dat spulletje van K&K klinkt ook niet 1:1 als mijn gitaar akoestisch maar het komt met wat eq in de buurt en in elk geval blijft het wel als een akoestische gitaar klinken. Het klinkt beter(vind ik) dan Fishman, het is goedkoper en passief(geen batterijtjes die op het verkeerde moment leeg zijn). M'n Schoeps klinkt natuurlijker maar het is altijd een hoop gekut om geen feedback te krijgen, daarom ben ik daar van afgestapt.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2015 19:49 door oNNo.
Gepost door: Da Vinci
Datum: 04/06/2015 15:32

Quote:
oNNo

Clemens
Wordt ik toch wel blij van
tja als zo'n kwaakgeluid is wat je zoekt is het natuurlijk prima maar het klinkt niet als akoestisch.

Ik vind het sowieso knap dat iemand het geluid van een gitaar kan beoordelen dat is opgenomen met een telefoon tijdens een live-concert. Ja, je hoort wel iets maar om nou te zeggen dat dit representatief is voor hoe het daar in de zaal was....

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 04/06/2015 19:49

Clemens post wel eens vaker iets knipoog
Datum: 07/06/2015 15:07

Gents, bedankt voor de info en tips. Dat K&K Sound spul lijkt mij wel wat maar de installatie ervan is iets voor een vakman. Onno, heb jij de installatie zelf gedaan of late doen?

LR Baggs heeft een actief klankgat element M1 A dat me ook wel aanspreekt maar geluid is weer "elektrisch". Microfoon voor klankgat ga ik morgen tijdens repetitie proberen. Paar maanden terug ook gedaan en klank was goed maar je moet als een wassen beeld blijven zitten. Beetje verschuiven en geluid is weg.
Datum: 07/06/2015 21:11

ik heb het laten doen want je moet zo oppassen met die lijm, het zit in een keer vast en het gaat er natuurlijk niet meer af, het koste me een paar tientjes. Dan laat ik het liever doen die dat al vaker heeft gedaan.

Zelf doen kan ook, schijnt geen heel ingewikkelde klus te zijn. Heb wel eens iemand gesproken die het zelf had gedaan.
Quote:
Rob
klank was goed maar je moet als een wassen beeld blijven zitten. Beetje verschuiven en geluid is weg.
dat, en live is (bijna)altijd geklooi.
Datum: 07/06/2015 22:02

Foutje

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/06/2015 22:05 door Foob.
Datum: 07/06/2015 22:04

Quote:
Rob
Klank was goed maar je moet als een wassen beeld blijven zitten. Beetje verschuiven en geluid is weg.

Ook met twee mic's kruislings opgesteld?
Datum: 07/06/2015 22:18

Dat zal wellicht beter werken maar dat noem ik dan wel "beetje geklooi" blij Morgen ga ik het proberen!
Datum: 07/06/2015 23:32

Was geen suggestie vanuit kennis maar meer een ingeving. Klopt dat het een beetje aanklooien is, maar je weet tenslotte maar nooit. Ben wel erg benieuwd naar je ervaringen, so let us know duim omhoog
Datum: 09/06/2015 12:54

Gisteren dus gerepeteerd en "geklooid". The winner is: De microfoon voor het klankgat! blij Gewoon een Sennheiser die normal voor zang wordt gebruikt, zo'n ding van 80 Euro die je overal in oefenruimtes terugvindt. Klonk veel beter dan het element (Fishman Neo D)en het wisselen van gitaar was zo ook erg simpel. Twee mics gaf qua geluid geen noemenswaardige verbetering.
Wel veel meer gedoe met drie smicrofoons voor je neus. Ik doe ook backing vocals en drie statieven zo dicht op elkaar is wel beetje veel blij. Ik denk dat het gebruik van 2 mics met opnames wel degelijk je sound verrijkt maar met "PA" toepassing is 1 mic voor mij genoeg. Ik zet mn ideeŽn voor een element maar weer even in de koelkast.
Datum: 09/06/2015 13:46

Leuk, zo'n resultaat; scheelt je ook nog een smak geld. And thanks for sharing...
Datum: 09/06/2015 14:26

...en nu dan maar hopen op goede technici als je live speelt knipoog
Datum: 09/06/2015 15:19

Is altijd afwachten, tenzij bekend....ja
Gepost door: Da Vinci
Datum: 09/06/2015 16:17

Quote:
oNNo

Dat is in geval van een element evengoed de hoop dus wat dat betreft maakt het niet veel verschil.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 10/06/2015 10:36

nou, dat is in mijn ervaring toch een stuk minder kritisch
Scheuren berichtRe: Klankgat element voor akoestische gitaar
Gepost door: Jord
Datum: 10/06/2015 12:31

Het hangt natuurlijk van nogal wat variabelen af. Niet in de laatste plaats het volume waar je op speelt en het gebruik van monitoring.

Op het moment dat je een enthousiaste drummer hebt en een floorwedge en FoH die daar met 100dB plus overheen moet knallen om je gitaar en zang nog een beetje te horen, dan kan een microfoon voor je klankgat potentieel een behoorlijke dosis feedback geven.

Je zou natuurlijk ook kunnen doorsparen en een gloedje nieuwe elektro-acoustische gitaar kunnen kopen. Maar dat is misschien een beetje "stating the obvious".

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Gepost door: Zilty
Datum: 10/06/2015 13:17

Quote:
"Da Vinci"

oNNo

Dat is in geval van een element evengoed de hoop dus wat dat betreft maakt het niet veel verschil.

Dat is een behoorlijk groot verschil hoor. Aan een element kan je niet zo heel veel verprutsen, het klinkt altijd een beetje kut blij, met een mic wel.

Hartelijke groeten,
Zilt
Datum: 10/06/2015 19:00

Quote:
Zilty
Dat is een behoorlijk groot verschil hoor. Aan een element kan je niet zo heel veel verprutsen, het klinkt altijd een beetje kut blij, met een mic wel.
verliefd dat zeg ik: een stuk minder kritisch
Datum: 10/06/2015 22:05

As we akoestisch spelen, speelt de drummer op cajon en jembť. Het podiumgeluid is dus niet hard en storend en monitors gebruiken we in zulke settings liever niet. We hebben een eigen geluidsman en die begrijpt het wel maar is er niet altjd bij. Als we elektrisch spelen zijn de meeste geluidsmannen wel problematisch. Ze proberen alleen de FoH zo had mogelijk te laten klinken... Ik vraag ze meestal om maar te stoppen met de monitors en het geluid van mn amp als monitor te gebruiken. Ik heb zelden een bruikbare monitormix gekregen. Nieuwe gitaar is geen optie; heb paar weken terug een linkshandige 12 snarige Seagull Coastline S12 gekocht. Mooi ding. Ik ben er erg blij mee. Dergelijke gitaren zijn bijna niet te koop. In heel Nederland heb ik er twee gevonden en ook de internetshops hebben niets op de site staan.
Datum: 10/06/2015 22:39

Quote:
Rob
Als we elektrisch spelen zijn de meeste geluidsmannen wel problematisch

Ben het niet helemaal eens met je, hoewel het vaak zo is. In Naaldwijk heb ik een keer een PA-bedrijf gehad die werkelijk alles voor ons deden, en ook na een nummer een onwijs goeie mix en zaalversterking neerzette, en daarbij ook continu terugkoppelde of het naar ons zin was en of we nog andere wensen hadden.
In de omgeving Leiden proberen we altijd een klein bedrijfje te charteren, waarin twee oudgedienden zitten die precies aanvoelen wat je bedoelt en wat je wilt, en dat ook kunnen realiseren.
Hoewel ik ook hele vervelende dingen heb meegemaakt, is het volgens mij nog allemaal zo slecht niet; het hangt er ook een beetje vanaf hoe je met elkaar omgaat.
Gitaristen kunnen wat dat betreft vaak nog wat leren....knipoog
Gepost door: Zilty
Datum: 11/06/2015 08:52

Ik heb eigenlijk nooit meer problemen met geluidsmannen, puur omdat ik ze complimenteer met hun maglite en leatherman knipoog.

Ik denk dat veel muzikanten ook gewoon onrealistische verwachtingen hebben, dat leidt tot frustraties.

Hartelijke groeten,
Zilt
Scheuren berichtRe: Klankgat element voor akoestische gitaar
Gepost door: Jord
Datum: 11/06/2015 09:28

Quote:
Rob

As we akoestisch spelen, speelt de drummer op cajon en jembť. Het podiumgeluid is dus niet hard en storend en monitors gebruiken we in zulke settings liever niet. We hebben een eigen geluidsman en die begrijpt het wel maar is er niet altjd bij. Als we elektrisch spelen zijn de meeste geluidsmannen wel problematisch. Ze proberen alleen de FoH zo had mogelijk te laten klinken... Ik vraag ze meestal om maar te stoppen met de monitors en het geluid van mn amp als monitor te gebruiken. Ik heb zelden een bruikbare monitormix gekregen. Nieuwe gitaar is geen optie; heb paar weken terug een linkshandige 12 snarige Seagull Coastline S12 gekocht. Mooi ding. Ik ben er erg blij mee. Dergelijke gitaren zijn bijna niet te koop. In heel Nederland heb ik er twee gevonden en ook de internetshops hebben niets op de site staan.

Bruikbare monitor mixen maken met floorwedges in de kleine en gemiddelde zalen is gewoon heel moeilijk, vooral bij binnenoptredens. Omdat je FoH weerkaatst in de ruimte, de drum ook onversterkt je oren binnen komt en je floorwedge over alles heen probeert te denderen, is het verrekte moeilijk een goede gebalanceerde sound te krijgen en niet te eindigen met een brei van herrie.

Oplossing is in-ear! Nadeel is het prijskaartje en dat het de podiumbeleving een stuk anders maakt...

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen