Gitaar.net

Wachtwoord kwijt?    Nog geen lid?
Forum: Gitaren
berichtNieuw hier
Gepost door: Anonieme bezoeker
Datum: 07/07/2016 09:32

Goede morgen ,

Ik ben nieuw in "gitarenland" en sinds deze week eigenaar van een Hashimoto G 100 bouwjaar 1973 .
Ik hoop hier enige wijsheid op te doen en ervaringen uit te wisselen .
En wie weet leer ik ook nog gitaar spelen .

Groet,

Paulus
berichtRe: Nieuw hier
Datum: 07/07/2016 09:38

Welkom op dit forum, Paulus. De hoogtijdagen van het forum liggen al achter ons, maar je weet maar nooit...knipoog
Datum: 07/07/2016 10:30

neeee, die komen nog!
Welkom gitaar spelend
Datum: 07/07/2016 12:50

Vraagje , nu ik toch hier ben , wat is de afstand tussen de snaren en de hals aan de kant van de klankkast , moet die overal gelijk zijn ?
Daarmee bedoel ik aan de kant van de kast als aan de kant van het deel waar je de gitaar mee stemt .

Paulus .
Gepost door: bram
Datum: 07/07/2016 17:04

Het antwoord is nee.
Moeilijk gestelde vraag trouwens.
De afstand tot de twaalfde fret is (globaal) het zelfde, cq het midden
Dus van de brug tot fret twaalf, en van fret twaalf tot de topkam.
Verder volledig onbelangrijk
Datum: 07/07/2016 17:52

Anoniem in 3..2...1...
Gepost door: scrib
Datum: 07/07/2016 18:07

Volgens mij wil Paulus weten of de actie hetzelfde is bij de topkam als bij de body. Ook daarop is het antwoord nee. De afstand tussen de snaren en de frets is bij de body een stuk groter. Bij de topkam (de kop van de gitaar, waar je de gitaar stemt) is deze afstand ongeveer een halve milimeter. Bij de body gaat het meer richting de 5mm. Grofweg, om een idee te geven.

Dit is om de snaar de ruimte te geven om te trillen. Als je de snaar als een springtouw voorstelt snap je dat hij bij het trillen in het midden het meeste beweegt. Als de snaar daar te dicht boven de frets zou zitten zou hij er tijdens het spelen tegenaan kletteren. Wat bij hard spelen en/of een slecht afgestelde gitaar alsnog wel kan gebeuren.

--
Keep strumming Phil
Datum: 09/07/2016 14:02

Helder
Datum: 19/09/2016 18:55

Ik vraag maar raak : ik lees zo her en der dat er verschil zit tussen het ene en het andere setje snaren wat spanning betreft .
Als dat zo is , hoe weet ik welk type of soort snaar er op mijn gitaar thuis hoort ?
En dan heb ik het alleen over nylon snaren .
Scheuren berichtRe: Nieuw hier
Gepost door: Jord
Datum: 22/09/2016 10:36

Ik zou je een heel verhaal over snaren, snaar types, snaar diktes, kunnen vertellen op elektrische en western gitaren (stalen snaren).

Maar weet eigenlijk niet zo goed of dat voor Nylon snaren ook geld.

Onno kan je hier denk ik het beste in adviseren. Dan leer ik ook weer wat knipoog

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Datum: 22/09/2016 18:59

...dan moet je toch eerst vertellen wat je voor gitaar hebt.
En dan nog; ja er zijn ontzettend veel verschillende types kunststof-snaren en ook in verschillende spanningen maar wat het best bij jou en jouw gitaar past moet je zelf proberen.
Datum: 27/09/2016 23:29

Ik mag mij de gelukkige bezitter noemen van een Hashimoto uit +- 1970 klassieke gitaar
en een Anton Wiegers , ook klassiek
aan de nummers in de klankkast te zien uit 1990 nr. 323 .

Ik heb ergens gelezen dat de snaren met enige regelmaat vervangen moeten worden , zelfs om de 3 tot 4 weken , is dat zo ?
Datum: 29/09/2016 18:51

ligt er aan hoeveel je speelt.
Als je d bruin wordt is het echt tijd blij
Scheuren berichtRe: Nieuw hier
Gepost door: Jord
Datum: 07/10/2016 16:21

Het ligt er ook aan hoeveel waarde je zelf hecht aan het verschil in geluid als je ze vervangt. En wellicht ook of je optreedt of niet.

Snaren gaan over het algemeen achteruit door oxidatie (onder andere door het zuur/transpiratie op je vingers) en door het inslijten op de plekken waar je fretten zitten. Dit laatste effect is vooral erg als je veel vibrato's speelt of veel bend en is meestal het grootst rond de twaalfde fret.
Je voelt deze slijtplekken erg goed als je je snaar tussen duim en wijsvinger pakt en van de nek naar de brug beweegt.

Over het algemeen gaat een snaar doffer klinken op het moment dat ze ouder worden. Ook zal de toon sneller uitdempen (minder sustain).
Wat er dan wel wordt gezegd is, 'er zit geen leven meer in de snaar' of 'hij is dood'

Ik vervang vaak voor optredens al mijn snaren. Dit is met meerdere gitaren een dure en tijdsconsumerende aangelegenheid. Maar ik wil gewoon graag dat mijn gitaar op zijn best klinkt voor publiek, ipv voor een willekeurige repetitie of oefening.
Als het eerstvolgende optreden ver weg is en ik vind ze al doods klinken, vervang ik ze eerder.

Cheesy google page ranking marketing tekst:
Voor een geweldige cover- feestband uit Delft, ga naar -> [www.jalekker.com]
Datum: 07/10/2016 18:28

Ik merk een flink verschil in levensduur sinds ik mijn gitaren in de koffers houd in plaats van in een rek.

Bericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen