Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichtNieuw hier
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 07/07/2016 09:32

Goede morgen ,

Ik ben nieuw in "gitarenland" en sinds deze week eigenaar van een Hashimoto G 100 bouwjaar 1973 .
Ik hoop hier enige wijsheid op te doen en ervaringen uit te wisselen .
En wie weet leer ik ook nog gitaar spelen .

Groet,

Paulus
berichtRe: Nieuw hier
Datum: 07/07/2016 09:38

Welkom op dit forum, Paulus. De hoogtijdagen van het forum liggen al achter ons, maar je weet maar nooit...knipoog
Datum: 07/07/2016 10:30

neeee, die komen nog!
Welkom gitaar spelend
Datum: 07/07/2016 12:50

Vraagje , nu ik toch hier ben , wat is de afstand tussen de snaren en de hals aan de kant van de klankkast , moet die overal gelijk zijn ?
Daarmee bedoel ik aan de kant van de kast als aan de kant van het deel waar je de gitaar mee stemt .

Paulus .
Gepost door: bram
Datum: 07/07/2016 17:04

Het antwoord is nee.
Moeilijk gestelde vraag trouwens.
De afstand tot de twaalfde fret is (globaal) het zelfde, cq het midden
Dus van de brug tot fret twaalf, en van fret twaalf tot de topkam.
Verder volledig onbelangrijk
Datum: 07/07/2016 17:52

Anoniem in 3..2...1...
Gepost door: scrib
Datum: 07/07/2016 18:07

Volgens mij wil Paulus weten of de actie hetzelfde is bij de topkam als bij de body. Ook daarop is het antwoord nee. De afstand tussen de snaren en de frets is bij de body een stuk groter. Bij de topkam (de kop van de gitaar, waar je de gitaar stemt) is deze afstand ongeveer een halve milimeter. Bij de body gaat het meer richting de 5mm. Grofweg, om een idee te geven.

Dit is om de snaar de ruimte te geven om te trillen. Als je de snaar als een springtouw voorstelt snap je dat hij bij het trillen in het midden het meeste beweegt. Als de snaar daar te dicht boven de frets zou zitten zou hij er tijdens het spelen tegenaan kletteren. Wat bij hard spelen en/of een slecht afgestelde gitaar alsnog wel kan gebeuren.

--
Keep strumming Phil