Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
Les Paul Custom + EMG berichtEdge Zero II brug ontstemt?
Gepost door: JensHendriks
Datum: 22/08/2015 22:39

Hallo, ik heb een week of 2 geleden een Ibanez S420 gekocht. Geweldige gitaar! Maar het probleem is dat de brug (Edge Zero II) steeds ontstemt bij het gebruiken ervan. Iemand tips of ideeŽn??
berichtRe: Edge Zero II brug ontstemt?
Gepost door: ron smit
Datum: 23/08/2015 09:17

Hoi Jens. Ik weet niets van die bruggen (er is heel wat geschreven over ontstemmende gitaren), maar wat een aardig profiel heb je en wat een leuk filmpje als 11-jarige.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 23/08/2015 10:30

Locking nut gelockt? Nieuwe snaren opgerekt?
Hoe oud is de brug/gitaar?
Gepost door: Zilty
Datum: 23/08/2015 11:00

Dag Jens, met een beetje geluk moeten de snaren nog uitrekken en wordt het minder de komende tijd, maar ik vrees dat jouw brug wel bekend staat om dit probleem...

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Da Vinci
Datum: 23/08/2015 11:31

Ik dacht juist dat die ZR tremolo's zo goed waren omdat ze een soort neutrale positie hebben waarin ze terugkomen en omdat ze door het ontbreken van knife edges slijtvast zijn.

Heb je 'm nieuw gekocht? Met zo'n Floyd Rose kan een afstelbeurt ook wonderen verrichten.

Hier had uw advertentie kunnen staan.
Gepost door: Richard
Datum: 23/08/2015 11:59

De beste tips voor een Floyd rose style brug die ik ooit gehoord heb waren:

Stemwieltjes op de brug qua draaibereik "in het midden" zetten.

Snaren 1 voor 1 vervangen en op stemming brengen met stemmechanieken. (zelfde dikte en merk hebben de voorkeur, anders zul je de tremolo veren/hals opnieuw moeten afstellen)

Even oprekken/flink opdrukken van de snaren, en opnieuw stemmen met stemmechanieken. (dit een paar keer herhalen totdat hij redelijk op stemming blijft.

Locking nut aandraaien en nastemmen met de stemwieltjes.
Les Paul Custom + EMG berichtRe: Edge Zero II brug ontstemt?
Gepost door: JensHendriks
Datum: 23/08/2015 14:37

Nee, de brug staat zeker niet bekend om dit probleem. Het is een van de beste bruggen die je kunt hebben. Herman li gebruikt deze ook maar dan versie 1. Kijk wat hij dr mee doet zonder problemen. Het verschil met de versie 2 is dat deze niet tegen de schroeven aan leunt maar dat tussen de schroeven en de brug scharniertjes zitten. Het systeem blijft verder perfect op zijn plek alleen wanneer ik hem gebruik hoor ik een klein knakje bij de locking nuts terwijl ze gewoon goed vast zitten. Natuurlijk heb ik ze niet te strak aangedraaid maar is het wel genoeg. Ik doe dit ongeveer zo strak totdat ik er moeite voor moet doen. dus ongeveer zo strak mogelijk met 1 vinger.
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 23/08/2015 17:28

Quote:
JensHendriks

Nee, de brug staat zeker niet bekend om dit probleem. Het is een van de beste bruggen die je kunt hebben. Herman li gebruikt deze ook maar dan versie 1. Kijk wat hij dr mee doet zonder problemen. Het verschil met de versie 2 is dat deze niet tegen de schroeven aan leunt maar dat tussen de schroeven en de brug scharniertjes zitten. Het systeem blijft verder perfect op zijn plek alleen wanneer ik hem gebruik hoor ik een klein knakje bij de locking nuts terwijl ze gewoon goed vast zitten. Natuurlijk heb ik ze niet te strak aangedraaid maar is het wel genoeg. Ik doe dit ongeveer zo strak totdat ik er moeite voor moet doen. dus ongeveer zo strak mogelijk met 1 vinger.

Ik weet niet hoe sterk jij bent. Maar zo strak mogelijk met 1 vinger is voor mij te strak.

Je moet hem aandraaien totdat je voelt dat je imbussleutel weerstand begint te bieden. Het kan ook zijn dat je topkam zelf te los zit. Ik meen me te herrineren dat dat met mijn Edge III in die tijd ook een (van de vele, goedkope zooi die edge III) probleem was. Onder je locking nuts zitten nog schroeven die de topkam zelf bevestigen.

Maar goed, we kunnen met z'n allen speculeren over wat het probleem kan zijn. Ik zelf had alleen strek problemen en fret buzz problemen (wss had keymusic hem niet goed afgesteld). Wat je het beste kan doen is teruggaan naar de winkel met bon en je probleem voorleggen, mits het geen tweedehands is uiteraard.
Gepost door: Zilty
Datum: 24/08/2015 08:05

was in de war met een ander idd. Als ie knak zegt bij je locking nut dan zla de snaar daar teveel ruimte hebben, is meestal een teken dat ie verspringt. Waarom denk je dat ie wle goed vast zit?

Hartelijke groeten,
Zilt
Gepost door: Da Vinci
Datum: 24/08/2015 11:45

Haal er anders de klemmetjes eens vanaf. Als de snaar goed vast zit bij de stemmechanieken moet die ook zonder locking nut wel op stemming blijven en kan je iig uitsluiten of het daar aan ligt.

Hier had uw advertentie kunnen staan.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen