Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichte snaar stemt niet meer omhoog
Gepost door: Tess
Datum: 22/11/2015 19:14

Hallo allemaal!

Even een vraagje, geen idee of iemand hier ervaring mee heeft er is verder niks over te vinden online. Ik heb 2 maanden geleden de snaren op mijn spaans akoestische gitaar vervangen, leek aanvankelijk allemaal gewoon normaal te gaan. Het is een speciaal type snaar dat blijkbaar minder snel ontstemd na het vervangen. Nou heb ik opeens een raar probleem; mijn lage E snaar stemt niet meer omhoog. Het vreemde is dat hij wel naar beneden stemt maar omhoog kan ik blijven draaien wat ik wil, de klank wordt niet hoger.

Iemand enig idee wat er aan de hand is en hoe ik dit op kan lossen? Ik heb niet zo'n zin om nu alweer de snaar te vervangen.
berichtRe: e snaar stemt niet meer omhoog
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 22/11/2015 21:38

Wellicht heb je teveel windingen op je snaarmechaniek.
Gepost door: balte
Datum: 22/11/2015 21:58

kheb dat ook weleens gehad bij een repetitie, idd ook met een spanjooltje. bleek uiteindelijk dat de snaar niet goed vast zat bij de kam .-.

omlaag stemmen (spanning er afhalen) wil die idd wel, maar terug omhoog doet ie niet.

al zoveel jaar me nog steeds niet voorgesteld...
Datum: 22/11/2015 23:16

Heb zojuist de snaar eraf gehaald en weer opnieuw opgezet, zelfde probleem. Toen tijdens het draaien de stemknop een beetje opgetild en toen pakte die hem wel. Beetje veel gedoe telkens maar hij doet het wel weer. De gitaar is al 14 jaar oud, zal de ouderdom zijn. Dank voor de reacties!
Datum: 23/11/2015 08:19

Quote:
Tess

Heb zojuist de snaar eraf gehaald en weer opnieuw opgezet, zelfde probleem. Toen tijdens het draaien de stemknop een beetje opgetild en toen pakte die hem wel. Beetje veel gedoe telkens maar hij doet het wel weer. De gitaar is al 14 jaar oud, zal de ouderdom zijn. Dank voor de reacties!
Volgensmij kan je de stemknop aandraaien met een schroevendraaier, dat zal wellicht je probleem helpen.
Datum: 23/11/2015 10:07

Quote:
Tess
De gitaar is al 14 jaar oud, zal de ouderdom zijn

Mijn oudste gitaar is 42 jaar; nooit dit probleem gehad...blij
Datum: 23/11/2015 21:34

Zo oud ben ik zelf nog niet, dus voor mij is 14 al vrij bejaard voor een gitaar blij
Wim swingt als een trein... berichtRe: e snaar stemt niet meer omhoog
Gepost door: Wim Bremer
Datum: 30/11/2015 13:00

Kan ook een interne breuk zijn. Hij blijft dan net op de winding en een stukje snaar "hangen."
Tip: als je stemmechaniek versleten is (scherpe kant weg) kun je ook de windingen over het eerste stuk snaar laten lopen (als noodmaatregel) Je trekt hem dan als het ware strak.

"Gitaren zijn net vrouwen: ze hebben vaak verschillende stemmingen."

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen