Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2
berichtontstemmende gitaar
Gepost door: dorus funnekotter
Datum: 03/08/2015 13:20

hallo gitaristen

ik ben Dorus, 15 jaar. ik speel een tijdje gitaar, en nu heeft mijn oma een elektrische gitaar gevonden bij een kringloop. het is een namaak stratocaster, merkloos. nu is er een probleem: hij ontstemd steeds. ik heb niet veel geld, en wil eerst kijken of dit probleem zelf op te lossen is.
als iemand ervaring dan wel tips heeft voor dit probleem, ik hoor graag van u.

gr. dorus
Scheuren berichtRe: ontstemmende gitaar
Gepost door: Jord
Datum: 03/08/2015 13:35

Hoi Dorus,

Kijk eens in dit topic:
Topic over ontstemmen

Er is een reden waarom de gitaar bij de kringloop staat en niet als tweedehands in een gitaar winkel of op marktplaat.

Hij is waarschijnlijk weggegeven aangezien hij niet zoveel waard was en snel ontstemde...

Het ontstemmen kan aan heel veel dingen liggen, zoals stemmechanieken, halsverbinding, zwevende brug. Maar het zou er ook aan kunnen liggen dat het gewoon een goedkope kutgitaar is... grinnikend

Begin eens met je stemmechanieken wat strakker te zetten (schroefje aan het uiteinde van de stemknop) zou ik zeggen...

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
berichtRe: ontstemmende gitaar
Gepost door: Da Vinci
Datum: 03/08/2015 13:42

Hey Dorus,

Welkom het het forum!

Het ontstemmen van een gitaar kan meerdere oorzaken hebben dus het is zo niet eenvoudig te zeggen wat de oorzaak is. Merk je het ontstemmen vooral bij een snaar of bij alle snaren? En is het vooral als je de gitaar net op pakt of blijft het voorkomen? Onstemmen je snaren direct na een bending?

Als het een goedkope gitaar betreft (meestal het geval bij merkloos spul) kan je er gif op innemen dat er niet de allerbeste onderdelen en materialen zijn gebruikt. Door temperatuurverschillen (die al ontstaan als je een gitaar tegen je lichaam houdt) kan een gitaar van waaibomenhout al snel uitzetten/inkrimpen en daardoor ontstemmen. Dat heeft invloed op alle snaren.
Een ander veel voorkomend probleem is slechte stemmechanieken. Als deze niet helemaal stabiel zijn kan je het op stemming houden van je gitaar wel vergeten. Dit zou per snaar wat kunnen verschillen. Mogelijkerwijs kan je het draaimechanisme wat bijstellen zodat deze wat stroever loopt.
Ook kan het zijn dat de snaren wat vastzitten in de topkam, bijvoorbeeld omdat deze niet helemaal passend is of dat vooral de dunnere snaren zich in de loop ter tijd wat ingevreten hebben.
Daarnaast kan het ook zijn dat je je snaren er niet helemaal goed hebt opgelegd. Zorg voor voldoende windingen en geef het even de tijd om goed aan te spannen (de eerste dagen kan je best even wat vaker aan het stemmen zijn). Wanneer je niet voldoende windingen hebt of deze niet goed zitten kan het zijn dat de snaar ook wat wegloopt.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Datum: 03/08/2015 13:57

Haha,

Als vliegen op stront reageren de oudgedienden, omdat er eindelijk weer eens een nieuwe post is... Mooi leven!

Toch heb ik nog nooit een weglopende snaar gehad omdat hij te weinig windingen had...

Soms dan leg je hem er snel en slordig op en denk je: 'oei, maar één en een kwart winding, als dat maar genoeg is'
En dan blijkt tie nog steeds stemvast te zijn...
Ik doe overigens wel altijd de eerste slag boven de weggaande snaar en de rest onder om hem vast te klemmen. Dat kan er mee te maken hebben.

Datum: 03/08/2015 15:20

Quote:
Jord

Toch heb ik nog nooit een weglopende snaar gehad omdat hij te weinig windingen had...

Ik recent wel. Meerdere zelfs. M'n Gibson LP bleef maar ontstemmen, werd er gek van. En ik heb een 2008 standard dus dat ding heeft gewoon locking tuners... Op m'n Luke's trek ik de snaar er altijd gewoon zo strak mogelijk doorheen en dan zet ik ze vast. Soms gaat ie dat niet eens één keer rond maar ik heb nog nooit een ontstemde Music Man in m'n handen gehad. Die LP heeft ondanks de locking tuners echt gewoon een winding of 3 nodig... Maarja, je kan ook niet te veel verwachten voor dat geld hè... monddood

Gepost door: dorus funnekotter
Datum: 03/08/2015 15:49

allemaal bedankt voor jullie tips

ik heb mijn stemmechanismen wat bij gesteld. dit helpt zeker.

wat ik nog wel merk, is dat als ik boven fret 3 speel, dat de snaren dan steeds valser klinken. toch blijven de open snaren zuiver.

hebben jullie hier ook een oplossing voor?
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 03/08/2015 16:07

Quote:
"dorus funnekotter"

allemaal bedankt voor jullie tips

ik heb mijn stemmechanismen wat bij gesteld. dit helpt zeker.

wat ik nog wel merk, is dat als ik boven fret 3 speel, dat de snaren dan steeds valser klinken. toch blijven de open snaren zuiver.

hebben jullie hier ook een oplossing voor?

Dat ligt aan de intonatie van de gitaar. Intoneren kan je makkelijk zelf doen. Als je het zelf wilt doen moet je wel een stemapparaat hebben om het nauwkeurig te doen.

Even google gebruiken hoe je intonatie moet afstellen op een stratocaster stijl gitaar. Het duurt niet al te lang om de intonatie af te stellen.
Datum: 03/08/2015 16:42

Quote:
"Da Vinci"

Maarja, je kan ook niet te veel verwachten voor dat geld hè... monddood

Hahahaha, gekke jongens, die van Gibson...

Mijn epiphone DOT die ontstemd nog midden in een nummer, hoogst irritant, maar goed het is een budget gitaar. Daarom gebruik ik hem ook alleen als back-up. Mijn Lag en Strat kan ik na een maand oppakken en dan zijn ze nog zuiver...

Toch wel echt een beetje opmerkelijk dat gitaren in die prijsklasse nog dat probleem hebben schouderophalend

Datum: 03/08/2015 16:56

Quote:
Jord

Da Vinci

Mijn epiphone DOT die ontstemd nog midden in een nummer, hoogst irritant, maar goed het is een budget gitaar. Daarom gebruik ik hem ook alleen als back-up. Mijn Lag en Strat kan ik na een maand oppakken en dan zijn ze nog zuiver...

Toch wel echt een beetje opmerkelijk dat gitaren in die prijsklasse nog dat probleem hebben schouderophalend
300-400 is inderdaad erg duur voor een gitaar die geregeld ontstemt. Net zoals dat 300-400 duur is voor een ibanez met een slecht brugsysteem.
Datum: 03/08/2015 17:08

Quote:
Liam

Jord
Da Vinci

300-400 is inderdaad erg duur voor een gitaar die geregeld ontstemt. Net zoals dat 300-400 duur is voor een ibanez met een slecht brugsysteem.

Zet er bij een moderne Gibson nog maar gerust een nulletje achter hoor knipoog

Ik moet overigens zeggen dat het nu goed onder controle is hoor, het vergt alleen niet iets meer preciezie dan bij andere gitaren. Door die hoek van de headstock én de plaatsing van de stemmechanieken lopen de snaren na de topkam naar achter én naar de zijkanten. Daarnaast staat er door de kortere mensuur sowieso iets meer druk op de snaren. Daardoor komen er op bepaalde plekken net wat meer krachten vrij en het lijkt erop dat de locking tuners daar niet tegen bestand zijn waardoor de snaar er af en toe doorheen glipt, helemaal bij een fikse bending. Als je de snaar er gewoon op een traditionele manier oplegt (dus ca. 3 windingen) gaat het goed.

Datum: 03/08/2015 17:25

...ach ik heb ook een Gibson(Chet Atkins CE), vooral de klank is goed. In ek geval veel beter dan die dingen van Godin.

De afwerking maar vooral de slordigheid waarop ze gebouwd is zeker voor die prijsklasse zwaar onder de maat. Ik zou dat er ook nooit voor betalen.

Maar goed, anderen wel en ze zijn nog tevreden ook. Gibson zal het allemaal wel fijn vinden blij
Datum: 03/08/2015 17:44

Quote:
"Da Vinci"

Liam
Jord
Da Vinci

Zet er bij een moderne Gibson nog maar gerust een nulletje achter hoor knipoog
IB4N3Z SHR3DD375 0y34h
Datum: 03/08/2015 18:22

Quote:
"Da Vinci"
Die LP heeft ondanks de locking tuners echt gewoon een winding of 3 nodig...

Maar als je dat dan weet, wat is het probleem dan? Ik plaats altijd en op elke gitaar minstens drie windingen en ik heb - tenzij net verse snaren - nooit problemen.
Datum: 03/08/2015 19:26

Quote:
Foob

Da Vinci

Maar als je dat dan weet, wat is het probleem dan?

Zeg ik dat ik een probleem heb dan?

Datum: 03/08/2015 19:40

Quote:
"Da Vinci"

Foob
Da Vinci

Nee hoor, dat zei je niet tandpastagrijns
Gepost door: Waldo
Datum: 06/08/2015 11:17

Quote:
"Da Vinci"

Foob
Da Vinci

Ja, heel duidelijk zelfs: "M'n Gibson LP bleef maar ontstemmen, werd er gek van."

Alleen voor echt serieuze mensen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2015 11:17 door Waldo.
Datum: 06/08/2015 13:42

Quote:
Waldo

Da Vinci
Foob
Da Vinci

Ja, heel duidelijk zelfs: M'n Gibson LP bleef maar ontstemmen, werd er gek van.

Ik zal nog even, speciaal voor mensen die moeite hebben met begrijpend lezen, na het lezen van slechts een klein deel van het grotere geheel conclusies trekken of beschikken over een slecht kortetermijngeheugen eea op chronologische volgorde herhalen.

Bericht 1

Quote:
"Da Vinci"

M'n Gibson LP bleef maar ontstemmen

[...]

Zoals Foob al aangeeft is er eigenlijk geen sprake van een probleem als je weet hoe je het moet oplossen.

Daarna bevestig ik nog 2 maal

Bericht 2

Quote:
"Da Vinci"

Ik moet overigens zeggen dat het nu goed onder controle is hoor

[...]

Als je de snaar er gewoon op een traditionele manier oplegt (dus ca. 3 windingen) gaat het goed.

Beetje hetzelfde als:
Ik moest laatst enorm schijten.
Toen ben ik naar de wc gegaan en heb lekker zitten kakken.
Daarna hoefde ik niet meer te schijten.

Klinkt niet echt als een probleem toch.

Dus, wellicht ten overvloede, nog één keer het antwoord op de vraag:

Quote:
Foob

wat is het probleem dan?

Er is geen probleem.

biertje

Datum: 06/08/2015 13:51

Quote:
"Da Vinci"
Zoals Foob al aangeeft is er eigenlijk geen sprake van een probleem als je weet hoe je het moet oplossen

Pzies. Je had dus redelijkerwijs kunnen bedenken dat mijn vraag retorisch was; ik ga natuurlijk niet vragen wat het probleem is als ik al aangaf dat er geen probleem was Wijntje
Datum: 06/08/2015 15:09

Een retorische vraag stellen... een retorische vraag stellen...

...tsjezus Foob wat is je probleem?

Datum: 06/08/2015 16:20

Da Vinci

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/08/2015 16:21 door Liam.
Datum: 06/08/2015 16:21

Quote:
Foob

Da Vinci
Zoals Foob al aangeeft is er eigenlijk geen sprake van een probleem als je weet hoe je het moet oplossen

Pzies. Je had dus redelijkerwijs kunnen bedenken dat mijn vraag retorisch was; ik ga natuurlijk niet vragen wat het probleem is als ik al aangaf dat er geen probleem was Wijntje

Ik had inderdaad nageacht over het feit of de vraag wellicht retorische van aard was. Maar een retorische stel je normaliter om je gesprekspartner ergens van te overtuigen, in dit geval van het feit dat er geen probleem is. Omdat ik zelf al had aangegeven dat er geen probleem is kon ik me niet voorstellen dat jij er noodzaak in zag mij ervan te overtuigen dat er geen probleem was. Omdat jij doorgaans vrij serieus reageert hield ik er rekening mee dat de vraag daardoor niet retorisch bedoeld was waardoor ik 'm toch maar heb beantwoord. huh?

Datum: 06/08/2015 16:22

Liam
Da Vinci

Wat is je probleem Liam?

Datum: 06/08/2015 16:22

In het belang van het onderzoek en de privacy van betrokkenen kunnen wij hier geen nadere mededelingen over doen

tandpastagrijns
Datum: 06/08/2015 16:25

Da Vinci
Liam
Da Vinci

Wat is je probleem Liam?
Wat is je probleem Da Vinci?
Datum: 06/08/2015 16:29

Quote:
Foob

In het belang van het onderzoek en de privacy van betrokkenen kunnen wij hier geen nadere mededelingen over doen

tandpastagrijns

Nou oke. Dan houden we het er gewoon op dat ik er niet van overtuigd was dat jij ervan overtuigd was dat ik ervan overtuigd was dat ik geen probleem had en dat je daardoor een retorische vraag stelde om mij er van te overtuigen dat ik geen probleem had die ik verkeerd interpreteerde omdat ik dacht dat jij er niet van overtuigd was dat ik er reeds van overtuigd was dat ik geen probleem had.

Is dat ook weer duidelijk nogal blij

Datum: 06/08/2015 16:30

Liam
Da Vinci
Liam
Da Vinci

Wat is je probleem Liam?
Wat is je probleem Da Vinci?

Oh ik zag dat ik zonder begeleidende tekst ineens dat ik twee keer in één bericht gequote werd (waarvan één je sig blijkt te zijn) en dacht daardoor even dat je een probleem had.

Datum: 06/08/2015 16:46

Geen wonder dat er geen nieuwe mensen komen. Jullie katten elkaar alleen maar af op elk nieuw topic dat langskomt.

Zoals gewoonlijk zie ik er alleen maar humor in.clownesk
Datum: 06/08/2015 17:15

Quote:
"Da Vinci"
Nou oke. Dan houden we het er gewoon op dat ik er niet van overtuigd was dat jij ervan overtuigd was dat ik ervan overtuigd was dat ik geen probleem had en dat je daardoor een retorische vraag stelde om mij er van te overtuigen dat ik geen probleem had die ik verkeerd interpreteerde omdat ik dacht dat jij er niet van overtuigd was dat ik er reeds van overtuigd was dat ik geen probleem had.

Zie je nou wel; het is zeau simpel verliefd
Datum: 06/08/2015 17:19

Quote:
Liam
Geen wonder dat er geen nieuwe mensen komen. Jullie katten elkaar alleen maar af op elk nieuw topic dat langskomt.

Vooralsnog zijn wij ongeveer de enigen die wat leven in de brouwerij brengen.
En wat betreft katten ben jij nou ook niet direct de meest terughoudende...belerend
Datum: 06/08/2015 18:00

Quote:
Foob

Liam

Vooralsnog zijn wij ongeveer de enigen die wat leven in de brouwerij brengen.
En wat betreft katten ben jij nou ook niet direct de meest terughoudende...belerend
Gaat vooral om de manier van afkatten. Als ik iemand afkat (wat ik overigens niet meer heb gedaan sinds een tijdje terug), dan ben ik direct. Ik probeer niet schijnheilig te doen.

Jullie doen als een stel oude zakken. Probeer niet steeds je gelijk te halen om van die pietluttige zaken als een simpele interpretatie.

Hoe het ook kon:
Foob: Wat is het probleem dan?
Da Vinci: Ik zeg toch niet dat ik een probleem heb?
Foob: Ik bedoelde het retorisch.
Da Vinci: Oh, oke.

Jullie verspillen jullie tijd terwijl jullie een nieuwe gebruiker aan het overvloeden zijn met allemaal onzin waarvan hij waarschijnlijk denkt: Wat is dit?

Dorus is 15. Dorus heeft geen zin in ruzies om een mieterig detail terwijl hij kampt met een ontstemmingsprobleem. Tuurlijk is zijn vraag waarschijnlijk al beantwoord. Maar dat neemt niet weg dat jullie een topic aan het verneuken zijn.
Pagina's: 1 2 Alle Volgende Huidige pagina: 1 van 2

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen